The Vanishing of Ethan Carter – Recenzia

2 októbra, 2014 Lukáš Kanik

Vďaka Ethanovi Carterovi sa poľskí vývojári z The Astronauts dostali na zoznam obľúbených vývojárov.

Čas od času vyjde hra, ktorá nekladie na hráčov veľké nároky, práve naopak, oddýchnu si a zrelaxujú pri nej. Ale na druhej strane sú to hry, ktoré za svoju nenáročnosť skrývajú niečo hlbšie, možno myšlienku na pochopenie, alebo vizuál, ktorého sa nebudete vedieť nabažiť. Presne taký je The Vanishing of Ethan Carter.

Úvodná veta hry vás upozorní na to, že vás nikto nebude držať za ruku a je len na vás, ako prežijete tento príbeh. Je krátky, treba uznať, hru dokončíte za tri hodiny, avšak zanechá vo vás pozitívne dojmy, ktoré budete chcieť predať svojim známym. Keď vaša postava – Paul Prospero vyjde zo železničného tunela do Red Creek Valley, ostanete v nemom úžase. Hra zakladá na objavovaní okolia a práve preto autori vytvorili fantastické, do posledných detailov vymazlené prostredie jesenných lesov.

Vizuál hry vás nechá v úžase od prvej sekundy, až do poslednej (a to doslova) a tlačidlo na screenshoty budete stláčať častejšie, než je zdravé. Ethan Carter vás k tomu doslova prinúti, pretože grafika je tou najrealistickejšou, akú sme za posledné roky videli. Práve preto, že hra kladie dôraz na objavovanie, autori detailne vytvorili každý jeden kút tohto sveta, lesy, cesty či budovy. A každý jeden kút v sebe skrýva nejaký príbeh, malý, či veľký, na čo prídete hneď ako sa pred vami objaví prvá skladačka prípadu zmiznutia Ethana Cartera.

Je to malý chlapec, ktorý svojou predstavivosťou zaskočil nie len rodinných príslušníkov, ale aj vás – detektíva Prospera, ktorému prišiel od malého Ethana list. Prospero sa púšťa do prípadu tejto čudesnej rodinky a tohto miesta, kde sa udialo niekoľko zločinov. Riešenie hádaniek je asi tak jednoduché, ako chôdza po okolí a jediné, čo od vás hra vyžaduje je pozornosť. Pri nájdení nejakej stopy sa pred vami zobrazia myšlienky, po nájdení všetkých stôp po zločine je na vás, aby ste poskladali, čo sa na mieste stalo. Vo forme flashbackov je treba uložiť momenty tak, aby chronologicky k sebe sedeli a vďaka tomu budete vidieť kompletnú animáciu zločinu. Tie vám odhalia ďalšie kúsky príbehu, motívov a najmä to, čo sa stalo s Ethanom Carterom.

Okrem troch veľkých zločinov je tu niekoľko menších hádaniek, bez ktorých nie je možné dokončiť príbeh úplne. Všetky puzzle sú veľmi šikovné a inovatívne, avšak bez spoilerov vám toho asi veľa prezradiť nemôžem. Rozhodne si aspoň trochu potrápite mozog v tej príjemnej forme, kedy si budete pochvaľovať genialitu vývojárov bez štipky frustrácie. To, že v hre nenájdete žiadnych nepriateľov a žiadne nebezpečenstvo len pochvaľujem.

Red Creek Valley je na prvý pohľad rozsiahla oblasť s jazerom, priehradou, kostolom a ďalšími menšími budovami, no tento pocit navodzuje krásne spracované pozadie. V skutočnosti sú oblasti menšie, ako sa zdajú ale vďaka scenérii naokolo pôsobia veľkolepo. O to krajšie vyniknú so správnym svetlom zapadajúceho slnka. Na potulkách svetom sa dokonca nebudete cítiť ani sami, hudba je úžasná a poetické rozprávanie detektíva Prospera geniálnym spôsobom dotvára pozadie sveta a príbehu.

The Vanishing of Ethan Carter využíva fotoscan (preto sa takmer nič na scéne nehýbe) na vytvorenie fotorealistického prostredia, takže skaly, kôra stromov, knihy, steny a zem – všetko je neuveriteľne detailné. Často som sa pristihol pri tom, ako si prezerám detailnosť textúr, kochal som sa výhľadom do diaľky, hustým lesom a príjemnou hudbou. Ethan Carter je rozhodne vizuálnym zážitkom, možno takým, ako sme kedysi prežívali pri vydaní prvého Crysis. Screenshoty v recenzii som sa snažil nekomprimovať, takže si ich určite pozrite, fotorealistické textúry majú takmer všetky objekty v hre.

Čo viac dodať. The Vanishing of Ethan Carter je bezpochyby jednou z najlepších exploration adventúr na trhu a je obrovská škoda, že je tak krátka pri cene 19 eur (Steam). Jedinou chybičkou, ktorá by vám nemusela ani vadiť je auto-save, ktorý vám uloží hru až po ďalšej príbehovej animácii. Rozhodne doporučujem pre tých, ktorí majú radi tento žáner, chcú sa kochať krásnym vizuálom a zároveň nenáročnými hernými mechanikami odhaľovať mysteriózne príbehy.

The Vanishing of Ethan Carter
  • 8/10
  • 9/10