Portal 2 – Recenzia

25 apríla, 2011 Lukáš Kanik

Portal 2 sprevádzaný veľkou reklamnou kampaňou už dorazil na pulty predajní a na Steam. Jednu z najlepších hier roka si predsa nemôžete nechať ujsť, hlavne ak ide o hru z dielní VALVe.

Prvý Portal, ktorý bol súčasťou balíčka od VALVe v roku 2007 doslova a do písmena zožal úspech, do povedomia sa dostal len krátkou ukážkou na výstave. Dvojka, už s obrovskou reklamnou kampaňou je momentálnym hlavným ťažným koňom. VALVe ale v poslednej dobe akosi zaháľajú na svoju fanúšikovskú základňu a priaznivcov univerza a zameriavajú sa na širšie masy. Aj preto vyšiel Portal 2 s miernymi úpravami, dá sa povedať, s konzolovým nádychom.

Štandardné postupy VALVe pri odhaľovaní novej hry sú rôzne hádanky a ARG, kedy prvky z hry zasahovali do reality. Komunita vtedy musela lúštiť rôzne stopy, aby mohli samotní vývojári hru oznámiť. Je vidieť, že s úspechom Portal sa nerátalo, preto zhruba pred pol rokom bol pridaný do pôvodnej hry nový koniec, kedy bola Chell, hlavná hrdinka celej hry, odtiahnutá. To je prvé naviazanie príbehu oboch hier a Chell, uložená v stázi, mohla o niekoľko stoviek rokov znova zobrať do ruky Portal Gun a zažívať nové dobrodružstvá. Udalosti sa vlastne odvíjajú od tých v prvom Portale.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JZD17pQSqUU[/youtube]

Sterilné prostredie testovacích komôr vystriedajú spustošené priestory Aperture laboratórií. Počas celej hry navštívite niekoľko špecifických oblastí, od známych testovacích komôr, cez zákutia Aperture až po dobové priestory. Podstatná časť hry sa totiž odohráva v pôvodnom Aperture, vybudovaných ešte v 50-tych až 80-tych rokoch. Apoločnosť vám bude robiť Wheatley, personálne jadro GLaDOSu, ktoré bolo zkonštruované práve preto, aby obmedzilo umelú inteligenciu. Jeho chovanie a hlášky vás určite pobavia, o tom, že je to korunovaný hlupák sa presvedčíte niekoľko krát.

Znovu ožije aj samotná GLaDOS, ktorá vás donúti vrátiť sa do testovacích miestností. Postupne začne schátralé Aperture obnovovať, čo uvidíte vždy po vyjdení z výťahu. Každá ďalšia miestnosť bude o niečo krajšia, ako tá predošlá. Keď sa ale kontrola celého komplexu dostane do nesprávnych rúk, všetko začne padať ako domček z karát.

 

Podobne aj prechádzaním starých komplexov z minulého storočia budete postupne vídavať premeny prostredí. Počítače v niektorých miestnostiach sú staré rachotiny, pokým v novších sú počítače modernejšie. Takto sa mení celé vybavenie a vy hneď dokážete zistiť, v akom časovom období bol konkrétny priestor vybudovaný. V tejto časti hry sa k slovu dostanú nahrávky vlastníka Aperture – Cavea Johnosa, ktorému tiež nechýba sarkazmus a irónia. Takmer nikdy sa v hre nebudete cítiť sami, vždy k vám budú prehovárať jednotlivé postavy. Komentáre sú väčšinou vtipné a ironické, srší z nich inteligentný humor a práve v tomto spočíva kúzlo atmosféry.

Od dielne vývojárov som ani nič iné nečakal, príbehové zvraty majú grády a budete doslova prekvapení. Je vidieť, že kvalita takýchto hraných situácií v štúdiu VALVe len graduje. Do hry pribudli originálne prvky, ktoré lepšie ani byť spracované nemohli. Zoznámite sa so štyrmi tekutinami, modrým gélom, ktorý umožňuje veľký skok, oranžovým gélom, ktorý zrýchľuje, bielym, ktorý umožní streliť portál na všetky plochy a nakoniec voda, ktorá zmýva predchádzajúce gély. Ich kombináciou a vhodným umiestnením oranžového a modrého portálu sa dostanete na akékoľvek miesta.

  

Ďalšími prvkami sú lasery, ktoré je možné usmerniť kockou a lávky, ktoré sa zase dajú umiestniť pomocou portálov. Portálmi je tiež možné otvoriť Excursion Funnel, čo je akýsi holografický tunel, v ktorom sa posúvate vo vzduchu. Napríklad nalejeme gél do tohto tunela, ten ho prepraví na opačný koniec miestnosti a tunel vypneme. Gél potom spadne tam, kam ho chcete. Vzduchový nasávací tunel, ktorý sme mali možnosť vidieť v prezentáciách sa v kampani k slovu nedostal, čo je obrovská škoda. Celkovo neuvidíte ani jeden level z prezentovaných, VALVe nechcelo z hry ukázať veľa, preto si vytvorili vlastné prezentačné komory.

Postupom hry tak budete nachádzať nové hádanky a rébusy, ktoré sú tentoraz  zamerané viac na logiku, ako na akrobaciu. Možno aj pre zjednodušenie konzolovým hráčom, na gamepade by sa len ťažko rozhadzovali portály počas rýchlych letov. Dúfam ale, že niektoré takéto extrémne miestnosti do hry časom pribudnú. Hre chýbajú aj challenge výzvy, ktoré v prípade jednotky prispeli k znovuhrateľnosti. Kampaň zaberie tým hlúpejším asi 8+ hodín, tí rýchlejší ju zvládnu za 6. Vývojári tento krát stavili na rozsiahly kooperatívny mód.

  

Ten je úplne samostatný a s príbehom súvisí miminálne. Sprevádzať vás bude GLaDOS a hrať sa dá vo dvojici, za robotov Atlas a P-Body, ktorí spolu občas pripomínajú seriál Pat a Mat. Táto kooperatívna hra obsahuje niekoľko dverí, v ktorých je znovu niekoľko miestností. Ak má jeden hráč odomknutých miestností viac, môže rozhodnúť, ktorú si zahráte. Systém komunikácie medzi robotmi je proste úžasný. Ukázať spoluhráčovi môžete miesto, kam umiestniť portál, kam sa postaviť, alebo ktorú vec vziať a preniesť ju. Počet portálov sa tu rozrastá na štyri, pri znovuhratí danej miestnosti môže prvý hráč vykonávať úlohy, ktoré vykonával predtým druhý.

Pri hre sa môžete priamo na svojej obrazovke pozrieť, kde sa práve nachádza druhý hráč, vlastne uvidíte jeho obrazovku. Kooperatívna hra je navyše doplnená rôznymi drobnosťami. Získate emotikony, ktorými môžete vyjadriť hnev, smiech, alebo osláviť úspech. Transakcie z Team Fortress sú aj v Portal 2. Skvelý prostriedok ako zarobiť nejaké peniaze naviac, no nenásytné povahy sa teraz budú znova hnať len za čiapkami a predmetmi. To môže občas pokaziť dojem z hry.

 

Čo sa týka audiovizuálneho spracovania, stále nemôžem uveriť, že Source engine zo seba dostane ešte viac. Okrem kvalitných scén a textúr vás doslova ohúri nasvietenie a dynamické tiene. Source je tiež známy skvelou fyzikou, pri gigantických deštrukciách priamo pred očami vám padne sánka. Avšak do budúcna potrebuje revíziu. Priestory Aperture sú naozaj obrovské, dostanete sa do všemožných zákutí a uvidíte, ako celé výskumné centrum funguje. Uvidíte, ako pracujú jednotlivé prvky, ako fungujú pohyblivé steny, kde sa vyrábajú strelné veže alebo akým spôsobom vzniká laser.

K zvuku taktiež nie je čo dodať. Hudba sa do uší nedostane tak, ako tá z Mass Effect, no dabing je skvelý. Stephen Merchant, ktorý dabuje Wheatleyho dokáže skvele intonovať a vykresliť postavu, aj keď ide len o robotické „oko“. Napokon aj ďalšie postavy majú skvelý dabing, hra sa navyše dodáva s českými titulkami.

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=“skvelé obe kampane, grafický update, dabing, nové použiteľné prvky, prehliadka zákulisia Aperture, perfektný kooperačný mód“ cons=“chýbajúce challenge levely, čiastočne zjednodušené“ score=95 verdict=“Portal 2 je tak zábavná, tak očarujúca, ponúka také skvelé príbehové momenty a je tak obsahovo rozsiahla, že ju možno označiť za jednu z najlepších hier roka. VALVe znovu ukázalo, že si zaslúži prívlastok najlepšie štúdio. 7+ hodinová kampaň a ďalšie hodiny zábavy v skvelom kooperatívnom móde ma presvedčili, a zatiaľ prekonáva aj Crysis 2. Nebyť drobných chýb, ktorých sa VALVe dopustilo, odniesol by si Portal 2 plný počet.“]

 

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Súvisiace články