The Dark Pictures: Man of Medan – Recenzia PS4 verzie

The Dark Pictures Anthology_ Man of Medan

Until Dawn bol výborný. Dokáže sa naň dotiahnuť aj novinka – Man of Medan?

Po prvom dohraní novej Man of Medan som mal zmiešané pocity. Viete, ono to vôbec nie je zlá hra. Ale strašne veľa vecí mi tam príde nedotiahnutých, alebo nevyladených, akoby z tímu v Supermassive Games odišiel človek, ktorý dotiahol do vydania parádnu hru Until Dawn. Práve pred písaním tejto recenzie som si otvoril svoju vlastnú recenziu Until Dawn, ktorú som písal pred štyrmi rokmi a zaspomínal som si, aká skvela hra to bola. A musím uznať, že Man of Medan, na vzdory snahe, sa na Until Dawn nechytá.

Zaspomínal som si, ako skvele vývojári vtedy vybudovali postavy naprieč kampaňou, aké skvelé vzťahy sme mohli sledovať, výborný príbeh a výnimočne detailnú grafiku. Postavy boli tak detailné, že na tvárach bolo vidieť aj pohyby žíl na krku pri rozprávaní. Niet divu, však hru vtedy financovalo SONY ako jednu z PlayStation 4 exkluzivít.

The Dark Pictures: Man of Medan treba teda brať ako menej rozpočtovú hru, ktorá chce ísť v šľapajách žánru interaktívnej drámy od Supermassive Games. Man of Medan je prvá z hier v sérii The Dark Pictures Anthology, ktoré nám vývojári v najbližších rokoch prinesú. Novinka sleduje príbeh partie ľudí, ktorí si dovolenku užívajú potápaním sa v oceáne a hľadaním pokladov. Náhodou ich čln však prepadnú piráti a všetkých osud zavedie až na loď duchov. Väčšina šesť hodinovej kampane sa tak odohráva v klaustrofobických interiéroch lode, na ktorej sa dejú čudné veci.

Hráč bude počas príbehu ovládať až päť postáv a podobne ako v Until Dawn, aj tu budú o všetkom rozhodovať vaše činy. Mám ale pár výhrad k tomu, ako sa vývojári postavili k interakcii medzi týmito postavami a ich vzťahy by som nazval…skôr vlažné. Absolútne mi tu chýba také prepojenie medzi postavami, ako tomu bolo v Until Dawn. Tam ich bolo ešte oveľa viac (tuším až osem) a chémia medzi nimi bola oveľa významnejšia, ako tu.

V Man of Medan totiž postavy takmer vôbec neriešia súkromie, neriešia vzťahy, svoj psychický stav, obavy a radosti a tak máte len minimálnu možnosť sa s nimi stotožniť. V podstate celú hru riešia len to, ako sa dostať z tej prekliatej lode, tá ľudská stránka mi tu akosi chýba. Nedokázal som si vytvoriť vzťah so žiadnou postavou a mal som, pocit, že ani herné rozhodnutia nemajú na postavy žiadny vplyv. Najzaujímavejšou postavou bol prekvapivo Kurátor, akýsi rozprávač, ktorý vám občas vkročí do príbehu a prehovorí do duše.

Vaše rozhodnutia takmer nemajú vplyv na vzťahy postáv

Áno, vaše skutky a rozhodnutia majú vplyv na vývoj udalostí, ale nemal som pocit, že by mali vplyv aj na to, ako sa postavy k sebe správajú. Vývojári sa v Man of Medan skôr zamerali na tú hernú stránku. Počas jednotlivých scén budete mať možnosť zvoliť z troch verzií dialógov, respektíve dvoch, ak nerátam aj mlčanie. Práve pri týchto voľbách som nemal pocit, že viditeľne ovplyvním vzťahy alebo vývoj príbehu. Bolo to len tak, na oko.

Na druhej strane, čo sa hernej stránky týka, dostanete znovu možnosť rozhodnúť o živote a smrti niektorých postáv. Znovu tu tak nájdete quick-time eventy, ktoré preveria vaše reflexy s ovládačom v ruke. Hra ma často zastihla nepripraveného, takže odporúčam byť v strehu aj keď sa zdá, že beží len nevinná cutscéna. Čo ma neskutočne nasralo, počas kritických quick-time eventoch mi hra začala sekať, lagovať a mne sa kvôli tomu nepodarilo zachrániť dvoch ľudí. Obaja mi v príbehu zomreli len kvôli lagom, tak dúfam, že vy budete mať viac šťastia. Až vyjde nejaký Day One patch, určite si to zahrám znova s inými voľbami.

Man of Medan prichádza s online režimom, aj s “gaučovým módom” až pre piatich hráčov

Táto interaktívna hororová dráma prináša aj dva režimy pre viacerých hráčov. Príbeh si tak môžete vychutnať v skupinke pri jednej konzole, alebo online s jedným priateľom. Do takzvaného Movie Night režimu viete zapojiť až piatich hráčov, medzi ktorými si budete podávať ovládač v momente, kedy sa v hre menia postavy. Každý z hráčov na gauči tak rozhoduje o osude svojej vlastnej postavy a tak isto spoločne sledujete rovnaký príbeh.

Počas hrania online s priateľom sa na príbeh budete pozerať spoločne v momentoch, kedy vaše postavy budú spolu. Akonáhle sa ale rozdelia, každý z hráčov bude príbeh sledovať z inej perspektívy a dokonca môže ovplyvňovať udalosti u druhého hráča. Ak môžete, rozhodne skúste Man of Medan hrať aj v kooperácii, hra tak naberá úplne iné obrátky!

V sólo režime som ale ocenil, že ma hra dokázala v niektorých momentoch poriadne vyľakať. Nechýbajú tu jump-scares ale aj intenzívne pasáže, kedy vám doslova stisne venček. Atmosféra na lodi duchov by sa skutočne dala krájať. Aj tu máte možnosť si okolie dobre poobzerať, získať nejaké bonusové predmety, nápovedy do budúcnosti a občas nájdete aj nepovinné použiteľné predmety.

The Dark Pictures: Man of Medan vyzerá po audiovizuálnej stránke výnimočne dobre.

The Dark Pictures: Man of Medan vyzerá po audiovizuálnej stránke výborne. Akonáhle sa ale postavy začnú hýbať, moc dobre to nevyzerá. 4 roky starý Until Dawn vyzeral lepšie, čo sa animácií týka. Detailné tváre doplnili fakt výborné animácie postáv v rôznych situáciách a hlavne, všetko bolo plynulé a prirodzené. Pri Man of Medan je kopec animácií strašne kostrbatých a prechody medzi animáciami sú veľmi neprirodzené. Ani mimika tvárí pri rozhovoroch mi moc nesadla, proste tie postavy nevyzerajú dôveryhodne. Niet sa čomu čudovať, Supermassive Games pri tejto hre nepoužili full mo-cap oblek, ako iní vývojári, ale tváre animovali mo-capom a telá potom ručne. Čerešničkou na torte sú zlé, fakt zlé uhly kamier pri dialógoch.

Supermassive Games má čo doháňať. Nižší rozpočet sa podpísal na celkovo nižšej kvalite príbehu a postavy mi boli viac-menej ukradnuté. Vývojárom sa nepodarilo vykúzliť tak skvelý horor, akým bol Until Dawn, no ale ak máte radi hororové príbehy, alebo interaktívne drámy vo všeobecnosti, určite sa na The Dark Pictures: Man of Medan pozrite.

The Dark Pictures: Man of Medan vychádza 30.8.2019 na PC, XBox One a PlayStation 4. Čeština v hre nie je.

Man of Medan
  • 7/10
  • 7/10
    Gameplay - 7/10
  • 9/10
7.7/10

Vlažné charaktery postáv a nie príliš presvedčivé rozhodnutia, sa podpísali na celkovom dojme z tejto interaktívnej drámy, ktorú nad vodou drží len skvelý audiovizuál a relatívne zaujímavý nápad na príbeh. Na ďalšie dobrodružstvá z Dark Pictures Anthology sa ale teším.