Rise of the Tomb Raider – Recenzia PC verzie

14 februára, 2016 Lukáš Kanik

Rise of the Tomb Raider je trefa do čierneho a Crystal Dynamics napravil všetky chyby z roku 2013. Je to super.

Zdá sa, že Square Enix a Crystal Dynamics prehodnotili názory publika po nie príliš vydarenom reštarte série z roku 2013. Nie že by väčšina z noviniek sérii práve škodila, ale hra bola až príliš preskriptovaná, explozívna a lineárna. Z Lary bola navyše nesmrteľná pubertiačka, ktorá bez problémov behala so zraneniami, s ktorými by väčšina z nás ležala v nemocnici pol roka. Preto ma Rise of the Tomb Raider príjemne prekvapil!

Počas zhruba 15 hodinovej kampane a 70% splnených úloh som mal možnosť doslova pozorovať, ako Lara dospieva. Zatiaľ čo na začiatku mi ešte stále trochu pripomínala nerozvážne dievča z poslednej hry, na konci som bol o jej schopnostiach úplne presvedčený. Prispieva k tomu neuveriteľne detailné spracovanie hlavnej postavy, Lara Croft pôsobí ako živá a v prvých momentoch ma to dokonca desilo. Je úžasné, kam sa až posunuli technológie a aké živé postavy v hrách vystupujú. Pohľad do jej super detailnej tváre, špičkové animácie aj dabing vyrážajú dych. Produkčné hodnoty Rise of the Tomb Raider sa nebojím prirovnať k rovnako dobrodružnému veľdielu The Last of Us od majstrov z Naughty Dog a ROTR je veľmi silným konkurentom pre ďalší Uncharted.

Tento krát sa Lara vydáva po stopách výskumu svojho otca, ktorý hľadal starodávny zdroj nesmrteľnosti. Stopy vedú nie len do úvodnej Sýrie, ale najmä na Sibír, kde strávite drvivú väčšinu hry. Už to nie je teda nezmyselné túlanie sa po ostrove ale skutočne ide o určitý artefakt, možno ako kedysi za starých čias Lary Croft. Tak ako v Tomb Raider už býva zvykom, na päty vám bude šliapať nejaký jedinec, či organizácia, ktorá chce poklad získať tiež a v pokročilých fázach hry znovu narazíte na fantastické postavy z rozprávok. Spôsob, akým budete bojovať sa tak mení a v poslednej tretine hry bude prestreliek o čosi viac. Oceňujem ale, že vývojári ubrali plyn z tej prestrelenej akčnosti a nereálnych momentov, takže hra je o čosi vernejšia.

Rise of the Tomb Raider PC Screenshot 01 Rise of the Tomb Raider PC Screenshot 02

Kampaň je síce lineárna, ponúka však dostatok odbočiek na vedľajšie aktivity. Počas hry narazíte na niekoľko širokých open-world území, v ktorých môžete voľne loviť, hľadať nedostupné poklady, zbierať suroviny a objavovať skryté hrobky. Tieto územia sú akýmsi oddychom od príbehu a pôsobia úplne prirodzene. Však dôraz na crafting tu je oveľa väčší a vylepšenia zbraní aj vybavenia sú výraznejšie. Vlastne máte možnosť cestovať medzi všetkými odhalenými lokalitami počas kampane vďaka kempom s ohniskom. Ak teda nepozbierate všetky poklady počas prvého hrania, máte možnosť sa rýchlo premiestniť na každé miesto aj po skončení kampane.

Hra výborným spôsobom motivuje k skúmaniu okolia. Napríklad niektorými relikviami si zlepšujete jazykové schopnosti a môžete tak preložiť nové a nové texty. Tie potom odhaľujú ďalšie poklady, či zakopané mince. Každá nájdená vec dvíha level postavy a každý level garantuje skill body, ktoré môžete investovať do rozvoja postavy. Nájdené mince potom môžete utratiť za špeciálne vylepšenia pre zbrane a Laru na čiernom trhu. Rôzne typy surovín samozrejme slúžia na crafting mnohých druhov munície, lekárničiek a výbušnín.

Rise of the Tomb Raider PC Screenshot 03 Rise of the Tomb Raider PC Screenshot 04 Rise of the Tomb Raider PC Screenshot 05

Vývoj postavy je zvládnutý na jednotku. Okrem outfitov môžete Lare do vienka venovať luk, pištoľ, brokovnicu, samopal či pušku a všetky zbrane je možné vylepšiť v troch úrovniach. Upgrady majú zväčša rapídny dopad na funkčnosť zbraní, takže sa budete tešiť z každého jedného. Lara má vlastný strom schopností, ktorý sa tiež delí na tri úrovne. V každej z nich nájdete skilly, ktoré ovplyvňujú hrateľnosť v boji, pri lootovaní, či pri craftingu. Kombinácie skillov a upgradov zbraní priamo ovplyvňujú spôsob, akým budete hrať, takže si ho v podstate môžete upraviť podľa seba. Keďže mám rád stealth, prvé investície skillov išli práve na skilly tohto charakteru a hranie v stealth štýle som si neuveriteľne užíval.

Lara Croft počas hry dostane niekoľko nových, ale aj starých známych kúskov vybavenia, s ktorými sa budete potom môcť vrátiť na predtým nedostupné miesta. Užitočný je napríklad šíp s lanom, lanová kotva alebo taktický nôž. Novinkou sú napríklad šípy, ktoré je možné vystreliť na určité povrchy a potom po nich vyliezť. Najviac si však zamilujete najužitočnejší luk s niekoľkými druhmi hrotov, takže bez problémov zneškodníte aj niekoľko nepriateľov naraz. Od začiatku hry vám budú robiť spoločnosť aj ľadové sekerky, s ktorými budete šplhať prakticky všade. Použitie vybavenia je väčšinou nenásilné a skvele vyvážené.

ROTTR 2016-02-07 17-03-20-65 ROTTR 2016-02-09 12-27-36-16 ROTTR 2016-02-09 12-30-02-42 ROTTR 2016-02-09 12-37-15-95 ROTTR 2016-02-12 10-47-31-84 ROTTR 2016-02-12 10-51-39-93

Výborne riešené je doplnenie munície za jazdy, ktoré nie je prerušené žiadnym otvoreným inventárom. Všetko si môžete vycraftiť za behu a to vrátane šípov, lekárničiek aj výbušnín z vecí, ktoré nájdete v okolí. To vám otvára nespočetné možnosti boja a to je dôvod, prečo sa Rise of the Tomb Raider hrá tak dobre. Skvelý pocit zo spádu hry aj taktických súbojov trochu kazí záverečná časť hry, ktorá hráča doslova núti zúčastniť sa bezduchých a neprehľadných prestreliek. Nie je ich tak veľa, ako v predchádzajúcej časti, ale prijal by som, keby sa aj tieto situácie dali vyriešiť „po mojom“ tak ako zvyšok hry.

Starší ročník hráčov Tomb Raider určite uvažuje, ako boli spracované legendárne hrobky a s nimi spojené logické úlohy. Pravdou je, že súčasťou príbehu sú len dve, či tri povinné hrobky, všetky ostatné sú voliteľné. K niektorým sa dostanete až s pokročilým vybavením, v každom otvorenom území ich je ale niekoľko. Žiadna z hrobiek nie je tak prepracovaná, ako gigantické hádanky v starých dieloch Tomb Raider s náročným riešením, práve naopak. Hrobky väčšinou majú jednoznačné riešenie už na prvý pohľad a hádanku zvládne každý šikovníček, ktorý sa aspoň trochu poobzerá po okolí. Navyše na konci každej voliteľnej hrobky vás čaká vždy rovnaká ehm „odmena.“ Žeby už lenivosť vývojárov? Každopádne oceňujem, že ich je v hre hojný počet a sú šikovne dizajnované. Kto má rád logické hádanky, určite si nenechajte ujsť žiadnu z nich. Ak to pôjde takto ďalej, nasledujúca hra v sérii snáď prinesie už tie známe obrovské chrámy s fantastickými starobylými systémami.

ROTTR 2016-02-12 11-07-05-60 ROTTR 2016-02-12 11-25-45-13 ROTTR 2016-02-13 12-00-16-58 ROTTR 2016-02-13 12-00-53-13 ROTTR 2016-02-13 12-35-56-50 ROTTR 2016-02-13 14-51-58-38

Po dohraní hry si môžete užiť každý jeden level znova a to v móde Expeditions. Je to mód výziev, kde si svoje schopnosti môžete porovnať s priateľmi. Hru si však môžete okoreniť špeciálnymi kartami, ktoré si buď kupujete za herné skóre, alebo za reálne peniaze. Kartičky dokážu zmutovať hru vo váš prospech, alebo proti vám, čo zase ovplyvňuje výšku finálneho skóre. Kartičkami budete odmenení aj v balíčkoch počas hrania kampane a nájdete v nich napríklad zbrane, outfity, zákazy regenerácie, veľké hlavy, horiacich nepriateľov a ďalšie bláznivé zmeny, s ktorými je každé hranie iné.

Po technickej stránke ide o obrovský krok vpred, najmä čo sa samotnej Lary Croft týka. Všetky postavy majú uveriteľný herecký výkon, ale Lara tak nejak vyčnieva. Možno to bude detailným spracovaním, výborným dabingom alebo situáciami, v ktorých už nepôsobí ako superhrdina, ale ako normálny smrteľný človek. PC verzia sa navyše pýši pokročilou technológiou vlasov TressFX od AMD a ak som si myslel že najkrajšie vlasy mal Zaklínač, už to neplatí. Na hlave Lary sa totiž hýbe doslova každý jeden vlas a dopad na výkon nie je tak bolestivý. Ak si ale chcete hru vychutnať na maximálne detaily, už budete musieť možno zainvestovať. V menu hry nájdete obrovské množstvo nastavení grafiky, ktoré pri zmene ani nevyžadujú reštart a celkovo preto hodnotím PC verziu ako výborne zvládnutý port bez kompromisov, aj čo sa skvele vyladeného ovládania týka.

ROTTR 2016-02-13 15-19-27-37 ROTTR 2016-02-13 15-19-55-50 ROTTR 2016-02-13 15-52-51-16 ROTTR 2016-02-14 15-35-50-32

Príbeh dávkovaný výborným spôsobom so zaujímavými postavami sa strieda s oddychovými sekciami s otvoreným svetov, kde sa naplno prejaví váš dobrodružný duch. Oceňujem množstvo hrobiek, pokladov aj miest na skúmanie, výborný systém craftingu, inventára a vývoja postavy a celkovo ide o hru nadpriemerných produkčných hodnôt. Toto je ten survival Tomb Raider, po ktorom ste túžili.

Rise of the Tomb Raider si môžete kúpiť na XGames.sk

Rise of the Tomb Raider
  • 8.5/10
    Príbeh - 8.5/10
  • 9.5/10
    Gameplay - 9.5/10
  • 9/10
    Grafika - 9/10
9/10

Verdikt

Fantastické spracovanie hlavnej hrdinky je jedným z hlavných ťahákov hry, Rise of the Tomb Raider sa však výborné hrá a to je najdôležitejšie.

Sending
User Review
0 (0 votes)

Recenzovaná verzia: PC

Sledujte ma: