SimCity – Recenzia

13 marca, 2013 Ben

Príbeh mestečka, na ktoré sa všetci tešili, no nakoniec sa k nemu nikto nedostal lebo jeho ochrana DRM bola taká silná a starostlivá, že nikoho k nemu nepustila.

Všetko to pôvodne malo začať už vo štvrtok, kedy som už hru mal stiahnutú z Originu. Zapol som ju a hneď ma milo privítal výpadok EA serverov. Po hodine skúšania sa napojiť na jeden z vraj “dostupných“ serverov som sa napojil a hru hral dokopy asi 10 minút, potom to znova celé spadlo. Celý deň bola hra nedostupná. Piatok sa však už všetko zmenilo, pribudli nové servery a SimCity bolo konečne možné hrať a tak som sa aj na to vrhol. Na hru som sa spočiatku veľmi tešil. No výpadok serverov to celé pokazil a to sa ukázalo aj na celosvetových hodnoteniach hry. SimCity nie je zlá hra, ale ten úvodný štart jej to celé pokazil. EA to napravila a hra konečne (ne)funguje. Po tejto obrovskej chybe sa poriadne poučili. Buď už nebudú do svojich hier DRM dávať alebo si dopredu servery zabezpečia, aby keď sa hráči napoja, nech im to aj funguje.

A teraz prejdime k samotnej hre. Na začiatku SimCity vás privíta tutoriál a v ňom opustené a zničené mesto, ktoré vy, ako nový starosta máte za úlohu zachrániť pred úplným rozpadom. Celou výučbou “Ako sa stať starostom“ vás prevedie rozhorčená a protestujúca občianka Eva. Pomocou malých úprav mesto zachránite a ona vám na konci milo poďakuje a povie, že ste skúsení a nech máte šťastie pri zakladaní nového mesta.

Na začiatku sa môžete napojiť na už existujúci server a stavať s ostatnými hráčmi o čom si viac povieme neskôr, alebo si vybrať jeden z ôsmych daných regiónov a začať si stavať po svojom. Každý región ma inú veľkosť a iné lokality. Najviac sa líšia asi iba tvarom a počtom voľných území, na ktorých si môžete postaviť svoje mesto. Každé jedno voľne územie má svoje výhody aj nevýhody. Na jednom sú bohaté ložiska ropy a nerastných surovín no zase na druhom fúka silný vietor a je vhodnejšie na obchodovanie. Po výbere lokácie sa už rozhodujete iba medzi tým, či budete hrať normálny alebo sandbox mód.

Módy sa od seba dosť líšia, v tom prvom spomenutom začínate s 50 000 simeleonmi a všetko musíte stavať postupne a tým si otvárať nové veci. V sandbox mode začínate s 1 000 000 simeleonmi a otvorené máte hneď všetky budovy. Čo ma na tomto sandbox móde sklamalo bolo to, že tu chýba neobmedzený počet simeleonov. Milión sa zdá síce dosť, no po postavení zopár budov ste na nule a zábava končí.

Po výbere daného módu začínate oficiálne s hraním hry. Spojíte vaše územie s hlavnými dopravnými komunikáciami, postavíte prvé obytné, obchodné a priemyselné štvrte, ktoré sú zdarma a fungujú na princípe, že vy vytvoríte danú ulicu, na ňu umiestnite obytnú štvrť a simíci sa začnú do vášho mesta sťahovať a s nimi prichádzajú aj prvé úlohy a problémy.

Nie je všetko také jednoduché ako sa zdá, síce máte v meste prvých obyvateľov, pracovné miesta pre nich a obchodné štvrte kde svoje peniaze môžu utrácať, ale čo z toho keď ono to vlastne vôbec nefunguje.

Ako prvú vec, ktorú musíte spraviť je, že do mesta zavediete elektrinu postavením prvej elektrárne, ktorá produkuje elektrinu buď spaľovaním uhlia alebo vetrom. Neskôr do stredu mesta umiestnite silo, ktoré poslúži ako zdroj vody a vaše malé mestečko už funguje, ale vy ste v mínuse. Uhlie vlastne už nemáte a musíte ho privážať z iných miest. Straty vyrovnáte miernym zvýšením daní a všetko je zase tak, ako má byť. Po zavedení energie do mesta naskočí zaujímavá animácia, ktorá ukazuje ako sa všetko rozsvieti. Niekedy som len tak z nudy vypol elektráreň a znova ju zapol, aby som túto animáciu videl. Nie je to zase len pri elektrárni, ale aj pri zavedení vody alebo odpadovej skládky do mesta sa vám zobrazí animácia, ktorá vám ukáže, kadiaľ dané potrubia vedú a kam to všetko odteká.

Občania nie sú ale nikdy spokojní, chvíľu vám to budú tolerovať, ale neskôr začnú protestovať a z vášho mesta odchádzať, lebo dane sú veľké. A tak ich znížite a zoberiete si pôžičku, ktorej sa netreba báť lebo sa spláca pomerne ľahko. Za požičaných 100 000 simeleonov postavíte ťažobnú spoločnosť a vaše mesto si samo začne ťažiť uhlie a tak sa stane sebestačné. Všetky dôležite veci o meste môžete vidieť v štatistikách alebo na danej mape. Chcete vedieť či sú vaši občana spokojní tak si otvoríte mapu a ona vám zobrazí či sú šťastní a čo ich trapy. Takto si môžete zistiť ako čo v meste funguje. Dokonca hra zaznamenáva to, že kde peniaze odchádzajú, ktoré podniky sú stratové a čo robiť aby ste ich priviedli do plusov. Na všetko v hre nájdete tabuľky, ktoré treba študovať aby ste zlepšili svoju ekonomiku a vaše mesto prosperovalo. Neraz kvôli tomu, že som nevedel čo mám robiť na začiatku som skoro skrachoval, ale po prečítaní manuálov som pochopil ako ekonomiku držať v plusoch, aj keď sa to občanom nepáči.

S vysokým počtom obyvateľov začnú stúpať zranenia simíkov, niektorý sú stále nespokojní s meston, dajú na organizovaný zločin a iným začne zase horieť dom. A tu už musíte zase zasahovať vy postavením policajnej a hasičskej stanice a kliniky, ktoré treba stále rozširovať a vytvárať nové, lebo len jedna inštitúcia v meste stačiť nebude. Problémov je na začiatku veľa a ako by ich aj nestačilo tak sa objaví nový nepriateľ, ktorý začne terorizovať vaše mesto a vy tak musíte postaviť novú policajnú stanicu, ktorá je dosť drahá a jej využitie je, že chytí daného zloducha.

Okrem zloduchov sa vaším mestom sem tam preženie nejaká ta globálna katastrofa v podobe tornáda, záplav, dažďa asteroidov ba dokonca aj mimozemšťania, či godzila. Každý jeden z nich vie napáchať hromadné škody, na ktorých opravy utratíte veľké množstvo simeleonov.

Simeleony v hre sa dajú získať rôznymi spôsobmi. Na začiatku ich nemáte nikdy dosť a ako som už spomínal za chod padne aj pôžička, ktorú treba vždy múdro použiť. Nikdy tie peniaze netreba utrácať za nepotrebné veci, ale treba za ne nakúpiť len ďalšie simeony. A tým myslím, že vaše mesto môžete premeniť na banícke mesto alebo aj na mini Las Vegas. Každý spôsob je dobrý, ale pred jeho zrealizovaním si ho treba aj overiť. Nepostavíte si spoločnosť na ťažbu ropy, keď pod mestom vlastne ani ropu nemáte, ale zužitkujete ich tak aby sa vám čím skôr vrátili vo väčšom množstve.

Na každej lokalite máte pár špeciálnych miest, pri ktorých si môžete vybrať, ako s nimi naložíte a čo tam postavíte. Môžete tam umiestniť letisko, ktoré vám zabezpečí väčší cestovný ruch alebo aj solárnu elektráreň a podobne.

Rozloha mesta sa môže zo začiatku zdať veľká, ale časom zistíte, že to hrajete ani nie deň a na vašom území už nemáte miesto pre ostatné budovy a zbúrať niečo nepomôže lebo simíkovia sa zase nahnevajú, že ste im zobrali niečo čo ani nevyužívali. Trocha zamrzí, že dané lokality si v hre jedného hráča nemôžete spojiť a vytvoriť si tak jedno obrovské mesto. Ak chcete zabrať ďalšie územie ide to, ale na tom území zase začínate odznova zo všetkým. Chcelo by to nejaký patch, ktorý by dovoľoval spojiť územia alebo by ich aspoň zväčšil lebo ta veľkosť je dosť biedna.

Sociálna stránka hry alebo takzvaný multiplayer funguje na tom istom princípe ako singleplayer no len danú lokalitu obývate s väčším počtom hráčov a navzájom si pomáhate, či škodíte. Posielate si peniaze, darčeky, navštevujete sa a radíte si ako správne využiť to, čo vám vaša daná lokalita ponúka.

SimCity je úplne niečo iné ako sme mohli vidieť v traileroch na hru. Lákavé stavanie obrovských miest sa zmení na nudné sedenie pri počítači a čakanie pokým vaše mesto našporí potrebné simeleony aby ste im mohli postaviť danú budovu. Simíci majú stále problémy a stále od vás niečo chcú ak im aj postavíte to čo potrebovali oni nebudú spokojní pretože také niečo musíte postaviť aspoň ešte tri krát aby sa k tomu mohlo dostať celé mesto a to je otrava.Najväčším plusom hry sú asi Soundtracky, ktoré ma na starosti štúdio Maxis spravili skvelú prácu a dosť nám s nimi spríjemňujú to pokazené SimCity. Hra beží na GlassBox engine, ktorý je dostačujúci. Na maximálnych detailoch je hra veľmi pekná, ale keď si priblížite svoje mesto môžete vidieť, že autori sa s tým moc nevyhrali a všetko to vyzerá pekne iba zdiaľky. Na hranie SimCity nepotrebujete žiadnu extra výkonu zostavu postačí  vám aj nejaká staršia PC zostava.