The Talos Principle – Recenzia

Božie dielo.

Na túto hru som sa dlho chystal a aj napriek tomu, že vyšla minulý mesiac, rozhodne stojí za to sa jej venovať – kedykoľvek. Talos Principle je klenot, ktorý nesmie ostať bez povšimnutia a ak ste fanúšikovia puzzle hier, filozoficky rozprávaného príbehu a majstrovsky tvorených prostredí, bežte si Talos Principle kúpiť a recenziu proste nečítajte. Je to totiž jedna z tých hier, ktoré vás pohltia svojim príbehom a priebehom prirodzene a neexistuje tu jeden frustrujúci moment.

Vývojársky tím Croteam sú známi predovšetkým vďaka Serious Sam sérii, preto by nikto od nich nečakal tak geniálne stavanú logickú FPS, akou je Talos Principle. Nejde len o šikovné a precízne puzzle v miestnostiach, ale najmä o príbeh, ktorý musel písať hotový génius. Tu sa totiž diskutujú veci medzi nebom, zemou, virtuálnou realitou a skutočnosťou. Mytológii tohto sveta prispieva fakt, že hráte za akéhosi robota, ktorý sa na začiatku hry prebúdza v akejsi simulácii. Prehovorí k vám Boh – Elohim. Ten robot ste ale v skutočnosti vy a v hre nie ste sami.

Komunikácia a zasahovanie do príbehu bude prebiehať prostredníctvom počítačových terminálov, v ktorých s vami bude komunikovať neznáme stvorenie. Neodvažujem sa povedať, či je to len ďalšia umelá inteligencia, alebo človek, pretože otázky, na ktoré budete v počítači odpovedať vám poriadne zavaria. Čo je to myslenie? Dá sa to chytiť? Kto je považovaný za človeka a prečo? Čo je správne? Komunikácia v termináli vytvorí most medzi vedou a vierou, ktorému budete čeliť, nech ste akéhokoľvek náboženstva. Celá hra je totiž o myslení, o poznávaní a o tom, ako beriete realitu a svoju existenciu.

Do príbehu vám prinesú príjemné vsuvky aj vedľajšie postavy – akási vedkyňa zanechala vo svete Talos Principle zvukové odkazy, ktoré vám položia ešte viac filozofických otázok. V počítačoch tiež nájdete mnoho záznamov na dlhé čítanie a nakoniec sú tu odkazy na stenách v podobe QR kódov, ktoré tu zanechali iní “roboti”. Ten kto písal príbeh je proste génius a zakončil to výborným spôsobom. Interakcia a plynutie hry, do ktorého rozpráva Boh Elohim (so Stanley Parable si môžu podať ruky) sú vyvážené skvele. Zhruba za dvanásť hodín sa dostanete na vrchol tajomnej veže, do ktorej vám Elohim zakázal prístup, čo naznačuje záver hry.

Talos Principle Screenshot_19 Talos Principle Screenshot_18 Talos Principle Screenshot_17

Talos Principle Screenshot_16 Talos Principle Screenshot_15 Talos Principle Screenshot_14

Poschodia veže sa odomykajú riešením tetrisovej hádanky, kedy musí hráč poskladať tetrisové kocky do bloku. Tieto kocky budete musieť niekde získať a to vás privádza do prvých miestností vo svete Talos Principle. Ten sa delí na tri veľké budovy, v ktorých je zhruba 7 miestností. Každá miestnosť vás potom presunie do svojho sveta, kde nájdete niekoľko dverí k hádankám. Svet miestností je pritom otvorený a je na vás, ktorý blok, ktorú miestnosť a ktorú hádanku navštívite. Otvorenosť hry pochvaľujem, jediným lineárnym prvkom je samozrejme poradie poschodí vo výťahu do veže.

Do hádaniek teda môžete vkročiť kedykoľvek, môžete ich prerušiť a odísť k inej. V každej hádanke je jedna kocka tetrisu a občas aj hviezda, ktorá v určitom počte odomyká tajné miestnosti. Začiatky hry si budete odomykať vďaka tetrisu aj nové nástroje pre hádanky. Sú nimi kocka, kryštál, ventilátor, záznamník a rušička. Týchto 5 nástrojov budete používať v rôznych kombináciách na zdolanie majstrovsky stavaných hádaniek. Ak ste mali radi hádanky v Portali, toto zašlo ešte ďalej a väčšina z nich vám svojim fantastickým prevedením vyčarí úsmev na tvári.

Talos Principle Screenshot_13 Talos Principle Screenshot_12 Talos Principle Screenshot_11

Vývojári pripravili geniálne kombinácie, ktoré vám často prídu na rozum hneď, ako sa v bloku dobre poobzeráte. Dokonca tu je niekoľko originálnych prvkov, ktoré sme ešte nikde nevideli. Jedným z nich je záznamník, vďaka ktorému budete pri riešení hádaniek musieť spolupracovať sami so sebou, myslieť dopredu a myslieť za dvoch. Záznamník v miestnosti po spustení začne nahrávať váš pohyb a všetku manipuláciu s objektmi. Musíte teda robiť niečo, čo využijete ako druhú pomoc. Ak ste so svojou prípravou spokojní, záznamník zastavíte a spustíte záznam. Ten začne prehrávať všetko, čo ste si nahrali v podobe kópie. Teda sa budete pozerať na seba samých ako ste manipulovali s objektmi, zatiaľ čo v “realite” budete môcť pohybovať so svojimi vlastnými objektmi. Viem, že to znie komplikovane, ale nápad je to geniálny a potrápi vašu myseľ. Uvediem jednoduchý príklad, kedy jedny dvere otvárajú tri spínače, máte jednu kocku a musíte cez ne prejsť. Spustíte záznamník, zoberiete kocku, položíte ju na jeden spínač a na druhý sa postavíte. Počkáte pár sekúnd na spínači, aby ste to potom v realite mohli využiť. Následne záznamník zastavíte a záznam prehráte. Vaše druhé ja urobí presne to, čo ste nahrali – zoberie kópiu skutočnej kocky, položí ju na jeden spínač, na druhý spínač sa postaví váš klon. Vy zoberiete reálnu kocku a položíte ju na tretí spínač. Dvere sú otvorené a váš klon bude na spínači stáť tak dlho, ako ste sa tam sami nahrali.

Aj ostatné nápady mi prídu sofistikované, napríklad môžete položiť na ventilátor kocku, na kocku kryštál a oba objekty vyfúknuť do výšky. Kryštál slúži na zameranie červeného, alebo modrého laseru do spínačov rovnakej farby. Využijete aj rušičku, ktorá dokáže otvoriť dvere, zastaviť strelné veže a pohybujúce sa bomby. Áno, aj v Talos Principle nájdete “nepriateľov”, ktorí budú blokovať ďalší postup. Vysporiadate sa s nimi ako inak – šikovnosťou.

Talos Principle Screenshot_01 Talos Principle Screenshot_03 Talos Principle Screenshot_02

Talos Principle Screenshot_04 Talos Principle Screenshot_06 Talos Principle Screenshot_05

Zhruba do polovice hry nebudete mať s riešením hádaniek problém a je cítiť skvelé vyváženie medzi zábavou a trápením mozgu. V neskorších fázach hry je možné si odomknúť pomôcky, ale nečakajte, že vám nejaký klon ukáže riešenie hádanky. Už samotná nápoveda je totiž vo forme hádanky. Všetky miestnosti majú ale spravidla jedno riešenie, ktoré pripravili autori a nečakajte, že systém nejako oklamete. Dokonca všetky miestnosti a svet sú tvorené tak, aby sa hráč nikde nezasekol v teréne.

Prostredia sú úžasné, od krásnych lesov, cez lúky, ostrovy až po zasnežené kopce a púšte. Prostredia sú inšpirované ľudskou mytológiou, Gréckom aj Egyptom. Grafika Talos Principle je úžasná, rovnako ako všetko ostatné, screenshoty vám to len potvrdia. Sprevádzať vás bude aj výborná hudba so skvelým dabingom, takže sa určite nedostanete do stereotypu a nudy. Navyše občas sa dynamicky mení počasie a všetko má zrazu iný nádych. Skvele sa na to všetko pozerá.

Talos Principle je jedna z hier, ktorá by vám v žiadnom prípade nemala ujsť. Ak nemáte problém s angličtinou, príbeh si určite užijete a vyvolá vo vás otázky, o ktorých by ste nikdy nepremýšľali. Zápory sa hľadajú ťažko, snáď len to, že tu nie je žiadny tutoriál, alebo že k skrytým miestnostiam sa dostanete nelogickým spôsobom.

The Talos Principle nájdete na Steame

Talos Principle
  • 9/10