No Place Like Home Recenzia

No Place Like Home – Recenzia

22 marca, 2022 Lukáš Kanik

Milá kombinácia Animal Crossing a simulátora recyklovania odpadu.

Pri No Place Like Home som sa zasedel na celé hodiny vždy, keď som si ju zapol. Je to presne ten typ hry, ktorú si večer o siedmej zapnete na hodinku a vypnete ju najskôr o polnoci. To, čo vás bude u nej držať však nie je príbeh, ale herná slučka, plná zaujímavých mechaník.

No Place Like Home je survival adventúra, v ktorej sa chopíte roly Ellen. Tá po dedkovi zdedila malú farmu. Problém je, že Zem je plná odpadkov a ľudia sa už dávno presťahovali na Mars. Vašou úlohou bude v prvom rade vyčistiť prírodu od odpadu a následne vybudovať zašlú slávu svojej novej farmy.

Vrtákom budete ničiť kopy odpadu a vysávačom ich zbierať. Odpad budete následne recyklovať a budovať z neho nové prvky pre vašu farmu. Medzi odpadom nájdete aj rôzne iné materiály, potrebné pre expanziu farmy a budovanie nových zariadení. Napríklad pre kuchyňu, stroja na zaváranie, včelí úľ alebo príbytky pre zvieratá.

Herná slučka, ktorá nikdy nenudí

Herná slučka silne pripomína Animal Crossing: New Horizons. Nájdete nový recept, nájdete dostatok materiálov, vybudujete nové zariadenie, to začne produkovať nové materiály a tak ďalej. V prípade No Place Like Home však ani raz nebudete cítiť, že potrebujete tieto materiály grindovať. Herná slučka je totiž navrhnutá tak dobre, že akurát v momente pomalého nábehu stereotypu získate nový recept alebo materiál a teda sa vám otvárajú nové možnosti.

Napríklad získate recept na stroj pre výrobu majonézy. Do stroja však potrebujete vajcia. Na vajcia potrebujete sliepky. Pre sliepky potrebujete vybudovať kurín a sliepky nájsť na mape. Keď už konečne získate vajcia a dáte si vyrobiť majonézu, môžete s ňou ihneď bežať k niekoľkým NPC postavám, ktoré vám ju radi vymenia za nové recepty, či vylepšenia pre postavu.

Svet No Place Like Home je rozdelený do niekoľkých regiónov a tie sú zase rozdelené na niekoľko máp. Medzi nimi sa budete presúvať s krátkym loadingom, čo mi osobne trochu vadilo. Na mnohých miestach – po tom, čo ich upracete od hory odpadu – nájdete nové NPC postavy, recepty, zvieratá a materiály.

NPC postavy ale aj zvieratá ponúkajú nové a nové questy, čo vám potom otvorí nové zásadné možnosti. Jedna z postáv ponúka upgrady pre vaše vybavenie. Napríklad si vylepšíte vrták tak, aby sta sa mohli prevŕtať aj cez doposiaľ neprístupné cestičky. Regióny sú pospájané možnosťou rýchleho cestovania, ale to len na niekoľkých miestach. Výsledkom toho je, že cez už čisté regióny budete často behať hore-dole, dokým si neodomknete fast-travel. Tu by som privítal, keby na už objavených miestach prebiehali nejaké jedinečné eventy, alebo aspoň niečo, čo by ma motivovalo zastaviť.

Počas objavovania sveta vás čaká niekoľko výziev. Nepriateľom vám v tomto prípade budú roboty rôznych druhov, ktorých sa viete poľahky zbaviť. Ak zomriete, hra vás vráti na posledný checkpoint, čo zväčša býva začiatok posledného herného dňa.

Farmárčenie je základ

Srdcom No Place Like Home je však farma a jej manažment. Hra ponúka relatívnu voľnosť v budovaní farmy, jej objektov, pôdy a sadenia stromov. Takmer všetko môžete voľne umiestňovať, napríklad plochy na sadenie, stromy, príbytky zvierat a rôzne stroje pre výrobu surovín. Vývojári však mysleli aj na nerozhodných a objekty je možné aj premiestniť.

Jedným z nástrojov vo vašej výbave je aj vodné delo. Tým budete môcť polievať svoje plodiny. Autori skvele spracovali zvukový doprovod rôznych akcií, napríklad keď zbierate vypestované plodiny alebo pumpujete vodu do vodného dela (urobiť tak môžete z akýchkoľvek vodných zdrojov). Všetko v tejto hre pôsobí takým „satisfying“ dojmom, že sa v nej cítite skutočne ako doma.

Na úvod vás privíta stručný tutoriál, no zvyšok je úplne na vás. Svet No Place Like Home môžete voľne skúmať, objavovať, čistiť, plniť questy, pestovať rastliny, starať sa o zvieratká alebo si zariaďovať vlastný dom. Tých aktivít je tu naozaj požehnane a pri skvelom dávkovaní hernej náplne pri tom zhnijete pekne dlhú dobu.

Na to všetko sa vďaka príjemnému art-štýlu dobre pozerá. Hra vyzerá vo väčšine situácii veľmi príťažlivo, grafika je ladená do pestrých farieb, tak trochu pôsobí ako Fortnite. Nechýba ani striedanie dňa a noci či atmosférické efekty. Na druhej strane, podzemné dungeony, či niektoré konkrétne lokality pôsobia veľmi chudobne. Hre by som mohol vytknúť ak kontextové ponuky, napríklad po upgrade vybavenia sa okno NPC postavy zavrie a vy ju musíte osloviť znovu. Takýchto „quality of life“ nedostatkov je tu viacero. Naopak, soundtrack ma ani na chvíľu neotravoval, čo je pri štýle takýchto hier dosť dôležité.

No Place Like Home môžem vrelo odporučiť všetkým, čo majú radi hry typu Animal Crossing, alebo iné budovateľské, objaviteľské a farmárske adventúry. Príjemná grafika aj zvuk, kopec herných mechaník, skvelé dávkovanie zábavy a celkovo herná slučka vás udržia celé hodiny. Časté loadingy medzi mapami, nedostatky v užívateľskom prostredí alebo backtracking, nie sú až tak významné negatíva. Navyše ako tak pozerám, vývojári do hry pridávajú celkom bohaté aktualizácie.

Hra No Place Like Home vyšla na Steame

No Place Like Home 15€
  • 8.5/10