Shank 2 – Recenzia

13 februára, 2012 Lukáš Kanik

Brutálny, krvavý, rýchly a hlavne poriadne štýlovo naštvaný pomstiteľ sa vracia a Shank 2 je vylepšený po každej stránke.

V roku 2010 vyšla originálna pulp-fiction, aj keď klasická 2D sekačka Shank. EA spolu so štúdiom Klei Entertainment vydali aj druhé, vylepšieniami nabité pokračovanie, ktoré znova prináša kopu skvelých prvkov, a znova sa zameriava na náročný zážitok. Shank 2 je totiž tak drsný ako aj ťažký a kto povie, že Shanka prešiel bez straty života, je buď luhár alebo nadčlovek.

2D plošinoviek je dnes veľa, drvivá väčšina však pochádza z nezávislej scény, Shank 2 a jeho vývojári to zobrali za dlhší koniec a dnes majú plnú podporu EA. Vďaka tomu môže ísť vývoj relatívne rýchlo a do hry môžu investovať viac času aj nápadov. Shank 2 sa oproti prvému dielu hýbe výrazne rýchlejšie, šikovnejšie, skáče vyššie a šplhá akoby odmalička. Celá hra nabrala na rýchlosti a akčnosti, a to sa netýka len vami ovládaného Shanka.

Ovládanie sa posunulo rapídne dopredu, oveľa rýchlejšie sa v ňom zorientujete a zistíte, že ponúka obrovské možnosti. Jedno tlačidlo, ktoré slúžilo v pôvodnej hre na uzdravenie aj útok teraz nahradili dve a aj vo svižnej akcii dokážete sekať a piť rum na obnovu života zároveň. Skákanie, leženie a prikrčenie sa vaužijete málokedy, no určite sa budete tešiť zo špeciálnych útokov, ktoré sú ovládané niekoľkými tlačidlami, a ich kombináciou dostiahnete nádherné kombá. Klávesnica proti gamepadu proste nemá šancu.

Shank teraz dokáže uchopiť ako nepriateľov, tak aj predmety a tie potom hádzať, alebo s nimi sekať na všetky strany. Pri uchopení nepriateľa sa s ním môžete zahrať na mäsiara, alebo ho rovno popraviť. S palicami, trubkami, mačetami a oštepmi, ktoré ostanú po mŕtvych nepriateľoch môžete podnikať znova exkluzívne popravy, alebo s nimi trieskať pokým sa nezničia. Obrovské debny, pneumatiky alebo kufre je potom možné hádzať na dlhšiu vzdialenosť, pôsobia tak mohutné škody.

[youtube]YOimprmOQbU[/youtube]

Zväčšil sa aj arzenál zbraní, na druhej strane aj typy nepriateľov. K Shankovi je možné pred každým levelom priradiť primárnu a sekundárnu zbrať, rovnako aj niečo výbušné do ruky. Okrem rýchlych, no krátkych nožov, ktoré má Shank po ruke môžete využiť mačetu, obrovské kladivo alebo motorovú pílu, ako sekundárnu zbrať zase vrhacie nože, brokovnicu a pištole. Druhá hrateľná postava v hre vám ponúkne na vyskúšanie znova niečo nové, samopal alebo kosu, s ktorou napáchate hotový masaker.

Nepriatelia pôjdu na vás podľa toho, akej hmotnostnej kategórie sú. Malí krpci sa na vás prilepia, ďalší budú hádzať granáty pod nohy, iní vynikajú v šermovaní s nožmi, mačetami alebo rôznymi nástrojmi, tí veľkí zase ukážu svoje päste a drvivé útoky. Doslova. Problém robia aj banditi so zbraňami, guľky bývaju dosť neznesiteľné, ak vám do toho behajú ďalší piati sekáči. Hra je ťažká, ale dnes to hodnotím len ako plus.

Shank 2 má však skvelých bossov, ktorí vám poriadne zožerú nervy (môj gamepad letel na zem dosť často), ale ak sa vám ho nepodarí skoliť ani na desiaty krát a vaše nervy budú v háji, dopne vám, že na každého platí iná palica. Pretože si môžete po každej smrti zvoliť iné zbrane, rýchlo zistíte, ktoré spôsobia najviac zranení mohutným nepriateľom. Čaro hry a prežitia spočíva v rýchlej výmene zbraní a v kombinácii komb, ako výmena mačety, rýchla strela z brokovnice, skok a okamžitá poprava. Bez toho neprežijete. Nad hlavami akutálne útočiacich nepriateľov sa v okamihu zobrazí výkričník a pri vašej rýchlej reakcii dokážete nepriateľa popraviť okamžite. Shank vám znova ukáže svoje mäsiarske remeslo.

Hra je už na medium obtiažnosti dosť ťažká, čaká vás množstvo loadingov počas ôsmych levelov a kamaň vám zaberie zhruba päť hodín. Počas hry sa zbierajú štatistiky a odomykáte si množstvo achievementov, takže je možné, že si celú kampaň zahráte znova práve kvôli bonusom, novým postavám a achievementom. Nové postavy si budete môcť meniť aj v kampani, avšak pribudol kooperatívny mód, a práve tam sa môžete postavami a ich vlastnosťami odlišovať.

Kooperačný – Survival mode ponúka tri mapy, v ktorých bude vašou úlohou ochrániť debny s muníciou. Návaly nepriateľov prichádzajú vo vlnách, medzi ktorými dostanete chvíľku na nakupovanie. Preto to nebude hra len o prežitie a o boj v krajných situáciách, ale motivácia získať čo najvyššie kombo a body z mŕtvych nepriateľov. Za tie si potom nakúpite rum (lekárnička), strelnú vežu alebo pasce. Avšak sranda v Survival móde nie je natoľko super, aby ste si po chvíli nezapli niečo zábavnejšie.

Klei vylepšili Shanka aj vizuálne, klasicky, v červenej šatke a s drsným výrazom, v červenom tričku ovešaný reťazmi. Avšak každá ukážka je šialená, filmovo spracovaná, skvele vystihujúca žáner, vizuál hry. V Shank 2 sú oveľa detailnejšie prostredia okorenené objektmi, ktoré sa dajú zničiť. Pulp-fiction hudba vás bude sprevádzať celou hrou, občas sa naskytnú aj nejaké tie dialógy. Avšak pri hraní si uvedomíte, o čo vlastne ide, o slobodu a o cenu ľudského života.

Ak treba Shank 2 porovnať s predchádzajúcou hrou, je určite oveľa rýchlejší, svižnejší a pri hre závisí len na rýchlosti vašich reakcií, akou dokážete drviť gamepad. Hra je ťažká, naozaj ťažká, a prejsť ju vás bude stáť kopu stratených nervov. O to krajší bude pohľad na každého zabitého bossa. Shank 2 je konečne old school hra, ktorá sa s vami nemazná, hardcore, ako bývali kedysi.

[review pros=“krásny vizuál a hudba, zakončovacie akcie, skvelé ovládanie a rýchlosť, žiadna nuda“ cons=“slabší survival mód“ score=85 verdict=“Ak treba Shank 2 porovnať s predchádzajúcou hrou, je určite oveľa rýchlejší, svižnejší a pri hre závisí len na rýchlosti vašich reakcií, akou dokážete drviť gamepad. Hra je ťažká, naozaj ťažká, a prejsť ju vás bude stáť kopu stratených nervov. O to krajší bude pohľad na každého zabitého bossa. Shank 2 je konečne old school hra, ktorá sa s vami nemazná, hardcore, ako bývali kedysi.“]