Assassins Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey - Recenzia

Assassin's Creed Odyssey pokračuje vo svojej púti po vzore svojho predchodcu.

Profilový obrázok autora článku - Redakcia Redakcia

Dobrý deň žiaci. Dovoľte mi, aby som vás privítal na dnešnej hodine Histórie. Dnes zavítame do starovekého Grécka. Prenesieme sa myšlienkami do obdobia 480 p.n.l. Pozhovárame sa s Herodotom, splníme questy, ktoré nám zadal Hippokrates... Počkať čo?!

Táto hodina dejepisu nebude len taká obyčajná nudná odrhovačka, pri ktorej keď dlhšie žmurkneme, tak zaspíme. Nie. Hodiny, ktoré usporadúva Ubisoft posledných 11 rokov sú diametrálne odlišné ako tie, pri ktorých sme museli trpieť v škole. A hoci aj učivo, ktoré si  pre nás pripravili vývojári z Ubisoft Quebéc nám zaberie v pohode aj 100 hodín, budeme sa ho učiť s ľahkosťou.

Nové obdobie, nový príbeh

Áno Ubisoft nás aj tento rok sprevádza do minulosti v ďalšom diely Assassin’s Creed. V príbehu budeme pokračovať s hrdinkou známou z minulého dielu. Layla nás bude sprevádzať príbehom v “súčasnosti”. Táto príbehová línia sa v hre objavuje len veľmi sporadicky, na čo si už v sérii postupne zvykáme. Hra sa čím ďalej tým viac sústreďuje na historickú zložku.

Tento krát sa pozrieme do starovekého Grécka a budeme prehliadať svet ako žoldnier, plniť misie, ktoré nám zabezpečia čo najviac drachiem, veď čo je pre žoldniera viac, ako poriadna hŕstka mincí. Ale popri tom príde aj na odhaľovanie záhad okolo hmlistej minulosti nášho hlavného hrdinu, alebo hrdinky. Po prvý krát totiž dostaneme možnosť zahrať si za ženskú, alebo mužskú postavu.

V hre sa ocitáme v období približne 480 rokov pred naším letopočtom za čias grécko-perzskej vojny. Počas najväčšej gréckej hrozby v podobe Peržanov, ktorým musel čeliť kráľ Leonidas so svojou 300 člennou armádou v priesmyku Thermopily. Áno presne táto udalosť bola stvárnená v notoricky známej snímke 300. My sa ocitáme v deji po tejto udalosti ako potomok tohto legendárneho kráľa.

Assassin's Creed Odyssey vsádza na rovnaký herný model ako vlani, ale zmenám sa neubránil

Vývojári si dali predminulý rok pauzu na lepšie prepracovanie série, ktorá už chtiac-nechtiac, strácala dych po každoročnom chŕlení nových titulov. Výsledkom bol nielen nový engine, ktorý mal nakopnúť reboot série, ale aj prepracovanejší RPG model. Assassin’s Creed ide opäť bez prestávky a stavia všetko tak povediac opäť na jednu kartu. Ale ak by ste si mysleli, že ide len o preskinovanie staršieho dielu, tak by ste sa mýlili. Séria sa opäť posúva ďalšími krôčkami hlbšie do žánru RPG. Okrem možnosti výberu postáv tak dostávame aj hlbšie zapracovaný RPG systém, väčší herný svet, dialógové možnosti a veľa ďalšieho.

Okrem výberu postáv sa v hre zmenil aj jeden dôležitý aspekt. Toto bude pre skutočných fanúšikov série šok. A ja neviem ako by som vám to. No… Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. Zmenil sa loading screen. Už v ňom nemôžeme behať s našou postavou po nevygenerovanom prázdnom svete. Loading screen sa zmenil na dynamický obraz, v ktorom si môžete čítať herné typy. A naučíte sa pri nich dosť, pretože loadingy sú dlhšie, ako by sa netrpezlivejším hráčom mohlo zdať vhodné.

Z hry nám už nadobro vypadli nezáživné collectibles (chválapánubohu) a nahradilo ich množstvo questov, ktoré sa nám postupne objavujú po celom hernom svete vo forme vývesných tabúľ (podobne ako vo Witcherovi), alebo nás požiadajú o pomoc priamo NPCčka v hre. Questy sú mimoriadne nápadité a kvalitne napísané. A to či už v prípade hlavného príbehu, alebo bočných misií. Je vidieť, že si autori dali námahu ako s hlavným príbehom, tak aj s vedľašími, nad ktorými sa aj pousmejeme, zamyslíme a kde-tu aj slzička vyhŕkne.

Prepracovaný príbeh a lodné bitky

Ako som už spomenul, hra postráda aj tento krát zberateľské predmety, ale dokonale túto hernú mechaniku vynahrádza inými. V hre sa naozaj ani na chvíľu nebudete nudiť. Popri hlavnom príbehu budete akoby mimochodom plniť aj postranné úlohy a popri nich zbierať leveli, aby ste sa mohli posunúť opäť v príbehu ďalej. Staré, známe činnosti ako odhaľovanie tajomných jaskýň, obsadzovanie pevností samozrejme nemôžu chýbať. Hra vás bude zásobovať v pravidelných intervaloch novým obsahom a tak sa naozaj stane, že pri hre strávite enormné množstvo času a od počítača, či konzoly vás vyženie len smrteľný pocit hladu, smädu, alebo iných životných potrieb. Príbeh musím vyzdvihnúť ako jeden z hlavných pilierov hry. Je naozaj kvalitne napísaný a bude vás viesť celou hrou.

V závese za perfektne napísaným scenárom sa ťahá kvalitná grafika. Assassin's Creed Odyssey beží na rovnakom engine ako Origins, ale hre to neuberá na kvalite a engine veľmi dobre pristane aj gréckym ostrovom. V hre si užijete naozaj krásne prostredie, ktoré je veľmi rozmanité. Od horských oblastí po chudobné štvrte, či bohaté veľkomesto. Ako sme pri Ubisoft hrách zvyknutí, je tu veľmi dobre spracovaná aj príroda, ktorá je veľmi živá a vy si budete musieť dávať pozor na divé zvery, ktorých lov vám pomôže získať suroviny na vylepšovanie zbraní.

Keď už som načrtol zbrane, Assassin’s Creed Odyssey sa posúva aj po tejto stránke dopredu. Assassíni do teraz preferovali väčšinou stealth prístup a bojová stránka bola v hre len ako doplnok, ktorý nebol nevyhnutný. Bojový systém spravil veľký krok dopredu s príchodom Origins a Odyssey posúva súboje ešte o kúsok ďalej. Súbojový systém ako taký zostal nezmenený, kamera pri zamknutí postavy nepriateľa občas neposlúcha, ale pribudli nové typy zbraní.

Hra vám ponúkne hneď niekoľko možností boja. Boj na ďiaľku s lukom, ktorý dostal aj vlastný strom schopností. Ďalej môžete bojovať s mečom, dýkami, alebo ťažkými zbraňami ako kladivá, palcáty, alebo ťažké sekery. Každá zbraň si vyžaduje osobitý prístup k súboju. S ťažšími typmi zbraní bude vaša postava nemotornejšia, ale budete dávať väčší damage a podobne.

Do Assassin’s Creed Odyssey sa vrátilo more a k nemu neodmysliteľne patria aj lode. Obsah však nie je taký bohatý ako pri pirátskom dobrodružstve Black Flag. Hre to nemožno zazlievať, pretože kladie dôraz na iné aspekty. Opäť vyfasujeme poriadny morský koráb a posádku, dostaneme sa aj do súboja s pirátmi a rad príde aj na upgradovanie lode. Ale aj tak by potešilo o štipku viac zábavy vo vodnom svete - napríklad lovenie veľrýb ako v Black Flagu.

Aj prehliadanie otvoreného sveta dostalo vylepšenie

Aj keď Assassins Creed Odyssey je teraz viac priateľský k priamemu prístupu k nepriateľovi, nebude však len také jednoduché nabehnúť medzi hŕstku nepriateľov a vymlátiť ich ako žito. Hra dáva veľký dôraz na levelovanie a tak sa vám veľmi ľahko stane, že keď si nedáte pozor, nepriatelia s vami spravia rýchly proces. Okrem nutnosti dbať na leveli oponentov si v hre budeme musieť dávať pozor aj na elitných nepriateľov, ktorí aj keď sú na rovnakej úrovni, dajú nám zabrať a súboje s nimi budú náročnejšie. K hrateľnosti to pridáva úplne iný rozmer a vy budete musieť premýšľať, ktorého nepriateľa skolíte ako prvého. A keď s vami zatočí ako so špinavou handrou, radšej si pôjdete nazbierať skills na jednoduchších misiách :-).

Obtiažnosť v hre sa posúva tiež dopredu. Hra ponúkne štyri obtiažnosti ľahkú, strednú, ťažkú a obtiažnosť nočná mora, ktorá myslím hovorí sama za seba. Okrem toho sa nám v hre zmenil aj prístup k prehliadaniu sveta, čo mňa osobne veľmi potešilo. Na začiatku vám hra umožní či si vyberiete asistovaný prístup, kde budete mať všetko zobrazené na mape a hra vás bude vodiť za ručičku, alebo režim objavovanie, kde bude nápoveda vypnutá. Pre skutočných objaviteľov hra umožňuje v nastavení vypnúť všetky pomôcky a nápovedy a vy budete odkázaní len sami na seba.

Žoldnieri a dialógové voľby

Ďalšou novinkou v Assassin's Creed Odyssey, sú žoldnieri. Okrem vás, sa v hre pohybuje aj niekoľko ďalších žoldnierov, ktorí na vás budú poľovať pokiaľ je na vás vypísaný honorár. Odmena na vašu hlavu vzniká vtedy, keď v krajine produkujete násilie, kradnete a pod. Pokiaľ sa rozhodnete ubližovať nevinným odmena porastie závratne. Buď môžete týmto húževnatým oponentom čeliť, čo môže byť veľmi náročné, alebo sa jednoducho vyplatiť a odmena na vašu hlavu bude stiahnutá. Pokiaľ sa rozhodnete niektorého z nich poraziť, môžete tak učiniť a buď nepriateľa zabijete, alebo ho naverbujete k svojej posádke na loď

Ako na mori vám bude verným spoločníkom váš koráb, na súši túto funkciu zastúpi váš kôň Phobos. Vďaka ktorému sa budete pohybovať rýchlejšie a takisto aj pohodlnejšie. Phobos dokáže sám sledovať cestu a priviesť vás k zadanému cieľu. Sekundovať mu bude váš verný priateľ, orol Ikarus, ktorý vám okrem odhaľovania nepriateľov pomôže aj pri love lesnej zvery.

Skoro by som bol zabudol na jednu z najväčších zmien v Assassin's Creed Odyssey a tou je ovplyvňovanie dialógov rozhodovaním. Dialógové možnosti sa prvý krát dostávajú aj do série Assassin’s Creed, do hry pasujú ako uliate a dávajú jej úplne nový rozmer. Rozhodnutia majú vplyv na dianie vo svete a často krát sa pousmejete, keď sa v niektorom z dialógov spomenie udalosť, ktorú ste svojim rozhodnutím ovplyvnili práve vy. Vaše rozhodnutia majú vplyv aj na konce hry, ktorých je hneď niekoľko.

Assassin's Creed Odyssey s českými titulkami si môžete objednať na XGames.sk

Assassin’s Creed Odyssey

Príbeh - 10/10

Zvuk - 8/10

9/10

Milovaná aj nenávidená séria Assassin’s Creed prichádza s ďalším pokračovaním a opäť si nedáva prestávku. Tento krát to sérii neprekáža a udržuje si úroveň vďaka vysoko nastavenej latke z minulého roka. Celý zážitok umocňuje možnosťou diálogových volieb, prepracovanejším RPG modelom, či návratom námorných bitiek do hry. Assassin’s Creed: Odyssey si napriek vysokým očakávaniam udržuje kvalitu najmä vďaka pútavému príbehu a detailnému historickému spracovaniu. Staroveké Grécko v podaní Ubisoftu je naozaj čarovné. Hru mierne ťahajú dolu len dlhšie loadingy a v niektorých momentoch slabšia AI.

Profilový obrázok autora článku - Redakcia

Redakcia

CentrumHer.eu je pôvodne český projekt založený v roku 2009. Dnes web vedie skupinka nezávislých autorov bez nároku na honorár a denne vám prinášame aktuálne novinky, zaujímavosti, trailery aj recenzie zo sveta videohier.