Someday Youll Return Steam

Someday You’ll Return – Recenze

10 mája, 2020 Jakub Fanta

Pojďte se s námi podívat jak dopadla nová hrá dvou českých vývojářů z prostředí Českého Švýcarska

V první řadě je třeba si uvědomit, že za celou hrou stojí vývojářský tým, který čítá dva lidi. Na hře spolupracovalo samozřejmě několik externistů, ale celá myšlenka a i většina práce pochází z rukou těchto dvou vývojářů. A nutno podotknout, že tento fakt dost ovlivňuje finální verdikt recenze, protože i když se nejedná o úplně bezchybný titul, představa kolik práce musela zmíněná dvojice udělat, je přinejmenším dost chvályhodná.

Půjdeme modrou nebo radši zelenou ? Co na to říká rozcestník

Přiběh se točí kolem ztracené Stely, dcery hlavního protagonisty Daniela, do jehož kůže se vtělíme a prostřednictvím něhož zažíváme krásy a strasti lesů Českého Švýcarska. Po krátkém prologu začínáte v lese a hned při prvním pohledu poznáte, že grafika dělá opravdu hodně. Způsob jakým jsou místa modelována zkrátka bere dech, jistě, hodně tomu napomohl Unreal Engine, ale i tak je za tím obrovská spousta práce. Během hry narazíte na spoustu reálných míst, ať už na bunkr U buku, Kazatelnu, hrad Cimburk nebo třeba kapli sv. Klimenta.

Reálných míst je ve hře spoustu a vývojáři je spojili pravými i když pochopitelně zkrácenými cestami. Skvělým a originálním bonusem je QR kód u každého z těchto míst, který si můžete naskenovat svým vlastním osobním telefonem a odkaz vám automaticky otevře orientační bod na mapy.cz, což je naprosto geniální detail hry. Naprosto dokonalé je i cestování po lese, využíváte při nich turistických značek a reálných map které znáte z turistických tras, nic víc ve hře pro vaši orientaci nedostanete. Uvedu příklad, potřebujete se dostat ke kapli, takže musíte najít mapu, na ní zjistíte kde se nacházíte a zjistíte kterou barvou se dát, zkrátka jako při turistice. Nebojte se, není to nic těžkého, ztratit se je skoro nemožné pokud dáváte pozor na cestu, i když musím říct, že jsem se párkrát vlastní chybou ztratil protože jsem se místo sledování značek kochal krajinou.

David Lynch nebo Blair Witch? Něco mezi

Dlouho jsem váhal jak se poprat s touto recenzí abych nevyzradil ani ždibíček příběhu a tak tuto část vezmu jen tak okrajově. Jak jsem říkal, ocitáte se v kůži Daniela, který pátrá po sve dceři Stele. Daniel je velmi ználý místních terénů vzhledem k jeho minulosti coby místního organizátora skautských táborů. Pátrání se ovšem zvrhne v zoufalý a psychologický boj o vlastní život a o vlastní zdravou mysl. Lidé, které na cestě potkáte nejsou úplně normální a nejen Danielovy ale i vám z toho začne brzy hrabat. Sám jsem po dohrání musel dlouho chvíli sedět na zahradě se zapálenou cigaretou a dostávat se z tohoto psychologického teroru, a to o sobě říkám že psycho žánr miluji.

Samotný příběh se dá přirovnat asi takhle, pokud by vznikl film, který by režíroval David Lynch, scénář psala Gillian Flynn (Zmizelá) podle předlohy Dennise Lehaneho (Prokletý ostrov), jmenoval by se dozajista Someday You’ll Return. A to nepřeháním, protože jsem během hry několikrát sám sebe přistihl s hlavou v dlaních a říkajíce “Co to je?”, “Co to sakra je”. Přiběh jako takový je sice jedno velké klišé, ale se zajímavým a podle mě velmi originálním rozuzlením, kde pochopíte, že to všechno vlastně je a bylo úplně jinak než jste si doteď mysleli. Celý ho rozkryjete prostřednicvím deníku, který zanechala vaše dcera, jeho stránky jsou zašifrované a otevírají se až prostřednictvím vašeho postupu hrou.

Hra vás bude také neustále překvapovat, už už si budete myslet, že je vše v normálu a bum, hra vás zase překvapí. Víc vám ale v tuto chvíli říct nemůžu, přiběh je tak závislý na tajemstvích, že prozradit vám byť jen ždibíček příběhu, skončil bych jako ve hře (mrk mrk). Zmínit musím ještě další zajímavou “fičuru” a tou je bylinkářství. Neděste se, žádná velká alchymie to nebude, během hry budete narážet na spoustu babských receptů, které vám pomůžou v postupu a princip je naprosto jednoduchý. Natrhat byliny a ve speciálním menu je potom podle receptu buď rozkrájet, rozdrtit a podobně. Je to opravdu velmi jednoduché ale poměrně zábavné, stejně jako speciální hádanky a puzzle u kterých jsem se neskutečně bavil. Připomněly mi totiž má dětská léta na táborech i na různých školách v přírodě. Myslím že sami vývojáři toho v dětství museli taky zažít dost.

Grafika stěžejní, ale co zvuk?

Grafika a vymodelování lesa je tak skvostné, že si chvílemi opravdu připadáte jako v ráji, ale opravdu jen chvíli, příběh vám nedá moc volných chvil, na to se připravte. Co je ale další skvostný aspekt hry, je zvuk. Víte, že si na zvuk ve hrách obzvlášť potrpím a musím říct, že tady jsem byl v sedmém nebi. Ve hře je prakticky celá paleta hudby a zvuků, které se během těch patnácti hodin prakticky ani jednou nezopakují, stále a stále slyšíte něco nové.

Chvíli hraje příjemná hudba, chvíli zase dramatická, nechybí ani jedna z tradičních písní místního folklóru a do toho všeho můžete hrát místní známé folklórní hity na kytaru. Prostě pohádka, za tento krok s hudbou a zvukem musím dát vývojářům další velký palec nahoru, protože si teď troufnu tvrdit, že lepší hudební podklad, jsem u hry ještě nezažil a že jsem jich hrál dost.

Finální verdikt

U Someday You’ll Return budete trpět, budete trpět psychicky a po několika hodinách si budete přát konec. Přiběh je totiž podle mně až zbytečně přehnaný a zamotaný a v mnoha jeho aspektech by bylo zadobře ubrat. Pokud to ale přežijete, čeká vás výlet do krásné krajiny Českého Švýcarska plného skvělé hudby, zajímavých puzzlů či hádanek a hlavně čerstvého vzduchu.

Hra vyšla na Steamu, Xbox One a PS4.

Someday You’ll Return
  • 6/10
    Príbeh - 6/10
  • 8/10
  • 9/10
  • 10/10
    Hudba - 10/10
8.3/10

Someday You’ll Return je psychologickým thrillerem, který zaútuočí na vaši mysl a kompletně ji odstaví. Pokud jste slabé povahy, hru pravděpodobně nedohrajete. Pokud ale přežijete příběh plný teroru, uchvátí vás prostředí Českého Švýcarska, geniální hudba a originální rozuzlení