Unravel – RECENZIA

17 februára, 2016 Marek Jaroš

K akému výsledku sa v našej recenzii došplhal Yarny z Unravel?

Keď sa povie EA, mnoho hráčov si ako prvé vybaví hlavne športové série, ktoré EA vydáva bez prestávky už dlhé roky. No a potom hlavne podľa žánru. Mass Effect, Mirror´s Edge, Dragon Age, babám hlavne známy Sims a podobne. No minulý rok na E3 EA prekvapilo väčšinu hráčov. Odhalili totiž hru, ktorá nebola určená pre masy a ani jej vývoj sa nepočítal v desiatkách miliónov dolárov. Unravel, ktorého hlavný hrdina Yarny je upletený z priadze. No stačí roztomilosť na to, aby hra hráčov očarila a bodovala v našej recenzii? Jasné, že nie! Ale prečo by vám Unravel nemal ujsť, sa už dočítate nižšie.

Ak by ste v Unravel hľadali klasický príbeh, nepochodili by ste. Hra ho totiž nemá. Nečakajte žiadne dlhé texty, tobôž už žiaden dabing. Jednoducho sa ocitnete v dome starenky, ktorý bude slúžiť ako pomyselné lobby. Jednotlivé fotografie rozmiestnené po dome, sú spomienky a každá z nich reprezentuje vlastnú úroveň. Takto sa spolu s Yarnym dostanete do 11 rôznych úrovní, a vašim cieľom tak bude prejsť tieto úrovne a skompletizovať album spomínanej starenky. Každý level vám dá nejakú myšlienku a reálne fotografie z výletov. Osobne mám pocit, že niektoré fotografie sú z rodinných výletov Martina Sahlina, directora hry. Ale to je jedno, Yarny vás totiž zoberie na nevšedný príbeh, plný emócii a aj nejakého toho ponaučenia.

Unravel_20160210183440  Unravel_20160210183217  Unravel_20160210195827

Unravel_20160213003341  Unravel_20160213003600

Základným herným princípom je samotný Yarny a fakt, že je z priadze. Tá totiž nie je nekonečná a počas úrovní budete musieť hľadať aj klbká s priadzou, aby ste sa pohli ďalej. Tie zároveň slúžia aj ako checkpointy. Niekedy sa vám jednoducho stane, že hra vám nedovolí sa pohnúť ďalej, pretože vaša priadza je krátka. A tu nastávajú prvé problémy, ktoré vás vytrhnú z presvedčenia, že Unravel je detská hra. Musíte sa vrátiť a jednoducho nájsť inú cestu, aj keď ste si mysleli, že táto je jediná správna. Nestávalo sa mi to veľakrát, no vždy som si myslel, že iná cesta už nebude. Nuž, pri hre musíte byť aj pozorný, pretože nie vždy na prvýkrát zbadáte to, čo vám pomôže sa pohnúť ďalej.

No to, že je Yarny z priadze má aj iné výhody. Svoju priadzu vie využiť ako lano, takže sa dokáže zachytiť, hojdať, šplhať, spraviť si s priadze most, … Jednoducho prakticky všetko, čo sa len dá. A všetko toto vám bude pomáhať na to, aby ste prechádzali jednotlivými úrovňami, ktoré obsahujú logické hádanky. Za tie musím autorov pochváliť, sú nápadité a využívajú fakt, že Yarny je malá postavička. Hádanky sú tak tvorené v prostredí, ktoré môžete poznať okolo seba v prírode a vývojári sa s nimi pohrali celkom do sýtosti.

Unravel_20160212182225  Unravel_20160213002411

Unravel_20160213002935

Unravel_20160210184143  Unravel_20160210184631  Unravel_20160212180850

Čo však môže viacerých ľudí zamrzieť, je fakt, že hra občas hádanky, respektíve ich obtiažnosť dávkuje veľmi náhodne, čo spôsobuje miestami pocit frustrácie. Nie je to ako v The Witness, kedy sa náročnosť hádanok stupňovala. Tuto sa môže stať, že po dlhej pasáži ľahkých hádanok príde nejaká, na prvý pohľad jednoduchá, no v skutočnosti až frustrujúco ťažká hádanka. A ak sa k tomu pridá ešte ten problém, že nemáte dosť priadze, viete sa na jednom mieste zaseknúť na pekne dlhú dobu. No a potom príde ďalšia séria ľahký hádanok, potom ťažšia, … Nechápte ma zle, je dobré, že hra vám dá zabrať a ponúka nejakú výzvu  , no niekedy vám hra ponúka hádanky bez premýšľania. Ťažká, ľahká, … jednoducho, čo príde, to vám naservíruje. Niekomu to tak vyhovuje, tak ako mne, pretože nikdy neviem čo nasleduje, ale niekomu zase nie. Je len na vás, kam sa zaradíte.

Niekedy sa budete hojdať, aby ste dosiahli vyššie, niekedy práve naopak, bezpečne sa “zlaňovať” dole, niekedy si spravíte z priadze trampolínu, a inokedy zase poslúži ako most na prenesenie predmetov, ktoré vám na ceste za koncom neraz nejako pomôžu. Síce by sa mohlo zdať, že v klasickej plošinovke takto vývojárom rýchlo dôjdu nápady, no opak je pravdou a pri hre sa budete baviť. Jednotlivé úrovne vám tak zaberú čas podľa toho, ako dlho sa pri hádankach zdržíte. Mne trvali v priemere od 35 do 45 minút.

Unravel_20160210185539

Unravel_20160213211027 Unravel_20160213003619

Ďalším plusom hry, ktorým vás Unravel už na prvý pohľad zaujme, je fotorealistická grafika, ktorá dáva dôraz aj na ten najmenší detail. Obrázky z hry vyzerajú takmer ako fotografie. Samotné prostredia v hre sú vymodelované na základe skutočnosti, z jednotlivých fotiek, ktoré v hre budete vidieť a niekedy si poviete, že je to až neuveriteľné, ako veľmi sa podobá na realitu level, ktorý ste práve dohrali. To mňa osobne ešte viac spojilo s hrou, pretože som sa cítil ako na návšteve na spomínaných miestach. Les počas jesene s farebným, oranžovo-žltým lístím vo mne vyvolával príjemnú, oddychovú náladu akú môžete zažiť práve počas jesenných prechádzok parkmi či lesmi. Zato tmavá noc v priemyselnej oblasti vo vás vyvolávala práve opačnú atmosféru.

A keď už je reč o atmosfére, tú dokresľujú samotné zvuky prírody a prostredia okolo vás, no aj parádny soundtrack. Hre po tejto stránke nemožno nič vytknúť. Jediným možným negatívom celej hry tak ostáva to, že prakticky okrem prechádzania jednotlivých úrovní, v nej nerobíte nič iné, čo po čase môže byť pre hráča dosť stereotypné a prakticky ho okrem zbierania secret gombíkov v hre nič nemotivuje na to, aby jednotlivé úrovne prešiel znova.

Unravel_20160213211848

Unravel_20160213223215  Unravel_20160213212943

Ak by som to mal zhrnúť, Unravel ponúka roztomilého hrdinu, Yarnyho, na ktorého len tak skoro nezabudnete, a to aj napriek tomu, že nerozpráva. Roztomilá postavička, prekrásna fotorealistická grafika podtrhnutá skvelou hudbou v pozadí môžu navodiť atmosféru, že titul je pre menších. No to nie je pravda. Aby ste pochopili metaforický príbeh hry, potrebujete mať už nejaký ten vek a aj hádanky vám miestami dajú zabrať. Unravel tak nie je klasický titul od EA, no ak vás zaujal, rozhodne by ste mu mali dať šancu, zaslúži si ju.

Unravel
  • 7/10
  • 9/10
  • 9/10
  • 8/10
    Hudba/Atmosféra - 8/10
8.3/10

Unravel

Roztomilý hrdina Yarny vás zavedie na miesta, ktoré by ste na prvý pohľad od skutočnosti len ťažko rozoznali. V roztomilej hre vám dá miestami až frustrujúco zabrať, skvelá hudba a atmosféra vás tak vtiahnu do síce svojského, no milého príbehu. Ak vás titul zaujal, rozhodne by ste mu mali dať šancu!

5 (1 vote)