Quake (2021) – Recenzia

1 septembra, 2021 Veronika Ďureková

Jeden z praotcov žánru FPS sa hráčom pripomína svojou vynovenou verziou.

Osobne nepatrím medzi fanúšikov dnešného herného trendu remastrov, remakov či rebootov. Oveľa radšej vždy uprednostním skôr nové koncepty hier. Po remastri legendárnej fps som siahla z čistej nostalgie.  Je pre mňa ťažké predstaviť si, že Quake vyšiel v čase, keď som mala len jeden rok. Na podobných praotcov novodobých strieľačiek som sa tak musela pozerať iba spoza chrbtov starších hráčov. Napriek všetkému, Quakovi sa podarilo plnohodnotne zabaviť dokonca aj mňa, pohodlnú hráčku prevychovanú hrami s automatickým ukladaním a dopĺňaním zdravia.

V Quakovi ste hodení priamo do jamy levovej bez zbytočného vysvetľovania kontextu a ďalších formalít. V univerze líznutom Lovecraftom a mytológiou Cthulhu sa zhosťujete bezmenného OP vojaka. S troškou militaristického experimentovania s portálmi na pozadí má hra tú správnu dávku originality a nápaditosti (na svoju dobu). V konečnom dôsledku však nemusíte vedieť PREČO ani AKO, ale iba KAM máte vystreliť. Prvý Quake sa riadi starou dobrou FPS zásadou – menej kecania a viac hrania. A že ide o kvalitné hranie!

Ani nový engin nenarušil patinu hier deväťdesiatych rokov

Ešte predtým než začnem slovami chvály ospevovať gunplay, gameplay, leveldigajn a enemákov, patrilo by sa na úvod spomenúť aké technické pozlátko vlastne do hry priniesol remaster na Kex engine. Popri vylepšenom framerate, grafike, modeloch postáv a 4K rozlíšení na PC sa borci z id pohrali aj so svetlami v hre. Musím priznať, že posledné zo spomínaných fičúr môjmu oku príliš neulahodilo.

Tiene zo svetelných projektilov nepriateľov a celkové real-time osvetlenie (hoci aj technicky dobre spravené) na mňa v 25 ročnej hre skrátka pôsobilo ako päsť na oko. Našťastie pre mňa a ďalších nevďačníkov, hra disponuje aj nastaveniami, v ktorých si môžete niektoré z vylepšení vypnúť. Vývojári teda mysleli aj na tých, ktorí majú chuť na čo najviac „raw“ old-school zážitok.

A keď už spomíname old-school… Hrateľnosť v Quakovi po takmer jednej celej generácii dozrela ako dobré víno. Paradoxne som sa pri tejto staručkej first person shooter hre zabavila viac než pri väčšine dnešných strieľačiek. Možno je to práve vďaka rebootu niekdajšieho Quakovho súputníka – DOOMu. Ten nám v roku 2016 pripomenul ako zásadne sa hry odklonili od prvotného jednoduchého konceptu zabíjania nepriateľov.

Žiadne prebíjanie, schovávanie sa a čakanie na automatické doplnenie health baru. Tu máte proti nepriateľom iba váš skill a arzenál, hra vám nijako nepomáha. Náročnosť nespočíva v sile nepriateľov. Povedzme si pravdu, väčšina protivníkov je pomalých, ťarbavých a ich trápenie viete ukončiť zopár dobre mierenými strelami.

Za zábavnou hrateľnosťou stoja najmä rozmanití nepriatelia a arzenál

Mix nepriateľov je tu naozaj pozoruhodný. Pri vchode vás privíta ozbrojený Grunt, za ním už čaká stredoveko štylizovaný Death Knight s ťažkopádnym mečom. Zombie, dravé ryby, psy, vojaci, skákajúce príšery Fiendy, vznášajúci sa Scragovia či elektrizujúci Yettiovia (Shambler). Takúto rozmanitosť enemákov majú zrejme za následok spomínané experimenty s teleportami ( a možno rozporuplné a turbulentné vedenie vývoja hry z roku 1996).

A možno len vývojári namiesto zmyslu pri protivníkoch stavili na zábavnosť hrateľnosti. K tej prispieva aj pomerne rozsiahly arzenál. Vašimi najvernejšími spoločníkmi sa stanú brokovnice, nailguny, granátomet, raketomet a elektrický thunderbolt. Každý z vašich protivníkov si vyžaduje osobitý prístup. Niektoré príšery s melee útokom (Fiend) si musíte držať čo najviac od tela. Vojaci s granátometom sú zas najsmrteľnejší práve z diaľky.

Ak chcete úspešne zdolať level, musíte si správne zmanažovať zdravie. Áno, v hre je samozrejme možnosť ukladania a následného načítania pozícií. To by ale nebolo to pravé orechové. Quake vás prirodzene hecuje k tomu, aby ste každý level prešli čo najrýchlejšie a najplynulejšie.

Vzdušnou čiarou by ste väčšinu levelov „preleteli“ doslova za niekoľko desiatok sekúnd. Sú to práve spletité chodby, mosty, enviromentálne puzzle, hľadanie kľúčov a odomykanie dverí, čo vás k hernej stoličke priklincuje na dlhší čas. Pri opise leveldizajnu sa dokonca nebojím použiť slovo labyrint. S rýchlosťou akou sa pohybuje herná postava vám ale občasné blúdenie nespôsobí výraznejšie vrásky na čele. Veď napokon, dokonca aj ja, človek s nulovým zmyslom pre orientáciu som pri hľadaní správnej cesty nemala väčší problém.

Ak by sa vám po prejdení príbehovej kampane stále málilo, hra podporuje aj cross-play online multiplayer spolu s lokálnym split-screen multiplayerom pre 4 osoby. Samozrejmosťou sú aj všetky  rozšírenia pôvodnej hry ako aj zbrusu nové DLC Dimension of The Machine. Bonusového obsahu je teda dostatok, stačí sa usadiť a zaspomínať si pri hraní na staré dobré časy.

Hra Quake (2021) vyšla na PC, Xbox, PlayStation aj Switch

Quake (2021) Recenzia 9,99€
  • 9/10