NHL-22-Recenzia

NHL 22 - Recenzia

Nový ročník, nový engine, stále rovnaká hra.

Vydávať športovú hru rok čo rok je veľmi nevďačná úloha. Totižto, máte produkt, za ktorý si vypýtate 60 eur (na nových konzolách 70 eur) a fanúšikovia očakávajú, že za tie peniaze dostanú poriadnu dávku obsahu a tonu noviniek. Času na vývoj je však málo. Presnejšie, jeden rok. A zatiaľ čo taká FIFA prišla v minulých rokoch s viacerými novinkami, séria NHL tak nejak stagnovala. Prišli však nové konzoly a s nimi aj nová šanca. Podarilo sa NHL 22 zažiariť, alebo sa opakuje fiasko z roku 2014?

Nový engine, stará ponuka herných módov

NHL 15 sa mnohým hokejovým fanúšikom zapísala do pamäte ako nepríjemné prekvapenie. Séria sa vtedy po prvýkrát dostala na konzoly Playstation 4 a Xbox One. Avšak, v poriadne orezanej forme. Chýbalo mnoho herných módov, ktoré si fanúšikovia mohli užívať na predchádzajúcej generácii.

Dobrou správou je, že vývojári zo štúdia EA Vancouver sa poučili. Hra pri prechode na Playstation 5 a Xbox Series S|X žiadny herný mód nestratila. No ani nezískala. Nájdete tu teda už štandardnú ponuku v podobe rýchleho hrania, NHL Threes, či populárne režimy ako Hockey Ultimate Team a World of CHEL. Kto má rád sólo hru, na svoje si príde v Be a Pro alebo v režime Organizácie.

Z pohľadu licencií sa môžete tešiť na NHL, AHL, zámorské juniorské súťaže či na ligy z Fínska, Švédska, Nemecka alebo Česka. Slovenská liga sa do hry nedostala ani tentokrát. Škoda. Malou náplasťou je, že v hre nájdete až dva slovenské tímy. A hneď si môžete dať derby zápas! V rámci Ligy Majstrov tu nájdete Slovan Bratislava, a taktiež aj Iclinic Bratislava Capitals, ako zástupcu nadnárodnej Ice Hockey League.

Zrejme najväčšou novinkou tohto ročníka je prechod na Frostbite engine. Modlitby hráčov boli po rokoch vyslyšané a NHL je poslednou športovou sériou, ktorá sa dočkala tejto zmeny. Na hre to okamžite zbadáte. Najviac si zmeny všimnete na samotnom ľade, kde je teraz oveľa viac odleskov. Atmosfére pomáha aj nový model nasvietenia, či detailnejšie modely postáv. Aj jednotlivé dresy ponúkajú ostrejšie textúry. Zmenou prešli aj tváre hráčov. Za takou FIFOU stále hra zaostáva, no v sérii je to významný krok dopredu. V opakovaných záznamoch si zas môžete všimnúť zapracovanie ray-tracingu. Ten je však počas hrania vypnutý.

Pochvalu si vývojári zaslúžia aj za zapracovanie možností DualSense ovládača. Z repráčiku, ktorým ovládač oplýva sa ozývajú rôzne pokriky, hlavne teda od rozhodcov. Malý detail, no perfektne dotvára atmosféru. Miestami sa cítite, ako by ste stáli medzi hráčmi priamo na ľadovej ploche. Využité sú aj adaptívne triggery kladúce odpor priamo úmerný únave lajny, ktorú máte na ihrisku. Čím sú hráči unavenejší, tým ťažšie ide trigger stlačiť.

Drobné zmeny v hrateľnosti, ktoré robia veľký rozdiel

Ak ste hrali staršie ročníky, novú NHL 22 budete vedieť hrať. Jadro hrateľnosti ostalo rovnaké. No napriek tomu vývojári zapracovali niekoľko zmien, ktoré pocítite.

Tempo hry sa mierne spomalilo. Vďaka tomu sa otvára väčší priestor vašej fantázii a kreativite. Upravené boli aj prihrávky. Presne a rýchlo prihrávať je teraz ťažšie. Na druhej strane, ak túto schopnosť ovládnete, získate v zápasoch značnú výhodu. Rovnako sťažená bola aj streľba. Ak ste si náhodou v predchádzajúcich ročníkoch zvykli na to, že krížna prihrávka cez útočné pásmo sa rovná takmer istému gólu do prázdnej bránky, tentokrát máte úlohu podstatne sťaženú. Nie že by takéto góly nepadali, no je ich podstatne menej.

Zmien sa dočkala aj práca s hokejkou. Odoberanie pukov už nie je len o hrubej sile a bodycheckoch. Hra je menej náchylná na podrazenia pri vypichávaní puku, takže táto činnosť ide oveľa viac do popredia ako v minulých ročníkoch. A keď už sme v predchádzajúcej vete načrtli faulovanie, treba povedať, že AI je v tomto aspekte takmer strojová. Vidieť AI protivníka ísť na trestnú lavicu je ako vidieť slovenského politika ísť sedieť za korupciu. Viete, že sa tak niekedy stalo, no na konkrétny prípad si nespomeniete. Osobne mám v hre nahratých viac ako 20 hodín a presilovku som hral presne jeden raz!

Paradoxne, aj napriek minimálnym zmenám ide po rokoch o ročník, po ktorom sa oplatí siahnuť. Ostáva len veriť, že séria s novou generáciou chytí aj nový dych.

Pred vydaním vývojári vo veľkom promovali hernú fičúru s názvom X-Factor. Kto čakal niečo prelomové, ostane poriadne sklamaný. X-Factor síce dáva vybraným superhviezdam ligy vylepšené schopnosti, no ich vplyv na hru, nebodaj nejakú výraznejšiu zmenu v zápase, je minimálny. Hra vám v prípade streleného gólu po využití X-Factor schopnosti prehrá peknú animáciu, ale to je tak všetko.

Každopádne, vyššie spomenuté novinky robia z NHL 22 po stránke hrateľnosti lepšiu hru, ako v prípade jej predchodcov. Akurát je škoda, že vývojárom neostal čas na to, aby odstránili známe bugy či glitche, ktoré sú viditeľné hlavne pri kolíziách, prerušení hry či oslavách gólov.

Prezentácia na jednotku

V čom EA Sports pri svojich hrách exceluje, je prezentácia športu ako takého. NHL 22 v tomto smere nie je výnimkou. Môžete sa tešiť na prestrihy tých najzaujímavejších akcií, 3D grafiku s rôznymi porovnaniami priamo na ľadovej ploche či doplňujúce postrehy od ženskej redaktorky. K tomu si prirátajte viac než dobrý soundtrack, ktorý je už v športových hrách od EA viac-menej klasika.

Jediné, čo ďaleko zaostáva za zvyškom hry sú reprezentačné výbery. Tie naďalej nie sú nijako licencované, takže sa aj pre tentokrát musíte uspokojiť len s otrasnými dresmi.

Z riadkov vyššie ide vyčítať, že zmien v novom ročníku hokejovej simulácie veľa nie je. X-Factor sklamal, zapracovanie DualSense ovládača poteší a menšie zmeny v hrateľnosti neurazia. Aj tak však ostáva tou najväčšou zmenou prechod na nový engine - Frostbite. Vývojárom prepracovanie hry zrejme dalo zabrať a tak neostalo veľa času na väčšie zmeny. Paradoxne, aj napriek minimálnym zmenám ide po rokoch o ročník, po ktorom sa oplatí siahnuť. Ostáva len veriť, že séria s novou generáciou chytí aj nový dych a noviniek, hlavne tých obsahových, bude konečne pribúdať.

NHL 22

Obsah - 7/10

Gameplay - 7/10

7/10

Všetko po starom, akurát na novom engine. Aj tak by sa v skratke dala zhrnúť nová NHL 22. Frostbite prináša najvýraznejšie zmeny v grafike, badať ich hlavne na odleskoch, nasvietení a detailnejších modeloch hráčov. Plusom sú aj mierne vylepšenia v hrateľnosti. Obsahová ponuka však ostáva úplne rovnaká, ako po minulé roky.