Far Cry 5 Recenzia

Far Cry 5 - Recenzia

Americký diel série dovedený do extrémov po všetkých stránkach. Vitajte v čarovnej Montane.

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš Marek Jaroš

Jedno musím Ubisoftu uznať. Vo svojich hrách vie dokonale spracovať herné prostredie ktoré je tak uveriteľné, že po chvíli sa tam budete cítiť ako doma. Či už ide o prírodu Bolívie v Ghost Recon Wildlands, Egypt v Assassin´s Creed alebo New York v The Division, všetko pôsobí extrémne vierohodne. To platí aj o údolí v Montane, kde sa nový Far Cry 5 odohráva. Fauna a flóra vidieku Hope County vám okamžite otvoria náručie, od samého začiatku hry totiž máte dostupnú celú mapu tohto dokonalého sandboxu.

Vývojári sa totiž rozhodli vybrať inou cestou v niekoľkých smeroch, v porovnaní s predošlými hrami v sérii. Všetky hry Far Cry mali doteraz pevne stanoveného hrdinu a všetko sa točilo okolo obsadzovania drobných oblastí na mape, ktoré ovládali nepriateľské jednotky. Však nikdy nezabudneme na to, ako sme museli nútene liezť na veže, aby sme si odkryli okolie a všetky body záujmu. Vo Far Cry 5 si postavu môžete dokonca vytvoriť a je jedno či budete hrať za muža, alebo ženu. Už úvod príbehu je prispôsobený tomu, aby ste čo najskôr mohli vykročiť vlastnou cestou.

Údolie ovláda Rajská brána, akýsi zvrátený kult, ktorý ľudí manipuluje drogami a všetci, ktorí sa postavia proti viere Johna Seeda, budú trpieť. Doslova. Krajina je tak posiata telami povesenými ostnatým drôtom, za živa upálenými nebožtíkmi a ozbrojenými kultistami. Považujem to za vyložene originálny námet, v reproduktoroch hrajú gospelové piesne, nápisy sekty zdobia budovy, či stanovištia a čas od času sa k vám prihovorí aj jeden zo štyroch členov rodinky Seedov. Má to svoje isté čaro, až na to že ja nie som nejaký extra gurmán takéhoto extrémneho násilia. Všadeprítomné vraždenie ľudí a množstvo zbraní v hernom svete bez toho, aby vláda Spojených Štátov niečo tušila, je prinajmenšom nelogické. Ubisoft čelil pri oznámení hry istej miernej kontroverzii a tak je sekta nanajvýš extrémistická a akékoľvek prepojenie s reálnym svetom nečakajte. Dôsledkom toho je potom táto sekta tak málo uveriteľná.

Herná mapa je rozdelená na tri veľké oblasti, ktoré ovládajú traja šialení členovia rodiny Seed. Každý z nich má určitú charizmu a všetkým doslova nahliadnete do vnútra vďaka monológom z očí do očí. No vývojári nevyťažili z tejto charizmy dostatok a po prvom zistíte, že originalita sa akosi vytratila. Na každom z území stačí napáchať určité škody voči sekte, následne vás jeden z členov unesie a priviaže o stoličku, vyspovedá sa v monológu, potom sa prestrieľate z úkrytu a takto to urobíte tri krát, dokým sa nedostanete k bossovi samotnému. Už ani na prstoch neviem zrátať, koľko krát ma Seedovci zajali a koľko krát ma mohli okamžite zabiť.

Najhoršie na tom je, že táto sekvencia sa spustí náhodne, keď si v pokoji robíte iné činnosti. Logiku by ste tu hľadali len ťažko. Traja z rodiny Seedov sa snažia hráčovi zhnusiť tým, že zajmú jedného z družby odboja. K nim som ale nemal absolútne žiadny vzťah, ani len na meno som im nevedel prísť, keď som ich videl raz, či dva krát za hru. V podstate mi tak bolo ukradnuté, čo bude s ostatnými, chýbajú tu citové väzby.

V každej z oblastí mapy je dostupných niekoľko misií pre rebelov, bojujúcich proti kultu. Každá z oblastí má vlastný odboj a tak si ani z radov rebelov nemáte čas niekoho vôbec obľúbiť. Možno len spoločníkov, ktorí vám môžu robiť spoločnosť počas celej hry. Do tohto buddy systému si môžete privolať bojovníkov s originálnymi zbraňami, niektorí sú vhodní na boj potichu, iní zase radí máchajú plameňometom alebo raketometom. Medzi parťákmi nájdete aj zvieracích spoločníkov, napríklad psa aj medveďa. Vďaka parťákom sa nebudete cítiť tak sami v prípade, že sa do kampane pustíte bez co-op partnera. Ich umelá inteligencia je však diskutabilná. Často sa mi stalo, že aj keď som sa snažil hrať stealth, AI partneri ma prezradili. A už vôbec ich nenechávajte riadiť auto za vás. To je horšie, ako taxikári v GTA.

Namiesto pôvodného odhaľovania mapy cez veže, čo bolo príznačné pre sériu, sa Far Cry 5 inšpirovalo u Zaklínača. Mapu odhaľujete sami cestovaním, alebo rôznymi konverzáciami s členmi odboja. Odhalíte si tak rôzne zaujímavé mesta, skryté poklady vo forme environmentálnych hádaniek, lovecké miesta a mnoho ďalších. A dokonca tu chýba minimapa, ostal len kompas, čo je jeden z najlepších krokov, aké mohli vývojári urobiť. Hráča to vyzýva na objavovanie sveta a cestou k jednému hlavnému questu sa dokážete zdržať pri iných drobnostiach. Nie preto že by vás hra nútila ale z čistej zvedavosti. Napríklad som pri ceste zazrel členov sekty ako sa chystajú popraviť člena rebélie. Zrazil som ich autom a rebela oslobodil, pokecal som s ním a prezradil mi, kde je stanovište sekty. Bolo celkom blízko tak som sa tam vydal, stealth postupom som kemp vyčistil, následne sa tam nasťahovali rebeli a obchodník. Predal som u neho kože zo zvierat a upgradoval si zbraň. Do budovy prišiel ďalší rebel, ktorý mi prezradil kde je ukrytý poklad sekty. No kto by nešiel po exkluzívne zbrane, tak reku idem cez les. Zabil ma medveď. Je to doslova sandbox v pravom slova zmysle. Nemusíte sa držať ničoho, žiadnej príbehovej linky, žiadnej lineárnosti. Far Cry vás doslova hodí do sveta bez vodítka, bez objektívov, bez pripravenej trasy a tak žiadni dvaja hráči nebudú mať rovnakí zážitok.

Ďalšou zmenou oproti predošlým hrám je prekopaný systém vývoja postavy. Už tu nie je žiadny strom schopností a k vylepšeniu postavy nie je nutný žiadny crafting. Vlastnosti postavy sa odomykajú cez talenty a tie sa získavajú výlučne plnením rôznych výziev – zabiť x nepriateľov určitou zbraňou, parťákom, zabitia zvierat a tak podobne. Schopnosti sú takmer všetky dostupné v podstate od začiatku a tak je len na vás, do ktorých investujete najviac talentov. Či do výbavy zbraní alebo do schopností pre stealth, postavu môžete bez obmedzení formovať od začiatku. Oceňujem otvorenosť vývoja postavy, na druhej strane vzniká nutnosť plniť aj úlohy, o ktoré by ste normálne nemali záujem.

Bez craftingu, nenávidené lovenie sa stáva už výlučne rekreačnou záležitosťou. Rekreačne si môžete kúpiť (ukradnúť) loď, vrtuľník alebo lietadlo a prvý krát v sérii sa tak preletieť naprieč celou mapou. Môžete si zaloviť ryby v prepracovanej rybárskej minihre a tiež sa zúčastniť originálnych vedľajších questov. V jednom z nich som napríklad zbieral býčie varlata, v inom som zase pomáhal pri natáčaní firmu Far Cry Blood Dragon 3. A to všetko je doplnené o vtipné vidiecke dialógy, ktoré si z herného sveta uťahujú viac, ako kedykoľvek predtým. Nech žije Amerika!

Plusom je, že prvý krát v sérii môžete celú kampaň prejsť kompletne v kooperácii s priateľom, čo vám herný zážitok vylepší tak asi o 1000 percent! Skoro od začiatku sa k vám môže pripojiť spoluhráč, no len hosťujúci hráč môže aktivovať misie a len ten dostane progres v príbehu. Avšak v tomto otvorenom svete som sa v kooperácii zabavil oveľa viac, ako napríklad v takom GTA Online. Občas sme si vyskúšali stealth, občas explozívne, zalietali sme si s wingsuitmi, pobúrali sme pár zvierat a smiali sme sa na správaní AI na cestách. Srandy si tu veru užijete a absolútne jedinečných grandióznych momentov uvidíte tiež dostatok. Mal som ale pocit, že náročnosť hry je stále prispôsobená jednotlivcovi. Jediný problém, ktorý som mal v singleplayeri aj co-op bol akútny nedostatok nábojov, dobitie u obchodníka bolo smiešne drahé.

Na Montane mi azda vadilo len to, že na každom kroku som bol nútený strieľať. Na cestách sa neustále pohybujú jednotky sekty a neužil som si ani minútu ticha. Keď chcete prejsť jeden kilometer, čakajte že vás 10 krát niekto prepadne. Čo tam po cestách, ale furt po mne strieľa nejaké lietadlo! Nepriatelia sa znova vyznačujú dementnou AI, vrážajú do seba, nabiehajú do granátov alebo rovno do ohňa, vôbec sa nekryjú a chaoticky pobiehajú. Mám pocit, že AI niekedy funguje a niekedy nie.

Na druhej strane, krajina je absolútne fantastická až dych berúca. Pohoria Montany či farmárske údolia vyzerajú fakt brutálne, rovnako aj husté lesy. Príroda je skutočne vierohodná, či už po vizuálnej alebo zvukovej stránke a vôbec mi nevadilo, že je všetko tak nahustené. Mapa je obrovská a prostredia sa tak rýchlo „neprejete.“ Vďaka špičkový atmosférickým a post-process efektom vyzerá každé ráno, obed, aj večer absolútne fantasticky a je to jednoznačne najkrajšia hra v sérii. Krajina je nádherná z cesty, aj keď sa nad ňou preletíte v lietadle, najslabším článkom je snáď už len tá voda. Síce som hru recenzoval na PS4 Pro, počul som že PC verzia je asi najlepšie optimalizovanou hrou v sérii. Po technickej stránke Ubisoftu niet čo vyčítať.

V hlavnom menu nájdeme novinku – Far Cry Arcade, nástroj by mal pomôcť predĺžiť životnosť hry o týždne, dúfajme že aj o mesiace. Ubisoft totiž ponúkol zjednodušený nástroj na tvorbu hier s tým, že tu nájdete asety aj z iných Ubisoft hier. Môžete si tak v editore vytvoriť vlastnú hru, alebo si zahrať tisíce SP alebo MP výtvorov ostatných hráčov. Už dnes tam nájdete napodobeniny Resident Evil, Counter Strike, Battle Royale, rôzne minihry, arény, racingovky, proste všetko na čo si len spomeniete. Je síce ťažké nájsť kvalitný výtvor, ale niektoré stoja fakt za to.

Far Cry 5 je skôr evolúciou série ako revolúciou. Vývojári sa zbavili, alebo minimalizovali frustrujúce prvky z minulých hier, no objavili sa ďalšie, aj keď len drobnosti. Najväčším plusom je fakt zábavná kooperácia, avšak to, že co-op partnerovi sa neuloží postup je obrovské mínus. Herný svet je absolútne fascinujúci, Montana je skutočne nádherná, plná života. Potom už len škoda, že Ubisoft nevytrieskal viac z príbehu a postáv, skôr vsadil na monotónne opakovanie sa rovnakých scén dokola a dokola u všetkých štyroch hlavných záporákov. A čo robí Far Cry 5 najlepšie? Jednoznačne pochvaľujem formu objavovania sveta, kde vývojári hráčovi rozviazali ruky od samého začiatku. Takú zvedavosť z maličkostí som naposledy zažil v treťom Zaklínačovi.

Far Cry 5

Gameplay - 8.5/10

Grafika - 9.5/10