RAD – Recenzia hry na PS4

RAD Review

RAD je nová roguelike hra od Double Fine Productions. Vyzerá a hrá sa skvele.

Sedíme si na gauči v priestrannom byte v centre Los Angeles, len kúsok od výstaviska L.A. Convention Center, a chillujeme na pohovke pri zapnutom televízore. Je večer a po celom dni na výstave E3 oddychujeme pri pivku, pričom sledujeme záznam IGN s rôznymi prezentáciami hier, ktoré nám za celý deň unikli. Práve vtedy som zbadal hru, ktorá ma zaujala ako „tá pravá“ gaučovka. Hra, na ktorú sa nie len že dobre pozerá, ale skvele sa aj hýbe, ktorú si chcem zahrať doma v pohodlí.

Chvíľu po E3 som si na túto hru spomenul, avšak nevedel som jej názov a tak som musel Googliť. Nakoniec som nový titul od Double Fine Productions našiel a RAD som si konečne zahral. Oplatilo sa vynaložiť tú trochu úsilia, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je asi to, že z tých nespočet roguelike akčných hier na trhu, RAD vyzerá vizuálne asi najlepšie, pretože vývojári sa rozhodli ísť do plného 3D. Hoci, hra je stále izometrická, viac tak pripomína nejakú diablovku. Celkovo však grafické efekty, farebná škála osemdesiatych rokov a zaujímavý svet hre dodávajú neskutočný šmrnc!

V hre RAD si zahráte za tínedžera, ktorý bol vyslaný do pustatiny, aby našiel nádej pre ľudstvo. Apokalyptický svet je zamorený rôznymi príšerami a rádioaktivitou, ale aj inými prekážkami. Tak ako v každej roguelike hre, aj tu vás pri každej smrti čaká prakticky úplný reštart. Vývojári však priniesli celkom originálne prvky, ktoré z RAD robia tak skvelú hru.

Postava nedisponuje nejakým levelom a celú hru budete mať v ruke len jednu zbraň, bejzbalku. No namiesto štandardného levelu si postavu obohatíte o rôzne formy mutácií, ktoré kompletne zmenia vašu úbohú telesnú schránku.

Mutácie vašej postave pridajú neobyčajné schopnosti, nové možnosti útokov na blízko, na diaľku, alebo nové pohybové manévre. Z tela môžete vystreľovať tŕne, hlava sa vám zmení na kobru, namiesto nôh dostanete telo kraba. Každá z ohromných desiatok mutácií je úplne jedinečná a každý priebeh získate iné mutácie. Práve preto vás ani tak nemrzí, keď po dvoch, či troch hodinách zomriete – ďalší priebeh totiž môžete získať ešte lepšie mutácie. A čím lepšie mutácie útokov, tým väčšia zábava pri hraní, niektoré sú fakt masaker!

Problém je, že aké mutácie získate, neviete ovplyvniť. Aby ste si RAD užili, mutácie musia byť fakt dobré a hlavne, viacúčelové. Niekedy si s mutáciami na boj s blízka proste neporadíte a hra vám nakope prdel, či chcete, alebo nie. Neskoršie levely sú navyše neprávom náročnejšie, ako by bolo vhodné, akoby presne po dvoch hodinách si hra povedala – teraz ťa idem nasrať. Niektoré mutácie dokonca neplatia na niektorých nepriateľov.

Postavu môžete obohatiť aj o pasívne mutácie. Tie vám dovolia sa pohybovať napríklad po toxickej vode, po ohni, zrýchlia metabolizmus, ochránia vás pred radiáciou alebo odmenia kazetami pri každej konzumácii predmetu. Kazety (walkmanové pásky) v tejto hre fungujú ako platidlo, čas od času na mape narazíte aj na obchodníkov s rôznym spotrebným materiálom. Lekárničiek predsa nikdy nie je dosť.

Keďže ide o klasický koncept roguelike akčnej hry, na konci každej mapy vás čaká boss. Niektorí sa mi zdali ľahkí, iní extrémne nároční a neviem si predstaviť, ako by som ich dal s inými mutáciami. Ručný boj z blízka v neskorších fázach hry prakticky nevyužijete a tak vám je tá bejzbalka k ničomu.

RAD prináša štýl osemdesiatych rokov, po grafickej aj zvukovej stránke

Čo sa mi na RAD páči, je estetický štýl osemdesiatych rokov. Syntetická hudba s filtrom VHS pásky úplne vyhovujú môjmu gustu, keďže podobnú synthwave hudbu raz za čas počúvam. Double Fine Productions priniesli skutočne originálne audiovizuálne spracovanie a rozhodne ide o jednu z najkrajších hier v žánri. Prostredia sú farebné, interaktívne, zábavné na objavovanie, krajina má hĺbku a všetko je také živé. Páči sa mi napríklad aj taký detail, ako zarastanie trávy všade, kadiaľ prejdete.

V RAD mi však totálne chýba kooperácia, to by som hre dal kľudne aj o bodík, či dva naviac. Sú tu nejaké denné výzvy – priebehy sa nepočítajú do vašej rozohranej kampane – ale to je asi tak všetko. Nie je tu žiadny príbeh, ktorý by ste mohli rozvíjať, nie sú tu nejaké zaujímavé interakcie s NPC postavami a mestečko je prakticky statické.

RAD vyšlo na PC, Xbox One, PlayStation 4 a Nintendo Switch.

RAD
  • 8/10