Assassin’s Creed 4: Black Flag – Recenzia

Ubisoft nám v ďalšom pokračovaní Assassin’s creed priniesol pirátske dobrodružstvo v Karibiku. Ako sa im darilo?

Assassin’s Creed patrí na hernú scénu už nejaký ten rok a tak sa ani nemôžeme čudovať, že s ďalším rokom tu máme ďalšiu časť. Po renesančnom Eziovi prišiel na rad revolučný Connor, no pravdupovediac, myslím, že veľmi nezahviezdil. Samozrejme, Ezio bol sám o sebe veľmi charizmatický človek a strávili sme s ním príjemné 3 časti.

Za to Connor bol akoby rozpolená osobnosť. Na jednej strane výbušný a na strane druhej ustráchaný a naivný chlapec, ktorý chce pretvoriť rivalitu medzi assasínmi a templármi v spoluprácu. A tak musel Ubisoft zabrať a dať tam niekoho, kto by celý tento domček z karát opätovne postavil….

Pirát sa stal assasínom

Predstavte si pirátsky život. Ženy, zlato, drancovanie, žiadna osobná hygiena, kto by takýto život nechcel, čo? Ak ste po takomto štýle života túžili, tak AC4: Black Flag je presne pre vás. Avšak žiadneho papagája na pleci a hák na ruke nečakajte. Možno by bolo aj to, ale Ubisoft dostal rázny zákaz,takže smola.

Hlavný hrdina je Edward James Kenway, otec Haythama a starý otec Connora, ktorých oboch už dobre poznáme z predchádzajúcej časti. Charizmatický, nekompromisný, v každej situácii vtipný, presne ako pravý pirát. To je Edward, náš protagonista, pirát – assasín. Pôvodom zo Swansea vo Walese vo Veľkej Británii. Poviete si: ” Ako sa dostal do Karibiku?”

Náš hlavný hrdina je spočiatku obyčajný chlap, ktorý chce získať veľa peňazí tým, že bude pirát. Toto je jeho celý svet. Mať veľkú hromadu peňazí a nerobiť nič až do konca svojho pirátskeho života. Avšak pri jednom nevydarenom útoku na loď stroskotá a stretáva assasína. Slovo dalo slovo a Edward assasína zabil. Samozrejme Edward zachová dobré mravy správneho piráta a okradne mŕtvolu o assasínske oblečenie a jeho veci. A hádajte čo mu bolo motiváciou. Peniaze. Už tu vidíme Edwardovo chápanie okolia, že ak ide o peniaze, je schopný si vŕtať aj dieru do kolena.

Krajina ostrovov a farieb

Čo sa týka grafického spracovania, bez nového enginu hra veľmi nenapredovala, no aj tak je veľmi pekná. Zato môžeme vďačiť práve prostrediu, v ktorom sa celá hra odohráva. Nachádzame sa v Karibiku, ktorý je sám o sebe veľmi pekný a hlavne farebný. Dá sa na takomto prostredí aj niečo vôbec pokaziť? Dá, ale AC4: Black Flag toho chvalabohu nie je príkladom. Ubisoft v tejto časti naozaj ukázal, že vie čo robí.

Na obrovskej mape sveta sa nachádzajú desiatky ostrovov, či už veľkých, alebo malých a každý jeden má na svojom povrchu niečo, čo budete potrebovať na dokončenie hry na 100%.

Najkrajším mestom v hre je určite Havana. Zrejme aj veľkosťou najrozľahlejšie mesto v celej hre, ktoré kontrolujú Španieli. Na prvý pohľad veselé mesto a to všetko vďaka svojim pestrým farbám a veselým ľuďom, ktorí vám udrú do očí hneď ako vstúpite do mesta. Ďalej tu máme Kingston. Metropola Jamajky, ktorá v hre pôsobí trochu pochmúrnejšie a to vďaka “despresívnej” britskej architektúre budov, ktorá sa nachádza aj v predošlej časti hry. Je to aj zjavne logické, keďže hlavné slovo držia v tomto meste Briti. Ešte je tu Nassau. Pirátske mesto, ktoré vyzerá a je zanedbané, no o veselú náladu tu nie je núdza. Síce sa toto mesto snažia Briti obsadiť, no stále to je mesto slobody a táborisko v tomto meste má nejeden pirát.

V každom z miest opäť nájdeme ako sme boli zyknutí – kurtizány a žoldákov, ktorí odlákajú pozornosť stráží. A ak chcete naozaj od všetkého vypadnúť a nevidieť žiadne červené bodky na svojej minimape, tak tu ešte máte svoje Panstvo. Nachádza sa v útulnej, ničím nerušenej zátoke na ostrove v Karibskom mori. Síce to nie je nič nové, pretože presne toto poznáme už z Assassin’s creed 2 pod názvom Monteriggioni a z Assassin’s creed 3 ako Davenportova usadlosť. Aj tu samozrejme máte vylepšenia, ktoré vám spríjemnia pohľad na toto miesto a všetci sa budú tváriť, že sú šťastní, no žiadne peniažky v truhlici za to nečakajte. Toto miesto je len pre vaše potešenie a žiadne peniaze cezeň nepreperiete.

Keď sa nachádzate na súši, tak na niektorých miestach si môžete aj zaloviť. Lov, ktorý bol v AC3 už celkom dobrý sa v AC4 ešte zdokonalil a je aj jednoduchší. Teraz už nezáleží na tom, či korisť zabijete čepeľou alebo tým, že ju zastrelíte. Taktiež aj sortiment zvierat sa značne rozšíril. Niektoré zvieratá ako medvede už síce v hre nie sú, ale to je zrejmé od zmeny prostredia hry. Za to ale pribudli nové ako napríklad: krokodíly, oceloty, leguány, opice… V tejto časti sa Ubisoft naozaj vyhral a je to myslím veľké plus. Po love si môžete zo získaných koží vyrobiť vylepšenia pre Edwarda.

Systém výroby a aj systém obchodu je takmer rovnaký ako vo Far Cry 3, takže je to veľmi vyhovujúce, keďže v AC3 bol tento systém katastrofálny. Počas pobytu na ostrove alebo v mestách môžete naraziť na fragmenty Animu, ktoré sú rozmiestnené po celej mape sveta. Ďalej sú tu aj truhly. Tých je skutočne veľa, tak museli vývojári popracovať na štýle otvárania, pretože páčenie z predošlého dielu bolo na infarkt. S týmto však Edward problém nemá a truhlu otvorí jednoducho, proste do nej kopne a a vezme jej obsah. Kedykoľvek sa môžete pozrieť na tabuľku, ktorá vám ukazuje počet synchronizovaných výhľadov,vykradnutých truhiel či vzatých fragmentov.

K týmto krásnym farbám samozrejme treba aj nejakú tú hudbu. Keď už nie sú niekedy dobré zvuky v hre, ako napríklad sekanie meča, ktoré počujete až o pár sekúnd neskôr, či skôr, tak by mal byť dobrý aspoň soundtrack. Ten mal na starosti muž menom Brian Tyler a podľa mňa, sa veľmi vydaril. Keď už nie príbehovo, tak aspoň AC  napreduje hudobne…

Čas meča, silných rúk a rýchlych nôh

Čo sa týka bojového systému hry, tak ani v tomto smere hra až tak veľmi nenapredovala i keď tu je zopár faktorov, ktoré ovplyvnené boli. V bojoch musíte reagovať očividne rýchlejšie, inak svojmu súperovi dovolíte vás zasiahnuť a vytvoriť mu kombo. Bojovať môžete buď holými rukami, dvoma čepeľami alebo dvoma mečmi. Taktiež vás vo vašich bojoch doprevádzajú štyri pištole, pri ktorých je tiež nová vec a to “free aim.” Môžete si zamieriť kam chcete a potom len vystreliť, takže s dobrou muškou môžete vojaka zabiť na jediný výstrel a dať mu headshot.

Celkovo sa boj zrýchlil, takže niekedy ani nestihnete zareagovať. Ak vediete boj blízko vody alebo na streche, tak budete možno ako ja prekvapení, keď vojakov zhodíte buď do vody alebo zo strechy. Konečne sa za sériu Assassin’s creed naučili nepriatelia plávať a prežijú dokonca aj pád z nižšej strechy, čo vám boj o niečo sťaží. Pri akrobatickom behu a šplhu sa toho taktiež nezmenilo až tak veľa, no opäť sa to všetko zdá byť rýchlejšie a plynulejšie. Pri úniku z boja je opätovne dôležité či vás strelci počas šplhu na budovu trafia alebo nie. Samozrejme sa nepohybujeme len v mestách, ale aj v divočine, takže je ponechané aj šplhanie po stromoch a akrobatický beh v korunách stromov.

Pššššt..

Stealth je veľmi dôležitou časťou tejto série. V tejto časti sa tieto zóny až tak nezmenili, ale pribudli aj nové. Samozrejme klasika sú vozy so senom alebo lístím, no to nie je všetko. už do minulej časti boli pridané aj kríky. V minulom diely to bolo úplne absurdné, pretože sa Connor dokázal skryť a byť neviditeľný aj v holých kríkoch. Teraz si tvorcovia už dali záležať a krovie je naozaj husté a niekedy som mal aj problém vidieť svoju postavu počas skrývania. A v tomto diely sú nové dá sa povedať “skrine.” Do každej tejto oblasti si môžete nalákať vojakov, ktorí sú v blízkosti zapískaním, čo je veľmi užitočné.

Nová je taktiež domorodá píšťala, z ktorej vyfukujete buď uspávacie šipky alebo šipky Berzerk. Už podľa názvu uspávacie šipky na určitú dobu vášho nepriateľa uspia. Berzerk šipky sú špeciálne šipky, ktoré váš cieľ na určitý čas privedú do šialenstva, takže začne zabíjať všetko živé okolo seba a po vypršaní účinku zomrie. S týmito šipkami je potrebné zaobchádzať opatrne, pretože ak bude Edward v blízkosti otráveného, môže sa stať, že na vás zaútočí a prezradí vašu identitu.

Muž cez palubu!

Tak, a konečne sme sa dostali k hlavnému živlu hry, k vode. Na vode je vlastne postavená skoro celá hra. Edwardova loď Jackdaw (Kavka) je druhou hlavnou postavou hry. Môžete ju vylepšovať, rovnako ako Edwarda. Vylepšovanie lode budete naozaj veľmi potrebovať, ešte si povieme prečo. Vylepšenia si môžete robiť napríklad na: sile delových gulí, počte kanónov, skladisku striel a pod. Do hry pribudli ohnivé sudy, ktoré keď vás prenasleduje loď môžete vypustiť za seba a streliť do nich, čím spôsobíte prenasledovateľovi veľkú škodu. Ďalej sú tu minometné granáty, ktoré dokážu na veľkú vzdialenosť spôsobiť naozaj početné škody a uľahčia vám vašu prácu.

Vylepšovať si svoju Kavku je dôležité aby ste mohli dobyť a vydrancovať lode. Toto je najdôležitejšou prácou piráta. Boj lodí sa od minulej časti posunul míľovým krokom dopredu. Bodaj by sa aj neposunul, keď je na nich postavená celá hra! Celé súboje sú rýchlejšie a plynulejšie ako tomu bolo aj pri boji a šplhu. Používate klasické delové gule, no ešte tu sú už spomínané ohnivé sudy, minometné granáty, ťažké strely, reťazové strely a otočné delá. Po dobytí lode si môžete vybrať medzi potopením lode alebo nalodením sa. Po potopení vezmete polovicu surovín a ušetríte tým čas. Pri nalodení však podľa veľkosti lodi musíte splniť niekoľko úloh pred tým, než ju obsadíte. Môžete ich splniť za pomoci otočného dela alebo si to rozdáte na férovku na druhej lodi. Po dobytí si môžete vybrať čo chcete s loďou urobiť. Buď ju využijete na opravu svojej vlastnej lode alebo pustíte časť jej posádky a znížite si tým svoj level hľadanosti alebo je tu možnosť, že si ju pridáte do svojej vlastnej flotily.

Vylepšenie lode je veľmi dôležité aj pre dobývanie pevností. Tieto pevnosti fungujú na princípe vysielacích veží z Far Cry 3. Keď ich dobyjete, odomknete si mapu a oblasť, ktorú pevnosť ovláda sa zmení zo zakázanej oblasti na slobodné more.

Jednou z noviniek je harpunovanie, na ktoré sa veľa ľudí vrátane mňa tešilo. V oblasti harpunovania sú dôležité vylepšenia pancieru malej loďky, s ktorou chodíte harpunovať, ďalej sila harpún a počet harpún ktoré nesiete. Harpunovať môžete všelijaké ryby napr.: kosatky, žraloky a samozrejme veľryby. Pri tomto počine na seba ochranári nenechali dlho čakať a vystúpili proti Ubisoftu. Samozrejme Ubisoft sa vyjadril, že nič takéto nepodporuje, ale zakladá len na histórii a tam nikto nemôže poprieť, že sa takéto činnosti nevykonávali. z ulovených vodných tvorov si potom vyrábate vylepšenia pre Edwarda alebo aj obleky, ktorých je v hre naozaj veľmi veľa. Môžete si ich zakúpiť, no niektoré si budete musieť vyrobiť z nalovených vecí.

V mori sa samozrejme nachádza aj veľa vrakov lodí, takže o poklady pod hladinou vody nie je núdza. Potápanie sa uskutočňuje pomocou potápačského zvona, s ktorým sa Edward potopí a môžete sa vybrať hľadať zabudnuté poklady. Celý čas si musíte strážiť kyslík a na to vám posádka spúšťa sudy zo vzduchom pod hladinu pre prípad, že ste vzdialený od zvonu. Ale nie je to len vzduch, na ktorý si musíte dávať pozor. Pod vodou sú žraloky, ktoré by si vás veľmi radi dali ako predjedlo, takže sa im musíte skrývať v chaluhách alebo v častiach vrakov lodí. Pod vodou sa nachádzajú aj pŕhľavé medúzy, morský ježkovia a niekedy vás chytí aj podmorský prúd, ktorý je veľmi nebezpečný, pretože môžete narážať o skaly a zomriete pod vodou.

V hre sa samozrejme nachádza aj rýchle cestovanie, pretože mapa je veľmi veľká a ísť celý čas peši alebo loďou by bolo veľmi zdĺhavé. Ale predsa bolo do hry pridané rýchle cestovanie loďou v tomto otvorenom svete, kde sa vám oddiali kamera a vidíte loď z tretieho pohľadu. A aby ste počas tejto plavby nezaspali, tak boli na more pridaní stroskotanci, ktorí sa k vašej posádke veľmi radi pridružia alebo môžete po ceste zbierať materiál, ktorý sa voľne plaví po mori. Cestu si môžete spríjemniť aj námornými pesničkami, ktoré zbierate v rôznych lokáciách. Nahradili almanachy, ktoré sme naháňali v minulom diely a bolo nám to na nič. Tu je to však veľmi príjemné počúvať námorné pesničky a šum mora zároveň. No takéto príjemné chvíle vám hneď môže prerušiť búrka, ktorá je veľmi nebezpečná. More sa rozbúri a vznikajú veľké vlny, ktoré vám poškodia loď ak sa pred nimi neskryjete. Ale ešte nebezpečnejšie sú tornáda, ktoré vás môžu dokonca aj zničiť ak sa dostanete veľmi blízko.

O 300 rokov dopredu

Subjekt 17, Desmond Miles je mŕtvy. Veľmi kladenou otázkou sa stalo: “Čo sa bude diať teraz?”

Povedali by sme, že Ubisoft ukončí AC, ale oni naopak urobili taký prevrat, že si otvorili dvere do ešte veľa pokračovaní. Vraciame sa späť do už známeho Abstergo Industries a nehráme za žiadnu konkrétnu postavu. V terajšom svete hráte v FPS pohľade sám za seba. Je to akoby ste boli zamestnancom Absterga a skúšali prototyp ich Animusu. Abstergo ho chce vydať do sveta ako stroj, na ktorom by si mohol každý človek prehrať minulosť svojho predka.

Terajšie Abstergo sa nachádza v Quebece v Kanade. Veľká budova, v ktorej sa môžete voľne poprechádzať a je naozaj veľmi pekná. Veľké množstvo ľudí, príjemné prostredie a každý so svojim vlastným Animusom a kanceláriou. Každý zamestnanec podľa obdobia svojho predka a postupu dostáva sošky, ktoré sú vystavené v jeho kancelárii. Máte svoj vlastný tablet, vďaka ktorému môžete hackovať počítače svojich kolegov a dozviete sa zaujímavé informácie. To že vývojári mysleli aj na okolitý svet je vidieť keď sa pozriete von oknom alebo na balkón. V meste sa pohybuje veľké množstvo áut i keď je škoda, že tam nie je vidieť aj ľudí, ktorí by sa prechádzali.

Assassin´s Creed IV: Black Flag si môžete zakúpiť s okamžitým doručením na XGames.sk

[review pros=”prostredie, námorné bitky, rýchlejšie dianie, otvorený svet, crafting, počasie, súčasný svet”   cons=”bugy vo zvuku, chyby textúr” score=90 verdict=”Ubisoft v tejto hre zhmotnil časť motta assasínov (Nothing is true. Everything is permitted.) Konkrétne časť druhú (Všetko je povolené.) Opäť sme sa nedočkali návratu k riešeniu problémov medzi templármi a assasínmi, no hádam sa raz dočkáme. Ak by sme túto hru hodnotili ako pirátsku adventúru, tak je to naozaj skvelá hra, no titul Assassin’s creed tu má malú váhu.”]