SUPERHOT: Mind Control Delete – recenzia PS4 verzie

23 júla, 2020 Veronika Ďureková

Ak ste aj vy rozmýšľali, ako sa dá vylepšiť inak dokonalá hrateľnosť SUPERHOT, vývojári vám práve dali uspokojivú odpoveď.

Červeno-bielu minimalistickú hru SUPERHOT dnes už snáď nikomu netreba bližšie predstavovať. Poľskí vývojári hráčom už v roku 2016 priniesli oceňovanú FPS s jednoduchými ale zábavnými hernými mechanizmami. Povzbudení skvelými ohlasmi sa po 4 rokoch tvorcovia opäť pripomínajú rozsiahlou standalone expanziou s názvom MIND CONTROL DELETE.

Pre prípad, že by v roku 2020 stále existoval hráč nedostatočne oboznámený s mechanizmami SUPERHOT, patrilo by sa na úvod zhrnúť podstatu základnej hry. Celá veda návykovej hrateľnosti spočíva v schopnosti manipulovať s časom vo váš prospech. Ak sa hýbete, čas plynie. Ak stojíte bez pohnutia, čas aj nepriatelia sú extrémne spomalení.

Plynutie času sa našťastie nevzťahuje na pohyb vášho zorného poľa, a tak sa môžete relatívne v pokoji rozhliadať po okolí a hľadať riešenie patových situácií. Komu vziať zbraň, koho udrieť, kam sa uhnúť. Teoreticky môže takýto koncept pôsobiť príliš jednoducho na to, aby mohol fungovať.  V praxi však tento „slow motion ballet“ zapôsobí na hráča ako hrateľnosťou, tak aj vizuálne. Veď kto by sa aspoň na chvíľu nechcel vcítiť do kože Nea z Matrixu alebo Alberta Weskera z RE série?

VIAC je jednoducho VIAC

A keď už raz niečo funguje tak dokonale ako hrateľnosť v SUPERHOT, nie je dôvod na radikálne zmeny. MCD sa ani náhodou nesnaží tváriť ako zbrusu nová hra. Už v úvodných turoriáloch nám tvorcovia vyjasnia fakt, že v tejto expanzii prakticky nedostávame nič nové, dostaneme toho „iba“ oveľa VIAC. Viac hrateľných postáv, viac prostredí, viac strieľania a viac zabíjania.

Vďaka využitiu procedurálneho generovania môžete jeden uzol prejsť za pár minút, alebo v ňom naopak stráviť dlhé hodiny bez toho, aby ste tú istú misiu, za tých istých okolností museli opakovať. Aby ste získali obraz o tom, ako vlastne taký uzol vyzerá, predstavte si sériu náhodne usporiadaných misií a hackov. Do každého uzlu vchádzate s dvoma životmi a jednou špeciálnou schopnosťou, alebo ak chcete hrateľnou postavou (život navyše, zabitie skokom na nepriateľa, schopnosť posadnúť telo nepriateľa,…).

Samozrejme netreba zabúdať ani na spomínané hacky, vďaka ktorým si napríklad doplníte stratené životy, rýchlejšie strieľate, rýchlejšie sa pohybujete, alebo dokonca začnete každú misiu s náhodne vybranou zbraňou. Po strate všetkých životov sa vrátite na začiatok uzlu s novým usporiadaním, novými hackmi a novými misiami.

Ako vidíte, premenných faktorov v procedurálne generovanom svete MIND CONTROL DELETE je naozaj neúrekom. V podobnom duchu by sme mohli teoretizovať o leveloch, odomykaní hackov či postáv, no nakoniec aj tak záleží iba na tom, ako všetko vypáli v samotnej hrateľnosti.  Po pár hodinách hrania budete pravdepodobne poznať všetkých 34 prostredí lepšie ako vašu vlastnú izbu. Nikdy ale nedokážete odhadnúť aký nepriateľ a z ktorých dverí vyjde.

Rozhoduje každý pohyb

Stojíte v strede miestnosti. Oproti vám bežia dvaja enemáci – jeden s brokovnicou, druhý, ktorého telo pri zabití exploduje. Šrapnelová mína po vašej pravej strane sa chystá vybuchnúť práve vtedy, keď veľký nápis „WATCH YOUR BACK“ odhalí nepriateľa tesne za vami. V zálohe máte dva hacky na rýchlejší pohyb a tzv. granát, vďaka ktorému vybuchne každá vec, ktorú hodíte. V takýchto situáciách sa vám môže stať osudným doslova každý jeden pohyb. Šrapnely z granátu by mohli uškodiť aj vám, ba čo horšie, mohli by aktivovať mínu na stene. A ako sa vlastne dokážete vysporiadať s nepriateľom za vami? Musíte kalkulovať, a to rýchlo. Nepriatelia a projektily sa k vám približujú síce pomaly, ale isto.

Keď už si začínate myslieť, že máte solídny plán ako sa z patovej situácie dostať, zlovestné trúbenie ohlási príchod môjho „obľúbeného“ nepriateľa – Psa. Ten sa k vám vďaka schopnosti teleportácie dostane doslova v okamihu. Navyše sa od neho projektily odrážajú a vy ho nemôžete zabiť. Na rozmýšľanie odrazu nie je čas a vy sa musíte dostať preč z dosahu Psa. To ale neznamená, že  vás nepriatelia okolo vás nechajú len tak odísť…

Podobné, no nikdy nie rovnaké situácie zažívate v MCD stále. Nové prostredia, hacky, nepriatelia, hrateľné postavy. To všetko sa postará o dlhé hodiny kvalitnej zábavy.  Pre všetkých fanúšikov SUPERHOT je MIND CONTROL DELETE jednoducho povinnosť. A ak ste sa dokázali hre posledné roky úspešne vyhýbať, teraz je ten najlepší čas dať jej konečne šancu.

SUPERHOT: Mind Control Delete
  • 9/10
  • 8/10