Stav herného priemyslu – kauzy, obvinenia, faily

Borderlands 3 Art

Nie je to len o vývoji hier, na pozadí sa toho deje viac, ako si myslíte.

Po vydaní Anthem, najväčšieho prúseru tohto roka, sme si mysleli, že sa v hernom priemysle akosi nič nedeje. Opak je pravdou a v hernom priemysle to vrie viac ako je zdravé. Však pomaly každý deň sa dozvedáme správy o starých aj nových kauzách, o ktorých vás z časových dôvodov nemôžeme pravidelne informovať. Je toho niekedy proste veľa. Krátky prehľad sme vám preto pripravili v tomto článku. Dozviete sa tak, že herný priemysel to nie je len počítanie peňazí z predaných kusov, alebo vývoj hier.

Prestížny magazín Forbes naložil Star Citizen

Nekompetentný manažment na galaktickej úrovni, zlé hospodárenie, zabugované demo – aj takéto vyjadrenia padli v článku o Star Citizen, ktorý zverejnil magazín Forbes. Už aj v prestížnom magazíne o podnikaní totiž pochopili, že s touto hrou nie je niečo v poriadku. Star Citizen je vo vývoji osem rokov a hoci Chris Roberts sľúbil 100 hviezdnych systémov, hotový nie je ani jeden jediný. Celá hra momentálne pripomína len extrémne zabugované technické demo, bez hernej náplne, bez obsahu. Táto pre-alpha verzia Star Citizen dodnes vyzbierala neuveriteľných 288 miliónov dolárov, čo ju radí medzi najdrahšie hry histórie. Teda v prípade, že vôbec vyjde.

Magazín Forbes totiž predpokladá, že Star Citizen projekt skrachuje a to kvôli jednému človeku. Chris Roberts je ten, ktorý brzdí vývoj, ktorý šafári s peniazmi a nedokáže ukočírovať projekt. Vývojári v Cloud Imperium Games tvrdia, že vývoj hry pod jeho vedením je extrémne náročný. Bývalý dizajnér postáv, David Jenninson v roku 2015 musel vysvetľovať personálnemu oddeleniu firmy, prečo spravil za 17 mesiacov len 5 postáv do hry. Jedným z hlavných problémov bolo, že Chris Roberts mu všetko zamietal a kázal prerobiť. Komplet všetko, čo sa týkalo postáv, išlo cez Chrisa Robertsa a to platí pre celý vývoj hry. Chris Roberts rozhoduje o všetkom, všetko chce mať až chorobne detailné, všetko prikazuje neustále prerábať. Jeden z hlavných grafických dizajnérov musel niekoľko mesiacov pracovať na efekte štítov na lodi, pretože Roberts si to tak želal. Proste mrhanie časom a peniazmi na blbosti, ktoré za to nestoja.

Face2Face: Star Citizen zdiera hráčov o peniaze, predáva balík za 27 tisíc dolárov

Prísun peňazí do hry sa pomaly zastavuje. Prvá hrateľná verzia singleplayerovej časti hry nebude dostupná skôr ako v roku 2020. Kedy vyjde Star Citizen, so 100 hviezdnymi systémami, sa neodváži nikto ani predpokladať. Najväčším predpokladom je to, že vývojárom dôjdu peniaze skôr, než stihnú hru dokončiť. Vážne problémy očakávame už tento rok.

Všetko, čo sme stihli zozbierať o Star Citizen do roku 2018 sa dozviete v sérii špeciálnych článkov o tejto hre. Rozhodne odporúčame prečítať.

Vzbura v Riot Games

Za posledný rok bolo podaných päť žalôb na firmu Riot Games (League of Legends) za to, že vo firme vládnu sexistické praktiky. Systém odmeňovania, miezd aj kariérneho rastu je vraj nastavený sexisticky. Dve žaloby aktuálnych zamestnancov boli stiahnuté po tom, čo sa Riot ohradil zmluvou, ktorá hovorí, že zamestnanci nemôžu žalovať zamestnávateľa. Pre Kotaku prehovorili desiatky ďalších zamestnancov, ktorí toxickú atmosféru vo firme potvrdili. Od vydania článku sa vraj v Riot Games absolútne nič nezmenilo a tak sa včera niektorí zamestnanci rozhodli, že podniknú protest. 

Jedna z vývojárok išla protestovať preto, že vedúci jej oddelenia stále sedí na svojej stoličke a nedostal žiadny trest. Voči nemu totiž padlo niekoľko obvinení za to, že k ženám mal sexistické narážky (ženy volal výrazmi bitch, pussy). Pre vývojárov a manažment League of Legends to bude mať ešte dohru.

Riot Games Sexist

Klamár Randy Pitchford a zlá reklama pre Borderlands 3

Na Borderlands 3 sa všetci tešíme, ale to, čo robí Randy Pičford, hraničí s debilitou. Je to podobný prípad, ako svojho času Cliff Bleszinsky, ktorý si nedával moc servítku pred ústa a jeho hra Lawbreakers sa postarala o krach štúdia Boss Key Productions. Arogantné správanie zvolil aj Pitchford, šéf Gearbox Software. Začalo to vtedy, keď na prezentácii hry povedal, že „Borderlands 3 nebude mať žiadne mikrotransakcie,“ hneď na to magazín GameInformer odhalil, že Borderlands 3 bude mať mikrotransakcie. Začal sa s nimi arogantne naťahovať na Twitteri a pustil sa do novinárov všeobecne.

O rozruch sa postaral aj David Eddings, ktorý v sérii Borderlands daboval robota Claptrapa. Doteraz to robil zadarmo, popri práci manažéra, no v prípade dabovania Borderlands 3 si vypýtal za túto prácu honorár. Štúdio Gearbox mu odmietlo zaplatiť a neskôr dal výpoveď. Tento človek včera na Twitteri priznal, že na GDC 2017 v hoteli Marriott na neho Randy Pitchford fyzicky zaútočil. Nevieme kde je pravda, ale vieme, že Edding už dabovať Claptrapa nebude.

Celkovo to nerobí dobrú reklamu Borderlands 3 a Randy Pitchford by mal vystupovať s väčšou pokorou. Pitchford si tiež vraj nechal 12 miliónov dolárov, ktoré 2K Games darovalo Gearboxu na vyplatenie bonusov pre všetkých zamestnancov. 2K Games sa k tomu odmietlo zatiaľ vyjadriť, Gearbox prisľúbil, že všetky obvinenia berie na vedomie.

Bioware sa nenápadne vzdalo ďalšieho vývoja Anthem

Ako som spomínal v úvode, najväčším sklamaním roka je zatiaľ Anthem. Nová veľká značka, do ktorej EA venovalo značnú časť peňazí mala byť live service, hra ktorá generuje peniaze aj dlho po vydaní. V tomto prípade sa ale nedarilo generovať peniaze ani pri vydaní, ani po vydaní, hra vyšla v neprijateľnom stave. Takto dopadli úvodní recenzie Anthem a pozrite si aj celý zoznam prúserov, ktoré mala táto hra na krku. 

Chvíľu sa zdalo, že vývojári z Bioware chcú hru opraviť a chcú si získať späť fanúšikov, no posledné dni a týždne sa deje opak. Roadmap a plány do budúcnosti boli odložené na neurčito. Vývojári opustili fóra, už nereagujú, patche do hry takmer vôbec nevychádzajú, ak áno tak len s drobnými zmenami. Posledné dni sa teda zdá, že Bioware opustilo vývoj Anthem a presunuli sa na nový Dragon Age. Alebo toto nariadenie padlo priamo od Electronic Arts, ktoré na Anthem nechce utratiť už ani dolár navyše. Ani sa im nečudujem, Anthem je mŕtva hra.

Bývalý vývojár Bioware: Frostbite engine je psie lajno

Ďalšie kauzy, o ktorých sme napísali: 

Sledujte ma:

Lukáš Kanik

Šéfredaktor webu Centrumher.eu, fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza
Sledujte ma:

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

How to whitelist website on AdBlocker?

  • 1 Click on the AdBlock Plus icon on the top right corner of your browser
  • 2 Click on "Enabled on this site" from the AdBlock Plus option
  • 3 Refresh the page and start browsing the site