The Walking Dead: Survival Instinct – Recenzia

24 marca, 2013 Ben

Nová hra od Activisonu a Terminal Reality vám chce ukázať seriálovú zombie apokalypsu z iného pohľadu.

Všetko sa to začalo komixom The Walking Dead od vydavateľstva Image Comics. Pokračovalo to úspešným televíznym seriálom vytvoreným Frankom Darabontom a skončilo to pri hrách. Prvé herné spracovanie The Walking Dead má na svedomí štúdio Telltale Games, ktoré vytvorilo fantastickú adventúru a nepoznám človeka, ktorému by sa nepáčila. Po dlhšom čase však prišiel Activision a ohlásil FPS verziu hry The Walking Dead. Síce prvé úniky z hry nevyzerali nejak vábne, fanúšikov by mala minimálne potešiť.

The Walking Dead: Survival Instinct rozpráva príbeh Daryla Dixona. Krátky úvod hry však prežijete v koži jeho otca, ktorý príde o vnútornosti skôr, než si poriadne vyskúšate tú jeho vzduchovku. Po tomto úvode už preberáte rolu Daryla Dixona a spolu zo svojim strýkom sa vydávate hľadať svojho strateného brata Merla Dixona a cestu do Atlanty, kde sa začína seriálové dobrodružstvo preživších.

Pri hľadaní svojho brata sa dostanete na veľa opustených miest a iných lokalít. V každej lokalite máte nejakú hlavnú úlohu a pár vedľajších. Hlavná úloha je vždy pomôcť sebe, či preživším a oni vám za to dajú buď benzín, auto alebo pôjdu s vami. Vedľajšie úlohy sú jednoduché a niekedy ich splníte a ani si to nevšimnete. Väčšina z nich je veľmi podobná, daný občan potrebuje baterky do rádia, či kľúče a podobné drobnosti. Ak sa niektorý z preživších rozhodne ísť s vami, automaticky získavate pomoc.

Svojich preživších môžete pred každou misiou organizovať. Pred vstupom do lokality mu dáte zbraň a poviete mu čo má isť robiť. Hľadať jedlo, benzín, náboje alebo, či má ostať v aute. Ak ho necháte v aute tak sa mu nikdy nič nestane ale nie je z neho ani žiadny osoh. Niekedy ale treba riskovať, dať mu zbraň a poslať ho hľadať cenné suroviny, aj keď šanca, že umrie je 70%. Každý z nich je iný a každý je zameraní na iné zbrane. Niektorý obľubujú trebárs nôž, ktorý ak mu dáte tak sa šanca na to, že umrie sa zníži. Ak ho ale vybavíte strelnou zbraňou bez tlmiča, tak máte isté, že sa už nevráti. K postavám sa takmer vôbec nebudete viazať, takže to je prakticky jedno.

V hre sa dá nájsť pomerne dosť zbraní od loveckého noža až po samopal. Každá zbraň je iná. Všetky majú rôzny damage. Trebárs s loveckým nožom zabijete chodca až po troch úderoch do hlavy, no s takou sekerou to dáte na prvý krát. Požitie strelnej má svoje následky. Chodcov priťahuje zvuk, jeden výstrel a nabehne na vás každý chodec v okolí. V niektorých lokalitách sa použiť dajú, no v niektorých to vôbec nepripadá v úvahu. Ak sa dostanete do konfrontácie so zombie na blízko a chytí vás, spustí sa neuveriteľne frustrujúci quick-time event, ktorý sa opakuje dovtedy, dokým vo vašej tesnej blízkosti zabijete všetkých chodcov. Reťaz QTE eventov, ktoré takto budú po sebe nasledovať nijak neprerušíte a utiecť sa bohužiaľ nedá. Katastrofa.

Hru môžete hrať dvoma spôsobmi. Buď stealth alebo postupom ramba s brokovnicou. Ja osobne som si vybral stealth postup, na čo je hra prakticky stavaná. Do polovičky hry som používal kladivo, aj keď som mal kopu strelných zbraní. Po získaní kuše som inú zbraň ani nechcel. Výhodou kuše je to, že je to zbraň na diaľku, je tichá a stačia vám len tri šípy, pretože po každom vystrelení si ich môžete zobrať hoc ich strelíte aj do steny. Hrať s obyčajnými strelnými zbraňami je tiež možné, ale potom sa hra skracuje. Dohrať hru na stealth postup vám zaberie nejakých tých sedem hodín, ak všetko prehľadávate a preferujete streľbu, dohranie hry sa skracuje na tri až štyri hodiny.

Prehľadávať dané územia v hre sa vždy oplatí. Síce je to zdĺhavý a pomalý proces, no jedlo, benzín alebo nejaká tá nová zbraň nie sú nikdy na škodu. Hlavne ten benzín, pretože bez neho sa z danej lokality do ďalšej nedostanete. Pri cestovaní po lokalitách si môžete vybrať spôsob cesty. Poľná cesta je síce dlhá a zožerie veľa benzínu, no je tu minimálna šanca, že rozbijete auto a maximálna, že nájdete suroviny. Normálna cesta zožerie menej benzínu, ale je malá šanca, že nájdete suroviny. Diaľnica ohľadom na benzín je najšetrnejšia. No tu už prichádza veľká šanca, že si rozbijete auto a takmer žiadna, že nájdete suroviny. Cesty sa občas vetvia, čo považujem za pozitívum hry a prispenie k znovuhrateľnosti. Ak po frustrácii a nude budete mať ešte chuť.

Ak vám počas cestovania dôjde benzín nič sa nedeje. Auto zastaví, vy vystúpite a pôjdete prehľadať danú mini lokalitu, na ktorej je vždy zázrakom kopa benzínu. Inokedy však musíte zastaviť, lebo cesta je neprejazdná. Vy tak musíte vystúpiť a odtlačiť auta z cesty, aby to vaše mohlo prejsť. Občas sa tiež naskytne možnosť zastaviť na mieste, ktoré je len voliteľné. Spojenci, ktorí sa k vám pridajú s vami chodiť nemôžu. Ak ich pošlete hľadať zásoby, nikde ich nestretnete. Je zombie apokalypsa, nebolo by múdrejšie keby ste išli radšej spolu?

Celé to beží na Infernal Engine a grafická stránky hry je proste otras, všetko je umelé, všetko je hnusné. Nič nevyzerá ani zďaleka reálne. Nehovoriac o chybách hry, ktorých je neúrekom. Chodci kráčajú priamo do steny, nezapozorujú vás ani keď ste meter pred nimi, zaseknú sa v plote a predvedú vám breakdance, celá obloha je jeden veľký, roztiahnutý obrázok, slnko je za mrakmi ale aj tak svieti a takto by som vedel hovoriť ešte dlho.

Kolega z redakcie si zahral PC verziu a tá často padá, ovládanie a citlivosť myši je katastrofická. Zvuková stránka hry je dobrá, aj to iba kvôli tomu, že je celá prebratá zo seriálu. Prebratý je aj filmový štýl cut-scén a intra, čo vám veľmi pripomenie spracovanie seriálu.

Na odlákanie chodcov slúžia sklenené fľaše a svetlice, ktoré som za celu hru použil asi iba dva krát aj to iba preto, aby som si vyskúšal ako to funguje. Počas celej hry nemáte potrebu to použiť ani raz, čo je dosť škoda nevyužitej hernej mechaniky. Takým veľkým plusom hry je, že nemá autoheal, ak sa chcete vyliečiť, musíte zjesť nejaké jedlo, ktoré nájdete v podobe bielych sáčkov. Postava nedokáže ani poriadne behať. Po nejakých desiatich sekundách behu mu dôjde dych a na obrazovke sa začnú vytvárať kvapky potu. Keď som to videl prvý krát myslel som si, že prší. Ak chcete znova behať musíte vypiť energy drink, naozaj vtipné.

Ak ste od chodca na pár metrov, nezbadá vás a to ani vtedy ak mu vašou baterkou svietite priamo do očí. Tieň je v tejto hre priam extrémny, za slnečného dňa je pod garážovou strechou taký tieň, že sa bez baterky nepohnete. Začiatok hry je neuveriteľne nudný, s nožom a kladivom musíte zabíjať chodcov na tri rany do hlavy, čo sa opakuje stále dookola. Po hodine hrania s gamepadom ma tak bolel ukazovák z toho stláčania, že som si musel dávať prestávky na oddych prsta.

Cena konzolovej hry je 50€ za tieto peniaze dostanete približne päť hodinový príbeh, podľa toho ako hráte a úbohú napodobeninu seriálu. Nechápem prečo autori do hry nevložili aspoň co-op, ktorý by ju aspoň tak nejak zachránil a dal vám dôvod to hrať. Plusom však je, že sa držali seriálu každým detailom a hra má pár dobrých nápadov, ktoré sú na veľkú škodu nevyužité.

Recenzovaná verzia: Xbox360

[review pros=“slušná tichá atmosféra, hudba a držanie sa seriálu, systém lekárničiek a pár dobrých nápadov, kuša, Daryl Dixon“ cons=“grafika, nudný začiatok, nudné sekanie zombie, príbeh na bode mrazu, AI, katastrofický QTE, celé zle“ score=35 verdict=“Nepodarená adaptácia, ktorej by sa mal normálny hráč vyhnúť. Peniaze určite investujte do majstrovského diela v podobe adventúry od Telltale Games, ktorá stojí 3x menej, je 3x dlhšia a zahráte si ju s radosťou aj znova.“]