Observer: System Redux - Recenzia

Observer: System Redux – Recenzia

16 novembra, 2020 Martin Popčák

Observer: System Redux je výborný rebuild výbornej hry, ktorý určite nesklamal.

Poľsko je krajinou, ktorá je čoraz viac známa svojimi hernými kúskami. Medzi známych poľských vývojárov patrí aj Bloober Team. Ten má na svedomí viacero úspešných hororových titulov a medzi ne patrí aj Observer, ktorého rebuild na next-gen konzoly si môžete vychutnávať už pár dní. Observer: System Redux je prvá hororová next-gen hra pre nové konzoly.

Rozdiel medzi pôvodnou hrou a jej rebuildom na dnešné konzoly sa týka najmä grafickej stránky. Tvorcovia však do hry pridali aj pár nových side questov na oživenie príbehu pre hráčov, ktorý hrali pôvodnú hru. Samozrejme si ako správny vývojári vzali k srdcu aj pripomienky od fanúšikov a opravili aj niekoľko chýb v hre.

Hra sa odohráva v Poľsku roku 2084, po vojne medzi východom a západom, ktorá zdevastovala krajinu. Aby toho nebolo dosť, svetom sa šíri choroba zvaná nanophage, napádajúca ľudí vylepšených robotickými časťami tela. Vy sa nachádzate v roli detektíva Krakovského policajného zboru, ktorý sa snaží prísť na to, čo mal znamenať nečakaný telefonát jeho dávno strateného syna.

Príbeh je ako húsenková dráha, ktorá má na konci poriadny zošup.

Na začiatku sa príbeh odvíja pomalšie, ale je v tom určite zámer aby si hráč osvojil ako postupovať pri indíciách a oboznámil sa s hrou. V tejto časti príbehu vás nečaká nič čo by vám priviedlo pocit že hráte hororový žáner. No následne to začne byť ako húsenková dráha ktorá vám vynesie tlak na vysoké hodnoty a keď sa vášmu telu podarí zraziť tlak nižšie, hra vám ho hneď “napraví”. Ak patríte medzi ľudí, ktorí majú takéto zážitky radi, príbeh si vás bude pripútavať čím ďalej tým viac.

Čím viac sa do príbehu budete ponárať, tým viac sa s vami bude hrať. Neraz som sa pristihol pri tom, ako rozmýšľam či je to skutočný svet (čo sa týka hry), alebo blúdim myšlienkami a už neviem rozoznať rozdiel medzi nimi. Prechody medzi týmito svetmi budú stále menej a menej pozorovateľné, až nakoniec si nebudete istý už asi ničím.

Side questy sú pekným spestrením hry, ktoré sú jemne prepojené s hlavnou hrou. Aj keď Vám nie vždy poradia pri riešení hlavnej úlohy, určite zakaždým prinesú náhľad do tohto cyberpunkového sveta a pomôžu vám ponoriť sa doňho ešte hlbšie. Osobne ma zaujalo najmä to, s akým malým množstvom NPC postáv sa dá vystavať jeden naozaj kvalitný príbeh. O to viac si príbeh tejto hry cením. Samozrejme všetko spomenuté platí hlavne pre tých, ktorý túto hru ešte nehrali.

Žiadne cut-scény, žiadne quick-time eventy.

Spôsob akým hráte túto hru je priam až veľmi jednoduchý. Asi by som povedal že na ňom ani nebolo čo pokaziť. Jediné čo pri hraní tejto hry potrebujete sú základné pohybové mechaniky a možnosť uchopiť predmety. Vaše robotické vylepšenie vám pri hraní poskytne ešte bioscan, elektro-magnetický scan a nočné videnie.

Nič viac k získaniu plného zážitku z hry nepotrebujete. Na všetky riešenia alebo nové stopy prídete pomocou týchto zariadení a často krát aj bez nich. Neoceniteľnou pomocou sa stávajú pri hľadaní obyvatelia činžiaku, ktorý vás dokážu naviesť správnym smerom.

Tento rebuild sa im vážne podaril, aj keď…

Aj napriek tomu že pôvodná hra vyšla len pred troma rokmi, môžem povedať že Observer: System Redux nesie známky pekného grafického prepracovania. A nie je to len o upscalingu textúr, ako sme mali možnosť vidieť pri určitých hrách… uhm uhm… EA…. uhm.

Najväčšie plus by som dal zapracovaniu ray-tracingu. V hororových hrách, kde sa často ocitnete v tmavých miestach, vás to prenesie o úroveň vyššie. Nie len po grafickej stránke ale aj čo sa týka pôžitku. Verte mi že rovnaká strašidelná scéna je s ray-tracingom ešte hrôzostrašnejšia. A ak máte to šťastie a využijete technológiu HDR, tak už to snáď realistickejšie ani vyzerať nemôže.

Až kým sa nedostaneme ku geometriám niektorých objektov. Neviem či na to vývojári pri rebuilde zabudli, ale aby som pri objekte, ktorý má v hre podstatnú úlohu, prestal na chvíľu vnímať príbeh a zhrozil sa nad jeho geometriou… nie ďakujem. Je to vážne nepekný pohľad na krivku ktorá je poskladaná z rovných čiar veľkých ako štvrtina výšky monitora. Našťastie sa jedná len o pár objektov v hre, ale to že je to aj na objektoch hlavného záujmu to im asi neodpustím.

Observer: System Redux
  • 9/10
  • 6/10