Ultimate Fishing Simulator – Recenzia

3:50

– Chceš ísť so mnou na rybačku, alebo nie? Šup von z postele.

– uhmmm…

4:00

– Tak ideš alebo nie? Už mám naštartované.

– Dobre-dobre, veď už idem.

4:50 – Príchod k jazeru. Po hladine sa ešte plazil opar rannej hmly. Priestorom sa nieslo cvrlikanie, bzukot a šum lístia, ktoré oblizoval jemný vlhký vietor. To všetko jemne prerýval žblnkot vody o spadnutý spráchnivený strom na brehu.

5:00 Vzduch bol ráno ešte chladný, ale osviežujúci. Z auta zaparkovaného obďaleč sme postupne vliekli tony vybavenia. Udice, podberáky, kufrík s háčikmi, návnadami a všetkým možným, čo by nám pomohlo priniesť domov kvalitný obed, či len spomienku na kapitálny úlovok vo forme pamätnej fotografie.

5:10 – Všetko vybavenie už bolo prichystané, ale ešte nám čosi… Aaa tu to je. Vytiahol som starý zaváraninový pohár s trochou hliny a v nej sa jeden cez druhého hmýrili pre rybárov poklady najpokladovatejšie. Hromada slizkých červov. Prvý už putoval na háčik ani sa nenazdal a už fičal vzduchom a  s hlasným žblnknutím čľupol pod vodu. O pár metrov ďalej čľupol jeho kolega.

5:15 – Teraz už len otvoriť termosku, naliať si teplý čaj a odovzdať svoje telo rozloženej rybárskej stoličke.  Za chladného počasia po očku sledovať plavák, počúvať upokojujúce zvuky prírody , pošepky debatovať  a usrkávať z teplého nápoja, ktorý môže, ale nemusí obsahovať alkohol.

Ach, áno to je čarovná atmosféra rybárčenia. Ale čo tak tieto pocity zažívať z teplého pohodlia domova? Bez otravných komárov, alergických reakcií a prechladnutia. Ultimate Fishing Simulator má riešenie aj pre ľudí, ktorí nedokážu opustiť svoju komfortnú zónu. Nenúti vás moknúť v pršiplášti na rybárskej stoličke, či pri – 20° celzia vŕtať dieru do ľadu v jazere, aby ste cez ňu mohli chytať ryby. No, vlastne aj áno, ale iba virtuálne, v teplom objatí  a bezpečí domova.

Prvé dojmy

Prvý, nie príliš dobrý dojem, na mňa urobilo hlavné menu. Spočiatku bolo neprehľadné a relatívne ťažko sa v ňom orientovalo. Obzvlášť, ak ste začiatočník a nemáte skúsenosti s rybárčením a terminológiou. V takomto prípade sa s vami hra veľmi nemazná a hodí vás takpovediac do hlbokej vody. Na druhej strane tu nájdete encyklopédiu, v ktorej sa dočítate všetko potrebné o rybách a ku každému typu návnady či vybavení je napísané na aké typy rýb je to-ktoré vhodné.  Po niekoľkých hodinách sa však do orientácie v menu dostanete a nebude vám robiť problém nájsť čo potrebujete.

Hrateľnosť

Základom Ultimate Fishing Simulator je loviť ryby. (No shit, Sherlock!) Ale to nebude všetko. Po lapení úlovku sa môžete rozhodnúť, či korisť predáte, alebo vypustíte. Po predaji vám pribudnú peniaze a po vypustení ryby späť do prírody, vás hra odmení skúsenosťami v podobe XP navyše. Peniaze míňate na lepšie vybavenie (udice, navijaky, návnady atď.) a body zasa na vylepšovanie schopností. Za každý nový level získate jeden bod skúseností. Každý nový skill stojí jeden bod.

Schopnosti

Na výber máte prakticky len zo štyroch schopností, každá z nich má tri úrovne.  Hunter Vision, ktorý je akousi obdobou Eagle Vision, ktorý poznáme napríklad z Assassin’s Creed. Pohľad lovca vám umožní vidieť, na ktorom mieste sa ryby skrývajú. Ďalší skill vám zníži ceny v obchodoch, čo sa môže hodiť pri nákupe vybavenia. Ďalej si môžete zvýšiť silu, čo vám pomôže lepšie sa popasovať s mohutnejšími úlovkami. A schopnosť, ktorá vám dá xp boost +10%. Na záver ešte dva skilly, pomocou ktorých sa naučíte ovládať loď a vŕtať diery do ľadu – tieto nemajú úrovne.

Herné režimy

Ultimate Fishing Simulator vám ponúkne dva režimy obtiažnosti. Prvým a vhodným na začiatok je režim Normal, kde vám hra dopomáha arkádovými prvkami. Zaujímavý, pri tomto režime, je pohľad pod hladinu, kde máte perspektívu  ako keby ste mali hlavu pod hladinou a sledujete tak “naživo” ako sa vám ryba chytí na návnadu. Inak je hra z pohľadu prvej osoby a pokiaľ sa nedívate na detail pod hladinou, hra vám dopomáha priblíženým pohľadom na plavák, aby bolo lepšie vidieť, kedy sa pod vodou niečo deje.

Zásadným momentom celého úspechu je prakticky len to, kedy sa vám ryba chytí na háčik. Ten moment je dôležité vystihnúť, pretože ak zaútočíte príliš skoro, korisť vám unikne. Zmáknuť tento grif sa vám podarí v priebehu niekoľkých desiatok minút hrania a potom už ťaháte jednu rybu za druhou. Pozor si budete musieť dať jedine na pretrhnutie vlasca, ktorého napätie znázorňuje indikátor. Výhodou je, že hra vám ponúkne postupne aj iné metódy lovu.

Perfektným spôsobom ako sa priblížiť čo najreálnejšiemu zážitku rybárčenia je druhá herná obtiažnosť  a tou je Realistic. V tomto režime vám hra ponúkne prakticky to isté, ale zmiznú vám z obrazovky všetky nápomocné prvky v rátane pohľadu pod hladinu. Ocitnete sa s prútom v ruke pri jazere a budete civieť na plaváčik, či nezaznamenáte nejaký pohyb, presne ako v skutočnosti. Dopomôcť si môžete prikúpením rôznych pomôcok v obchode, ako je napríklad indikátor záberu.

Spôsoby lovu

Spôsobov, ako na podvodných špekulantov vyzrieť, je hneď niekoľko. Od klasického lovu na plaváčik a návnadu na háčiku sa postupne dostanete k lovu na prívlač, kde vám hra ponúkne hneď niekoľko typov návnad od spinnerov až po wobbler. Rovnako pri tomto type lovu budete mať na výber z niekoľkých metód, pomalé navíjanie návnady, twitching, stop & go a podobne – každý je podrobne rozpísaný v nápovede. Osobitou kategóriou je muškárčenie, či ice fishing, kde si budete musieť zabezpečiť celú výbavu. Postupným hraním a odomykaním nového vybavenia si môžete vyskladať celé sety, dovedna ich budete môcť mať päť.

Osobne ma nemilo prekvapilo, že hĺbka návnady pri love na plavák nemá vplyv na ulovenú korisť. Napríklad v prípade lovu na kapra, čo je dnová ryba, by mala byť návnada spustená čo najbližšie ku dnu, respektíve na dne. Ale aj pokiaľ ignorujete tieto zásady a návnadu necháte 30cm od hladiny, tak či onak, rybu v hre ulovíte. V tomto prípade mi celkom uniká pointa, prečo vlastne hra ponúka túto možnosť, keď nemá vplyv na výsledný efekt. Tobôž, ak sa jedná o simuláciu.

Grafika a zvuk

Grafický kabát hry je jednou z jej devíz. Vizuál je v niektorých momentoch naozaj fascinujúci. Vďaka rôznorodosti herných lokalít dokáže aj grafika pekne vyniknúť. Aj tu sa však nájdu chybičky, v podobe glitchov, ale to je otázka len ďalšieho vývoja, nakoľko je hra stále v predbežnom prístupe.

Zvukový doprovod je príjemný, v hre vás okrem upokojujúcich zvukov prírody môže sprevádzať aj internetové rádio, ktoré ponúka široký výber žánrov. V hlavnom menu hrá stále tá istá hudba, ale nie je príliš otravná, takže to nevadí. Navyše v menu nestrávite toľko času, aby sa to stalo repetitívne.

Multiplayer

Ultimate Fishing Simulator ponúkne aj multiplayerovú zložku, ktorá však nemá príliš čím ohúriť. Hra pre viacerých hráčov ponúka ranking systém, v ktorom sa hráči umiestňujú na základe počtu nachytaných rýb a celkovej váhy v kilogramoch. Pokiaľ by ste si chceli hru zahrať s priateľmi, tak vám to hra umožní, ale táto časť je spracovaná priam komicky, kde namiesto reálnych rybárov vidíte okolo seba len akési siluety. Tu je ešte na čom pracovať.

Ultimate Fishing Simulator

Multiplayer ešte potrebuje dotiahnuť.

Ultimate Fishing Simulator
  • 7/10
    Gameplay - 7/10
  • 8/10
  • 7/10
    Zvuk - 7/10
  • 4/10
    Multiplayer - 4/10
6.5/10

Ortieľ

Ultimate Fishing Simulator v niektorých momentoch balansuje na hranici medzi simuláciou a arkádou, hre by prospelo (minimálne v obtiažnosti Realistic) viac práve tých realistických prvkov. Na druhej strane niektoré nezdary a absurdity dobre vyvažuje veľkým množstvom vybavenia, rôznorodými spôsobmi lovu a pekne spracovanou grafikou. Multiplayer, ktorý nebudí dobrý dojem, ťahá hru dolu. Celkovo však Ultimate Fishing Simulator pôsobí dobre a dúfajme, že niektoré veľké, či mále chybičky autori postupne počas vývoja odstránia a tento simulátor lovu rýb bude naozaj ultimátny, ako hovorí aj jeho pomenovanie.