Borderlands 3 Game Wallpaper

Borderlands 3 - Recenzia PS4 verzie

To najlepšie, čo môže žáner FPS ponúknuť v kombinácii s prepracovaným RPG

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková Veronika Ďureková

Po siedmich rokoch sa koniec leta opäť nesie v znamení plnohodnotného pokračovania série Borderlands, na ktoré sa hardcore fanúšikom jednoznačne oplatilo dlhšie si počkať. Po úvodnom preslove, priblížení príbehu a sekvencie už klasicky predstavujúcej štyri hrateľné postavy, sa bez ďalšieho zbytočného zdržiavania vrháte do tridsať hodinovej zábavnej a zbesilej jazdy. Vývojárom z GEARBOX SOFTWARE sa podarilo vybalansovať dokonalú rovnováhu na hrane medzi recyklovaním osvedčených mechaník a pridávaním nových prvkov, ktoré hru spravili rýchlejšou, zábavnejšou, lepšou.

K dispozícii tento krát máme azda ten najväčší arzenál s akým som sa doposiaľ pri hrách stretla.  V spojení s inovovanými granátmi a prepracovanými schopnosťami jednotlivých postáv dostáva hráč ingrediencie na bezchybný akčný zážitok. Na Pandore (a ostatných planétach) nemáte prežívať, máte sa zabávať.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Borderlands 3 | Let's Make Some Mayhem Launch Trailer | PS4

Borderlands 3 | Let's Make Some Mayhem Launch Trailer | PS4

Ako býva pri podobných hrách zvykom, príbeh sa tu nenápadne odsúva na vedľajšiu koľaj. Noví hráči očakávajúci hlboký a prepracovaný príbeh plný neočakávaných zvratov a napätých situácií preto s veľkou pravdepodobnosťou môžu pocítiť horkú pachuť sklamania. Príbehové misie sú tu často jednotvárne, oživené krátkymi prestrihovými scénami. Dostať sa z bodu A do bodu B a po ceste zabiť čo najviac živých, vzdorujúcich bytostí. Na druhej strane práve side questy svojimi nápaditými a zábavnými úlohami často predčia aj hlavnú dejovú linku.

„Like, subscribe a follow“

Vývojári nám po vzore FAR CRY NEW DAWN prinášajú nové zlodušské duo v zložení dvojičiek tzv. Calypso Twins, ktoré charakterovou prepacovanosťou a charizmou mierne zaostávajú za ich predchodcom Handsome Jackom.  Ak aj vy patríte k ľuďom, ktorí majú po krk internet zaplavujúcich ľudí žobrajúcich o „like, subscribe a follow“, Borderlands 3 vám dá jedinečnú príležitosť svoj hnev vyventilovať. Hlavní zloduchovia samých seba nazývajú INLUENCERMI a náležite sa podľa toho aj správajú. Vy ako VAULT HUNTER s pomocou dobre známej červenovlásky Lilith proti nim môžete bojovať jednou zo 4 hrateľných postáv – Moze (GUNNER), Amara (SIREN), FLK4 (BEASTMASTER) a Zane (OPERATIVE).

Pri výbere postavy neexistuje nesprávna možnosť. Vo svojej podstate sú všetky rovnaké. Rýchly šprint, slajdovanie a streľba. Odlišujú sa „iba“ prepracovaným stromom schopností podľa svojej príslušnej triedy.  Pri triede SIRENE si môžete zvoliť jeden z troch druhov špeciálnych útokov, pri ktorom napríklad využijete obrovské éterické päste na rozdrvenie nepriateľov alebo svoju astrálnu projekciu spôsobujúcu poškodenie všetkým protivníkom stojacim v ceste. Každý aktívny skill podľa vašej voľby doplní aj jedna augumentácia a element, ktoré sa starajú o akýsi vedľajší účinok schopnosti (napríklad phaselock) a konkrétny typ poškodenia (napríklad poškodenie žieravinou).

Takýto prispôsobiteľný loadout ešte dopĺňa aj množstvo pasívnych schopností, ktoré si môžete zakúpiť za body získané pri levelovaní.  Rovnakú pozornosť samozrejme vývojári venovali aj ostatným triedam. Pri GUNNEROVI využívate svojho mechanického pomocníka, BEASTMASTER je tá správna voľba v prípade, ak chcete nič netušiacich nepriateľov loviť pomocou vašich verných zvierat a v neposlednom rade je tu trieda OPERATIVE zameraná na rôzne bojové mechanizmy.

Schopnosti postáv vás hra nenúti využívať tak frekventovane ako je tomu pri iných RPG tituloch, naopak, často sa stane, že pri tak zábavných zbraniach na ne jednoducho zabudnete. Ak však chcete potenciál hrateľnosti využiť naplno, kombinovaním nástrojov pozostávajúcich zo zbraní, granátov a špeciálnych skillov sa z nás stane ozajstný zvrátený virtuóz. Potom vám neostane nič iné len sa podvedome spokojne usmiať zakaždým keď sa nepriateľ tesne pred vami rozletí na krvavý mrak, doslova.

Ako nie príliš veľkého fanúšika CEL SHADING dizajnu ma grafické spracovanie predošlých hier vždy nechávalo chladnou. Pri Borderlands 3 sa mi po prvý krát v sérii stalo, že som mala potrebu zastaviť a pokochať sa krásne spracovaným prostredím. Po už familiárne známej Pandore vám hra predstaví aj ostatné planéty, kde sa určite tak ako ja prichytíte s ústami otvorenými od úžasu, z ktorého vás vyvedie azda len občasné spomalené načítanie textúry.

Prostredie je jednoducho krásne, pohyb v ňom je oproti Borderlands 2 mierne zrýchlený, s pridaním prvku, ktorý mne osobne doteraz veľmi chýbal. Ľudia z GEARBOX SOFTWARE sa totiž konečne rozhodli dovoliť postave pri skoku zachytiť sa okraja vyvýšených miest. Nenápadný prvok, ktorý hru spraví oveľa plynulejšou, menej nemotornou a pomôcť vám môže aj pri boji.  Pri rozľahlých mapách nechýba ani fast travel a dopravné prostriedky. Áno, tie typické dopravné prostriedky, pri ktorých aj Borderlands veteráni radšej dávajú prednosť pešej chôdzi. V tomto prípade sa potreba držať sa zaužívaných zvyklostí príliš nevyplatila a rovnako ako ja, aj mnoho iných hráčov sa nedočkalo výrazného posunu v oblasti ovládania vozidiel... snáď nabudúce.

Do Borderlands 3 sa vracajú Lilith, Moxxi ale aj šmelinár Marcus

Jednotlivé lokality majú našťastie optimálnu veľkosť na rýchly presun z jedného konca na druhý, či už sa rozhodnete pre jedno z vozidiel, šprint (alebo fast travel).  Rýchle tempo okrem ojedinelých fps dropov môže spomaliť aj váš samotný safe house – vesmírna loď SANCTUARY III pôsobiaca skôr ako bludisko kde je veľmi ťažké orientovať sa, najmä na začiatku hry. Ak sa v tomto organizovanom chaose naučíte správne existovať, SANCTUARY III sa pre vás môže stať zábavným miestom zastrešujúcim väčšinu NPC postáv, s ktorými budete počas hry spolupracovať a obchodovať.

Nechýba tu ústredná postava Lilith, Moxxi a jej herné automaty, sir Alistair Hammerlock a šialený Earl, od ktorého si môžete za ERIDIUM kupovať kozmetické vylepšenia postavy a vlastnej izby v SANCTUARY III. Nachádza sa tu aj „BANKA“ na odloženie momentálne nepotrebných vecí (napríklad zbraní a gadgetov na ktoré nemáte level) a ako obrovské plus hodnotím automat na navrátenie stratených zbraní.  Neodmysliteľnou súčasťou tunajšieho ansáblu je aj notoricky známy držgroš Marcus poskytujúci okrem iného možnosť zakúpiť si zbrane, muníciu, štíty, granáty a vylepšenia inventára.

Pomaly ale isto sa dostávame ku téme, ktorú by nejeden skúsený spisovateľ dokázal spracovať hoci aj do kratšieho románu. Zbrane v Borderlands 3. Platí tu jedno nepísané pravidlo- Na zbrane si príliš nezvykajte! Hneď za rohom na vás bude čakať niečo lepšie, originálnejšie a zábavnejšie.

Opäť sa stretávame s výrobcami ako je JAKOBS a jeho štýlové, divokým západom inšpirované zbrane, TORQUE typický svojím explozívnym poškodením, VLADOF a zbrane s vysokou kadenciou. Na Handsome Jacka si zaspomíname pri streľbe zo zbraní značky HYPERION disponujúcimi malým ochranným štítom.  Po krátkej prestávke hlási návrat aj špičková technológia ATLAS a stálica sveta Borderlands, mocná militaristická korporácia DAHL. Nová nepriateľská frakcia nazývajúca sa Children of the Vault prichádza na scénu vo veľkom štýle a s vlastnou značkou zbraní COV bez zásobníka, ktoré som si osobne počas hrania obľúbila najviac.  Samostatná kapitola patrí svojskému výrobcovi TEDIORE. Ten posunul pomyselnú laťku kuriozity ešte vyššie a prišiel s vylepšením, ktoré nikto nežiadal, ale ktoré sme všetci potrebovali. Zbraň po novom po výmene zásobníka nie len exploduje, ale určité typy TEDIOR zbraní začnú po najbližšom okolí pobehovať na vlastných nohách a strieľať nepriateľov. Za zmienku stojí aj technológia MALIWAN, ktorá fanúšikom dobre známy SLAG vymenila za obyčajnú radiáciu.

Zbraní je toľko, že sa ich počet nedá vyjadriť číslom

V podobnom duchu by sa dalo pokračovať takmer do nekonečna. Dopodrobna by sa dali opísať úrovne jednotlivých zbraní na čele s epic a legendary a aj kozmetické úpravy v podobe skinov a príveskov. V tomto prípade je na mieste použiť slovné spojenie „neobmedzené možnosti“ a mne ako veľkému skeptikovi po skúsenostiach s predošlými hrami neostáva nič iné, len zložiť pred vývojármi klobúk. Pocit zo streľby je úžasný a rozdiely v triedach zbraní naozaj citeľné.

Skutočná párty v Borderlands 3 začína po odomknutí všetkých štyroch slotov, potom stačí vyskladať si čo najzábavnejší loadout a hurá kántriť nepriateľov. Tí vás šetriť vôbec nebudú. Protivníci sú rozmanitejší a často pri nich musíte pohnúť rozumom, hlavne v neskorších častiach hry.  Na štít najlepšie zaberá zbraň MALIWAN s elementárnym poškodením prepnutým na typ SHOCK, najlepšou voľbou na ťažkoodených nepriateľov je zas ATLAS, JAKOBS alebo ktorákoľvek zbraň s vysokou presnosťou na ľahšie triafanie oslabených miest. K dokonalému first person shooter zážitku prispievajú aj originálni bossovia, vždy sprevádzaní hodiacim sa soundtrackom.

Vývojári nám ponechali aj druhú šancu na život, takzvaný SECOND WIND, kde po úplnom vyčerpaní života dostávame ešte krátky časový úsek, v ktorom musíme zabiť aspoň jedného nepriateľa. V prípade úspechu pokračujete v zbesilom zabíjaní, v opačnom prípade vaše telo zrekonštruuje najbližšia New U-Station.  Využitie tejto stanice je spoplatnené a preto nie je žiadna hanba z príliš ťažkého boja radšej odísť, vrátiť sa skúsenejší a ťažko nazbierané peniaze radšej minúť rozvážnejšie. Neodmysliteľnou súčasťou Borderlands je aj spomínané lootovanie. Pri veľmi častom backtrackingu sa okrem nepriateľov respawnuje aj väčšina lootu. Preto treba vždy dôkladne prehľadávať okolie a nezabúdať pri tom, že tie najefektívnejšie zbrane sa skrývajú na ťažko dostupných miestach.

V úvode Borderlands 3 dostaneme okrem dvoch základných obtiažností na výber aj medzi dvoma koperačnými módmi v prípade, ak sa rozhodnete hru hrať s priateľmi. V prvej z možností, COOPERATION, sa predmety zobrazujú jednotlivým VAULT HUNTEROM náhodne a rozdielne. V druhom, tzv. COOPETITION móde všetci hráči zdieľajú nájdené veci. Výhodou CO-OP systému je aj vyššia pravdepodobnosť získania vzácnych predmetov, hlavne pri COOPETITION, kde sa úroveň nájdeného lootu prispôsobuje hráčovi s najvyšším levelom. Kľúčovou v tomto prípade je spolupráca a komunikácia. Druhý mód preto odporúčam hlavne pre blízkych priateľov s ktorými vás nebude rozdeľovať rečová bariéra tak ako to bolo v mojom prípade. Okrem klasického kooperačného multiplayeru pre 4 hráčov hra poskytuje aj gaučový split screen mód, ktorý je podľa môjho názoru jedna veľká technická katastrofa (na PS4) a bez potrebného opravného patchu vám neodporúčam strácať v ňom čas.

Technické chyby, či už menšie alebo väčšie, je však to jediné čo môžem hre vo svojom žánri vytknúť. Nové Borderlands si zachovalo svoju originálnu tvár, vďaka ktorej si za posledné roky nazbieralo milióny fanúšikov a mne neostáva nič iné, len tešiť sa na ďalší zábavný obsah z dielne GEARBOX SOFTWARE.

Borderlands 3

Grafika/Zvuk - 10/10

Multiplayer - 8/10