PlayStation 5 vs Xbox Series X Porovnanie

PlayStation 5 vs Xbox Series X, ktorá konzola je lepšia?

20 marca, 2020 Lukáš Kanik

Xbox Series X je výkonnejší, no PS5 sa zameral na rýchlosť.

Teraz, keď už poznáme hardvérovú špecifikáciu oboch konzol, môžeme ich porovnať. Aspoň teda na papieri. Ak sme v minulosti sledovali výlučne rýchlosť procesora, či výkon grafického čipu v TFLOPs, tento krát do vzorca vstupuje viac premenných. Obe konzoly budú oveľa rýchlejšie, vďaka SSD diskom. Ako Microsoft, tak aj SONY ale zvolilo jedinečný prístup.

Ak sa predsa len pozrieme na výkon grafického čipu v TFLOPs, Xbox vyhráva. AMD RDNA 2 čip v Xbox Series X ponúka až 12 teraflopov výkonu vďaka 52 jednotkám na frekvencii 1.825 GHz. XSX by tak mal byť 2x výkonnejší ako Xbox One X, aktuálne najvýkonnejšia konzola na svete.

V prípade SONY, architekti zvolili menej jadier, no vyšší takt, čo znamená vyššiu rýchlosť grafických výpočtov. Čip AMD RDNA 2 v PlayStation 5 má len 36 jednotiek, na vyššej frekvencii až 2.23GHz. Grafický čip by tak vývojárom mal poskytnúť až 10.28 teraflopov surového výkonu, čo je o 15% menej ako v Xboxe.

Xbox Series X = výkonnejší, PlayStation 5 = rýchlejší, aspoň na papieri

Čo to v praxi znamená? Rýchlejšia grafika v PS5 môže nájsť využitie v extra pixeloch RayTracingu, v časticových detailoch či v renderovaní zvuku, všetko na scénu dokáže dostať extrémne rýchlo. Xbox Series X zvládne toho naraz ešte viac, no pomalšie. Vývojári pri Xboxe budú menej riešiť optimalizáciu a zamerajú sa na väčší objem detailov.

Čo sa procesorov CPU týka, Xbox Series X má 8-jadrový AMD Zen 2 procesor s pevným taktom 3.8 GHz. Takt ôsmych jadier bude v režime SMT orezaný na pevných 3.6 GHz. Procesor má byť výkonnejší až 4-násobne oproti Xbox One X.

Pozrite si aj: Oficiálna HW špecifikácia konzoly Xbox Series X (2020)

PlayStation 5 má 8-jadrový AMD Zen 2 procesor s taktom 3.5 GHz. Aj tu sa takt bude škálovať podľa zaťaženia, no na rozdiel od Xboxu, nie pevne, ale dynamicky. Vývojári tak musia rátať s tým, že nebudú mať k dispozícii vždy 3.5 GHz a Microsoft tu má teda navrch. Celkovo vývojári nemajú radi, ak musia optimalizovať na variabilných premenných, sťažuje to prácu.

V čom sa konzoly radikálne líšia, je úložisko a pamäť. Zdá sa, že SONY zvolilo to najlepšie, čo sa dalo na trhu zohnať. 825GB SSD disk (PCIe 4.0) dokáže prenášať dáta rýchlosťou 5.5GB/s, v prípade komprimovaných dát až 8-9 GB/s. SSD disk v Xbox Series X udáva rýchlosti 2.4 GB/s, 4,8 GB/s komprimovaných dát. To je o polovicu menej, ako v PS5, no jeho kapacita je rovných 1TB.

SSD disk si budeme môcť rozšíriť, výrobcovia zvolili iné možnosti

Čo sa ďalšieho rozšírenia úložiska týka, do Xbox Series X si budeme môcť dokúpiť ďalší 1TB disk priamo od Microsoftu. Má totiž špecifický dizajn. Koľko taká sranda bude stáť, netušíme. V prípade PlayStation 5, do konzoly si budeme môcť pichnúť M2 disk PCIe 4.0 od rôznych výrobcov – schválených od SONY. Tieto disky ale ešte nie sú na trhu rozšírené a ich cena bude asi podobne vysoká, ako custom disk od Microsoftu.

V oblasti RAM je znovu ťažké vybrať víťaza. PlayStation 5 bude mať 16GB RAM s rýchlosťou 448GB/s. Xbox Series X prinesie RAM rozdelenú na dve oblasti. Super rýchlych 10GB ponúka rýchlosť 560GB/s a pomalších 6GB ponúka rýchlosť 336GB/s. Efektívne by tak vývojári do rýchlej RAM mohli vložiť najväčšie grafické elementy, efektívne by tak Microsoft mohol mať rýchlejšiu RAM.

Pozrite si aj: Oficiálna HW špecifikácia konzoly PlayStation 5 (2020)

Obe konzoly využijú aj svoj HDD ako formu rozšírenej RAM. Xbox si z SSD požičia až 100GB s rýchlosťou 2,4GB/s, to napríklad na to, ak budete chcieť prepnúť z jednej hry do druhej (Quick Resume). Celý obsah hry sa z RAM skopíruje na SSD, následne sa obsah inej hry skopíruje z SSD do RAM. Hru na Xbox Series X si tak zmeníte v priebehu piatich, až šiestich sekúnd. SONY zatiaľ takúto funkciu nedemonštrovalo, ale keďže má 2x rýchlejší SSD disk, pravdepodobne to bude ešte rýchlejšie.

RayTracing zvládne Xbox Series X aj PlayStation 5

Obe konzoly chystajú RayTracing na grafických AMD čipoch. SONY má v grafike ešte extra čip na render skutočného priestorového zvuku a raytracing zvuku. Microsoft vďaka grafike využije funkcie počítané AI.

Rozhodujúca môže byť aj spätná kompatibilita. Mark Cerny potvrdil, že na vydania PS5 budete môcť hrať 100 najžiadanejších hier z PS4. Spätná kompatibilita je teda zaručená, ale čo PS3, PS2 a PS1 hry? Keďže SONY si dalo patentovať aj emulovanú spätnú kompatibilitu, očakávame, že kompatibilita starších titulov príde na PS5 neskôr.

Naopak, Microsoft už potvrdil, že Xbox Series X spustí všetky hry z Xbox One, ako aj obrovské množstvo hier z Xbox 360 aj prvého Xboxu. Xbox tak vyhráva aj v tejto sfére.

Porovnanie PlayStation 5 a Xbox Series X, čo je lepšie?

  • Xbox Series X má lepší hrubý výkon na grafike (12 TFLOP) aj procesore
  • PlayStation 5 má rýchlejšiu grafiku (10.28 TFLOP) podporenú procesorom
  • Xbox Series X má o niečo rýchlejšie pamäte RAM
  • PlayStation 5 má 2x rýchlejší SSD disk ako Xbox Series X
  • XSX má 1TB SSD, zatiaľ čo PS5 len 825GB
  • Do XSX sa bude dať dokúpiť SSD disk len od Microsoftu, do PS5 od rôznych výrobcov
  • PS5 má kvalitný zvukový čip pre reálny priestorový zvuk, XSX dokáže využiť AI
  • Xbox Series X spustí hry z Xbox One, Xbox360 aj Xbox. PS5 zatiaľ len prvých 100 hier z PS4

Všetko o Xbox Series X nájdete tu

Všetko o PlayStation 5 nájdete tu

V konečnom dôsledku majú obe konzoly pre a proti. Obe budú posúvať technologické hranice toho, ako hry na konzolách vyzerajú. Ale o ich predaji rozhodnú posledné dve veci. Hry a cena.

O úspechu rozhodne to, aké hry na konzolách uvidíme a to, koľko budú stáť. Na trhu je už niekoľko rokov Xbox One X, najvýkonnejšia konzola na svete, no kvalitných exkluzivít je málo. Na PlayStation 4 stále vychádzajú neskutočne dobré tituly. Sony má proste viac štúdií, ktoré aj zo slabšieho hardvéru dokážu vyžmýkať maximum. Preto o kvalite hier nerozhodne hardvér, ale vývojári.

Cena konzol PS5 a Xbox Series X sa zatiaľ predpokladá na úrovni 499 eur.

Sledujte ma: