Destiny 2 free to play

Téma: Free-to-play, má to vůbec smysl?

2 novembra, 2013 nwm12

Má vůbec smysl dělat free- to-play hru?

Do free-to-play modelu se pouští čím dál více vývojářů, je to ale správná cesta? Na tuhle otázku bohužel není odpověď snadná, ale alespoň se pokusíme v tomto článku do toho modelu trošičku nakouknout.

Free-to-play hry se můžu dělit do více kategorii, ale v tomto článku si je rozdělíme jen na dvě a to: Pay to win a Kosmetické. Do kategorie Pay to win budou patřit hry, které Vám za určitý obnos peněz nabízí určitá vylepšení. To by ještě ani tak neznamenalo, že se jedná o Pay to win. Když si ale zakoupíte (za reálné peníze) vybavení, které je lepší a díky kterému máte v boji nad normální hráčem (člověk co do hry neinvestoval peníze) převahu, tak se jedná o model Pay to win. Někdo by mohl namítat, že normální hráči mají možnost si toto vybavení zakoupit za in-game peníze, ale cena vybavení za již zmíněné vybavení je většinou vysoká nebo jde jen pronajmout na určitou dobu a do svého vlastnictví jí získáte jen po vložení reálných peněz. Aby to ale furt nebylo jen o tom vybavení, tak v dnešní době se můžete setkat i se zvýšením levelu, „upgrejdování“ (vylepšování) postavě její schopnosti a mnoho dalšího právě za reálné peníze. Pokud by jste to ještě z tohoto textu nepochopili, tak tento model je ten špatný. Proč, to si vysvětlíme trochu níže.

Co se týče té Kosmetické kategorie, tak sem bych zařadil všechny ostatní hry. Ve většině případů to funguje tak, že za reálné peníze si koupíte nějaké vybavení, které má čistě kosmetický efekt, který Vám v boji nepomůže. Zařadil bych sem i hry, které sice umožňují zakoupení vybavení jak za reálné peníze, tak za herní měnu, ale vybavení má své + i – a i hráč s normální vybavením Vám to může pořádně „osolit“.

A nyní už konečně k věci. Free-to-play model spatřil světlo světa roku 1996, kdy se objevil ve hře Furcadia, kterou asi nikdo z Vás nezná a ni Vás nechci zatěžovat o co ve hře šlo.

Hlavní je, že hra byla tzv. MMO nebo-li Massively Multiplayer online games. Skratka MMO již tak nějak k modelu Free-to-play přirostla, protože tento model se do singleplayerových her prostě nehodí. Proč ale na tento model přecházím čím dál tím více her? Odpověď je v celku jednoduchá. Lidi totiž mají rádi věci zdarama. Konkurence je tak velká, že přijít s něčím inovativním, co tu ještě nebylo je těžké a tak neni nic lehčího, než dát lidem to co mají rádi a tolik po tom touží. Vyplatí se to? Na to už tak lehká odpověď není, free-to-play her je čím dál více a aby jste měli úspěch potřebujete být originální už i zde.

A teď k otázce proč je Pay to win tak špatný. Nabízí se otázka, proč je špatný, když lidi co si kupují vybavení vlastně podporují vývojáře? Je to jednoduché tím, že budete upřednostňovat hráče co platí a na hráče co nezaplatí ani korunu se vykašlete, tak se vykašlete na většinu a jakmile přestanou hrát hráči co neplatí, nebudou mít hráči co platí vlastně co na práci a tím pádem odejdou jinam. A MMO hra bez hráčů už není MMO. Pokud bychom se měli ještě pozastavit nad modelem zvýšení XP a schopností postavy za reálné peníze, tak to se nezastavíme na moc dlouho, Je to jednoduché hráči, co si zvýší XP a hru ještě nehráli, tak ve vyších levelech nemají co dělt. Kazí to tak hru ostatním hráčům. Ostatně kdo z Vás by po měsíčním „XPení“ chtěl narazit na někoho, kdo hru hraje teprve dva dny?

V tomto článku jsem asi spíše shrnul jak to vnímám já, ale myslím, že nebudu sám.

Pokud rádi rozpoutáváte tzv. FLAME, tak tuto část přeskočte.

Jak jste již asi poznali, tak v článku jsem neuvedl ani jeden příklad a to z důvodů, že lidi co se řadí do skupiny, která si za vybavení ráda zaplatí nemají rádi, když někdo označuje danou hru za Pay to win. V tomto odstavci si přece jen nějaké ty hry ukážeme.

Jako Pay to win bych označil hru Battlefield heroes, ve které si nelze koupit na herní měnu nic na stálo a i pronajmout si toho lze velice málo. Ale když si zaplatíte máte zbraně, které se těm základním nemohou rovnat. Sice každá má svoje + a -, ale i tak má člověk co si v této hře zaplatí jasně navrch.

Do kategorie kosmetické bych zařadil všechny Free-to-play hry od společnosti Valve, které se v případě přechodu hry Team Fortress 2 na Free-to-play model velice vyplatil. Sice si do hry můžete koupit vybavení, které má určité výhody, ale vždy má i své značné nevýhody + je každý hráč může ve hře dostat zdarma (musí mu padnout).

Nakonec bych chtěl jen říct, že Free-to-play model poukázal na to, že i hry zadarmo mohou být kvalitní. Asi největším příkladem je hra League of Legends.

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.