RAGE – Recenzia

15 októbra, 2011 Lukáš Kanik

Kedysi vychádzajúce tituly úplne nevídané s návykovou hrateľnosťou, klasiky FPS žánru ako Doom a Quake. Bude klasikou súčasnosti aj RAGE?

Staviť na novú značku v dnešnej dobe by sa patrilo viacerým štúdiám, no nie každý je odvážny ako Valve alebo THQ. Stvoriť novú značku znamená priniesť svetu niečo, čo tu ešte nebolo, a povedzme, vo svete FPS nápadov veľa neostalo. Štúdio ID Software, ktoré stálo práve za FPS legendami, päť rokov pracovali na Rage, o ktorý ľudia vzbudili taký záujem. Reklamná kampaň v podobe odohraných úsekov na výstavách a kopa obrázkov s nádhernou grafikou určite upútala každého a ako býva zvykom, vzrástli aj očakávania. Podľa nich mala byť hra hitom tejto jesene.

Postapokalyptický Rage sa odohráva na Zemi, ktorá je postihnutá dopadom asteroidu veľkosti Manhatanu. Pred dopadom bolo do tajných bunkrov uzavretých niekoľko ľudí, projekt Archa mal zachovať tých, ktorí mali implantovanú nanotechnológiu. Po dopade vás vyslobodí jeden z povaľačov, ktorí sa pohybujú po pustine (pustina – oficiálny názov hlavnej lokality, kde budete hrať). Okrem neho sú naokolo húfy banditov a naopak, civilizované a gramotné usadlosti, do ktorých neskôr zavítate. To je všetko. Ak budete o príbehu vedieť viac ako ja, pokojne sa ozvite, ale myslím, že hra vám viac nepovie. Rage je bez príbehu, a dopad asteroidu je len zástierka na to, aby sa autori mohli vyhrať so zničeným prostredím.

 

Čo sa deje v krajine, ako to vyzeralo tesne pred dopadom a po dopade sa nedozviete zo žiadnych dialógov. Open world hra, akou je Rage by si ich naozaj zaslúžila a okrem toho, že ľudia vás budú posielať na všemožné úlohy vás buď pochvália alebo privítajú v meste. Ak sa aj niekto nájde, kto začne rozprávať o nejakej vojne medzi Autoritou a odbojom, skončí vetou „ja o tom nič poriadne neviem.“ Autorita robila pokusy na mutantoch, ktorí sú tak rozšírení v pustine. Autorita vlastní technológie, ktorými vybavuje vojakov. Autorita chce vládnuť svetu.

Zachránil som ťa, na oplátku mi…

Pomôžem. Ako inak. Po vyslobodení z jaskyne vás ten milý človek požiada o jednu láskavosť, vystrieľať banditov, pretože robia problémy. Misie veľa rôznorodosti nepobrali no sú veľmi poprepájané. Aby ste spravili jednu úlohu, bude treba spraviť popri tom ďalšie tri. Nie je to ale štýl RPG, ktorých rozvetvené úlohy sú logicky prepojené, tu to mierne zavadzia. Hrdina bez mena, bez minulosti a budúcnosti pomáha každému, koho stretne, plní úlohy, strieľa banditov a hľadá veci na želanie. Poslaním hlavného hrdinu v hre je byť poslíčkom. Bez príbehovej linky sa tak ocitnete, akoby ste boli vrhnutí do jedného veľkého dema, ktoré má predviesť, čo všetko hra dokáže.

Gameplay od ID Software čakal asi každý v štýle old-school strieľačiek. Moderná doba prináša svoje radosti aj starosti, a RAGE ide po stopách ostatných strieľačiek. Autoheal kompenzuje defibrilátor, ktorým sa hrdina oživí, keď bude z neho tiecť ako z cedáka na špagety. Nemožnosť zobrať zbraň mŕtvemu zase kompenzujú niekoľko typov nábojov, ktoré si môžete strčiť do zbraní. Arzenál desiatky zbraní je tak akurát, vždy si do svojho štvormiestneho inventára dáte tie typy, s ktorými sa vynájdete v každej situácii. Hra vás občas zavrie doslova do arény, v ktorej budú priskakovať banditi z každej strany. Nakonci čaká sladká odmena v podobe nejakého bossa. Aj tých sa v RAGE nabažíte a napozeráte. Takú rýchlu akciu a neovládateľnú streľbu striedajú úseky, na ktorých sa pohráte so sniperkou.

 

Súboje sú veľmi akčné, rýchle, zábavné, presne také, aké by mali byť f FPS žánri. Je vidieť, že ID Software sú majstri a pohrali sa s gameplayom. Nepriatelia majú navyše neobvyklý koncept. Tí šikovnejší skáču, uhýbajú sa, odrážajú sa od stien a podláh až vám natrhnú telesné partie. Zamerať takých nie je jednoduché a často sa stane, že vystrelíte práve v momente, keď nepriateľ uhýba. Ani na zemi si nedajú pokoja a z posledných síl uštedria pár nábojov. Tí ťažší sa skvele kryjú, aj keď sú zrazený na zem. V masách uplatníte časovaný granát, no indikátor si mohli autori odpustiť. Vojenská elita zahŕňa ťažkých ozbrojencov alebo nepriateľov s futuristickým štítom. Prísť na kosť takýmto vojakom dá zabrať. Slúžia na to rozličné druhy munície, elektrické aj trieštivé a nezabúdam ani na rýchle použitie obranných veží alebo autíčka na diaľkové s výbušninou na kapote. Štýl boja je tak len na vás, linearita levelov sa tak vytráca.

Cestovanie variáciami krajiny, kedy prechádzate cez piesočné úseky, skalnaté tunely a kaňony vám spríjemnia vozidlá rôznych druhov. Keby nebolo ich, relatívne pustá krajina by sa pochodom pešo zdala totálne mŕtva. Banditi sa spawnujú akurát na určitých miestach, čo môže byť občas nepríjemné. Je to ale spestrenie, lebo na vozidlá si môžete pripojiť rôzne vychytávky raketového, guľometného alebo obranného arzenálu. Potom už aj tie naháňačky vyzerajú lepšie, aj keď len nachvíľu. Zaujímavé na hre sú práve tie akčné časti. Cestovaním som narazil na problém neviditeľných stien, s autom sa nedostanete všade a nezaterénite si po vrcholkoch kopcov (tiež nie je možné preskočiť plot alebo debny). Po púšti je ale množstvo skokov, ktoré môžete dobrovoľne skočiť.

 

V hre môžete zbierať aj rôzne odpadky, elektroniku a podobné veci. Niektoré sa použijú na odpálenie zamknutých dverí, niektoré zase poskladáte na smrtiace nástroje a s inými si môžete zaplniť poličku suvenírov niekde na záhradke. Nakupovať za zarobené doláre budete zbrane, množstvo druhov nábojov a vylepšenia na vozidlá. Tie sa hodia na závody, čo je jeden z doplňujúcich prvkov v hre. Po zaškolení je možné ísť na závod kedykoľvek a odomykať si tak vylepšenia. V tomto duchu sa nesie aj multiplayer. Vyšantiť sa môžete na niekoľkých závodných okruhoch alebo si vyskúšať totálne derby so zbraňami na buginách.

Hra ponúka celkom zaujímavé aktivity, aj keď motivácia na ich plnenie pre pár drobných chýba. V mestách nájdete nástenky s doplnkovými úlohami jednoduchého charakteru, zahrať si môžete kartovú hru, zasúťažiť vo vrhaní smrtiacich bumerangov alebo si proste zabrnkať na gitare. Okrem toho je aktivít oveľa viac, určite to spestrí celú hernú dobu, ktorá pri všetkých splnených questoch môže narásť na dvadsať hodín.

Jedna z tých zaujímavých vecí, pre ktoré bolo treba sa na hru tešiť, bola grafika. Rage má neuveriteľné nebo. Krásne má aj scenérie a open-world levely. Engine vyladený na veľké scény trocha pozabudol na interiéry a textúry, ktoré pri pohľade zblízka už také očarujúce nie sú, minimálne sľúbené hi-res textúry by konečne spríjemnili pohľad na blízke predmety a steny. Interéry sú ale oživené skvelým nasvietením, časticami a závesmi, ktoré vlajú vo vetre. Hre chýba aj fyzika, objekty sú striktne prikované a okrem skvele rozpadajúcich sa drevených krabíc sa nepohne ani predmet. Využitie logických prvkov a hier gravitácie alebo aspoň aká taká interaktivita s prostredím by Rage určite prospela. Čo sa týka zvukov, tie sú na skvelej úrovni, hudba ešte násobí akčný zážitok a dbing s animáciami postáv tiež nie je na zahodenie. Hra vyšla s českými titulkami, Bethesda, ktorá hra vydáva s tým nemala problém. Niektoré texty sú vážne humorné a dobre sa pobavíte. Dokonca aj pri type nábojov s názvom Tlustoprdky pištole stojí: „Robustnější než Špekouni. Jestli cíl nezabije ani tlustoprdka, ZDRHEJ!“

  

Hra nevyužitá a nedotiahnutá do úspešného konca, ktorý mala pred sebou. Pár dní po vydaní kolovali po internete sťažnosti, že PC Rage nepracuje dobre, a problémy s doskakovaním textúr som mal aj ja. Napriek tomu hra bežela na vysokom framerate na akomkoľvek nastavení a antialisingu, za čo ju chválim. Patch, ktorý v nedeľu vyšiel na Steame mal chybu opraviť. Niekto sa potešil, druhý kýval hlavou, pretože hra išla možno ešte horšie. Nebyť technickej chyby s textúrami, optimalizácia hry by bola jej silnou stránkou.

Škoda, že autori nenapísali príbeh, škoda že nevytvorili pozadie pre svet, nedoplnili rozličné dialógy a nevymysleli rôznorodejšie questy. Aj tak sa Rage hrá skvele, je veľmi akčný a zábavný a tešiť sa treba aj z maličkostí. Hodiny zábavy ktoré hra ponúka sú vyplnené veľkým počtom rôznych aktivít a questov, v ktorých si konečne skvele zastrieľame a zajazdíme. Rage mohol byť klenotom, no je to „len“ zberateľský kúsok.

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=“fascinujúce prostredie a grafika, zbrane a munícia, jazdenie, dokonalá akcia, množstvo vedľajších aktivít, návykové“ cons=“zaostalý príbeh, zabugované textúry, správanie vozidiel a steny, chcelo by to multiplayer“ score=85 verdict=“ Rage sa hrá skvele, je veľmi akčný a zábavný a tešiť sa treba aj z maličkostí. Hodiny zábavy ktoré hra ponúka sú vyplnené veľkým počtom rôznych aktivít a questov, v ktorých si konečne skvele zastrieľame a zajazdíme. Rage mohol byť ale klenotom, no je to „len“ zberateľský kúsok.“]

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Súvisiace články