Ori and the Blind Forest: Definitive Edition – recenzia Switch verzie

5 januára, 2021 Veronika Ďureková

Zaspomínajme si spolu na oceňovanú plošinovku z dielne Moon Studios.

Napriek tomu, že metroidovky a jednoduché plošinovky patria medzi moje obľúbené žánre, ja a Ori sme sa úspešne obchádzali celých 5 rokov od prvého vydania hry na Xbox. Až teraz, pri Definitive verzii na Switch som mohla konečne prísť na to, o čo som celý ten čas prichádzala.

Hry za ktorými stojí len malý tím developerov musia zväčša o pozornosť hráčov bojovať. O Orim ale našťastie bolo počuť už od vydania. Po vysokých hodnoteniach recenzentov, ako aj výborných ohlasov u hráčov boli moje očakávania pochopiteľne obrovské. Podarilo sa ich hre Ori and the Blind Forest naplniť?

Ori, sympatická drobná kreatúrka je zblúdený lesný duch, o ktorého sa odmalička stará jeho verný spoločník Neru. Nepriazňou osudu je ale Ori hneď v prológu prinútený opustiť teplo domova a vydať sa na strastiplnú cestu s cieľom záchrany lesa. V dosiahnutí tohto cieľa ho bude usmerňovať nový kamarát – orb Sein. K obnoveniu a očiste lesa sú potrebné tri stratené elementy, pre ktorých získanie si Ori siahne až na dno svojich síl.

Podmanivý audiovizuál

Ihneď po zapnutí hry mi ako prvá do očí udrela vizuálna stránka hry. Aj s jednoduchou grafikou v Unity engine sa tvorcom podarilo vytvoriť prepracované scenérie, z ktorých doslova dýcha umelecké cítenie. Každá lokalita sa nesie vo vlastnej palete farieb vykresľujúcej dané prostredie. Samozrjme netreba zabúdať ani na dve zbrusu nové časti mapy pridané pre Definitve edíciu – Root Burrows a Lost Grove.  Tie síce podľa mňa pre príbeh ani pre hru samotnú nie sú nijakým značným prínosom, no ako príjemná polhodinka navyše v hrateľnosti neurazia.

Oranžový jesenný les, skalnaté sivé podzemie, zelené močiare, tmavý temný les či azúrovo modré jazerá. Popri zábavnej hrateľnosti je rôznorodé vizuálne spracovanie hlavným dôvodom prečo aj tak jednoduchá hra ani po 4 hodinách neskĺzne do roviny jednotvárnosti. S rovnakou dôslednosťou a precítením sa v Ori and the Blind Forest pristupovalo aj k spracovaniu prestrihových scén.

Je obdivuhodné ako uveriteľne dokážu cutscény vyjadriť emócie ako je rodinná pohoda s Neru, či naopak beznádejná samota Oriho v lese. A to len za pomoci už ospevovaného vizuálneho spracovania a jednoduchého, nevtieravého soundtracku. Osobne mám na repetitívnu hudbu vo videohrách veľmi citlivé ucho a vo väčšine prípadov hudobný podmaz automaticky vypínam. Tu mi však soundtrack vôbec neprekážal, naopak, príjemne dotváral oddychovú atmosféru.

Ori and the Blind Forest môže pôsobiť ako primitívna oddychovka, no za touto fasádou sa skrýva prekvapivo komplexná a prepracovaná hrateľnosť. S rýchlou odozvou a jednoduchým ovládaním zvládnete bez zbytočného trápenia vašich nervov aj zložitejšie enviromentálne puzzle. Zároveň však Ori žije vlastným životom a nepôsobí strnulo. Intuitívne a prirodzene reaguje s prostredím, krčí sa, opiera sa o steny, pošmykne sa na vertikálnych stenách, lapá po dychu vo vode… .

Jednoduchý súbojový systém v spojení s množstvom Oriho schopností a vylepšení

Čo sa nepriateľov týka, o tých sa postaráte výbojmi z vášho orbu. Aj napriek tomu, že je celý súbojový systém založený na stláčaní jedného tlačidla, vďaka vylepšeniam a novým schopnostiam sa nemusíte báť nudy a repetitívnosti. K dispozícií máte klasický strom schopností kde si za body nazbierané z nepriateľov „kupujete“ vylepšenia.

Okrem toho vám pri postupe v príbehu padnú do vienka aj špeciálne ability (wall running, double jump, odrazenie od nepriateľa…) , vďaka ktorým sa budete môcť posúvať do nových lokalít. S tým úzko súvisí aj pomerne rozsiahly backtracking. Ak patríte k hráčom obľubujúcim skôr lineárne hry, leveldizajn v Ori and the Blind Forest vám nemusí byť po chuti.

Za zmienku stojí aj originálne riešený spôsob ukladania hry. Z cieľom uloženia vášho postupu vytvárate takzvaný „soul link“ slúžiaci zároveň aj ako vstup do stromu schopností. Hra vám dovolí vytvoriť soul link prakticky kedykoľvek na pevnej pôde. Modré kamene potrebné na tvorbu linku ale využívate aj na búranie stien a otváranie špeciálnych dverí. Taktické uvažovanie a správne hospodárenie s modrými kameňmi je teda kľúčové pri efektívnom prechádzaní hry.

Aby som sa teda vrátila k mojej otázke z úvodu – Áno, Ori and the Blind Forest jednoznačne naplnil moje očakávania. Výborne vybalansovaný gameplay, podmanivý audiovizuál a sympatický hlavný hrdina sú hlavné dôvody prečo je Ori právom považovaný za jednu z najlepších plošinoviek tejto generácie.

Ori and the Blind Forest - recenzia Switch verzie
  • 10/10
    Príbeh - 10/10