The Elder Scrolls Online – Recenzia

19 apríla, 2014 Michal Pavlík

Hra, o ktorej sme celé roky mnohí snívali sa stala skutočnosťou. Tamriel konečne otvoril svoje brány všetkým dobrodruhom a v nasledujúcich riadkoch sa dozviete, či sa oplatí vkročiť.

Séria The Elder Scrolls patrí medzi najlepšie RPG videohry už niekoľko rokov. Veľké prepracované svety, zaujímavý príbeh, sloboda vo vývoji svojej postavy a v pozadí na to všetko dozerá vyšperkované univerzum. Tábor fanúšikov sa časom rozdelil na dve časti, jedna chcela klasické pokračovanie, druhá časť túžila iba po tom, aby TES prešla na multiplayer a najlepšie rovno na MMO. A veru sa aj dočkali a už niekoľko dní sa spolu môžu potulovať Tamrielom.

Prvýkrát nie som sám?

The Elder Scrolls Online (ďalej len TESOnline) sa odohráva takmer tisíc rokov pred ostatnými časťami série. Ide vlastne o to, že daedrický princ Molag Bal nevie čo od dobroty a snaží sa spojiť svoju temnú ríšu Coldharbour s Nirnom (obdoba našej planéty Zem). Kedže ho titulujú ako otrokárskeho otca upírov a boha brutality, viete si asi predstaviť, čo by vyviedol mierumilovným obyvateľom tejto planéty. Našťastie prichádza niekto, kto mu v tom má zabrániť a po napínavom úvode som prešiel k tvorbe tohoto statočného bohatiera, záchrancu sveta a milovníka mieru. Tvorba postavy nie je v ničom výnimočná a splní to, čo od nej očakávate. Rasy sa delia na tri frakcie a tie potom určujú, kde sa objavíte a ktoré kraje budete zo začiatku objavovať. Takže zvoliť jazvy, tetovania, objemný hrudník u ženských postáv a hor sa do hrania.

Hra začína v Coldharbourskom väzení, na najhoršom mieste, v akom som sa mohol ocitnúť. Našťastie mi v úteku pomáha tajomný The Prophet (Prorok), ktorého narozprával Michael Gambon, inak povedané Dumbledore. Po splnení niekoľkých úloh a oboznámení so základmi ovládania ma Dumble, teda prorok teleportuje konečne do Tamrielu. Väzenie vo mne zanechalo skvelý dojem a to isté môžem povedať aj o štartovnej časti v Morrowinde, v ktorej som sa ocitol. Surová krajina so zvláštnou hubovou vegetáciou, vzduchom všade lieta popol, v diaľke počuť znepokojujúce sopečné erupcie a do toho hrá nádherná hudba, ako sme už pri TES hrach zvykli. Očarený týmto miestom beriem prvé úlohy, ktoré sú viac menej klasické, v štýle zabi, prines, pozbieraj a nájdi. Pri ich plnení som ale cítil akúsi samotu, aj keď okolo mňa behali desiatky hráčov. Dokonca, som po nejakom čase začal považovať ostatných hrdinov za konkurenciu, pretože zabíjali príšery, ktoré som potreboval na splnenie úlohy alebo mi pred nosom ukradli drevo či rastlinku na varenie elixírov. Najviac ma hnevalo, že ma ukracovali o skúsenosti, pretože verejné dungeony, ktorých je nenormálne veľa, boli konštantne vyzabíjané a ak v ňom bol aj boss, tak tam stálo 20 hráčov a v momente keď sa zjavil sa všetci zahnali zbraňami a bolo po ňom. Ak som ho nestihol seknúť, mohol som čakať s ďalšími nešťastníkmi na jeho znovuzrodenie. Takéto niečo som prežíval niekoľko rokov dozadu, pri akejsi free to play MMO a nebol to problém iba štartovacích lokácií.

teso morrowind TESO 1

Zlato, krv a kryštáľ

Úloh je v hre viac než dosť. Okrem hlavného príbehu dostanete úlohy aj od troch cechov. Tie spolu s hlavnou líniou považujem za tie zaujímavejšie, tie ostatné, roztrúsené po celej krajine neboli až tak pútavé. Odmeny vo väčšine neboli vhodné pre moju postavu alebo boli slabé, tak som tie nepoužiteľné zbrane hodil po najbližšom scampovi. Moje vybavenie teda musel zachraňovať craft. Ten je v The Elder Scrolls Online vydarený, len keby tých prekliatych surovín bolo viac, aby to craftenie nepostupovalo tak pomaly. Za toto môže aj absencia aukcie a výmena či predaj surovín funguje len pri spamovaní chatu alebo na guildovom trhu. Už vznikli aj rôzne stránky a fóra v snahe nahradiť chýbajúcu aukciu.

Čo všetko vedia hráči spraviť, aby získali nejaké to zlato, však? Dá sa získať aj iným spôsobom. V chate je sem tam viac goldsellerov (predajcov zlata za skutočné peniaze) ako normálnych hráčov a preto naše nádeje vkladáme do nekonečného ignore listu. V TESOnline je zlato veľmi dôležité. Všetci ho potrebujú na kúpu väčšieho inventára, reštart schopností alebo koníka, bez ktorého sa na vyšších úrovniach jednoducho nedá hrať. Mať takého koníka je super. Okrem toho, že výborne vyzerá a erdží, tak je možné ho zlepšovať, aby bol rýchlejší, vytrvalejší a dokonca pomôže aj odniesť nejakú tu vec, čo je asi najviac super, pretože inventár som mal 90% hracieho času plný. Škoda, že ZeniMax nespravil zvlášť inventár na suroviny, ako to má napríklad Guild Wars II.

TESO 3 TESO 4

Čo majú tieto dve hry ešte spoločné, tak je to súbojový systém. Používanie blokovania, odskakovania a „akčných tlačidiel“ vdychuje do súbojov rôznorodosť, aj keď je tých schopností pri boji použiteľných len šesť. Na úrovni 15 sa odomkne rýchla výmena zbraní, takže plus šesť ďalších schopností. Skupinové súboje sú veľmi živé a čím vyššiu úroveň majú hráči, tým akčnejšie tieto boje proti bossom sú. Fakt, že hráči môžu používať akékoľvek brnenia a zbrane otvára skvelé možnosti kombinovania. Za získanú úroveň som dostal vždy jeden skillpoint a atribútový bod. Tento bod sa podľa svojich predchodcov dáva do života, magicky alebo stanimy. No a skillpoint som mohol investovať do zbraní, do brnenia, do špeciálnych schopnosti mojej triedy alebo ich minúť na craft, či investovať do cechu mágov, aby som si odomkol napríklad nové kúzlo. Niekedy som po získaní skillpointu premýšľal 15 minút nad tým, kam ho dám. Toľko typov vylepšovania hráčov núti vlastniť čo najviac skillpointov. Tie sa dajú získať okrem levelovania aj za splnenie niektorých úloh, no najhlavnejším zdrojom sú Skyshardy. Skyshardy sú odmena za preskúmavanie Tamrielu a v celej hre ich je 336! Za tri nájdene máte jeden skillpoint, jediný problém je, že ich nenájdete na svojej mape. Mimochodom, v TESOnline nie je minimapa a v orientácii pomáha iba Skyrimový kompas v hornej časti obrazovky.

The Elder Scrolls Online našťastie podporuje užívateľské addony a jeden z prvých, vám umožní vidieť Skyshardy na svojej veľkej mape. Trikrát hurá! Ľudia dávajú do hry veci, na ktoré sa ZeniMax vykašlal alebo na ne zabudol. Taký spam filter, aj keď funkčný iba z polovice, no aj to je niečo. Ďalej som si hneď stiahol „DPS a HPS meter“ a rozšírené informácie o mojich skúsenostiach a atribútoch. Najsťahovanejšie sú UI addony, takže to rozhranie asi ľuďom moc nevyhovuje, ja s ním až taký veľký problém nemám.

TESO5 TESO 6

Gank, Zerg, Flank

PvE obsah v TESOnline je skutočne rozsiahly, no nie každému vyhovuje riešiť stratégie pred bossom a čistiť jeden dungeon za druhým. Takýto hráči možno nájdu útočište v PvP alebo RvR (Raid vs Raid). Hráči Oblivionu určite vedia, čo je to Cyrodiil. V TESOnline je Cyrodiil (zatiaľ) jediné miesto, kde môžete uspokojiť svoju potrebu zabíjať iných hráčov. Túto zónu je možné navštíviť hneď po dosiahnutí 10. úrovne, no z vlastnej skúsenosti viem, že si tam na nízkej úrovni veľa srandy neužijete. Dostanete síce boost na všetky staty, no brnenie a schopnosti postavy nebudú stačiť v boji proti hráčom s vysokým levelom. Nezabudnite si priniesť svojho koníka. Ten aspoň o niečo skráti nekonečné cestovanie z obsadenej pevnosti k najbližšiemu boju. Ak vás po ceste nezabije skupinka hráčov, čakajúcich na takýchto pobehajov ako ste vy. Samozrejme, aj v Cyrodiile sú rôzne úlohy a taktiež aj Skyshardy. Najlepšie sa získavajú so skupinkou hráčov. Sólo v Cyrodiile je len pre vyvolených jedincov, ktorí preferujú prikrádanie a používanie rôznych vyraďovacích kúzel a pascí.

Úspech v PvP vyžaduje strategické myslenie. Pevnosti sú závislé na okolitých miestach a záleží dokonca aj na tom, kto ovláda prístupové cesty. Dobývanie a bránenie je asi najzaujímavejšia časť PvP, hlavne ak sa boja zúčastňujú všetky tri frakcie. Strana, ktorá zničí múry pevnosti a obsadí dve vlajky preberá kontrolu nad pevnosťou. Hráči musia myslieť aj na menšie stavby blízko tejto hlavnej stavby. Napríklad také farmy určujú silu a život NPC strážcov v pevnosti alebo bane pomáhajú opraviť zničené steny. Posily sa môžu rýchlo teleportovať do obsadenej pevnosti len v tom prípade, že majú obsadenú cestu k tejto pevnosti. Ak sa vedenia PvP raidov chytia skúsení hráči, ktorí medzi sebou komunikujú, tak sa môžu pokúsiť získať cisárske mesto obsadením šiestich najbližších pevností. To už hovoríme o celkom náročnom ťažení. Hráč s najvyšším počtom bodov po úspešnom ovládnutí hlavného mesta, získava titul cisára a rubínový trón. K tomu novú sériu schopností a ďalšie celoživotné výhody. Samozrejme karty zamiešajú aj staré zvitky (Elder Scrolls), z ktorých vlastníci čerpajú rôzne výhody. Tie vlastní každá frakcia a v boji o ne môže jednoducho prísť alebo získať ďalšie zvitky nepriateľov. Každý hráč dostáva za svoje a nepriateľské stratené nervy v Cyrodiile aliančné body a hodnosť. Za ne si kupuje novú výbavu, či obliehacie stroje. Sem tam sa mi podarilo zamiešať sa do dobre organizovaného raidu, aliančné body pribúdali jedna radosť a ešte väčšia radosť bola aj toto aliančné PvP hrať. Inak tie raidy bez vedenia toho moc nespravia a pri zrážke s nepriateľom vyhráva strana s väčším počtom hráčov. Niekedy som sa cítil, ako večne umierajúca súčasť nikdy nekončiaceho konfliktu bez víťaza.

TESO 7 TESO 10

Ding!

Je dôležité, čo hra ponúka po dosiahnutí 50. úrovne. ZeniMax celý endgame nazýva „Veteránsky obsah“. Jeho hlavnou časťou sú veteránske dungeony. Do niektorých sa zmestí až dvanásť hráčov, ale nové výzvy nájdu aj menšie skupinky. V týchto dungeonoch (pôvodne pre nižšie úrovne) sa otvoria nové cesty a mnoho úloh. Ich splnenie zaberie údajne viac, ako sto hodín. Odmenou za ich plnenie sú veteránske body, platidlo za najlepšiu výbavu v hre a veteránska úroveň. Tieto body je možné získať aj plnením úloh v krajinách nepriateľských aliancií, takže na svoje si prídu aj cestovatelia a milovníci questovania v nových lokáciach. Trošku vzrušenia prináša iniciatívny Molab Bal a jeho Temné kotvy (Dark Anchors). Fungujú na spôsob riftov z hry Rift alebo ako Oblivionské brány. Za ich zničenie si hráči zlepšia reputáciu u Cechu bojovníkov a môžu tak neskôr získať zaujímavé úlohy. Tieto Temné kotvy sa objavujú aj v aliančnej vojne, čo je pri stretnutiach troch frakcií úplne výborný „doplnok“. Vývojári v ZeniMaxe neustále pracujú na novom veteránskom obsahu. Dúfajme, že bude pribúdať často a bez nutnosti platiť niečo navyše. Mesačné poplatky sú už samé o sebe finančne náročné.

Okrem tohoto veteránskeho obsahu môžete svoj drahocenný čas investovať do remesla, teda craftingu. Mňa osobne najviac bavila alchýmia a výroba čarovných glyfov. Samozrejme za každý úspech v hre, sa odomkne príslušný Achievement. Tých je v TESOnline viac než dosť. Okrem nich, je v hre aj viac ako 300 knižiek, presne ako v predchádzajúcich dieloch. Niektoré majú pútavý príbeh a je dobré ich hľadať v knižniciach a na policiach, pretože vám časť  z nich zlepší náhodnú schopnosť. V hre nájdete, podobne ako v Oblivione mapy pokladov. Popravde, ja som našiel asi 5 pokladov a vždy som bol sklamaný. Neviem teda, či som mal také šťastie alebo sú tie odmeny vo všeobecnosti mizerné, ako pri úlohách.

TESO 2 TESO 9

Zvuky a zlaté chrobáky

The Elder Scrolls Online je veľmi pekná hra. Engine je skvelý a na mojej trojročnej rachotine, ide hra na maximálnych detailoch. Dokonca aj v PvP pri obliehaní všetko funguje plynulo bez FPS dropov. Najlepšie sú spracované efekty kúziel a tiene. Prostredie je spravené celkom kvalitne, no interiéry budov sú na tom horšie a sem tam som videl tie isté miestnosti vo viacerých stavbách. Na hrobkách a rôznych jaskyniach si dali dizajnéri záležať a z času na čas, sa objaví aj wow efekt, no v predchádzajúcich hrách som ho mával častejšie. Často som sa stretával s názormi, že mapy sú síce pekné, ale chýba im atmosféra TES hier. Z časti je to pravda. NPC postavy už „nežijú“ svoj vlastný život ako to je napríklad v Skyrime. Len stoja na jednom mieste, v lepšom prípade prejdú pár krokov. Bohužiaľ je to daň, ktorú ZeniMax pri svojej MMO zrejme musel zaplatiť.

Aspoň zostalo kompletné nadabovanie všetkých postavičiek v hre. Aj keď som mal pocit, že celú hru pri zbieraní úloh počúvam dookola päť hlasov. Našťastie je tu nenormálne kvalitný soundtrack a každý s dobrým vkusom, by si ho mal vypočuť. Vaše uši sa vám poďakujú. Nie je síce od majstra Soula, no Brad Derrick vytvoril niečo veľmi podobné a skvelé. Upozorňujem, že má viac ako dve a pol hodiny. Efekty útokov a škriekanie príšer znejú hrozivo. So zvukmi v hre, až na ten stereotypný dabing, by mal byť každý spokojný. Nebolo by na škodu, keby NPC vedia lepšie znázorňovať svoje emócie, čo by som chcel, keď sú animácie hráčov prinajlepšom priemerné.

TESO 11 TESO 12

Neodlúčiteľnou súčasťou TES hier sú samozrejme bugy a všetci sme vedeli, koľko ich príde s TESOnline. Niektoré sú vedľajšie, zaseknutie v animácii alebo blikanie vybavenia, ale iné dokážu riadne znepríjemniť hranie. Miznutie výbavy z banky, znemožnenie dokončiť dôležitú úlohu, prepadávanie cez textúry, či nefunkčné kúzla. Aj s takýmito zábavkami sa budete stretávať, minimálne tieto prvé mesiace hrania. To nehovorím o rôznych glitchoch a exploitoch.  Tohoto bordelu sa bude snažiť ZeniMax čo najskôr zbaviť, pretože v lete chystajú vydanie hry aj na next-genoch a to je veľmi dôležité publikum, povedal by som, že až kľúčové, nakoľko podobná hra na next-gen konzolách momentálne nie je.

Zostáva tu ešte otázka, či sa oplatí za túto hru platiť. Internet je miesto na všetko sa sťažujúcich, uplakaných hrdinov. Nepáči sa nám model Free-to-play ani platenie mesačných poplatkov za hranie. Rovnosť v množstve obsahu a žiadne delenie hráčov na Free a VIP. Takto obhajuje ZeniMax predplatné. Na jednej strane je to fajn. Nesvieti tu kolónka pri každom remesle alebo úlohe s prémiovým obsahom, či skorším dokončením či prístupom. Nie je tu obchod, kde sa dajú kúpiť za skutočné peniaze nejaké boosty alebo platidlo do hry. Všetci sú si rovní. Na druhej strane musím zhodnotiť, či to za tých cca 12€ mesačne stojí, koľko času do hry investujem a či nás vývojári prinútia každý mesiac platiť za rovnakú hru. To už je na vás a na vašich priateľoch, ktorí hrajú túto hru, pretože mať s kým hrať je asi najdôležitejšie.

The Elder Scrolls Online určite nie je zlou hrou. Má len niekoľko temných stránok, ktoré kazia celkový dojem z hry. Absencia akejkoľvek inovácie odradí ostrieľaných hráčov MMO hier, ale milovníci tejto RPG série by mali skúsiť aspoň prvý mesiac hrania a vytvoriť si tak vlastný obraz o novom Tamrieli.  Je tu ešte jedna možnosť. Počkať si kým bude hra v akcii alebo rovno na prechod do F2P modelu, čo môže trvať dosť dlho, pre nedočkavých priam celú večnosť.

The Elder Scroll Online si môžete kúpiť na Xgames.sk, ako aj kupón na dva mesiace hrania, ak už hru vlastníte.
The Elder Scrolls Online
  • 7/10
  • 8/10
    Vizuál - 8/10
  • 8/10
    Hrateľnosť - 8/10
  • 6/10
    Cena/Hodnota - 6/10
7.3/10

The Elder Scrolls Online je pre niektorých sklamaním, pre iných nová vášeň. Hra neprináša do žánru MMO nič nové, ale zasadenie do veľmi známeho a obľúbeného prostredia dokáže fanúšikov série zabaviť na stovky hodín. Teraz už len zostáva veriť, že hra sa zbaví svojich mínusov a začne odmeňovať hráčov novým obsahom, pretože za stagnujúcu hru zrejme nikto platiť nebude.

3 (1 vote)