Shadow of the Beast – Recenzia

23 mája, 2016 Lukáš Kanik

Staručká hra Shadow of the Beast si možno zaslúžila lepší remake na PlayStation 4. 

Shadow of the Beast je nový remake originálnej hry z roku 1989, ktorá vyšla ešte na Amiga počítače. Remake sa od pôvodnej hry zas tak neodlišuje a hoci sám som túto éru nezažil, o skúsenosť so staručkou pixelovou hrou som neprišiel. Aj v novom remaku totiž nájdete pôvodnú verziu aj starý soundtrack.

Shadow of the Beast však navzdory svojej dĺžke bola vo vývoji relatívne dlho. Oznámená bola už v roku 2013 ako exkluzivita na PlayStation 4, hru však dokončíte za štyri, päť hodín. Záleží od toho, koľko obsahu si budete chcieť odomknúť, alebo sa presekať veľmi jednoduchým príbehom. Hlavnou postavou je príšera Aarbron, ktorý sa dozvie o svojom skutočnom pôvode pri vražde svojho otca. Mocný čarodej Maletoth z unesených detí robí takéto monštrá a práve v jeho stopách sa budete celú hru hnať, ako pomstu za to čo vám urobil, sekať jeho poskokov a ostatné príšery vo fantastickom svete.

Autori však mnoho obsahu schovali za bránu prvého dokončenia príbehu. Napríklad dialógy s postavami sú otitulkované do nezrozumiteľnej reči a tú si musíte doslova kúpiť a odomknúť za herné body. To isté platí aj o kúskoch príbehu a spomienkach, ktoré buď odomknete popri hraní, alebo si ich znova kúpite za skóre. Preto je celá hra vlastne len honbou za lepším skóre, nie že by vás to nejak motivovalo. Ak chcete príbeh pochopiť viac, ako len nemý film, musíte to hrať znova po odomknutí titulkov šiestich rôznych rečí.

V menu je pod platobnou bránou schovaného toho omnoho viac. Napríklad popisky postáv aj beštiár, aj špeciálne kamene ktoré poskytnú bonusy k postave. To najzaujímavejšie však nájdete v prvej položke menu, kde nájdete upgrady postavy. Zväčšiť si môžete objem životov, rýchlosť dobíjania krvi, či množstvo získaných kreditov.

Shadow of the Beast™_20160521135104 Shadow of the Beast™_20160521141831 Shadow of the Beast™_20160522211957

Krv a životy sú potom najdôležitejšími komoditami počas hrania. Tri políčka krvi môžete postupne dobíjať a využívať na dobitie životov alebo bonusového skóre z nepriateľov, po naplnení všetkých troch políčok môžete aktivovať reťazové zabitie. Cez Quick-Time event môžete jednorázovo sekať nepriateľov v oboch stranách.

Zaujímavý koncept tvoria súboje. Levely sa skladajú z niekoľkých, povedzme arén, v ktorých sa spawne niekoľko desiatok nepriateľov. Tých musíte posekať bez toho, aby ste zomreli a nazbierať čo najviac skóre bez straty života. Tieto mini arény vás potom ohodnotia medailou a poriadnou porciou skóre, teda hernej meny.

Zabíjanie pritom nie je tak plynulé, ako to vyzerá v traileroch. Každého nepriateľa môžete dať jedným jediným úderom a takto údery kombinovať do oboch strán. Zároveň je treba blokovať nepriateľské údery a tu nachádzam kameň úrazu. Určitá animácia zabitia totiž nejakú dobu trvá a počas toho nie je možné zblokovať nepriateľa z druhej strany. Tiež sa stáva, že naraz zaútočia dvaja nepriatelia a tu tiež nie je možné blokovať oba údery naraz. Často sa tak stane, že prídete o reťaz zabití nech hráte akokoľvek dobre. Inak animácie sú veľmi podarené a zabíjanie sekaním naokolo je veľmi efektné, rovnako ako reťazové zabitia.

Shadow of the Beast™_20160522212804 Shadow of the Beast™_20160522213252 Shadow of the Beast™_20160522213730

Polená pod nohy hádže aj pohybový systém postavy, ktorý nesedí na platformové levely. V nich je treba čosi preskákať. Najradšej by ste to rýchlo prešli, postava si pred skokom ale musí vytvoriť pohybový moment – pred každým skokom sa rozbehnúť. Trochu to ničí plynulosť parkourového pohybu, ktorý Aarbron dostal do vienka a hráčovi sa potom zdá, že postava nesprávne a oneskorene reaguje na pohyb ovládača.

Súboje s bossmi na druhej strane prekvapia. Zatiaľ čo bežné súboje často pokazíte kvôli nezblokovanej rane, pri bossoch sa to nestane. Súboje s bossmi tu sú totiž na istotu a takmer nič vás nebude popri tom zabávať. Bossovia sú vlastne najjednoduchší a ani pri jednom sa mi nepodarilo zomrieť. Odmena po zabití? Zabudnite, odmení vás odfláknutá troj-sekundová prestrihová scénka o tom, ako si Aarbron odkvapká drápy od krvi a ide ďalej.

Hudbou ani vizuálom hra rozhodne neohromí ba čo je horšie, autorom sa nepodarilo ani užívateľské prostredie. Mapa hry je totálne neprehľadná a menu upgradu postavy je schované do rovnakého menu, ako zoznam autorov hry, herné bonusy a artworky. Navyše nutnosť nákupu všetkých možných vecí za prestrelené ceny len zbytočne naťahuje hranie. Niekde sa uvádza, že hra nemá multiplayer ale ono to multiplayer má. Asynchrónne si môžete zmerať sily s inými hráčmi v krátkom quick-time evente, alebo im venovať darček. Súboje beštia proti beštii ale chýbajú.

Shadow of the Beast je málo muziky za málo peňazí. Hra vás núti hrať ju znova aj keď nechcete, aby ste si odomkli aj poondiate titulky k dialógom. Ani veľmi podarené animácie v súbojoch neprekonajú trpkú pachuť z ovládania, pohybu a celkovej dĺžky hry.

Shadow of the Beast
  • 4/10
    Príbeh - 4/10
  • 6/10
    Gameplay - 6/10
  • 5/10
    Grafika - 5/10
5/10

Verdikt

Počkal by som na zlacnenie.

Recenzovaná verzia: PS4

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.