Sine Mora – Recenzia

13 novembra, 2012 Lukáš Kanik

Sine Mora je ďalšia hra z nezávislej scény, ktorá milo prekvapila. Pozrite sa, ako dopadla táto klasická automatová arkádovka v recenzii.

Ak ste hrali klasickú automatovku, či staré mobilné hry, v ktorých ste v kokpite lietadielka zostreľovali všetko oproti, toto by vás mohlo chytiť rovnako. Spojenie starej arkády z klasického bočného pohľadu a modernej grafiky a herných mechaník sa vydarilo, Sine Mora doslova vzkriesila tento žáner.

Možno preto, že okrem nej som žiadnu „shoot ‚em up“ strieľačku nevidel a Sine Mora sa mi zapáčila pre pekný vizuál. Autori z Digital Reality a Grasshopper Manufacture sa pohrali s celkovým spracovaním, čo vám predvedie hneď prológ. V ňom si totiž všimnete krásne vymodelovaný 3D svet, v ktorom sa kamera pohybuje spolu s lietadlami. Prestrihové scény (aj keď všetky in-game) vám vlastne ukážu svet zo všetkých uhlov, nie len z boku, pri akcii.

Krajina je naozaj kompletne vymodelovaná a to sa týka aj podzemných častí, oblastí pod vodou a zastavaných miest, do ktorých sa dostanete postupom hry. V týchto lokalitách na vás bude čakať neustály prísun nepriateľských lietadiel a ďalších strojov, ktoré vám zatarasia cestu.

To nie je len tak, tá hra má totiž príbeh, odohrávajúci sa na fiktívnych miestach so zvieracími postavami a nejakým tým dejom. Ten sa dokonca prelína a tak budete svedkami rovnakých udalostí z pohľadu dvoch postáv. Nezabudnem na moment, keď som sa v koži jedného zvieratka postavil gigantickému bossovi, a pri hre za druhú postavu som zase počul vo vysielačke to, čo som vlastne už sám prežil.

Hej, bossovia – to je základom hry. Na Bossa totiž narazíte takmer každých päť minút a súboje s nimi sú naozaj zábavné a skvele vyvážené. Navyše, každý boss je fakt originálny a ani jeden sa svojou obranou, či slabinami nepodobá tomu druhému. Skvele odvedená dizajnérska práca si zaslúži pochvalu aj pri súbojoch s klasickými nepriateľmi, kedy musíte sledovať nielen to, kam vaše strely letia, ale aj to, aby ste sa vyhli moru striel nepriateľských.

K tomu vám možno pomôže obmedzené spomalenie času, ktoré budete mať povinne v kampani. Vďaka nemu sa vyhnete nie len smršti guliek, ale pomôžete si aj pri riešení zložitejších úloh, ktoré zakladajú na citlivom pohybe lietadla. Skvelým príkladom môže byť predposledný (takmer finálny) boss, ktorý predstavoval točiace sa bludisko plné laserov, strelných veží a úzkych stien. A aj keď sa podľa screenshotov môže tak zdať, Sine Mora je dosť prehľadná hra a v sprche nábojov sa nestratíte.

Dotýkať sa čohokoľvek vás stojí cennú palebnú silu, alebo čas. Čas je totiž veličina, ktorá hrá tú najdôležitejšiu rolu, tu totiž nemáte nejaké životy, ale čas. Na každú pasáž majú hráči len určitý čas, ten si však dobijete zabíjaním nepriateľov, alebo zbieraním poletujúcich bonusov. Je preto vo vašom záujme, aby ste v stave núdze zariskovali a zostrelili nejaké to teleso, aby ste nakoniec level neopakovali.

Zo zničených nepriateľov občas tiež vypadne bonus palebnej sily, ktorý vám vylepší guľomet pod lietadlom. Vďaka nej tak dokážete sypať náboje v piatich smeroch naraz, každý náraz do okolia alebo schytaná guľka vám ale jeden level palebnej sily odčíta. Každé lietadlo (všetky postavy majú iné lietadlá) má navyše jednu špeciálnu zbraň, ktorej náboje sú ale dosť vzácne. Ide o laser neskutočnej sily, pomocné strelné veže, akési poletujúce granáty, alebo explóziu, ktorý vyčistí všetko naokolo. Používať len v prípade núdze.

Kampaň vám zaberie zhruba dve hodinky na najľahšej obtiažnosti, vy sa totiž na začiatku rozhodnete, či chcete prechádzku ružovou záhradou, alebo vážnu výzvu. Niektoré levely prituhnú na nepriateľoch, iné kompletne zmenia svoj dizajn a prelety pasážami vám poriadne zavaria. Počas kampane sa odomykajú všemožné postavy, lietadlá, zbrane aj bossovia, ku ktorým dostáva hráč voľnú ruku.

Všetky levely z hry si potom môžu hráči zahrať v móde Arcade, Score Attack a Boss Training znova s iným lietadlom, s inou výbavou a na nových, ťažších obtiažnostiach. Keď som spomínal spomalenie času, tu ho môžete vymeniť napríklad za štít a nakonfigurovať si tiež môžete špeciálnu zbraň. Odmenený budete achievementami, umiestením v tabuľkách, aj novým odomykateľným skinom pre lietadlá.

Celú akciu sprevádzajú účelné zvuky, občasné rozhovory (dabing bohužiaľ len maďarský) a hra pôsobí ako funkčný celok. Akcia je fakt zábavná a prostredia, ako aj bossovia majú perfektní a rôznorodý dizajn, aj napriek tomu, že ich je v hre tak veľa. Obrovská škoda, že je to krátka hra a aj napriek vražedným obtiažnostiam pre fanatikov neponúka toho viac. Chcelo by to DLC s novými bossmi, v nových prostrediach, s novými lietadlami a extra zbraňami!

Sine Mora si môžete kúpiť na Steame alebo Xbox Live za 6,99€.

[review pros=“vizuál a kamera, nekončiaca akcia, dizajn bossov, pre casual aj hardcore hráčov“ cons=“krátke, po prejdení menej možností“ score=85 verdict=“Vhodné pre hardcore fanúšikov žánru, aj pre začiatočníkov, ktorí nemajú radi frustráciu a vysoké ceny. Skvelý vizuál sprevádza nadpriemerná hrateľnosť a drobný príbeh, vadiť ale môže dĺžka hry a ostáva len opakovanie levelov na vysoké obtiažnosti.“ ]