Partisans 1941 - recenzia

Partisans 1941 – Recenzia

23 novembra, 2020 Martin Popčák

Taktickým hrám sa v súčasnosti dobre darí a Partisans 1941 je toho ďalším príkladom.

Shadow Tactics, Desperados a Commandos. Na tieto hry úspešne nadväzuje nový taktický počin Partisans 1941 od Daedalic Entertainment. Po dlhej prestávke sa hry tohto žánru tešia opakovanej popularite, ako to bolo za čias prvých taktických hier z pred dvadsiatich rokov.

Hra Partisans 1941 sa odohráva na východnom fronte v období, keď nacistické Nemecko tlačilo front smerom na Ruské významné mestá. Hlavnej postave Alexeyovi Zorinovi, ruskému veliteľovi, sa podarí uniknúť nepriateľom po nepodarenej poprave. Keďže sa po úteku nachádza ďaleko za bojovou líniou, rozhodne sa pre partizánsky spôsob boja.

Na svojej ceste stretáva a verbuje ďalších vlastencov, tých, ktorých ešte nestihli Nemci zverbovať do svojich radov. S ich pomocou buduje partizánsku základňu hlboko v lesoch, z ktorej riadi všetky operácie, za účelom oslabiť nemecké sily na fronte.

Niečo čo už každý pozná a predsa niečo nové.

Hry tohto štýlu ma vždy bavili, ale aj napriek tomu som bol pred touto hrou trocha skeptický. Čakal som že to bude to isté, čo som hral už veľa krát s menšími obmenami. No po úvodných leveloch som zistil, že som sa mýlil. Áno, hra obsahuje už dlho známe prvky zo starších, ale aj novších hier, no je tu aj veľa nového.

Asi najzaujímavejším novým prvkom je budovanie vlastnej základne. Vylepšovanie základne stavbou budov je len začiatok toho čo vám základňa ponúkne. Vami postavené budovy umožnia vylepšovať zbrane, získavať suroviny alebo liečiť vaše postavy. Zo základne je možné riadiť aj vedľajšie úlohy, ktorými môžete získať nové vybavenie alebo porciu skúseností. Pri nich sa však budete musieť spoliehať na vygenerovanú pravdepodobnosť úspechu, keďže tieto misie sú nehrateľné.

Základňa však nie je hlavným zdrojom surovín pre jej budovanie. Teda aspoň nie zo začiatku, keď máte k dispozícií málo postáv. Najväčšie množstvo surovín si prinesiete z hlavných hrateľných misií. To vám dáva určitú motiváciu prehľadať čo najväčšiu časť mapy, aj keď ste misiu už splnili.

Unikátne postavy, unikátne stromy schopností, no aj tak sa dajú z časti ignorovať.

Zaujímavým prvkom v hre sú postavy, z ktorých každá je určená na niečo iné. Jednu využijete hlavne pre jej schopnosti splynúť s prostredím a nepozorovane sa premávať po mape, druhú pre jej presnú a rýchlu paľbu a ďalšiu pre jej vlastnosti uprednostňujúce strealth. Týmto vlastnostiam zodpovedá aj skill tree jednotlivých postáv, ktorý umožňuje ďalšie vylepšenie ich predností.

Časom získate prístup k novým postavám, ktoré budú mať nové schopnosti, alebo ich schopnosti budú kombináciou už tých poznaných. To vám dá lepšiu možnosť vyskladať si taký tím, aký sa najviac hodí na úspešné splnenie misie. Alebo nie…?

Aj napriek tejto rozmanitosti postáv, som sa viac ráz v misiách obišiel aj s jednou alebo dvoma postavami. Ostatné sa buď len schovávali v kríkoch aby ich nenašli, alebo som ich využil k pozorovaniu okolia. Až často krát som dokázal prejsť stealth štýlom misiu použitím jednej postavy. Sem tam sa vyskytla situácia, keď som ich potreboval “až” dve, aj to z dôvodu aby som misiu rýchlejšie prešiel.

Veľmi rýchlo pochopíte, že prestrelky sa nevyplácajú.

Hra vás bude až priam nabádať na to aby ste určité situácie vyriešili prestrelkou, no bude stačiť pár sekundový pohľad na situáciu aby ste vyhodnotili že to nebude najlepší nápad. A je to veru tak. Oveľa viac si hru užijete keď sa budete zakrádať a všetko riešiť v tichosti. Pri hraní som prišiel dokonca do situácie, keď som mal toľko ušetrených lekárničiek, že som ich začal zahadzovať aby som si urobil priestor pre suroviny na stavbu základne.

Samozrejme tento prístup nie je jednoduchý a neraz budete musieť načítať poslednú uloženú hru znova aby vaše plány vyšli. Aj keď pohyb nepriateľov a ich správanie je predvídateľné, nie vždy bude všetko ako čakáte. Hlavne v situáciách, keď sa križujú cesty dvoch nepriateľov stále iným spôsobom. Tu budete musieť naozaj dobre premýšľať nad ďalším krokom tak, aby ste nespustili alarm ktorý vašu misiu môže okamžite ukončiť. A to nehovorím o misiách s časovým limitom.

Miestami až frustrujúci gameplay.

Aj napriek tomu že sa mi hra naozaj páčila, čo sa týka spracovania a aj jednoduchej grafiky, stále je tu jedna vec ktorá mi neraz privodila vrásky. Bugy a nie 100% funkčnosť. Ani nie že 100%, veď ktorá hra dnes tak funguje že? Dovolím si povedať že v určitom prípade až nulová funkčnosť.

Myslím si že veľmi dôležitou súčasťou týchto hier sú klávesové skratky. To že mi nefungovali pri rýchlom vyberaní postáv alebo pri načítavaní poslednej uloženej hry, považujem za dosť vážnu chybu. Problém nevyriešilo ani overenie súborov Steamom a ani kompletné preinštalovanie hry. Jedným slovom to bolo otravné. A to ani nehovorím o tom, že sa mi často raz stalo, že namiesto výberu postavy kliknutím na ňu, keďže som nemal na výber, som náhodou poslal už označenú postavu priamo pred nepriateľov, lebo mi hra zle zaregistrovala kliknutie.

Čo sa týka bugov, tu som mal jediný, dookola sa vyskytujúci bug. Keď som chcel poslať postavy na vedľajšie misie, po priradení v menu a odsúhlasení že, áno naozaj tam chcem poslať tie postavy, sa na ne aj tak nevydali a ostali si sedieť pekne pri teplom ohníčku…. Keď som hru znova načítal, samozrejme že nie cez quickload, a poslal som na tú istú misiu rovnaké posatavy, znova nič. Sem tam šla jedna, sem tam všetky. Kedy mala hra akú náladu.

Aj napriek týmto nedokonalostiam, ktoré dúfam že budú čo najskôr opravené, som si hru Partisans 1941 naozaj užil. Je to naozaj vydarená taktická hra a za svojimi predchodcami asi vôbec v ničom nezaostáva a v niečom ich aj predbieha. Popravde si ju asi znova zapnem, hneď ako dopíšem tento článok.

Hra Partisans 1941 vyšla na Steame

Partisans 1941
  • 6/10
    Príbeh - 6/10
  • 9/10
  • 9/10
8/10

Aj napriek niekoľkým nedokonalostiam, ktoré dúfam že budú čo najskôr opravené, som si hru Partisans 1941 naozaj užil. Je to naozaj vydarená taktická hra a za svojimi predchodcami asi vôbec v ničom nezaostáva a v niečom ich aj predbieha.