Roccat Kave XTD 5.1 Digital Premium – RECENZIA

17 marca, 2016 Nikoleta Nagyová

Zrecenzovali sme pre vás luxusné slúchadlá z dielne Roccat.

Roccat nie je žiadna nová značka na trhu. Tento krát nám prináša niekoľko luxusných kúskov, ktoré sú „must have“ pre každého správneho hráča, ktorý si potrpí na kvalite. Ako ale obstáli v skúške herné slúchadlá s celým názvom ROCCAT® KAVE XTD DIGITAL – PREMIUM 5.1 SURROUND HEADSET? Ponúkajú všetko, čo si hráš môže priať? Je cena adekvátna kvalite a možnostiam? To všetko sa dozviete v tejto recenzií.

Osobne som typ hráča, ktorý si potrpí na dobré slúchadlá. Nekvalitný výber vám môže pokaziť celý herný zážitok. Výber je mnoho krát ťažší ak sa jedná o pomer cena-kvalita, či ich design. Keď mi Roccat Kave prišli na recenziu, hneď ma prekvapila váha krabice. Na krabici je popísané, čo všetko slúchadlá zvládnu a aké príslušenstvo obsahuje. Na pohľad sa mi ihneď zapáčil ich elegantný hladký design. Slúchadlá sú obalené matným povrchom, takže sa vyhnete nepríjemným odtlačkom a viditeľnosti prachu.

Ovládací panel a vstavaná zvuková karta v jednom už také šťastie nemali. Rozhodli sa pre lesklý povrch. Prach sa naň síce nechytá, no ak vám vadí obchytaných povrch, nebudete dvakrát nadšený. Trošku ma ale zarazila kabeláž. Už by ste si mysleli, že novšie slúchadlá budú mať kábel potiahnutý látkou. Roccat sa však rozhodol pre pogumovaný povrch. V krabici taktiež nájdete základné informácie v inštalačnom sprievodcovi, popis každej časti a možnosti, ktoré vám slúchadlá povolia a aj CD driver. Žiaľ Slovenský návod k dispozícií nie je iba pár informácií o likvidácií a o licencii sú v českom jazyku, no inak si budete musieť poradiť s Angličtinou.

Systémové požiadavky sú nenáročné:

systemové poziadavký

Už ako som načala tému designu v úvode, poďme sa na to pozrieť bližšie a tak isto aj nastavenia pri nainštalovaní driveru. Na slúchadlách okrem materiálu, je dosť zaujímavá aj možnosť odpojenia mikrofónu. Je to výhodnejšie ako zasúvanie mikrofónu, pretože tam nepotrebujete zbytočný slider, ktorý by zvýšil hmotnosť už tak ťažších slúchadiel. Slúchadlá nie sú plno podsvietené. Ledky sa nachádzajú iba pri koreni mikrofónu a na jeho konci, ako indikátor vypnutia mikrofónu. Vysoko komfortný zvuk vám zaručia 3 vstavané repárky v slúchadlách. Slúchadlá majú ručne šité koženkové náušníky a plyšové polstrovanie na plastovej čelenke, ktoré sú pohodlné aj pri dlhom hraní, keďže vnútorný tvar náušníkov perfektne doľahne na vaše uši.

Ďalšou vymoženosťou je Bluetooth pairing. Nachádza sa v ovládacom paneli a je k tomu aj manuál. Jednoducho zapnete BT na vašom smartfóne, potlačíte tlačidlo call na 4s pokiaľ sa indikátor BT nerozbliká a potom už len cez mobil veľmi jednoducho spárujete obe zariadenia. Je to výhoda pri Team Speaku alebo Skype. Ak ste v hre a niekto vám volá, zdvihnete ho cez ovládací panel, hudba a volania cez internet sa vypnú. Tak máte zaručené 100% súkromie, pohodlie a šetrenie času ak vaša hra vyžaduje vysoké sústredenie. Možnosť miešania sterea s 5.1 audiom je vítaná vymoženosť v programe. Program vám ponúka nespočetne veľa možností. Od zosilnenia basov, vytónovanie hlasu až po zmenu vášho hlasu pri volaní v štyroch módoch (monster. duck, man, woman), ktoré si žiaľ neviete vypočuť, iba ak vás niekto nahrá.

Ovládací panel má napájanie cez USB, má zabudovanú vysokokvalitnú zvukovú kartu. Tento ovládač vám umoťní absolútnu kontrolu nad audiom. A ako som spomínala, dovoľuje vám prijať hovory bez toho, aby ste museli hľadať telefón po byte. Na bočnej prednej strane sa nachádzajú porty, na ktoré si môžete pripojiť vaše externé repárky (5.1), ako čerešničku na torte máte tlačidlá na prepínanie game/movie módu a prepínanie medzi reprákmi. Celý panel je elegantne podsvietený a vám to umožňuje kompletne sa vyhrať so všetkými vymoženosťami, ktorými Roccat určite nešetrili.

technicke parametre

Na rad prišla praktická skúška. Vyskúšala som všetko, čo slúchadlá ponúkali. A takto obstáli. Ako prvé som testovala slúchadlá z hľadiska pohodlnosti. Na krabici je gramáž slúchadiel uvedená na 335g a dĺžka kábla na 3,6m. Ak ste navyknutý na ľahké slúchadlá, prekvapí vás prvotná záťaž, no zvyknete si na ňu rýchlo. Na náušníkoch oceňujem spracovanie a voľbu materiálu sú „over ear“ takže vás uši nebolia ani po niekoľko hodinovom gamingu. Kým si ale zvyknete, potrebujete menšie pauzy, inak vás rozbolí hlava. Veľkosťou a nastavením až do ôsmeho stupňa, sú vhodné aj na najmenšie hlavy bez toho, aby sa zošuchovali z hlavy.

Mikrofón sa ľahko odpája a nasadzuje naspäť. Zvuk z okolia mi blokuje o 30 – 40% samozrejme po vytočení zvuku na max som nepočula ani strieľanie v TV. Ak reštartujete PC, odporúčam zložiť si slúchadlá. Pár krát to v nich pri reštarte dosť zapraskalo. Pri volaní som využila Skype. Mikrofón pekne blokuje okolité zvuky, no ak sa rozhodnete vypnúť zvuky stlačením hlavného kolieska na ovládanie hlasitosti, na druhej strane volajúci počuje údery. Ak si zvolíte vypnutie mikrofónu na ovládacom paneli, LED indikátor vám môže pôsobiť rušivo pri sústredení na hru (samozrejme viem, že sa dá mikrofónom pohnúť, ale niekedy na to proste nie je čas keď potrebujete narýchlo vypnúť mikrofón). Program už v sebe má niekoľko módov pri ekvalizéri, no popravde ich nastavenie na metal je mätúce a potrebuje doladiť.

Bohužiaľ musím sklamať našich nežných hráčov. Justin Bieber je aj na týchto špičkových slúchadlách s 5.1 audio stále rovnako neznesiteľný. Pri rôznych žánroch hudby slúchadlá niekedy nezvládli výšky a vzniklo jemné chrapčanie. Všetko sa však dá vyregulovať ak sa pohráte s ekvalizérom. Pri piatich zvlášť nastaviteľných profiloch to nebude žiadny problém, no úplne som to chrčanie pri rôznych žánroch nevedela vyladiť. Slúchadlá nie sú priveľmi určené na hudbu, i keď program ponúka zložku briliant audio čo ale viac ublížilo hudbe ako pomohlo. Hlas bol síce čistý a výrazný, no v pozadí ste počuli nepríjemné šumenie. Pri hraní som nenarazila na žiadny problém v hlase, ani chrčanie sa neozvalo. Napríklad pri Battlefielde oceníte 5.1 audio nakoľko tri repráky v každom slúchadle vám zaručia nezameniteľný zážitok z hrania. Máte pocit, ako keby ste boli priamo v centre diania. Počujete smer dopadu jasne, ako aj kroky v tráve. Pri moba hrách máte väčšiu sústredenosť na dianie okolo vás a dostatočne rýchle jednanie. Ak máte ale skill bronzáka, ani tieto slúchadlá z vás nespravia challengera.

Roccat-Kave-XTD-5-1-Digital-ss1

Problém som nemala ani so staršími titulmi ako je Assassin´s creed Brotherhood. Pomocou ekvalizéra som z tejto hry vyťažila audio efekty na maximum. Troška nevýhodou je, že ak si prepnete z ovládacieho panela zvuk na externé reproduktory, zbytočne musíte prehadzovať profil. Ekvalizér nastavený na slúchadlá totiž znie horšie na reproduktoroch a na ovládacom paneli nie je tlačidlo na rýchle prepnutie profilu. Program neumožňuje makro nastavenie.

Dobrá správa je, že slúchadlá fungujú na konzole PS4. Síce si neužijete 5.1, no základné ovládanie na paneli je stále funkčné. Dovolať sa vám tiež dovolajú, nebude tam ale spätná odozva, pretože na to potrebujete mať už nainštalovaný driver. Pri filmoch ako je Transformers som si užila basy. Tiež sa musíte vyhrať s nastaveniami. Briliant audio sa tu hodí viac ako pri hudbe, pretože zvýrazňuje výšky, čo fanúšikovia Sci-fi ocenia. Pamätajte však, že výsledný efekt aj tak nakoniec závisí od kvality filmu a hudby.

Slúchadlá Roccat XTD 5.1 Digital sa radia svojou cenou (cca 200€) medzi luxusnejšie slúchadlá. Sú nad čiarou vo svojej cenovej skupine vďaka rozšírenému programu, pohodlnosti a komplexnému ovládaniu, ktoré zaručuje nezameniteľný pôžitok z hrania a pozerania filmov. Cena je adekvátna keď porovnáme použitie materiálu, ručné spracovanie, kvalitnú zvukovú kartu, celkový ovládací panel, zážitok a program, ktorý je preplnený funkciami. Užijú si ich naplno hlavne hráči FPS a akčných RPG. Pri filmoch si ich zamilujú fanúšikovia sci-fi a akčných filmov.

Mikrofón je kvalitný, zvuk prenáša čisto, takže aj pri co-op misiách na teamspeaku budete stále v strehu. Vďaka možnosti párovania s mobilom a rýchleho odmlčania, ostane aj pri hraní vaše súkromie v bezpečí s tou najväčšou pohodlnosťou. Skoro všetko máte ihneď po ruke. Vytkla by som možno pokrytie kabeláže, vynechanú podporu macro možností pri rýchlom prepínaní profilov a šum/chrapčanie pri určitom žánre hudby. Tieto maličkosti sú však odpustiteľné a neovplyvnia celkový zážitok z hrania, pre ktorý boli tieto slúchadlá stvorené.

Hudobné žánre pri ktorých boli slúchadlá testované : Metal, rock, pop, J-pop, celtic, opera, Gaming Soundtracky.

Hry testované na slúchatkách PC+ PS4: Battlefield 3-4, Assassin´s creed brotherhood, Blackflag, Witcher 3, AC Unity, Beyond two souls a League of Legends.

Filmy/seriály : Shadowhunters, Transformers, Pacific Rim a Vikingovia.