Q.U.B.E. – Recenzia

10 februára, 2012 Lukáš Kanik

Nezávislá scéna robí hernému priemyslu veľkú radosť, roky, aké zažívajú indie vývojári ešte nikdy neboli tak bohaté na tituly, ktoré sa dostanú do celého sveta.

Niektoré z nich dokonca konkurujú trojáčkovým hrám z produkcie gigantov a veteránov v hernom priemysle. Založiť štúdio je samozrejme obrovský risk, avšak len dobrý nápad a šikovnosť dokážu priniesť ovocie.

Pokúsili sa o to aj traja britskí spolužiaci, ktorí založili v roku 2010 štúdio Toxic Games. No ešte predtým začali pracovať na svojom projekte Q.U.B.E., logickej hre s inovatívnimi prvkami. Práve v roku 2010 dostali obrovskú podporu od fondu nezávislých vývojárov, veterátov nezávislej scény a investorov. Nakoniec však vytvorili hru, ktorá sa nedávno dostala prostredníctvom Steamu aj k herným masám.

Pojem Q.U.B.E. znie zložito, Quick Understanding of Block Extrusion, v preklade rýchle pochopenie vysunutí blokov. Ale na to zabudnite, proste si pod názvom predstavte kocku. Stovky a tisíce kociek. Celá hra sa totiž odohráva v sterilnom, abstraktnom laboratóriu, kedy dostanete špeciálne rukavice, ktorými ovládate rôzne kocky v miestnostiach. Príbeh si kľudne domyslite nejaký vlastný, pretože autori do neho nevložili ani štipku času, ani námahy.

Q.U.B.E. toho vlastne dosť pokradol z legendárneho portálu, a to čo sa týka použitých farieb a niektorých herných mechanizmov. Na druhú stranu prináša vcelku nové a zaujímavé prvky, a ich použitie a kombinácia je vcelku zaujímavá. Nevyhnete sa ale občas ani nudnejším a frustrujúcim pasážam, kedy v úplnej tme prepínate rozsvietenie jednotlivých kociek, aby ste sa vlastne trafili a zapli, či vypli tú správnu.

Kocky hýbu celým herným svetom a to doslova. V stenách sa nachádzajú kocky rôznych farieb a každá farba má inú funkciu. Modrá, rovnako ako v Portal 2, vás katapultuje do vzduchu, predtým ju však musíte vždy natiahnuť. Červená sa správa ako jeden výsuvný panel a žltá zase ako celé výsuvné schody. Po čase sa do hry zamiešajú aj fialové kocky, ktoré otočia celú časť steny. Kombináciou prvkov autori dosiahli zaujímavé úrovne, vo všeobecnosti sa zdali ľahšie, no narazíte aj na také, ktoré pri riešení budú potrebovať viac času a množstvo kombinácií z vašej strany. Všetky kocky pritom vysúvate a aktivujete svojimi rukavicami.

Postupom hry sa však do hry zamieša ďalšia kopa prvkov, káble, ktoré treba zapojiť do určitej farby, pohybujúce sa plošiny na stenách, magnety priťahujúce voľné kocky alebo guľa, ktorú treba zafarbiť a dostať ju do jamy určenej farby. To stále nie je všetko. Pribudnú aj lasery, ktoré mierite zrkadlovými kockami aj kocka, s ktorou môžete pohybovať kdekoľvek. Portálom inšpirovaná hra zdá sa, okopírovala aj postup hrou a po čase sa prenesieme zo sterilných prostredí do zničených miestností plných káblov a rozbitých kociek. Autori však s kockami pracujú skvele a potešia vás obrovské, transformujúce sa miestnosti.

Ťažko sa opisujú ukážkové situácie, proste sú riešenia vymyslené tak, aby potrápili váš mozog, no po vyrišení si poviete, aké to v skutočnosti bolo jednoduché. Celá hra vám zaberie solídnych 4-5 hodín hrania, vlastne si viac ani nebudete želať. Potenciál by mohol byť využiťý viac, a čo je smutné, dopredu vás nebude ťahať žiadny príbeh.

Študenti využili na svoju hru Unreal Development Kit, na ktorom nemá hra v jednoduchej sterilnej grafike žiadny problém, dokonca nepoužili ani pokročilé tieňovanie alebo efekty. Zvuky síce originálne nahraté, avšak jediné, čo vás bude sprevádzať je slabá melodická hudba. Ako celok je to však farebne jednoduchá hra, od ktorej sme čakať ani viac nemohli. Autori si však zaslúžia uznanie, pretože hra je naozaj zábavná a veľmi šikovná. Hodí sa na nudné popoludnia.

Q.U.B.E.
  • 4/10
    Príbeh - 4/10