PORTAL – záhady a Portal 2

23 marca, 2010 Lukáš Kanik

Čo nám chceli čarodejníci z VALVE záhadnými odkazmi povedať? Že bude PORTAL 2!

Príbeh Half-Lifeu tu nejdem rozpisovať, ten by ste mali ako správny priaznivci Half Life a Portal poznať. Vlastne mal by ho poznať každý. Je to totiž ten najprepracovanejší a najkvalitnejší príbeh, aký ked bol vo videohrách alebo filmoch. A za týmto tvrdením si stojím. No ale k problematike. Z príbehu vieme, že spoločnosť figurujúca v Half Life(HL) – Black Mesa (BM), v ktorej pracoval aj hlavný hrdina Gordon Freeman, je spoločnosť so sídlom v Novom Mexiku, USA, ktorá sa zaoberá teleportačnou technológiou. V roku 2000 prebehne pokus otvoriť potrál na planétu Xen, no niečo sa zomelie…to už ďalej poznáte.

Jej hlavným konkurentom je slopočnosť Aperture Science (AS), ktorá má sídlo niekde v Ohiu, založená bola v roku 1953 americkou armádou. Jej zakladateľom je Cave Johnson. Od roku 1981 začínajú testovať portály podľa projektu TIER 3. V roku 1986 prichádza správa o zahájení výskumu Black Mesa, ktorá sa snaží vynájsť podobnú technológiu.  V AS začínajú pracovať na GLaDOSe – Genetic Lifeform and Operating System – umelej inteligencii, ktorá by dohliadala na testy. 1996 – GLaDOS sa znažia vylepšiť. Týmto obdobím nás sprevádza hra Portal Prelude, keď na testy dohliadali ešte ľudia. O niekoľko rokov neskôr je počítač GLaDOS spustený, v plíležitosti bring-your-daughter-to-work-day. Tu začíname hrať hru Portal. Ako vieme, je to medzi rokmi 2000-2005 – obdobie, keď je Gordon Freeman v stázi.

Tu sa nám naskytuje prvá otázka: Kto je Chell?

Bring-your-daughter-to-work-day … na internete som našiel, že „pôvodná“ Chell je dcérou zakladateľa Cave Johnsona, veta hovorí, že on zobral svoju dcéru do práce na testovanie. Z toho vyplýva, že Chell je človek.

Tu je niekoľko dôvodov: – spomínaná veta…záchod v jej miestnosti…krv vystreknutá pri postrelení zo sentry veže…podpora nôh proti ublíženiu si…koláč – toto všetko Android – robot nepotrebuje.

Ďalej vyjadrenia GLaDOSu:

– „Skvelý výkon, ty /meno vymazané/, musíš byť pýchou /bydlisko vymazané/“

-„Ahoj, a opäť, vitaj v zariadení AS…“ – takže už tam musela niekedy prísť

-„Všetky naše zariadenia vydržia teploty až do 4000° C“ – to keď vás chcel GLaDOS spáliť.

Naopak, Mnoho skutočností poukazuje na to, že Chell je Android. Častokrát to počujeme v slovách GLaDOSu:

-„Si excelentný testovací subjekt“

-„Vedieš si dobre, android“

Môžme polemizovať aj o tom, že Chell je len klon tej skutočnej. Tých klonov je viac, ako príklad uvediem smrť Chell. Ak sa nejaká testovacia miestnosť nepodarí, a Chell zahynie, GLaDOS zobudí ďalší klon, do ktorého pamäti nahrá posledné údaje z predchádzajúceho klonu, takže pokračujete, kde ste skončili.

Ako vieme, po spustení GLaDOSu sa AS úplne vyprázdnilo od ľudí. Tí boli pravdepodobne evakuovaní (hrozba Combine?), možno boli evakuovaní práve na lodi Borealis, ktora sa vytratila z povrchu zemského. To, že ich zabil GLaDOS je nepravdepodobné, našli by sa nejaké kostry. No GLaDOSu neutiekla len Chell, pred ňou to bol testovací subjekt – jeho meno je Doug Rattman. To on nakreslil na steny všetky tie šípky pre ďalších ktorí utečú GLaDOSu. Určite žil nejakú dobu v tajných štrbinách AS miestností, pretože som tam našiel matrace a hrnčeky. Na steny popísal mnoho odkazov, najznámejší z nich je: „The cake is a lie“ – koláč je lož. Koláč bol sľub GLaDOSu pre subjekty za splnenie úloh. No ako Ratman už vedel, GLaDOS ich všetkých zabije. Na jednu stenu Ratman napísal aj nejaké meno a heslo. Bol určite dobrý technik, pretože sa dokázal nabúrať do systému, otvoriť steny miestností, do ktorých sa ukrýval, a taktiež sa nabúral do systému AS a zanechal tam odkaz pre ďalších, ktorím sa to podarí.

Ten systém je stránka www.aperturescience.com. Bola vytvorená v roku 2007 keď hra vyšla. Do databázy sa dá dostať niekoľkými príkazmi. Prvý ktorý sa dá je HELP. Na stránku sa dá prihlásiť za administrátora pomocou mena a hesla od ratmana: najskor zadaje LOGIN, Meno: CJOHNSON , heslo: TIER3 Toto vás dostane k administrátorskemu účtu. Ďalej keď tam napíšete THECAKEISALIE – objaví sa vám odkaz Ratmana a záznam z kamery, do ktorej sa nabúral. Na konci odkazu stojí: „Ak bude prichádzať správca, rýchlo stlač enter!“

Ďalší príkaz, ktorý môžete použiť je APPLY, ten začne vašu dlhú registráciu do Aperture science, a preverí vaše psychycké schopnosti. Posledným funkčným príkazom v účte administrátora je NOTES. Ten Vám otvorí celú históriu AS až po spustenie GLaDOS.

A teraz k záhadnému updatu.

Po troch rokoch od vydania takmer obyčajnej hry Portal Valve vydalo update pre túto skvelú hru. Celej hernej verejnosti tak predložili ARG – Alternative Reality Game. To znamená, že hra zasahuje aj do relity – skutočné miesta, telefónne čísla, tajné siete, webové stránky a tak ďalej. V ARG sa vyskytujú indície na vylúštenie hádanky. Valve updatom vytvorilo tú najväčšiu vlnu pátračov v histórii. Na STEAME a po celom svete sa vytvorili fóra, na ktorých sa riešila táto záhada. Hlavná téma na Steame fóre má 11 500 príspevkov na 750 stránkach, a to len za 16 dní! V Prvých dňoch za minútu pribudlo aj 50 príspevkov.

1. 3. 2010

Vtedy to všetko začalo. Hra PORTAL sa nám bez oznámenia updatovala. Popis Updatu: „Changed radio transmission frequency to comply with federal and state spectrum management regulations“.  Ihneď hru začali hrať tisícky ľudí, zpočiatku nič nezvyčajné, no rýchlo sa prišlo na to, že ide o Achievement, rádiá poschovávané často na nedostupných miestach, po ich zobratí a umiestnení na správne miesto v testovacích komorách zmenila kontrolka farbu a rádiá začali vydávať iné zvuky, ako hudbu. 4 z nich vydávajú odkaz v Morzeovke. Prvé rekacie verejnosti – „Volanie z lode Borealis!“. Ostatné rádiá, dokopy 26, vydávajú len rušivý signál. Program GCFScape dokáže otvoriť zložky hry, keď otvoríte zložku Portal/Sounds/Ambient nájdete 26 nahrávok s názvom dinosaur1.wav, dinosaur2.wav … + ďalšie štyri – dinosaur_fizzle a dinosaur_noise. Dabing Dr. Kleinera nahovoril Harry S. Robins, ktorý napísal knihu Dinosaur Alphabet. Anglická abeceda má 26 znakov. Súvis?

Ihneď sa podarilo morzeovku rozlúštiť. Z viet môžeme vyvodiť len jedno. GLaDOS sa reštartuje. Ďalších 22 nahrávok je SSTV signál, jednoduchý rádiosignál, ktorý sa používa na rádiový prenos obrazu. Na dekódovanie použite program MMSSTV. V signáloch boli zakódované obrázky, očividne, všetky sú fotografie z Aperture science. Na ôsmich z nich sú na každom 4 čísla alebo písmená, dole v rohu je poradie, v akom to máme usporiadať. Dostávame: 9459C6CAC8C203B8128B7CC63068D4FD , ten si pomocou MD5 môžeme rozkódovať. Zakódované bolo telefónne číslo (425) 822-5251, experti našli adresu čísla. Je to 123 5th Avenue, Kirkland, Washington, mesto, kde vzniklo VALVE. Jeden američan sa na to miesto vydal, no nič zaujímavé tam nenašiel. Ja som adresu skúsil hodiť do Google Earth, no nič, len to parkovisko by sa mohlo podobať tomu z hry. Na ďalších obrázkoch sa našiel starý počítač a linka BBS. BBS je Bulletin Board System, zastaralá databáza, na ktorú sa dá pripojiť dial-up linkou. Američania s týmisto starými linkami sa napojili na BBS, na prístup bolo vyžadované heslo, to bolo ukryté v jednej z morzeoviek – backup/backup – pravdepodobne záložné súbory GlaDOSu. BBS začalo v momente odosielať ASCII obrázky, miestnosti, chemické vzorce, roboty… takmer všetko už bolo oficiálne odkryté, napríklad v časopise GameInformer. Chemické vzorce stále neboli rozlúštené. No na jednom to vyzerá na jablko.

2. 3. 2010

BBS odosiela ďalšie ASCII obrázky, nahrávky dinosaur_fizzle a dinosaur_noise sa snažia rozkódovať. Pôvod niektorých obrázkov z nahrávok dinosaur bol už objasnený.

3. 3. 2010

Ďalší update pre PORTAL. Tentokrát sa mení koniec hry. Po zničení GLaDOS vás odťahuje robot so slovami: „Thank you for assuming the party escort submission position“, vtedy ležíte na bruchu s pripaženými rukami. Je to poloha o ktorú vás žiadala GLaDOS, že dostanete koláč a nezabije vás.

Na BBS sa objavil progress bar, pomaly sa naplňuje, nikto nevie, čo sa stane keď sa naplní.

4. 3. 2010

Progress bar sa naplňuje, odhadovaný čas je 5. 3. 2010, 19:15. Pribúdajú ASCII obrázky. napríklad táto sentry veža. V pozadí ale niečo nehrá. Niekto šikovný vyhrabal obrázok lode Borealis, po porovnaní s ASCII to celkom dáva zmysel. Žeby na lodi Borealis niečo strážili sentry veže? Ďalším zistením je spektogram nahrávky dinosaur_fizzle. Spektogram sa veľmi podobá na citadelu z Half-life. Program Audacity dokáže z nahrávky vytvoriť spektogram, no mne sa to nepodarilo.

5. 3. 2010

O 19:04 nášho času sa progress bar naplnil. VALVE oznamuje PORTAL 2. V ohlásení boli podčiarknuté písmená, z nich vyšli slová drattmann/h0nee, co je nové meno a heslo k BBS, účet Rattmana. Po prihlásení dostávame balík Aperture súborov, odhaľujúce kooperatívnu hru v PORTAL 2.

11. 3. 2010

Konferencia herných vývojárov bola napadnútá modrou smrťou. Z chybových hlášok boli vybrané znaky E2:E4:E2:D7:C5:D5:C4:E4:D5:E3:C9:D3:C5:C5:C5, v EBCDIC kóde to znamená „SUSPENDUNTILEEE“ = Suspend Until E3, takže ARG by mala pokračovať na E3. Jason Holtman z VALVE ale povedal, že zo všetkých indícií sa môžeme toho dozvedieť ešte viac. Stále nie je rozlúštená nahrávka dinosaur.

Ja som samozrejme pátral tiež. Najskôr by som chcel upozorniť na jedno video, ktoré som našiel. ide o nahrávku dinosaur_fizzle, ktorá je pustená aj normálne aj naopak. Spektogram ukazuje na citadelu, ale ak si nahravku vypočujete naopak, v 13-14 sekunde som počul vetu: „you are next“ …myslím, že v hre bol ešte niekto! Údajne tam je viac slov, no tie som nepočul.

Moje skúmanie sa zameralo na samotnú hru PORTAL. Zapisoval som si každú vetu, čo povedala GLaDOS, a niekoľko z nich je veľmi zaujímavých. Začal by som o portálovom manipulátore. Veľa užívateľských dohadov hovorí o tom, že na stratenej lodi Borealis sa nachádzajú evakuovaní vedci z AS a samotný portálový prístroj. Všimol som si, že portal gun v hre Portal má pri čiarovom kóde číslo 4. Takže nie je jediná. Ďalej vo vetách GLaDOSu som zaznamenal:

„…nenamáčaj do vody, ani jej časť, no v žiadnom prípade ######!!!“

„…zariadenie drahšie, ako všetky platy zamestnancov v /umiestnenie vymazané/.“

„…všetky zariadenia AS vydržia teplotu 4000°.“

A ešte posledná vec. GLaDOS neustále klame. Po celú hru, nielen o koláči. Niekoľko krát sme sa o tom presvedčili v hre, keď nám hovorila, že na konci dostaneme odmenu alebo keď nás presviedčala, aby sme sa vrátili, že to bude bez následkov. Raz chcela povedať. „Už ti nebudem klamať o tom, či ťa sledujeme, pravda bude odhalená za 3…2… ššššššššš.“ A ešte jedna moja teória, a to pri počúvaní textu piesne na konci hry. „…Možno nájdeš niekoho, kto ti pomôže. Možno Black Mesa.“ Myslím, že Chell sa predsa len stretne s Gordonom Freemanom, alebo s niekym z Black Mesa.

To je zatiaľ všetko, do E3 sa neobjaví už asi nič. Half Life univerzum je nejbôsobivejším projektom, aké mohlo kedy vznikúť, jeho tvorcovia to museli mať pekne dlho premyslené, každý detail, každú stopu, a je lepšie, keď sa tešíme z toho, že sme niečo vylúštili, ako keby nám mali hru oznámoť v momente. Dúfam, že sa tu rozpúta obrovská diskusia o vašich názoroch, teóriách a prípadných opravách môjho zhrnutia.

 

 

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.