The Witness – RECENZIA

The Witness sa na nič nehrá. No ako dopadla táto puzzle hra v našej recenzii?

Ak by sa v hernom priemysle mal určiť pomyselný hrdina hry “Čakanie na Godota”, medzi najväčších ašpirantov by bez pochýb boli nominovaný The Last Guardian a The Witness. Pýtate sa prečo? Pretože vývoj oboch týchto hier trvá až nekonečne dlho. Teda v prípade The Witness trval, pretože hra vyšla na PC a Playstation 4 pred týždňom. Jonathan Blow, autor hry pritom The Witness ohlásil už pred 7 rokmi, v 2009, a znie to až neuveriteľne, no táto hra mala byť launch titulom pre Playstation 4. No táto konzola sa tejto pocty dočkala až po 2 rokoch, 2 mesiacoch a 11 dňoch. Presne toľko som netrpezlivo čakal na The Witness od launchu PS4 v Amerike. Lenže, ako to často býva, čím viac sa tešíme, tým väčšie prichádza sklamanie. No je tomu aj tentokrát? Dokázalo The Witness naplniť nie len moje očakávania, ale aj všetkých fanúšikov, ktorí na hru netrpezlivo čakali?

Vopred sa ospravedlňujem za malé spoilery, snažil som sa im vyhnúť, no bez toho sa to nedalo.

Úprimne, napísať recenziu na túto hru mi v tejto chvíli príde ešte ťažšie, ako ju dohrať. Nechápte ma zle, hra ponúka skvele navrhnuté hádanky, ktoré preveria naplno vašu inteligenciu a logiku, no jednoducho Jonathan Blow navrhol tak skvelú hru, až je to slovom ťažko opísateľné. Jedno z najväčších plusov tejto hry je, ako sa k vám, ako jej hráčom stavia. Neberie vás za idiotov, ktorým všetko vysvetlí a nechá vás potom hrať hru, ktorej princípy vám zhrnul v nejakom 5 minútovom inštruktážnom videu. The Witness svojich hráčov berie za inteligentných, logicky zmýšľajúcich ľudí, ktorý vnímajú svet okolo a svoje zmyslové vnímanie vedia používať. Je to pocit, ktorý bol pri hraní tejto hry aj právom zaslúžený. Jednoducho, na to, aby ste ju prešli, musíte chápať svet okolo seba…

The Witness_20160202190634  The Witness_20160202161700  The Witness_20160202174206

The Witness_20160131191302  The Witness_20160131191734

Hlavnou náplňou celej hry, ako inak, je postupné riešenie hádanok a tým pádom odomykanie laserov, ktoré svoj lúč nasmerujú na horu, čo je aj najvyššie miesto v celej hre. Až po vyriešení úloh v jednotlivých oblastiach sa vám odomkne koncová časť hry, ktorá ponúka najkreatívnejšie, a tým pádom aj jedny z najťažších úloh v celej hre. Je až neuveriteľné, že hra obsahuje viac ako 650 hádanok, pretože pri prvotnej prezentácii by sa mohlo zdať, že hlavolamy sa začnú časom opakovať a budú stereotypné. Síce sú všetky hádanky založené na princípe, že z okrúhleho začiatky musíte na hernej doske potiahnuť neprerušovanú čiaru do vyznačeného konca, vôbec nie sú stereotypné, práve naopak. Až neuveriteľné nápadité a miestami dosť náročné. V tomto musím Jonathanovi Blowovi zložiť veľkú poklonu, hra jednoducho obsahuje tak nápadité úlohy, až to nie je možné. (Pozn. aut.: pre lepšie pochopenie opisu hádanok si pozrite obrázky, pochopíte to tak lepšie, lebo autor recenzie to nevie vysvetliť dosť presne)

Samotný herný ostrov je rozdelený do oblastí, ktoré sú typické nejakým iným “šifrovaním” daných hádanok. Nechcem veľa prezrádzať, pretože hru a jej princípy by si mal každý hráč, ktorý má o ňu záujem, objaviť sám, ale nedá mi to. Jedná oblasť je typická tým, že herný plán je symetrický a to čo kreslíte na jednej polovici, sa symetricky kreslí aj na druhej strane. Raz je vašou úlohou, aby všetky malé čierne bodky boli prekryté čiarou, inokedy zas oddeliť čierne štvorčeky od tých bielych, alebo čiarou ohraničiť obsah, ktorý by sa skladal kostičiek, ktoré sú typické pre tetris. Tak či onak, zadania a ich pravidlá sú stanovené jednoducho, no ako sa častokrát v hre presvedčíte, to čo vyzerá z počiatku jednoducho, vám vie celkom pekne zavariť mozgové závity.

The Witness_20160131010116

The Witness_20160131194504 The Witness_20160131185517

Aby ste hru pokorili, budete sa musieť učiť a dozrieť. Lebo len ten, kto dozrie, sa dostane až na úplný koniec.

Čo mnohí hre vyčítajú, no ja to naopak beriem ako súčasť hry a jej posolstva je to, že hra nemá tutoriál a autor sa snaží o čo najmenší kontakt s hráčom. V podstate vás tak hra “vypľuje” na opustený ostrov, neprezradí vám nič a na všetko musíte prísť sám. Ja osobne to považujem za prejav úcty a inteligencie, pretože autor vás nechce nijak ovplyvniť a chce, aby ste zapojili svoju hlavu a logiku. V každej oblasti dá na začiatku sériu hádanok, ktoré vás uvedú do danej série a postupne svoju náročnosť už len stupňuje. A aby toho nebolo málo, častokrát jednotlivé typy úloh kombinuje, aby ste to nemali až tak jednoduché. Možno niekomu bude vadiť, že zo začiatku môže naraziť na typ hlavolamu, ktorý predtým nikdy neriešil. No to je súčasťou hry. Chodiť, skúmať svet okolo seba a objavovať. Mňa až neskôr, po určitom type hádanok, ktorých súčasťou boli aj tiene, napadlo si pozornejšie všímať nie len blízke, aj aj vzdialenejšie okolie tabúľ s úlohami. To som sa počas hrania hry naučil. Všímať si okolie a to až do takej miery, že časom začnete premýšľať o tom, ako geniálne je samotný ostrov navrhnutý.

Začnete premýšľať o tom, že prakticky všetko tak, ako je vymodelované a zasadené má nejaký zmysel a poslanie. V podstate ďalšou vyriešenou hádankou, prejdením nejakej oblasti či len prostým prechodom po hernom svete sa učíte. Môžete ísť po jednom mieste 20-krát a niečo vám ujde a všimnete si to až 21-krát. Jedno je však isté. Každý ďalší prechod po svete už nebude taký istý, pretože vy ste o niečo múdrejší, chytrejší a na ďalšie hádanky sa už nebudete pozerať tými istými očami. Pretože častokrát sa mi stalo, že riešenie danej úlohy, ktoré sa mi zdalo zo začiatku najmenej pravdepodobné, sa nakoniec ukázalo ako jediné správne. Poučil som sa, a pri ďalšej hádanke som skúšal už aj takéto, na prvý pohľad absurdné cesty riešenia. Hra má vlastné, logické pravidlá a je len na vás, či ich objavíte a dokončíte tak hru.

The Witness_20160131191923 The Witness_20160202190055

Hra zamestná prakticky všetky vaše zmysly pri riešení, teda ak si odmyslíme čuch (hmat je zastúpený držaním gamepadu). Budete musieť logicky myslieť, využívať pamäť, rozoznávať farby či počúvať. Napríklad pri úlohách so zvukom som sa trápil najviac. Logiku a princíp som v nich objavil, ale jednoducho moja neschopnosť rozoznať tóny a výšky mi spôsobovala pri týchto úlohách až frustráciu (to je aj dôvod, prečo ju hluchý alebo farboslepý človek nikdy nedohrá). Zato pri úlohách so symetriou som sa cítil ako ryba vo vode. Hra vás tak preverí v takmer všetkých aspektoch logického myslenia a sami zistíte, čo vám ide lepšie a čo nie. Ale to je normálne, predsa sa učíme celý život. Tiež sa mi páčili nápadité úlohy v oblasti s hradom. Nepoviem, v čom bol trik, to by som vám predsa pokazil celú hru, no páčilo sa mi neskôr riešenie hlavolamu v tejto oblasti, aby som odomkol laser. Musel som skombinovať všetky svoje doterajšie riešenia. A ešte jedno zaujímavé zistenie, ktoré som nadobudol počas recenzovania hry. “Ráno je múdrejšie večera” skutočne platí. To, čo mi o druhej v noci prišlo ako veľmi náročná úloha som ráno vyriešil hneď na prvý pokus.

Čo sa týka hádaniek, k vyriešeniu a odomknutiu koncovej oblasti by vás mohol hnať ešte jeden fakt. Tie v poslednej oblasti sú skutočne najbláznivejšie a najnápaditejšie. Boli naozaj skvelé, náročné a ak ste ich nevedeli vyriešiť, nebolo to hrou, ale vami. Niečo vám uniklo, alebo nejaké logická súvislosť vám jednoducho nedošla. Toto by sa ale dalo aplikovať na všetky hlavolamy v hre. Jednoducho, vašim najväčším nepriateľom pri riešení hlavolamov nie je ani tak samotný hlavolam, ako hranice vašej mysle.

The Witness_20160202203858

The Witness_20160202154915 The Witness_20160202204237

Hrou dokážete prebehnúť za 20 hodín, toľko to zabralo mne. A to nerátam hodiny, kedy som sa len tak kochal. Určite sa to dá aj rýchlejšie, určite aj pomalšie, ale to závisí od jednotlivca. No viem, že ešte veľa tajných miestností a secret puzzles som nevyriešil, podstatnú časť už mám za sebou. Ostrov je ukrytými vecami doslova prepchatý. Stačí si ich len všimnúť, a v tom je to čaro. Dám vám radu – ak chcete platinu z hry, tým pádom vyriešiť a pozbierať všetky audiology v hre, spravte tak pred samotným dokončením hry. Pretože akonáhle splníte poslednú hádanku v príbehu, hra vás vráti na začiatok, kedy je celý ostrov zamknutý. Áno, aj mňa to prekvapilo, pretože som sa rozhodol, že svoje “trofejové panenstvo” obetujem práve hre The Witness a dám ju na platinu. Až neskôr som si uvedomil, aké krátkozraké to odo mňa bolo a hra mi to dala vyžrať.

Čo vás na hre očarí ešte skôr, ako sa pustíte do riešenia hlavolamov, je samotný art štýl hry a jej spracovanie. Hra vyzerá fantasticky, kreslený štýl dokáže vykresliť až neuveriteľne nádherné prostredia a všetko to neskutočne dotvára atmosféru. Niekto by si pomyslel, že to vyzerá ba priam ako kreslená rozprávka. Áno, vyzerá, lenže od myšlienky kreslenej rozprávky vás vytrhne hneď prvý hlavolam, pri ktorom sa zaseknete. Ale hre to takto sekne, to áno, a navyše, takéto príjemné farby a vizuál na vás pôsobia do značnej miery aj ukľudňujúcim dojmom, čo sa sem-tam pri frustrujúcich hlavolamoch zíde. Príjemný vizuál tak dotvára aj vhodne zvolená hudba a zvuky prírody na ostrove. Je to taký zaujímavý kontrast. Na jednej strane znervózňujúce (frustrujúce) hádanky, na druhej ukľudňujúca grafika a zvuk. Jednoducho harmónia kontrastov.

The Witness_20160131184942  The Witness_20160131180720  The Witness_20160131012651

Úprimne, aj teraz po odohraní príbehu celkom neviem, o čom bol. Na jednej strane to je moja chyba, nakoľko som nepozbieral dostatok audiologov, ktoré by mi ešte bližšie rozpovedali príbeh a zámer autora. Na druhej strane, je to dosť filozofický príbeh a jednotlivé audiology sú len citáty známych osôb o vesmíre, živote, zmysle života, … Ale aj tu sa ukazuje zámer hry a jej podstate. Berie vás ako inteligentných ľudí, vzdelaných, ktorý vedia logicky myslieť a všímať si svet The Witness. Pretože niekedy aj ten najmenej podstatný detail sa stane tým najdôležitejším. The Witness je v podstate nie súboj hráč vs. hra, ale hráč vs. hráčova myseľ. Je to hra o poznaní, učení a aplikovaní jednotlivých logických zásad. Aby ste hru pokorili, budete sa musieť učiť a dozrieť. Lebo len ten, kto dozrie, sa dostane až na úplný koniec.

The Witness_20160131113101

Ak by som to mal zhrnúť, hra ponúka fantasticky nápadité hlavolamy, ktoré potrápia vašu myseľ a logické myslenie. Váš úsmev nad ľahkosťou niektorých bude striedať frustrácia z tých ostatných. Hra vás prinúti byť pozorný, chápavý a zapojiť všetky vaše zmysly. No neskôr pochopíte, že všetko to má zmysel a vašim najväčším nepriateľom budete vy sami. Nádherná ukážka tvorivosti autora. Jonathan Blow si zaslúži obrovskú poklonu a ani vyššia cena by tých, ktorých tento žáner baví, nemala odradiť. The Witness je fantastická hra, s vlastnými pravidlami. Ale o tom to celé je. Všetci sa učíme celý náš život …

The Witness
  • 10/10
    Hádanky - 10/10
  • 8/10
    Cena/výkon - 8/10
  • 10/10
    Grafika a atmosféra - 10/10
9.5/10

Aj keď The Witness môže niekoho odrádzať cenou, myslím si, že v tomto prípade je zaslúžená. Hra ponúka pocit a atmosféru typickú len pre The Witness a hádanky založené na jednoduchých princípoch sa na nič nehrajú a všetko závisí len a len na vás a vašej inteligencii. Je to herný skvost, ktorý by nemal chýbať u fanúšikov podobných hier.

Mám 21 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už takmer 6 rokov. A ak práve nehrám najnovšie pecky, tak ma nájdete na MatFyze kde študujem 🙂