The Sojourn – Recenzia

The Sojourn Recenzia PS4

Vydarená first-person logická hra, ktorá si zaslúži oveľa viac pozornosti.

Na konci septembra sa do ponuky našich obľúbených digitálnych distribútorov veľmi nenápadne zaradila aj logická hra The Sojourn. O malom štúdiu SHIFTING TIDES ste zrejme rovnako ako ja nikdy nepočuli a omnoho viac vám nenapovie ani názov holandského vydavateľstva ICEBERG INTERACTIVE. Obe spoločnosti stoja za vznikom pre mňa jedného z najväčších herných prekvapení druhej polovice roku 2019.

Hra začína netradične, bez akéhokoľvek vysvetlenia máte ovládanie od začiatku pevne vo svojich rukách a nasledujete svetlo vysvetľujúce príbeh a základné herné mechanizmy. Pohyb je na môj vkus trochu pomalší a zo začiatku som neustále podvedome stláčala L3 v nádeji, že sa hra trochu zrýchli. Neskôr som sa ale ochotne prispôsobila pomalému rytmu hry, v čom mi pomohol aj nevtieravý soundtrack. Vo výbere enginu pomerne neskúsení vývojári stavili na istotu a tak nie je žiadnym prekvapením, že na UNREAL štvorke šľape všetko tak ako má.

Vašim jediným poslaním na tajomnom ostrove je zdolávanie čoraz náročnejších logických puzzle. Na rozdiel od The Witness tu môžeme postupovať iba lineárne, pričom sa okrem výziev postupne odhaľujú aj fragmenty príbehu. Už v prvých minútach je jasné, že za grafickým dizajnom stoja ľudia s hlbokým umeleckým cítením. Tento pocit sa ešte väčšmi prehlbuje v neskorších častiach hry. Za približne 6 hodín hrateľnosti (bez bonusových výziev) som sa tu stretla s rozmanitejším prostredím než v priemernej AAA open world hre.

Náročnosť jednotlivých logických úloh je dávkovaná veľmi opatrne. Ako prvý sa naučíme používať tajomný modrý plameň. Po vstupe do ohniska s týmto plameňom sa aktivuje takzvaný „temný svet“. Ide o alternatívnu dimenziu, v ktorej sa nachádzajú platformy potrebné na zdolanie terénu. A o to koniec koncov v The Sojourn ide. Dostať sa z bodu A do bodu B , oslobodiť uväznené svetlo, poprípade si prečítať bonusový citát. Pri prvých výzvach sa mi paradoxne stávalo, že príliš veľa rozmýšľania bolo skôr na škodu. Vďaka veľmi obmedzeným možnostiam stačilo vykonať tých pár krokov, ktoré mi hra dovolila a riešenie sa dostavilo samé, pričom som často ani netušila ako.

Toto ale neplatí o druhej polovici hry. Portálov do alternatívneho temného sveta existuje hneď niekoľko a  každý z nich disponuje svojím vlastným jedinečným vedľajším efektom. Pre ohnisko s plameňom napríklad platí, že temný svet vás vo svojej dimenzii nechá len do určitej vzdialenosti od ohniska, pričom záleží aj na trajektórii vášho pohybu. Naopak trojuholníkový portál pre vás aktivuje alternatívnu dimenziu neobmedzene, až pokiaľ cezeň neprejdete druhýkrát.

Zrkadlo dokáže vytvoriť len tenký lúč temného sveta v ľubovoľnom smere do ktorého ho nastavíte a v neposlednom rade je tu oko, ktorého efekt trvá pokiaľ s ním máte nadviazaný neprerušený očný kontakt. Sochy a harfy sú zas herné mechaniky z trochu iného súdka. Harfa svojou melódiou na krátky časový úsek opraví rozsypané mosty a socha vám umožní vymeniť si s ňou miesto. Pri tom všetkom treba mať neustále na pamäti, že v prvom rade musíte sochu umiestniť do komory, ktorá následne odomkne bránu stojacu v ceste za vaším cieľom.

Pre nastolenie ešte väčšieho chaosu vývojári pridali aj relikt. Vďaka nemu môžete aktivovať ľubovoľný predmet (vždy len jeden súčasne) aj bez potrebnej energie temného sveta. V poslednej tretine, kedy sa v jednej výzve musíte popasovať so všetkými spomínanými prvkami, sa už naozaj zapotíte. Akoby toho nebolo dosť, väčšina levelov obsahuje aj bonusovú výzvu po ktorej zdolaní si ako odmenu prečítate jeden z mnohých citátov. Keď už je reč o citátoch, je na mieste podotknúť, že v hre predstavujú veľmi dôležitú úlohu. Okrem bonusovej úrovne v jednotlivých výzvach sa s nimi stretneme aj na začiatku každej kapitoly. Musím sa priznať, že po desiatom citáte som sa už ani len nesnažila o získanie ďalšieho.

Pokus o vtesnanie takmer päťdesiatich klišé motivačným textov do sotva osem hodinovej hry hodnotím ako veľmi lacný ťah. Iné je to s príbehom. Ako to pri indie hrách často býva, nemáte tu aktívnu úlohu. Podobne ako pri Everybody’s gone to rapture ste len pasívny pozorovateľ. Všetko sa už udialo a vy sa len snažíte pochopiť, čo sa nám autori snažia naznačiť. Skrz sochy sledujeme príbeh chlapca od jeho narodenia až po dospelosť.

Sojourn, v preklade „dočasný úsek života na konkrétnom mieste“, je krásna metafora ľudského života a jeho jednotlivých období. Oku pozorného hráča neuniknú citlivé témy ako napríklad detská naivita a ovplyvniteľnosť, slepá viera v zaužívané dogmy a aj ľudská chamtivosť.  Veľmi oceňujem hry, ktoré vám dokážu ponúknuť viac, než len dobrý pocit zo splnenej misie a takou hrou The Sojourn jednoznačne je.

The Sojourn vyšlo na PlayStation 4, Xbox One a na Steame.

The Sojourn
  • 9/10
  • 8/10
  • 9/10
    Logické úlohy - 9/10
  • 8/10
    Grafika, zvuk - 8/10
  • 10/10
    Technické spracovanie - 10/10
8.8/10

Prepracované logické úlohy, rozmanité prostredie a aj pekná myšlienka. V zásade neexistuje žiadna veľká chyba, ktorú by som hre vytkla. Na druhej strane treba podotknúť, že tento žáner jednoznačne nie je pre každého a ak sa rozhodnete ísť do kúpy, treba sa vyzbrojiť poriadnou dávkou trpezlivosti.

5 (1 vote)