Orion: Dino Horde – Recenze

1 mája, 2013 DF

Recenze druhé verze na první pohled slibně vypadající dinosauří onlinovky, kterou jste u nás mohli vyhrát. Jak titul dopadl?

Her, v nichž jsou hlavními protagonisty, či záporáky dinosauři, je jako šafránu. Dobrých her s těmito nádhernými, avšak zároveň smrtícími prehistorickými potvorami je pak ještě méně. Možná někteří pamětníci pamatují jeden z prvních titulů, plně využívající tehdejšího, dnes již spíše směšného výpočetního výkonu praotců dnešních 3D grafických akcelerátorů – tedy sérii Turok na motivy  slavného komiksu. Nejen strhující grafika, ale hlavně rychlá, akční hratelnost a na tehdejší dobu velmi slušná umělá inteligence způsobily, že se série stala velice oblíbenou napříč celou hráčskou veřejností. Navíc po dinosauří mánii, jež způsobil první a částečně druhý díl Jurského parku, měla tato zvířata obrovské zástupy fandů, kteří se s nimi chtěli pobavit.

Výhoda při výrobě hry s dinosaury je jistě ta, že se nemusíte potýkat s nějakou přehnanou konkurencí. Her, zabývajících se střetem člověka s dinosaury, tvory, které od sebe příroda oddělila propastí 165 milionů let, skutečně moc není a přitom si troufám tvrdit, že hráči jsou po tomto tématu neustále žízniví, soudě dle skvělých ohlasů na mod Jurassic-Life, přetvářející slavný filmový Jurský park do Source enginu. Proto jsem byl velice zvědav, jak si vývojáři ze studia Spiral poradí s přepracováním již jednou vydaného, avšak poměrně značně rozbitého Dino Beatdown. To při druhém vydání, jež slibovalo kompletně přepracovaný systém zásahů, vylepšenou umělou inteligenci dinosaurů i lepší ovladatelnost vozidel, bylo pro jistotu přejmenováno, to aby snad redaktoři a budoucí recenzenti nebyli ovlivněni špatným dojmem, jenž Dino Beatdown zanechalo minule.

Dino Horde, jak se tato „verze“ jmenuje, je opět online střílečka s důrazem na týmovou hru, kde hlavní mód, survival, vás vsadí do kůže jednoho z jakýchsi vesmírných mariňáků, kteří se dostali na ostrov plný dinosaurů, útočících na důležité technické vybavení expedice. Uf. Ona jen ta samotná myšlenka, kdy dinosauři stojí proti chlápkům v Halo oblečcích, je vážně bláznivá. Když pak dodám, že váš geroj má k dispozici jetpack, jenž mu umožní létat několik metrů nad zemí, či že proti dinosaurům lze směle postavit futuristické tanky, vznášedla, či džípy s rotačními kulomety, člověku svitne. Pryč je jakási decentnost mimochodem velmi kvalitního Primal Carnage, Dino Horde si opět jako Beatdown na nic nehraje a servíruje naivní mix sci-fi a dinosaurů, jelikož obojí mají přeci lidé rádi. Proč ne, občas je bláznivého úletu třeba, kéž by ta hra však alespoň fungovala.

Po několikahodinovém urputném testování jsme se totiž v redakci shodli, že jednoduše nefunguje. Kostrbaté animace, kterých je ve hře nedostačující počet, jsou skutečně jak hluboko z minulosti a onen vyzdvihovaný přepracovaný model zásahu jsme ve hře jaksi nenašli. Nově měli dinosauři, (jichž je mimochodem asi 6 druhů celkem, včetně starých známých klasik typu Tyranosaura, Triceratopse, či Stegosaura, kteří v tomto universu mají podivně rudou barvu, asi aby vyjádřili, jak naštvaní na člověka jsou) konečně reagovat na náraz vozidlem. Mno – nereagují. Pouze se ozve jakýsi univerzální zvuk bolesti (něco jako zvuk umírající žirafy ze South Parku), jenž mají všechna zvířata jeden. Ano – zvuk bolesti T-Rexe je zde stejný jako zvuk, jenž vyloudí Pterodaktyl. Líná práce? Trošičku. Navíc po nárazu do zvířete, jež se veskrze chová jako herní objekt, jej jednoduše posunete, což je v roce 2013 trošičku úsměvné.

Co se nákupu zbraní a vybavení týče – je zde klasický způsob kupování za kredity známý z tower defense, kdy zabíjením jednotlivých vln nepřátel získáte herní měnu, za níž si posléze koupíte silnější zbraň, či augmentaci, tedy upgrade vaší postavy, jenž vám posléze umožní například výše skákat, rychleji běhat, dávat větší poškození útoky na blízko a tak dále. Nic nového pod sluncem, opravdu.

Autoři se očividně spíše než na samotnou hratelnost soustředili na grafické doladění hry, běžící na Unreal Enginu III, jež je veskrze standardní, spíše bych se ale sice nechtíc, ale přeci jen přikláněl k podprůměru. Draw distance je mizivá, vykreslování objektů, vzdálených několik metrů, je zde na denním pořádku, a až poprvé uvidíte pokus Spiral o kolébání palmy ve větru, nezbude vám, než se od srdce zasmát. Hra má také tendenci padat na plochu a vůbec všelijak znesnadňovat vracení se do lobby.Typický příznak špatně provedené Unreal hry.

Herních módů je hned několik, například T-Rex Rampage, kdy se hráč zmocní úlohy T-Rexe (s nímž se kupodivu pohybuje docela dobře), problémem však zůstává, že je nikdo nehraje a servery, na nichž tyto módy běží, zejí prázdnotou. Jinak samozřejmostí je možnost vytvoření vlastní hry pro vás a vaše přátele, i pozvánky prostřednictvím UI Steamu fungují dobře, což je jedna z  mála věcí, které můžeme této hře přisoudit k dobru. Jinak je ovšem hratelnost Dino Horde tristní a během hraní nám mnohokrát připomněla starý dobrý Unreal Tournament 2004, jenž byl ovšem již tehdy přeci jen o notný kousek lepší.

Skutečně nechápeme, jak mohli tvůrci, kteří jako jedni z mála v tvrdém herním byznysu dostali druhou šanci, zprznit ten samý titul dvakrát. Výsledné skóre hry je pak veskrze pouze za snahu, ovšem popravdě, my spíše doufáme, že Spiral Studios celou tak dlouho budovanou „značku“ ORION uloží k ledu a půjdou dělat něco smysluplného. Kdybyste se nás totiž zeptali, zdali bychom v dnešním videoherním přetlaku dali za tuto hru 10, či snad jen pět euro, s klidem bychom odvětili, že je mnoho způsobů jak si zahrát lépe a podstatně levněji – koneckonců klidně i s dinosaury. Kolegům dinosaurofilům nyní s klidem doporučím taktéž onlinovku Primal Carnage, na recenzovaný titul prozatím spíše zapomeňte.

Recenzovaná verze: PC

[review pros=“Jedna z mála her s dinosaury, Občas to i funguje, Snaha o různorodé herní módy, Integrace Steamu“ cons=“Animace, Bugy, Zastaralá hratelnost, Nefungují zóny zásahu, Stereotypní, Servery zejí prázdnotou, Cena“ score=38 verdict=“Ani napodruhé se Spiral nepodařilo vydat bezproblémově hratelný titul. Fanoušci dinosaurů se tak znovu budou muset poohlédnout jinde.“]