Niffelheim – Recenzia PS4 verzie

Niffelheim

Indie hra od Ellada Games sa po roku dostala aj na PlayStation 4.

Survival side-scrolling adventúra z dielne nezávislého štúdia ELLADA GAMES sa opäť uchádza o priazeň hráčov, tentokrát na nových platformách, avšak s rovnakými chybami.

V úvodnej scéne Niffelheim sa dozvedáme o príbehu s typicky severským námetom. Ústrednou postavou je padlý udatný bojovník , ktorého duša sa po pohrebnom obrade plaví na lodi do zaslúženej siene Valhally. Ako to už býva, jednoduché cesty nie sú mienené pre veľkých bojovníkov a tak nás osud zavedie k brehom drsného a nehostinného Niffelheimu.

Pri vytváraní sveta nám hra ponúkne na výber zo 4 lokalít slúžiacich zároveň aj ako akési frakcie. Ak si napríklad zvolíte „les jednookého vlka“ , ostatné tri svety ostávajú na výber v prípade, že v hre chcete mať aj oponenta, ktorého roly sa zhostí bot alebo dokonca skutočný hráč v online multiplayeri (ktorého len tak ľahko nenájdete).

Hra disponuje až štyrmi hrateľnými postavami – VIKING, VALKÝRA, BERSERKER a ŠAMAN, každý s vlastnými štatistikami zahŕňajúcimi napríklad damage, obranu, zbrane, metabolizmus a bonusovú odolnosť voči určitým typom poškodenia.

Náplň Niffelheim je celkom jednoduchá. Snažíte sa prežiť a popri tom nájsť všetky fragmenty portálu potrebného na únik z Niffelheimu. Ako prvé si všimnete veľmi pekné 2D grafické spracovanie, z ktorého na vás v každom kúte doslova dýcha tajomná severská atmosféra. So survivalom ako takým hra príliš veľké drahoty nerobí. Jedla je dostatok, uloviť zviera je jednoduché a nepriateľov zvládnete ľavou zadnou. Akurát zbrane sa častým používaním ničia a preto je potrebné mať v inventári jednu či dve navyše.

RPG prvky sú tiež veľmi zjednodušené. Levelujete sa automaticky v danej oblasti podľa splnených úloh. Za zmienku stojí aj váš príbytok, kde si môžete postaviť a postupne vylepšiť ohradu pre ovce, kurník pre sliepky, alchymistickú dielnu, kuchyňu alebo truhlicu na odkladanie vecí. Na každú výrobu a vylepšenie potrebujete suroviny a to už sa pomaly ale isto dostávame k hlavnému problému hry – monotónnosti. Dostupnosť surovín a náročnosť boja podľa mňa nie sú natoľko vybalansované aby hra bez výčitiek mohla použiť nálepku SURVIVAL. Namiesto skutočného boja o prežitie má hra charakter skôr uspávací. Tep vám výrazne nezvýši ani samotná smrť pri ktorej sa stačí vrátiť k svojmu nevládnemu telu a následne užiť elixír na odstránenie vedľajších účinkov smrti.

V nekonečne pôsobiacich, poloprázdnych a až ubíjajúco jednotvárnych dungeonoch som sa často sama seba pýtala kto mi vráti pol hodinu života, ktorú som v nich nezmyselne stratila. Áno, môžete stretnúť príšeru, z ktorej po boji vypadne fragment portálu a áno, v jednej z ojedinelých truhlíc môžete nájsť zbraň alebo časť zbroje. Okrem toho tu ale nenájdete nič, len monotónnu prázdnotu, kde sa aj útočiaci kostlivci a pavúky začnú javiť ako celkom príjemná spoločnosť. Po opustení takéhoto podzemného dungeonu budete na pár minút pokladať aj tak obyčajnú činnosť akou je rúbanie dreva alebo naháňanie ovce s klietkou za skvelú zábavu. Ani to bohužiaľ nebude trvať dlho…

Nezapotíte sa ani pri úlohách od mágov a iných bytostí, ktoré dokonca môžete ignorovať. Trest za odmietnutie úlohy v podobe rôznych útokov na váš príbytok vám pobyt v Niffelheim rovnako ako ostatné prekážky príliš neznepríjemní.

Podobným indie hrám oveľa ochotnejšie odpúšťam zlé technické spracovanie a nedoladený gameplay, než absolútne nelogické chyby, pri ktorých rozmýšľam či náhodou developeri pri vývoji nezabudli na to ako sa hry vlastne hrajú. Vezmime si pre príklad suroviny v inventári, za ktorých množstvo a rozmanitosť by sa nemusel hanbiť ani samotný Geralt z Rivie. V tomto prípade je však ich využitie minimálne a ak sa aj rozhodnete trochu sa vyblázniť v kuchyni, čaká na vás ďalšie sklamanie v podobe zistenia, že prakticky všetky jedlá majú rovnaké účinky. Situáciu mierne zlepšujú elixíry. Tie v hre nájdu opodstatnené využitie.

Každopádne, v spojení s veľmi jednotvárnym gameplayom je neustála starosť o večne preplnený inventár to posledné, čo hráč potrebuje. Ako veľkého nadšenca pre severskú mytológiu ma nevyužitý potenciál hry Niffelheim veľmi mrzí. V podstate sa nejedná o žiadnu veľkú katastrofu. Podobných hier je však kvantum a na vystúpenie z radu priemerných titulov je potreba viac snahy.

Niffelheim PS4
  • 7/10
  • 6/10