The Raven: Legacy of a Master Thief – Recenzia

5 augusta, 2013 Lukáš Kanik

Návrat k point and click žánru adventúr v klasickom štýle? The Raven potrápi váš detektívny mozog v príjemnom prostredí.

Londýn, 1964. Jeden z dvoch vzácnych rubínov – Očí Sfingy – bol ukradnutý a na mieste zločinu sa našlo len pierko havrana. Len jeden zlodej za sebou necháva takúto stopu a je ním slávny Havran (Raven), ktorý nepolapiteľne ukradne aj tú najvzácnejšiu pamiatku.

Druhý rubín je na ceste do Egypta, uložený v trezore vo vlaku, ktorým cestuje aj strážnik Anton Jakob Zellner, hlavná a hrateľná postava novej detektívnej adventúry The Raven: Legacy of a Master Thief. Adventúru majú na svedomí autori The Book of Unwritten Tales, vývojári z King Art a vydáva ju Nordic Games.

The Raven sa skladá z troch epizód, ktoré budú vychádzať s mesačným odstupom a každá z nich má ponúknuť zhruba šesť hodín hracieho času. Prvú časť som stihol dohrať pod 5 hodín, v konečnom dôsledku to bola skúsenosť dobrá a s radosťou si zahrám aj ďalší diel. Švajčiar Zellner síce nie je extra charizmatická postava (možno to bude jeho pokročilým vekom) a celkovo postavy sa vám príliš do pamäti nevryjú, hra si však drží štandard tajomna a intríg od začiatku až do konca. Nakoniec zistíte, že postavy v sebe predsa len nejaký potenciál skrývajú, či už ide o šikovného chlapca Mattyho, alebo nepríjemného detektíva Legranda. Scéna tesne pred záverečnými titulkami vás poriadne prekvapí a aj práve preto sa budete tešiť na ďalšiu epizódu.

V prvej epizóde sa ocitnete v dvoch hlavných uzavretých lokalitách, ktorými sú vlak a výletná loď. Zatiaľ čo vo vlaku budete spoznávať postavy a riešiť naozaj drobné rébusy, druhá lokalita prípad poriadne zapletie a dostane sa aj na vyšetrovanie vraždy. Autori svoju hru vychvaľujú hlavne vďaka hádankám, ktoré budete riešiť prirodzenou cestou a nečakajú vás žiadne náhodné, či nelogické hádanky a predmety, s ktorými by ste si nevedeli poradiť.

Je teda jasné, že dvere otvoríte nejakým šperhákom, či drôtom a že prak a kamienky sa dajú použiť na odlákanie pozornosti. Rébusy nie sú nijak náročné a prakticky nie je treba si vyhľadávať návod, musíte však na každý predmet kliknúť minimálne dva krát, dobre počúvať rady Zellnera a samozrejme uvažovať. Pri niektorých sa však potrápite a v rámci opakovaného prechádzania miestnosťami vždy natrafíte na niečo, čo vám vtedy uniklo.

Existuje tu aj systém nápovedy, napríklad si môžete dať zobraziť všetky klikateľné body na obrazovke. Tým pádom vám z celkového skóre ubudne nejaký ten bodík. K vyriešeniu prípadu vám pomôže aj denník, ktorý zaznamenáva ako výpovede postáv, tak aj ich rady a tipy. Narazíte aj na nejaké tie minihry, ceruzkou budete šúchať po papieri a odhaľovať odtlačok, drôt budete zase tvarovať tak, aby ste ním otvorili dvere. Tieto nápady sú skvelé, ale je ich strašne málo. Sná´d sa to v ďalších epizódach zmení.

Hra si vás získa svojim krásne farebným vizuálom a ozvučením, The Raven síce nie je ručne maľovaný, ale renderovaný, vďaka tomu sa však autori mohli pohrať s rôznymi uhlami kamier, ktoré sa vedia dynamicky striedať pri rozhovoroch a činnostiach. Čo však trochu zamrzí sú slabé animácie, ktoré pripomínajú skôr SIMS, animácie tvárí pri rozhovoroch by som tiež nevychválil do nebies a práve vďaka dynamickým kamerám by detailná mimika sadla hre perfektne.

Nepríjemnú skúsenosť som mal s prvým spustením hry, po odohratí prvej hodiny a následnom druhom spustení hry som si uloženie nenašiel a musel som to hrať odznova. Počas ďalšieho hrania som si následne všimol niekoľko bugov s premiestňovaním postavy, občas sa vedela zaseknúť o nejakú prekážku.

V menu nájdete tiež várku obrázkov z vývoja hry, návrhy prostredí a postáv aj soundtrack, čo považujem za peknú pridanú hodnotu. Hra totiž stojí polovicu toho, čo súčasné AAA tituly a v rámci jednej kúpy sú už zahrnuté všetky tri epizódy. Je už len na vás, či siahnete po takejto klasickej adventúre, ktorá vsadila na reálne logické hádanky, či sa obrátite po ľahších adventúrach v štýle  interaktívneho filmu.

[review pros=”slušný vizuál, gradácia udalostí, zaujímavé logické hádanky, minihry” cons=”nie príliš sympatické postavy, slabšie animácie, drobné bugy” score=75 verdict=”Raven nerobí hanbu žánru point&click adventúr, práve naopak. Dobre sa na ňu pozerá, zaujme svojimi hádankami a na ďalšiu časť sa určite budete tešiť]