Age of Mythology: Retold - Recenze
Pojďme se podívat, jak dopadl staronový výlet do Řecka, Egypta a na sever
Psal se říjen 2003, Age of Mythology už bylo v tu dobu rok od vydání a já si na své šesté narozeniny rozbaloval dárek. Pod balícím papírem se objevila krásná a tehdy ještě větší krabicovka než obvykle. Bylo to právě Age of Mythology, které se pod papírem skrývalo a já netušil, jak pro mě tato strategie bude důležitá.
Age of Mythology ve mně totiž vzbudilo zájem o RTS strategie, kterých jsem díky tomu vyzkoušel opravdu desítky. Je ale pravdou, že žádná jiná strategie, ve mně nenechala takové skvělé pocity, jako právě tehdy Age of Mythology.
Nejen kvůli tomu, že miluji řeckou mytologii, ale i díky zajímavým fantasy prvkům a hratelnosti, je pro mě Age of Mythology na prvním místě ze všech strategií. Ano, umístilo se i před takovými velikány, jako je Age of Empires, nebo Starcraft. A to už je co říct.
No a teď tu sedím po 21 letech, zarostlý vousem, se starostmi nad hlavu, ale s tou obrovskou dětskou radostí jako před lety. Je tu totiž znovu Age of Mythology, tentokrát remake verze s podnázvem Retold. Vůbec se necítím jako stařec, když se remakují hry, které vyšly když už jsem byl na světě.
Staří známí
Hned od prvního spuštění je vidět, že hra prošla prakticky novým vývojem a protože se vývoje chopili vývojáři novodobých Age of Empires, tedy remasterů a posledního dílu, je to na hře hodně znát. A je to dobře. Nedovedu si představit, kdo by byl povolanější než právě oni.
Hned při prvním spuštění poznáte, že se opravdu jedná o de facto novou hru. Kompletně přepracované menu, které je pravda trošku kostrbaté a nepřehledné, ale dá se nad tím přimhouřit oko. Nechybí pochopitelně známe režimy jako šarvátka, online souboje, nebo v původní verzi oblíbený editor.
K dispozici budou pochopitelně i módy, které už známe z remasterovaného dílu Age of Mythology: Extended Edition. Ten si mimochodem ve své době vysloužil vskutku příšerná hodnocení. Už od prvního spuštění hry a první interakce s menu i s prostředím poznáte, že hra opravdu došla velkému grafickému přepracování.
Kompletně celé menu i grafika jsou nápadně podobné již zmíněnému Age of Empires 4. Vývojáři se rozhodli nevymýšlet nic speciálního a zkrátka využít to, co znají. A je to to nejlepší rozhodnutí co mohli udělat.
Prostagma
Jakmile spustíte kampaň, dýchne na vás závan starých časů spojených do modernějšího ztvárnění. Kompletně celé UI je přepracované, stejně tak i modely všech jednotek a hrdinů. Třešničkou na dortu jsou potom mnohem lépe vypadající cutscény, kde rozhovory postav doplňují ještě krásně kreslené podobizny hrdinů. Je to nádhera.
Musím se přiznat, že jsem Age of Mythology dohrál během posledních Vánoc. Ale když jsem poprvé spustil kampaň Pád Trojzubce v rámci Age of Mythology: Retold, věděl jsem, že tohle prostě musím dohrát znovu. Opět sledujeme smyšlený příběh hrdinného Arkantose, coby hrdého Atlanťana a zažíváme s ním stará dobrá dobrodružství. Pomáháme Agamemnónovi dobýt Tróju, spolupracujeme s Ajaxem a Odysseem, potkáváme i legendární postavy řecké mytologie, jako například kentaura Chiróna a mnoho a mnoho dalších starých známých.
Hlavním nepřítelem bude v rámci této základní kampaně opět šílený kyklop Gargarensis, vzdálený příbuzný Poseidóna, jemuž tento bůh moře svedl prababičku (chudák kluk ten Gargarensis). Společně se tedy opět setkáme se starými známými přáteli i nepřáteli a zažijeme dobrodružství nejen v rámci kampaně Pád Trojzubce s Arkantosem, ale také dodatečnou kampaň Titans s jeho synem Kastorem. Jako bonus potom nechybí ani krátká kampaň s Eitrim a Brokkem, The Golden Gift.
Novinky sedly jak zadek na hrnec
Co je ale na Age of Mythology: Retold speciální, tak to jsou poměrně odvážné novinky, které se vývojáři rozhodli do hry přidat. A zase se jedná o naprosto geniální tah. Všechny novinky, ač jich není mnoho, jsou totiž naprosto skvěle vymyšlené a perfektně do hry zapadnou. Při hraní jsem si vlastně i říkal, jak je možné, že to nenapadlo už tehdejší vývojáře.
Celkově to ale vypadá, jak kdyby spolu tehdejší a dnešní vývojáři sdíleli myšlení. Namátkou zmíním celkové překopání UI tak, že najednou vidíte třeba schopnosti hrdinů a můžete s nimi různě nakládat. To se dost hodí například u Arkantova válečného pokřiku. Novinku, kterou velmi chválím, je znovu použití božských mocí. Nebojte se, zadarmo to samozřejmě není. První použití máte zadarmo, další použití už máte za božskou moc, kterou získáte uctiváním vašeho božstva.
Cenovka je ovšem dost vysoko a božské moci je málo, takže musíte přemýšlet, zda naverbovat nějakou mýtickou kreatůru, anebo použít znovu nějakou moc. Tu je jeden z těch příkladů, kdy se divím, že to ve hře nebylo od začátku. V kontextu hry to totiž dává dokonalý smysl. Jednou z úplně nových věcí je třeba systém tzv. “Priority vesničanů”. To spočívá v určitém zautomatizování sbírání zdrojů. Upřímně, tuhle novinku jsem moc nepoužil, protože často měním priority a převádím sběrače tam a zpátky. Věřím ale, že pro nějaké začátečníky se systém určitě hodí, protože je neotřelý, originální a pro určitý typ hráčů i docela fajn. Zajímavou věcí je i získávání zdrojů ze zničených sýpek a skladů.
Poslední novinkou, kterou bych rád vypíchnul, je vylepšený systém vašeho posledního věku, tedy Wonder Age. Zde, po vybudování vašeho zázraku (divu), tedy budovy, která je pro danou civilizaci typická a se kterou se dá vyhrát hra pokud ji ubráníte. Po výstavbě této nejdražší a nejdůležitější budovy totiž zlevní vaše božské síly a hra tak získává úplně nový rozměr. Pro někoho by to mohlo znít jako totální chaos, ale zábava na konci hry je díky tomu úplně někde jinde než dřív. Najednou to není o totální defenzivě, ale soupeř díky třeba více útočným mocem může získat totální výhodu a umačkat vás přímo před vaším zázrakem. Je to geniální vylepšení něčeho, co jsem nevěřil že jde ještě vylepšit.
Grafika top a nějaké chybičky
Jak už jsem říkal, grafika, kterou vývojáři připravili, je opravdu na topu. Na 4k vypadá opravdu nádherně a i nové zpracování jednotek a postaviček je naprosto okouzlující. Zároveň byly přidány různé efekty, které dříve chyběly. Budovy začínají mnohem rychleji a dříve hořet a jejich požár se urychlí pokud používáte zapálené šípy. Kamenné budovy se zase věrohodně a docela pohledně rozpadají. Jednotky, které mají být velké, jsou nyní opravdu velké (Colossus) a celkově je ze hry takový o dost věrohodnější pocit. To samozřejmě není výtka originálu, na to jaké možností byly v roce 2002, je originál naprosto dokonalý.
Technický stav hry je přímo úměrný hraní early verze. Jsou tu sice technické chyby, ale pocit ze hry je stejně skvělý. Jsou momenty, kdy se hra trošku začne zasekávat, umělá inteligence jednotek trošku zablbne, nebo se jednotka šprajcne v budově. Problém občas je i s kurzorem, respektive s jeho vyobrazením. Občas se totiž bugne to, jak vypadá. Když třeba namíříte na nepřátelskou budovu a zpět, vzhled kurzoru se nějakou chvíli nevrátí do defaultního stavu a zůstane u vyobrazení útoku. Nicméně tohle všechno jsou takové drobnůstky, které vyřeší první patch, který přijde pravděpodobně hned po vydání hry.
Původní zvuky zůstaly, díky Poseidone
Velice důležitou složkou původního Age of Mythology byly pro mě zvuky. Samozřejmě, nebylo to kdoví jak důležité, ale pokud jste na něco za ta léta zvyklí, špatně se toho zbavuje. Viz třeba dabing u Warcraftu 3. Mluvící postavy jsou nicméně předabované. Je to škoda, protože původní dabing byl naprosto perfektní. Daniel Riordan, který daboval i například Alduina ve Skyrimu, byl coby Arkantos skvělý.
Důvod předabování je nejspíš příprava na nějaké další přídavky. Nemusíte ale truchlit, zase tak hrozné to není. Je sice pravda, že co jsem se díval na různá fóra, tak nový dabing není úplně přijatý a je trošku kritizovaný, z mého úhlu pohledu se ale pořád jedna o skvělou práci herců. Původní dabing jednotek nicméně zůstal, a tak si znovu můžeme vyslechnout hlášky typu “Prostagma”, “Malista”, nebo “Skipan?” a vychutnat si je plnými doušky.
Stejně tak jsou na tom i zvukové doprovody nemluvících jednotek. Vývojáři tedy změnili jen to, co bylo nejspíš nezbytně nutné.
Tak co na to říkáš Isis ?
Musím se přiznat, že stále ještě nemám slov. Vývojářům se povedlo s Age of Mythology: Retold udělat něco, co jsem asi ještě neviděl. Překonat originál. Změna grafiky dopadla na výbornou, přidané novinky hře perfektně sedly a to vše je zabaleno v oné původní kráse celé hry.
Tohle vše dostanete za cenu krásných 29,99€, což, a teď rozhodně nepřeháním, je za tento klenot opravdu minimálka. Hra navíc vyjde hned od startu v Gamepassu, což je už jen třešnička na dortu. Ještě jednou tedy smekám klobouk a vracím se do hry. Čeká mě ještě spousta práce. Malista
Age of Mythology: Retold
Grafika - 10/10
Hratelnost - 10/10
Atmosféra - 10/10
10/10
Verdikt
Age of Mythology: Retold je nejlepší remake, který jsem kdy měl tu čest hrát. A tím končím dnešní hlášení.
Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.
Zobraziť komentáre (0)
Komentáre
Na pridávanie komentárov musíš byť prihlásený
Prihlásiť sa