Watch Dogs – Recenzia

1 júna, 2014 Lukáš Kanik

Na Watch Dogs sme čakali ako deti na Vianoce, dokázal ale splniť vysoké očakávania? Zaslúži si hra označenie NextGen?

Ubisoft nám naservíroval po dlhom odklade novú značku, z ktorej nám na veľtrhu E3 v roku 2012 padla sánka. Pri samotnom hraní už sánka nepadá, očakávania prevýšili finálnu kvalitu, ale stále ide o kúsok, ktorý by ste nemali minúť. Dôvodom môže byť najmä to, že ide o obsahovo nabitú mestskú akciu.

Príbeh Aidena Pearca nám až doteraz bol neznámy, hra bola prezentovaná ako hackerská akcia s originálnymi možnosťami v meste. Nášmu hrdinovi však z pomsty umrie neter a my sa po roku vydávame na stopy útočníkom. Výborne prezentovaná a originálna tematika tohto sveta je zatienená slabším podaním príbehu, v ktorom si nemáte šancu obľúbiť postavy a zaujímať sa o ne. Spoločníkmi vám budú potetovaná hackerka Clara a fixer Jordi, ktorí vám budú pomáhať v prípravách misií, ale ich osobné záujmy, či emócie nie sú rozvinuté, takže ani tu nečakajte budovanie vzťahu.

Všetky postavy pôsobia tak plocho, vrátane nepriateľov a chvíle, kedy sa im dostanete pod kožu naozaj oceníte. Napríklad v prípade sledovania tučného Bedbuga sa s jeho postavou zoznámite trochu bližšie. Škoda nevyužitého potenciálu a príbehu, ktorý tu mohol hrať významnú rolu. Hľadanie stôp po útočníkoch a rodinných príslušníkov sa bude prekrývať s ďalšími záujmami vedľajších postáv, našťastie Aiden vám bude hlavný cieľ pripomínať často, takže sa nestratíte.

Na hráča čaká celkom zaujímavý výlet po Chicagu, napríklad na burzu s bielym mäsom, do väznice, či do prírody, kde strávite nejakú tú hodinku. Drvivá väčšina hry sa odohráva v meste a obrovské vodné plochy nie sú naopak využité vôbec. Nejako tomu nechápem, pretože jazdenie na člnoch je zábava a pri jedinej naháňačke na člne vám dokonca hra dá radšej motorku. Na lietadlá a vrtuľníky zabudnite.

Výpravu a striedanie prostredí znova kazí fakt, že náplňou hlavných misií väčšinou býva to isté. Dostať sa na miesto, vyčistiť to tam od priateľov a hacknúť dôležitý server. Nechýbajú tu však ani klasické sledovačky, zmena identity, naháňačky, prestrelky a napokon aj vcelku originálne navádzanie druhej príbehovej postavy na diaľku. Jednoducho scénu sledujete cez bezpečnostné kamery a navigujete druhú postavu tak, aby sa nepozorovane dostala na miesto.

Z čoho mám radosť sú bohaté možnosti plnenia misií. Každý váš prechod môže začať a skončiť inak a pri troche šťastia je možné sa vyhnúť aj zdĺhavým naháňačkam. Jadro hry však tvorí hackovanie a niekoľko úvodných misií je možné prejsť s Aidenom bez pohnutia. Len sa napojíte na najbližšiu bezpečnostnú kameru v objekte a reťazovým posúvaním je možné získať všetky potrebné info, či zneškodniť väčšinu nepriateľov v okolí.

Práve na tento účel je dizajnované prostredie plné možností hackovania a presunu. Tu trčí zo steny plynová rúra, tam poistky a na podlahe zase elektrické rozvody. Všetko môžete elegantne odpáliť v správny moment a postupne eliminovať hliadky. Systém krytia je prevzatý z posledného Splinter Cell a v kombinácii so správnymi gadgetmi dokážete prejsť drvivú väčšinu misií bez prestrelky. Aiden môže nepriateľov tiež odlákať zvonením telefónu alebo narušením komunikátora a ručne omráčiť skôr, než stihnú zaregistrovať. Možnosti stealthu sú jednoducho paráda.

Všetko ovládate mobilom v ruke, a k dispozícii je vám celé mesto. Ovládate všetky kamery, brány, zátarasy, mosty, dokonca aj parové potrubia pod cestami a stlačením jedného tlačidla môžete odrezať od elektriny celý blok. Profily obyvateľov aj možnosti na mape je však nutné si odomknúť ovládnutím ctOS stanovíšť, ktoré sú po vzore Assassin´s Creed a Far Cry 3 rozmiestnené po celej mape. Hacknutím servera ctOS budete mať prístup k databáze všetkých obyvateľov v danej lokalite a hackovať tak môžete ich telefonáty, smsky, bankové účty, ale aj vozidlá a napokon aj ich príbytky. Ubisoft, rovnako ako aj prekladatelia do češtiny, sa museli poriadne zapotiť, pretože v Chicagu nenájdete dve osoby s rovnakým popisom. Je fantastické, že každý z náhodných obyvateľov má inú charakteristiku alebo konverzáciu v mobile. A nech je príbeh vážny a bez štipky humoru, tieto osudy obyvateľov vás zaručene rozosmejú.

Hacking a všetky Aidenove schopnosti vrátane spomalenia času sú podporené rozsiahlym stromom schopností, ktorý si ľubovoľne odomykáte za získané skill body. Vlastne si vďaka tomu podporíte štýl hrania, ktorý vám vyhovuje. Budete chcieť ovládať všetky prvky v meste, alebo sa skôr zameriate na kradmý boj, či hrubú silu zbraní?

Zatiaľ čo prvý akt hry je trochu nudnejší (aktov je 5, dokopy 46 misií) počas ďalších sa vám otvárajú možnosti a akákoľvek činnosť je zábavnejšia. Zatiaľ čo naháňačky s agresívnymi policajtmi sú frustrujúce v začiatkoch, neskôr, s využitím schopností je to hračka. Zaujímavá je schopnosť vypnúť motor a ukryť sa v aute, kedy si vás policajti a nepriatelia nevšimnú pri prejazde okolo. Trošku fail, že z auta nie je možné strieľať, ani hádzať výbušniny a teda okrem búrania a pascí v meste nemáte inú šancu čeliť nájazdom. Vystúpiť z auta aby ste si zastrieľali je samovražda, Aiden vydrží dva, možno tri výstrely.

Ovládanie áut je zjednodušené a arkádové, ako to len ide. Jazdný model si jednoznačne berie príklad z Driver: San Francisco a chýba mu fyzikálny model, ktorý konkurenčné GTA malo aspoň čiastočne. Autá sa doslova vznášanú na vozovke, sú ťažké a zároveň pri nárazoch lietajú ako z papiera a chýba im model poškodenia. Maximálne odletí plech z kapoty a začne sa dymiť, naozaj chabé spracovanie. Aj napriek tomu som sa pri jazde autom, či motorkou cítil veľmi pohodlne najmä preto, že ovládanie je veľmi presné (ešte presnejšie ako v GTA V) a tak si budete užívať kľučkovanie medzi autami.

Mesto Chicago je preplnené vedľajšími úlohami a tak namiesto dvadsiatich hodín čistého času za príbehové misie sa herná doba priemernému hráčovi natiahne aj na 30-35 hodín a to vďaka náhodným udalostiam v meste. Príbeh GTA V bolo možné dohrať za 30 hodín, Watch Dogs ale považujem za trvácnejšiu hru, čo sa obsahu týka. Stále je tu čo robiť a väčšinou po každej príbehovej misii vás zaujme niečo iné, budete napadnutí iným hráčom, pôjdete čeknúť hotspoty, či zastaviť nejakého zločinca.

V okolí sa totiž objavujú náhodné udalosti zločinov, kedy môžete zasiahnuť a vylepšiť si reputáciu v meste. Čím lepšia reputácia, tým tolerantnejší budú obyvatelia a políciu na vás budú volať menej často. Ak sa rozhodnete ísť cestou zloducha, svoju tvár očakávajte v správach v spojení so všetkým, čo sa v Chicagu zomelie. V náhodných udalostiach môžete zastaviť zlodeja, alebo vraha a za včasné zasiahnutie, kedy ušetríte aj potenciálnu obeť získate dvojnásobné množstvo kladnej reputácie. Kiež by to malo vplyv aj na toleranciu policajtov, alebo zľavy v obchode. Tieto zločiny považujem za príjemné spestrenie túlania sa po meste, pretože vás do nich nikto nenúti.

Možno trochu škoda, že mesto pôsobí na hráča fádne. Jasné, na jednej strane je neuveriteľne živé a autori sa s obyvateľmi riadne pohrali, ale všetko to pôsobí ako pripravené ihrisko pre hráča, nie ako mesto, ktoré by ste mali chuť objavovať. Možno práve preto, že všetko v meste je zaznačené na mape a odomyká sa to hacknutím ctOS serverov. Mesto nepôsobí ako niečo, čo žije bez vás a nedejú sa tu veci, na ktoré nemáte vplyv.

Aj napriek tomu ide o jedno z najrealistickejše spracovaných miest vo videohrách. Na uliciach stretnete pouličných raperov, hádajúce sa páry (áno, občas vtedy chlap udrie ženskú), bubeníkov na hrnce, chalanov, ktorí sa hrajú s lietadielkom na ovládanie, ženské pri joge, beatboxerov a mnoho ďalších zaujímavých ľudí. Občas sa na ulici stane dopravná nehoda bez vášho pričinenia a občas si vás niekto začne fotiť.

Multiplayer na mňa tiež pôsobí výborným dojmom, najmä vtedy, keď funguje. Na pripojenie do akéhokoľvek herného módu je totiž nutné čakať niekoľko dlhých minút a počas tejto doby nemôžete nakupovať ani spúšťať vedľajšie misie. Na pripojenie s priateľom zabudnite, ani štyri dni po vydaní hry to nefunguje, pravdepodobne kvôli serverom Ubisoftu.

Online režimy ponúkajú kompletný servis, ktorý by ste od Watch Dogs mohli očakávať. Snáď najzaujímavejším je hackovanie iného hráča, kedy sa pripojíte do jeho hry a do mobilu mu nainštalujete hack. Vtedy mu príde upozornenie o tom, že je hackovaný a na mape sa zobrazí oblasť, v ktorej sa musíte držať, aby ste vytiahli všetky dáta. Obaja na svojich počítačoch hráte ako Aiden Pearce, avšak navzájom sa vidíte ako náhodné NPC postavy. Druhý hráč teda musí oskenovať všetky postavy naokolo, aby vás našiel, zatiaľ čo sa kruh oblasti zužuje. Priznám sa, že pri tomto móde mi stúpal adrenalín a búšilo srdce, pretože sledovať pobehujúceho hráča, ktorý ma nervózne hľadá, zatiaľ čo ja som skrytý za volantom stojaceho auta je poriadne na nervy. Podobným módom je sledovanie osoby, kde ho však nehackujete.

Úplne iným módom je dešifrovanie, ktoré je určené viacerým hráčom online. Ide o akúsi variantu na capture the flag, kde jeden tím hráčov drží súbor, ktorý hackuje, druhý tím sa ho snaží zobrať na svoju stranu. Ide o výborný a zábavný mód s prestrelkami, a rýchlou akciou, na rozdiel od pomalej a nervóznej sledovačky a hackovania. Akčné sú napokon aj online závody v spojení s rôznymi pascami v meste, ktoré môže spustiť ktorýkoľvek hráč na trati, a sú tak ďalším adrenalínovým zážitkom.

Posledným módom je výzva ctOS Mobile. Ide o akýsi závod cez checkpointy, počas ktorého sa vám do hry napojí hráč s mobilom, alebo tabletom v ruke. Túto aplikáciu si stiahnete na iOs a Android a vďaka nej môžete ovládať všetky prvky mesta kdekoľvek s pripojením na internet. Všetko prebieha v reálnom čase bez oneskorenia a na mobile vidíte reálny pohyb PC hráča. Zatiaľ čo on je zamestnaný jazdením cez checkpointy, zbieraním peňazí a časových bonusov, úlohou mobilného hráča je zabrániť mu v tom spúšťaním rôznych zátarás a pascí. Znova podotýkam, že pripojenie do hry cez mobil trvá celé minúty, každopádne ide o výborné spestrenie a rozšírenie herných možností.

Všetky multiplayerové výzvy sa vám zobrazia priamo v kampani a je na vás, či ich prijmete alebo nie. Aj tak budete musieť čakať minúty, kým to nabehne, no prechod do multiplayeru je viac menej plynulý. Aidena vám to len presunie do tej časti mesta, kde sa online hackovanie, závod, alebo prestrelka bude odohrávať. Jediné, čo nepotvrdzujete je hackerský útok iného hráča do vašej hry v prípade, že máte možnosť otvorenej hry zapnutú v nastaveniach.

Prakticky všetko ovládate mobilom, od online kontraktov, cez kúpu vozidiel (vozidlá je možné si nechať doviezť, alebo využiť rýchle cestovanie vlakom) až po strom schopností. V mobile tiež nájdete playlist pesničiek, štatistiky, rebríčky a tiež minihry, ktoré vás v alternatívnej realite zabavia na ďalšie dlhé hodiny.

Na mape nájdete niekoľko minihier ako poker, šachy, cash run (zbieranie mincí parkour behom) alebo alkoholickú hru. Okrem toho si môžete aj cez mobil spustiť tzv. digitálne tripy do alternatívnej reality, ktoré z Chicaga spravia prostredie pre úplne nové, absurdné hry. V jednej budete skákať z jednej kvetinky na druhú, v ďalšej hre sa zhostíte veľkého mechanického pavúka, ktorý ničí okolie, v ďalšej spustíte Carmageddon alebo boj s mimozemšťanmi a v ďalšej sa ocitnete ako jediný živý človek v Chicagu. Tento mód sa volá Alone a cieľom je úplne sa vyhnúť nepriateľom, spustiť maják, ktorý osvieti a oslobodí určitú časť mesta. Len pri tomto móde som strávil hodinu a pol, je fakt podarený.

Všetko to znie ako poriadne nabúchaná porcia na dlhé bezsenné noci. Nie len príbeh vás zabaví na desiatky hodín, ale aj multiplayer a podarené minihry, a od hry vás neodtrhne ani aplikácia na mobil. A preto mám pocit, že autori venovali pozornosť skôr neuveriteľne bohatej hernej náplni, ako celkovej kvalite spracovania.

Graficky je to skutočne fantasticky vyzerajúca hra a najmä na Xbox One a PS4 vyzerá Watch Dogs výborne pri stabilnom FPS. PC hráči, ktorí maju samozrejme najkrajšiu verziu ale pociťujú problémy s načítavaním herného sveta, kedy hra pri jazde mestom proste trhá aj na highendových herných zostavách. Tento problém by som však nepripisoval optimalizácii, hru si totiž zahráte na vysokých detailoch aj na stredne silných zostavách so staršou grafikou a 4GB RAM. Bohužiaľ, tento problém sa týka streamu textúr z pamäte a vývojári odporúčajú minimálne 3GB grafiku.

Hra vyzerá najlepšie najmä v noci, alebo v daždi, vtedy si naozaj poviete, že ide o next-gen titul hodný roku 2014. Bohužiaľ hra nevyzerá tak atmosfericky, ako v roku 2012 na E3, ale všetko, od mesta, cez krajinu až po neuveriteľne nádhernú a realistickú vodu, vyzerá výborne (všetky screenshoty v recenzii fotené na ultra detailoch). Niektoré textúry sú však ploché a všimnete si toho hlavne počas dňa, vtedy nevyzerá extra výnimočne. Pochváliť však môžeme aj výborné animácie a efekty, odlesky na mokrej vozovke či celkový vizuál budov, ktoré na mňa pôsobili fotorealisticky. Negatívum je slabé vykresľovanie objektov do diaľky a nevyužitá hĺbka poľa, čo jej rozhodne na známke „nextgen“ neuberie.

Výpis nevyladených prvkov ale pokračuje a okrem katastrofálnej čakacej doby na multiplayer vás bude štvať najmä fyzika a programátorské detaily. Nie je možné skákať, strieľať bez mierenia, neexistujú tu rádio stanice, iba zoznam skladieb, polícia po vás vždy bude len strieľať bez zatknutia (a vyšle len vrtuľník a pár áut), akcelerácia myši sa nedá upraviť a takmer úplne chýbajú dynamické tiene zo svetiel na vozidlách, ktoré aj GTA IV z roku 2008 zvládlo bez problémov. Či vám to skazí hranie, alebo nie, uvážte sami.

Watch Dogs je príkladom toho, že netreba vždy dávať prednosť hernej náplni pred jej kvalitou. Áno, ponúka obrovské množstvo možností a vedľajších úloh, ktoré vás zabavia na desiatky hodín, bohužiaľ príbeh je spracovaný menej zaujímavo a nie je hlavným ťahákom hry. Tým pozitívom sú práve možnosti, ktoré vám hra dáva, či už sú to rôzne spôsoby prejdenia misií, alebo vedľajšie úlohy, alternatívna realita, či skvelý multiplayer. Watch Dogs ale trpí technickými, aj dizajnovými nedostatkami, ktoré by ju mohli inak zaradiť medzi tri najlepšie open-world akcie posledných rokov.

Watch Dogs si môžete kúpiť v češtine s okamžitým doručením na XGames
Watch Dogs
  • 8/10
  • 9.5/10
    Vizuál - 9.5/10
  • 9/10
  • 8.5/10
    Multiplayer - 8.5/10
  • 7.5/10
    Technické spracovanie - 7.5/10
8.5/10

Watch Dogs je výborná, námetom originálna mestská akcia nabitá hernou náplňou v singleplayeri aj online. Možno trochu slabšie zvláda hlavné postavy, technické spracovanie a drobné detaily, ale svet je tak bohatý a živý, že tomu nebudete venovať veľkú pozornosť. Nálepku nextgen si rozhodne zaslúži nie len kvôli fantastickej grafike.

3.17 (6 votes)