Resident Evil: Revelations – Recenzia

30 mája, 2013 Lukáš Kanik

Kto by čakal, že port hry z konzoly Nintendo 3DS môže na veľké konzoly a PC dopadnúť tak dobre.

Po dohraní som mal z hry naozaj dobrý pocit a aj keď vo vývoji neboli naliaté milióny na rôzne detaily, kráľovsky vás pobaví a zaspomínate si na staré časti Resident Evil série. Vracajú sa Jill Valentine a Chris Redfield, ktorí figurujú vo svete Resident Evil už od prvej časti.

Známa dvojka sa však spojí až postupom hry, prípad nového vírusu začínate riešiť v kombinácii Jill a Parker, pričom vami ovládaná bude práve sexica Jill v neopréne. Zahráte si však aj za ďalšie postavy a to vďaka retrospektívnym sekvenciám, ktoré doplnia príbeh mesta Terragrigia, na ktoré bol zoslaný bioteroristický útok od organizácie Veltro. V rukách majú skutočne silný vírus, ktorého hrozbu musia zastaviť postavy, ktorých sa chopíte.

Scenár je napísaný skvele, dokonca lepšie, než niekoľko posledných častí Resident Evil série a kopa ďalších žánrovo podobných hier. Pohyb postáv sa navzájom prelína, z čoho plynú fakt nečakané okamihy a odhalenia a často budete prekvapený, ako skvele autori dokázali spojiť niekoľko línií do jednej. Nejde o kampane, ktoré sa prelínajú ako v prípade Resident Evil 6, ale o striedajúce sa kapitoly, kde v rovnakom časovom úseku sledujeme postup niekoľkých dôležitých postáv.

Nakoniec aj retrospektívne misie vám do skladačky príbehu doplnia aj posledné detaily a čo je dôležitejšie, budete vďaka nim chápať správanie postáv v prítomnosti. Tomuto naozaj nieto čo vytknúť a epizodické rozdelenie považujem za jedno z najlepších riešení rozprávania príbehu, aké sa v hrách môžu objaviť. Hovorím o videosekvenciách pred každou novou kapitolou v štýle „V minulej časti ste videli…“ čo príbehu dodáva ešte lepší seriálový feeling. Napokon aj Alan Wake alebo The Walking Dead od Telltale použili tento seriálový koncept a v oboch prípadoch to vyzeralo skvele. O Resident Evil Revelations platí to isté.

Navyše, ukážky sú podčiarknuté skvelou hudbou, ktorá k univerzu patrí ako koleso na bicykel a ani dabing postáv nie je zlý. Rovno spomeniem aj zvukovú kulisu v každej z úrovní, tá občas dokáže vyčariť tajomnú atmosféru. Väčšinu času strávite v útrobách obrovskej výletnej lode Queen Zenobia, jej koridory však nepôsobia nijak frustrujúco. Revelations stavil na old-school hrateľnosť, adventúrne prvky, prehľadávanie okolia, hľadanie a používanie predmetov aj logické prvky.

Navyše vás nikto nebude ťahať za ručičku a keď nejde výťah, ale potrebujete otvoriť dvere, je na vás, aby ste našli príčinu a opravili to. Pár tipov vám budú dávať parťáci, ale dôraz je kladený na hráčovu šikovnosť a orientáciu. K označeniu Old-School prispieva aj fakt, že máte obmedzenú muníciu – oplatí sa rátať náboje a hra vás ani automaticky neuzdraví, je treba si zdroje hľadať. Nový prístroj Genesis vám oskenuje okolie a zvýrazní predmety skryté v skrinkách a debnách. Vďaka Genesisu si môžete vyrobiť liečivá aj z mŕtvych mutantov, ktorých bude viac než dosť.

Síce je v hre len málo typov nepriateľov, nebudete si s nimi príliš lámať hlavu, na všetkých platí rovnaký meter – čím väčší kaliber, tým rýchlejšie idú dole. Na výber v arzenáli nájdete pištole niekoľkých typov, rovnako aj samopaly a brokovnice a nechýbajú ani ostreľovačky, raketomet a niekoľko typov výbušnín. Trošku vás potrápia bossovia, pred ktorými sa treba dobre vybaviť.

Zbrane je možné aj upraviť a to zmieraním špeciálnych Mod Kitov, ktoré je potom možné prirobiť k zbrani, ktorá Mod podporuje. Môžete tak robiť len pri špeciálnych debnách a zbraň tak môžete spraviť silnejšiu, rýchlejšiu, prieraznejšiu alebo s väčším zásobníkom. Modov je dosť a výkon je na zbrani skutočne vidieť, aj preto si obľúbite niekoľko z nich a budete ich využívať až do konca.

Po prejdení kvalitnej 8-hodinovej kampane sa môžete presunúť do herného režimu Raid Mode. Je to kooperatívny režim pre dvoch hráčov, v ktorom si môžete každý z levelov kampane prejsť znova, tento krát ale budete odolávať väčším vlnám nepriateľov a kustomizovať postavu. Pred každým spusteným levelom si môžete vybrať dostupný skin, nakúpiť zbrane za nazbierané body aj si ich upraviť. V Raid Mode si nebudete všímať príbeh, ide len o čistú kooperatívnu zábavu, za ktorú budete navyše odmeňovaní XP bodmi a levelom postavy.

Kamera sa štandardne drží nad plecom postavy, počítačová verzia mala v čase vydania problém s myšou a akceleráciou. U mňa to bolo prakticky nehrateľné, zachránil to Xbox360 gamepad, nakoniec pár dní po vydaní vyšiel patch, ktorý akceleráciu myši opravil. Zvuková kulisa je skvelá, ale grafika ostala pár rokov pozadu, čo mi však vrásky na čele nerobí. Ak by takto vyzeral Crysis, hodil by som ho do koša, v prípade Resident Evil Revelations – portu z Nintendo 3DS nejde o žiadnu tragédiu. Dokonca by som povedal, že mi grafika znovu pripomenula pocity z hrania starých dielov RE série.

Nebudete sa báť, to je pravda a trochu aj škoda. Ale nie je to ani strieľačka ako RE6, je to v prvom rade návrat do minulosti so všetkým, čo k tomu patrí. Skvelý príbeh plný zvratov je spracovaný formou seriálových kapitol, čo môžem len pochváliť a celkovo sa to hrá výborne. Bossovia sú však trochu frustrujúci, AI nepriateľov neexistujúce a sekvencie mimo lode Queen Zenobia sú o triedu nudnejšie a bez atmosféry. Trochu zamrzí aj cena, port z 3DS kúpite totiž len v plnej cene nového AAA titulu.

[review pros=“prelínanie príbehu postáv a zvraty, atmosféra na opustenej lodi, old-school hrateľnosť, hudba“ cons=“bossovia, menej zábavné pasáže ostatných postáv, cena“ score=78 verdict=“Skvelý návrat k starým dielom RE série a old-school hrateľnosti, kedy musí hráč aj trochu porozmýšľať a vedieť sa orientovať. Pre fanúšikov povinnosť nie len pre zadok Jill Valentine.“]