Sunset Overdrive – Recenzia

3 novembra, 2014 Jakub Babík

Ďalšia exkluzivita na Xbox One vyšla len pred pár dňami a my sme sa jej pozreli na zúbok. Budú majitelia Xbox One na túto hru pyšní?

Pre obohatenie hernej jesene sa k nám dostáva už viac ako rok očakávaný, často skloňovaný a môžeme povedať aj doposiaľ najväčší titul štúdia Insomniac Games. Ratchet & Clank, Resistance alebo Fuse. Skupinka výborných kúskov od týchto veteránov. Avšak tentoraz prichádza akčná komixovo ladená strieľačka z pohľadu tretej osoby, plná hýrivých farieb a nekonečnej zábavy, skvelej hudby a neustáleho pohybu. To je Sunset Overdrive. Tak poďme otestovať, čo mašinka menom Xbox One z tejto hry vytiahne, a čo nám to Insomniac na koniec októbra pripravil.

Awesomekalypsa v Sunset City

Hlavný hrdina nemá práve najrizikovejšie povolanie. Pracuje ako upratovač na štadióne, kde sa práve koná prezentácia nového energetického nápoja Overcharge spoločnosti FizzCo. Tí do neho však primiešali niečo, čo spôsobilo nevídanú katastrofu. Ľudia, ktorí požili nápoj sa začali premieňať na mutantov snažiacich sa zničiť všetko, čo im príde do cesty, vrátane mňa. Vzal som nohy na plecia, na ceste domov som dostal menší tutoriál typu “čo a ako” a keď som už úspešne vošiel do bytu, tak sa všetka zábava mohla začať.

Po vlažnejšom úvode do hry nasledovala možnosť podľa seba si upraviť a vytvoriť vlastný charakter. Úžasné množstvo kombinácií oblečenia, účesov, topánok, typu postavy, pohlavia a i. O tom sa už hovorilo aj v rôznych prezentačných videách. Čakal som síce ešte trošku viac doplnkov hneď na začiatku , ale musel som sa bohužiaľ uspokojiť s danou ponukou.

sunset-overdrive-mugger-OD-jpg sunset-overdrive-lascatrinas-fizzco-jpg sunset-overdrive-chaos-squad-herker-jpg

Kam všetci zmizli? Kde je polícia? Národná garda takisto nikde? Celé mesto sa hemží kadejakými beštiami, ale aj gangstrami a robotmi. Hra mi ich postupom deja popredstavovala. Neboli však všade. Krásy mesta Sunset City som si do sýtosti vychutnal aj bez večného zastavovania sa kvôli tomu, že sa ma práve neodbytne snaží zastaviť nejaký ten oranžový OD. V Sunset Overdrive nájdeme aj postavy, ktoré chcú pomáhať.

Prvý, koho som stretol, bol Walter, akýsi môj guru. Je to veterán, ktorý má toho za sebou už dosť. S ním si sem-tam na nejakú misiu zájdete. Vyžaduje od vás pomoc a na oplátku vytiahne z rukáva zopár užitočných vecí v snahe naučiť vás ich. Predstavil ma ďalším charakterom a ja som si postupne získaval ďalšie a ďalšie známosti, formujúc si medzi nimi svoju reputáciu.

Hlavné misie sú veľmi rozmanité a nikdy som sa pri nich nenudil. Vysoké percento vtipných dialógov, hlášok a humoru stále a stále gradovalo. Predhadzované mi bolo široké spektrum zaujímavých, poväčšine vtipných úloh s vysokým dôrazom na voľnosť. Je možné dostať sa takmer všade. Medzi najzaujímavejšie kúsky patrila úloha vyškriabať sa na najvyšší mrakodrap v Sunset City.

S postavou a jej vybavením sa môžete bohato vyhrať

Plnením vedľajších questov, či donášania určitého vybavenia na objednávku sa dá odomknúť pestrá variácia perkov s vylepšujúcimi vlastnosťami zbraní, charakteru alebo rôzne druhy šatstva. Cena produktov bola relatívne privysoká a za misie by som čakal aj väčšie odmeny vzhľadom na obtiažnosť niektorých z nich. Za oblečenie platíte normálnymi peniazmi a za zbrane zase energy drinkami čo vypadnú z mŕtvol zabitých nepriateľov. Niekedy, ak som bol veľmi úspešný a naraz v malej chvíli som vyzabíjal veľké množstvo nepriateľov, tak sa mi odomkli badge, ktorými som si mohol vylepšovať kapacitu munície, silu útokov atď. Autori pri vymýšľaní arzenálu využili vysokú dávku fantázie a pridali do hry šialené zbrane ako kanón s explozívnymi macíkmi, brokovnicu pripomínajúcu pohlavný orgán alebo prenosné delo s extrémne nebezpečnými bowlingovými guľami.

sunset-overdrive-e3-rollercoaster-1-jpg

Pohyb po meste je voľný. Vyniká v ňom jazda na tenkých drôtoch

Dosť ťažkým prvkom na zvládnutie bolo zo začiatku ovládanie. Chcel som vedieť robiť také úžasné kúsky, aké boli ukázané aj vo videách. Veru, tréningom som to dokázal. Teraz mi nerobí problém prebehnúť polovicu mesta plynule v jedinom combe s pestrou kombináciou odrazov od objektov, wall-runningu či grindu po elektrickom vedení.

Tieto pohyby sú spojené s tzv. stylom, čiže combo metrom naplňujúcim sa zakaždým, keď prepájate pohyby so zabíjaním. Čím vyššie combo, tým lepší dočasný efekt, pridelený hráčom, ktorý vylepší na krátky okamih zbraň alebo hráčove schopnosti.

sunset-overdrive-e3-amusement-jpg sunset-overdrive-cinematic-horror-night-OD-jpg

Nikdy sa mi nestalo, že by som sa v hre na dlhšiu dobu musel zastaviť. Sunset Overdrive je stavaný na to, aby nútil hráča neustále sa hýbať. Nezomriete ani pri pádoch z výšky, na drôtoch nestrácate rovnováhu. Je proste cool prežívať dej naplno a sem-tam si povedať to svoje “wow”. Verte mi, aj vy si to svoje nájdete.

Celý dej je doprevádzaný vynikajúcim rockovým podmazom, pekne využívaným podľa situácie, v akej sa nachádzate. Ak bojujete, tak vás poriadne nabudí a ak sa len vlečiete, tak hudbu počuť nie je. Rôzne songy spestrujú výsledný efekt, obohacujú zážitok.

Obsah dopĺňa aj decentný multiplayer

Kooperácia ôsmich hráčov. To je jediný režim multiplayeru v Sunset Overdrive, pomenovaný Chaos Squad. Dostanete sa doň, ak hocikde po meste nájdete telefónne búdky, cez ktoré sa tento režim spúšťa. Keď už si nájdete svojich parťákov, zábava sa môže začať. Celý tím dostáva do ponuky misie, z ktorých si môže po skončení každého kola vybrať a sú spojené do istej minisérie. V ponuke sú aj challenge ako lezenie na vysokú budovu bez pádu, ochrana konvoja pred útočníkmi atď. Toto celé potom vyústi do nočnej obrany vašej pevnosti proti hordám mutantov.

sunset-overdrive-cinematic-horror-night-fizzie-jpg SunsetOverdrive-Captain-Ahab-jpg

Trochu zarážajúce je, že autori nevyužili potenciál otvorenosti sveta pre multiplayer, kde by sa pokojne dalo uvažovať o voľnom pohybe a zábave pre všetkých zúčastnených bez toho, aby boli limitovaný nejakou úlohou či misiou. Proste sa len tak vyblázniť po meste. Kto by to pri takejto hre nechcel?

Nie je všetko také ružové, ako by sa zdalo

Šokujúce pre mňa bolo, ako nejednotne sú vyladené obtiažnosti jednotlivých skupín nepriateľov. OD sa dali zvládnuť ľavou zadnou, ale keď došlo ku konfliktu so Scabs, čo boli v hre miestni gangsteri, tak to už išla zábava bokom. Neraz sa mi stalo, že kvôli nim som musel prechádzať polovicu misie ešte raz. Neskutočne presné mušky, vysoký damage, ktorý spôsobovali a ich ohromné množstvo boli niekedy prosto nezvládnuteľné.

Neboli to však len oni. Do konfliktu sa v hre dostanete aj s inými skupinami, tiež ťažkými na prekonanie. Toto mi vedelo pokaziť dojem z veľmi dobre spracovanej hry. Pri istom počte respawnov som si povedal, že už to nejdem skúšať, že už mám dosť a jednoducho som hru vypol. Musel som si ísť vyventilovať stres niekde inde, nemal som chuť pokračovať.

SunsetOverdrive-herker-jpg Sunset-Overdrive-Herker-2-jpg sunset-overdrive-electricity-jpg

S tým spojený bol aj chaos, ktorý na obrazovke vznikal, ak prebiehal tuhý boj. Nevedel som, akú zbraň mám vytiahnuť skôr a pomaly ani kde je dole a kde je hore. Totiž, v neskorších príbehových misiách na obrazovke nepriateľov pribúda skutočne v hojných počtoch. Hoci efekty zbraní a deštrukcie vytvárajú pekné svetelné efekty, dohromady som z toho mal dosť veľký “mišmaš”.

Nový rozmer v pojme “komixová grafika”

Nádhera. Jedine takto môžem popísať grafický zážitok z tohto titulu. Vynikajúce detaily boli všade, kam som sa pozrel. Či už šlo o malé drobnosti alebo celkový pohľad na krajinu. Autorom patrí poklona. Posunuli grafiku komixových hier o obrovský skok dopredu. Najviac som si obrazové spracovanie vychutnával pri cutscénach, kde sa naplno prejavovala sila tejto hry.

Na komixové spracovanie má Sunset Overdrive až mimoriadne pekný grafický kabát. Divil som sa nad tým, akú skvelý výsledok odviedol Insomniac pri práci na tejto hre. Ak som sa však zapozeral na niektoré textúry detailnejšie, tak som videl isté drobné nedostatky. To však neuberalo z celkového pozitívneho dojmu. Pri toľkej akcii som nestačil vnímať takéto nedostatky. Nepodarilo sa mi zachytiť ani nijaké bugy, lagy a dokonca ani framedropy pri nahromadení väčšieho množstva nepriateľov na kopu. Hra vďaka takémuto spracovaniu ani veľmi konzolu nezaťažuje.

sunset-overdrive-blower-OD-jpg sunset-overdrive-4kim-jpg

Zhodnotenie

Sunset Overdrive je novodobá, komixovo spracovaná strieľačka odohrávajúca sa v otvorenom svete malebného veľkomesta exkluzívne pre Xbox One. Po dlhom hraní nezačne človeka nudiť. Misie sú pestré, úprava postavy takisto. Cítiť z nej potenciál zaujať širokú škálu fanúšikov. Hudba, humor a vtipné hlášky dodávajú celému titulu obrovskú šťavu. Je to šialená hra pre ľudí, ktorí milujú zábavu na dlhé hodiny. Po zhruba piatich hodinách hrania som totiž nemal preskúmanú ani polovicu mesta. Spočiatku si treba zvyknúť na ovládanie, pretože existuje veľké množstvo kombinácií s rôznymi funkciami, čo by mohlo byť v začiatkoch problémom. Spomeniem aj výrazne vzrastajúcu obtiažnosť zhruba od druhej polovice story, čo bolo pre mňa asi najväčším negatívom.

Na záver ešte pár slov

Čoby majiteľ konzoly Xbox One môžem hrdo prehlásiť, že som na Sunset Overdrive hrdý. Dúfam len, že sa to ešte ako exkluzivita udrží. Pretože ako je v poslednom čase zvykom, portovať jedinečné tituly Xboxu sa stalo bežnou záležitosťou, čo bolo možné postrehnúť v prípade Ryse: Son Of Rome alebo aj Dead Rising 3. Viem, že Microsoft chce rozširovať pole pôsobnosti, ale mohol zachovať istú originalitu aj pre Xbox, nech má svoje vlastné exkluzivity, nech tam je to portfólium hier, ktoré žiadna iná platforma nemá.

Sunset Overdrive
  • 8/10
  • 9/10