Horizon Forbidden West Recenzia

Horizon Forbidden West - Recenzia

Vývojári zo štúdia Guerrilla Games svoju latku nepodliezli. Horizon Forbidden West je viac než skvelé pokračovanie série.

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš Marek Jaroš

Štúdio Guerrilla Games je fanúšikom konzoly Playstation dobre známe vďaka svojej sérii Killzone. Avšak, po nie celkom oslnivom titule Killzone: Shadow Fall štúdio potrebovalo zmenu. Tá prišla v roku 2017, keď svetlo sveta uzrela jedna z najlepších exkluzivít Playstation 4 éry - Horizon Zero Dawn. Príbeh ohnivovlasej Aloy, ktorá bojuje proti robotickým zvieratám v snahe zachrániť svet, vtedy chytil milióny hráčov po celom svete. Dnes, o päť rokov neskôr, čelí Aloy ešte väčšej hrozbe, aj keď pointa ostáva rovnaká - musí zachrániť svet pred vyhubením.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Horizon Forbidden West | Příběhový trailer s CZ titulky

Horizon Forbidden West | Příběhový trailer s CZ titulky

Svet tak bohatý, až sa v ňom občas strácate

Príbeh Horizon Forbidden West priamo nadväzujú na udalosti z prvej hry. Pár mesiacov po odvrátení hrozby zo Zero Dawn čelí Aloy (a s ňou v podstate celý svet) novému problému. Svetom sa šíri červená nákaza s názvom Blight. Tá zabíja rastliny aj zvieratá. A keďže práve tieto dve zložky tvoria podstatnú časť obživy osadníkov sveta, vyhynutie hrozí celej ľudskej rase.

Odpovede na otázky, prečo sa to deje a ako získať kľúč k záchrane sveta, ležia, ako už naznačuje samotný názov hry, na západe. A práve tam sa Aloy vydáva, aby blížiacu sa katastrofu odvrátila a opäť tak zachránila planétu a jej obyvateľov. Viac vám však prezrádzať nechcem.

Horizon Forbidden West ponúka skutočne nádherný svet, v ktorom sa budete chcieť stratiť. Niektoré scenérie naozaj stoja za to. Obzvlášť v momentoch, keď vám k tomu do ucha hrajú tóny nádherného soundtracku.

Príbeh je to viac než zaujímavý a nebude núdza o viaceré prekvapenia. Navyše, pri svojom putovaní stretnete obrovský počet viac či menej zaujímavých postáv. A je jedno, či ide o postavu dôležitú pre príbeh, alebo je to len nejaký náhodný okoloidúci. Všetkým vývojári venovali patričnú dávku času, a je to poznať. Kvalitné dialógy, dabing, plnohodnotný mocap či prepracovaná mimika. To všetko tu nájdete a vďaka tomu vás vývojári ešte viac vťahujú do prekrásneho sveta hry. Každopádne, vďaka uveriteľným postavám vám na ich osude skutočne bude záležať. Či už práve hráte najdôležitejšiu príbehovú misiu, alebo ten najposlednejší side quest, rozdiel v kvalite nezbadáte. A to je veľké plus pre autorov.

Miestami je však na škodu, že tých postáv je až tak veľa. Nechápte ma zle, bohatý svet Horizonu som si zamiloval. Občas sa v ňom však dokážete stratiť. Postáv je mnoho, každá je z iného kmeňa, každý kmeň má svoje vlastné tradície, kultúru, ... Ku koncu príbehu si tak už nepamätáte, čo ste robili v jeho prvej polovici. Ale nie preto, že by bol tak nezaujímavý. Jednoducho preto, lebo vás vývojári doslova zahltili informáciami. A keď som sa v tom dokázal stratiť ja, niekto, kto hral hru pravidelne niekoľko hodín denne, čo potom hráč, ktorý si ju zapne na hoďku-dve párkrát do týždňa?

Na začiatku hry začínate prakticky od nuly. O svoju výbavu z prvého dielu ste prišli a k zaujímavým novinkám na čele so Shieldwing (rogalo) či dýchacou maskou sa budete musieť prepracovať hraním príbehu. Pre niekoho zbytočné obmedzenie, pre iného zas skvelá motivácia do hrania. Či to je plus alebo mínus nechám na vás. Pravdou však je, že zo začiatku môže hra pôsobiť nie len pomalým, no hlavne až príliš podobným dojmom ako prvý diel. To sa ale časom zmení a vylepšenia si budete všímať na každom rohu.

Súboje, ktoré nikdy neomrzia

Suverénne najzábavnejšou súčasťou celého Horizon Forbidden West sú súboje. Budete ich zvádzať hlavne s robotickými zvieratami, no čeliť budete aj ľudským protivníkom. Systém sa od prvej hry nelíši nejako zásadne. Autori skvelo vylepšujú systém, ktorý fungoval dobre. Opäť tak máte na výber z rôznych lukov (s pestrou paletou šípov), prakov či pascí. Pridávajú sa aj vrhacie oštepy, ktoré vedia byť až prekvapujúco efektívne. Možností je naozaj veľa, stačí len poskúšať a svoj herný štýl si nájde každý.

Po novom si na robotických zvieratách vďaka svojmu Focusu viete označovať aj ich jednotlivé časti. Vďaka tomu v súbojoch budete lepšie vedieť, kam sa máte viacej zamerať. Ak totiž po vás páli nejakým kanónom a vy mu ho zostrelíte, nielenže zviera stratí hlavnú zbraň proti vám, ale kanón môžete zo zeme zdvihnúť a použiť ho ako vlastnú zbraň.

Nové označovanie súčiastok do hry pridáva ešte jednu extra vrstvu. Totižto, v prvom dieli stačilo k zvieraťu prísť, zabiť ho a pozbierať súčiastky, ktoré z neho spadli. V Horizon Forbidden West však tie najcennejšie z nich najprv musíte z robota zostreliť, až potom ho môžete zničiť. Ak by ste to spravili naopak, súčiastka by sa poškodila a vy by ste odchádzali s prázdnymi rukami. Ak teda idete na lov s určitým cieľom, musíte pri ňom aj rozmýšľať.

Suverénne najzábavnejšou súčasťou celého Horizon Forbidden West sú súboje

Občas však má hra tendenciu súboje premeniť na totálny chaos. Akonáhle proti vám ide viac robotických protivníkov naraz, neviete, kde vám hlava stojí. V takých situáciách je najlepšie sa vzdialiť, dopriať si trocha času a zanalyzovať situáciu. Lenže, má to jeden háčik. Neraz sa mi stalo, že stačilo, že som zašiel len za skalu a nepriatelia sa spawnli nanovo. Takže neraz sa počet nepriateľov na bojisku prakticky zdvojnásobil. Osobne dúfam, že to vývojári v jednom z najbližších updatov fixnú.

Ak ste fanúšikom stealthu, ten si vychutnáte hlavne proti ľudským protivníkom. Pri robotoch je obmedzený len na menšie kúsky. Dobrou správou však je, že neraz stačí byť pri súbojoch kreatívny. Veľké stroje viete pri troche snahy poštvať proti sebe, alebo využiť môžete jednu z environmentálnych pomôcok, ktoré si pre vás vývojári nachystali. Stroje tak môžete napríklad zasypať kladami dreva.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Horizon Forbidden West - Stroje Zapovězeného západu s CZ titulky | PS5, PS4

Horizon Forbidden West - Stroje Zapovězeného západu s CZ titulky | PS5, PS4

Vylepšenia, ktoré skutočne cítiť

Zo spadnutých súčiastok si viete vylepšovať vaše zbrane či brnenie. Vďaka tomu si viete pri zbraniach zvýšiť ich efektivitu a pri brnení ich obrannú schopnosť. Navyše, vďaka zbieraniu rôznych rastlín si viete vyrábať aj farby, a tým meniť farebnú schému brnenia. Vylepšenie budete môcť robiť len na ponkoch, no tie sú porozhadzované po celom svete.

Na súbojoch je najlepšie vidieť váš progres hrou. Zatiaľ čo na začiatku hry vám bude aj úplne najmenší stroj robiť problémy, ku koncu ich budete zabíjať v podstate na ranu.

Svoje schopnosti si budete môcť vylepšovať až v šiestich rôznych stromoch. Vďaka tomu sa postupom času zvýši sila vašich útokov, získate rôzne kombá, vylepšené typy šípov, budete rýchlejšie pokladať pasce, získavať viacej rastlín pri zbieraní, či môcť nastaviť útočný/obranný mód pri override stroja. Možností, do ktorých môžete investovať vaše body schopností, je skutočne veľa. Na svoje si príde každý.

A ako budete získavať tieto body schopností? Prakticky za všetko, čo v hre spravíte. Za každú misiu, vyčistený nepriateľský tábor, či vyriešené ruiny, získavate okrem skúseností aj body schopností. Navyše, aj pri každom zvýšení levelu vašej postavy dostanete body schopností. Hra vám ich veľmi štedro rozdáva, a tak bude progres vašej postavy, hlavne zo začiatku, relatívne rýchly.

Desiatky hodín skvelej zábavy

Hlavná dejová línia Horizon Forbidden West vám zaberie okolo 25-30 hodín. Mne to trvalo viac ako 45 hodín s tým, že som sa svetom túlal a z času na čas som spravil nejakú vedľajšiu misiu, či vyčistil nepriateľský tábor. Okrem spomínaných misií však v hre nájdete obrovskú kopu ďalšieho obsahu. Na odomknutie mapy budete musieť vyliezť na niekoľkých Tallneckov, pričom každý z nich ponúkne úplne jedinečnú výzvu. Ovládače na rôzne druhy strojov získate v Kotloch a svoje schopnosti si budete môcť overiť na lovisku, cvičisku, či v aréne.

Alebo sa len budete túlať po svete a objavovať rôzne ruiny, drony, či iné zberateľské predmety a miesta, ktoré si pre vás vývojári prichystali. Nudiť sa v hre nebudete niekoľko desiatok hodín. Titul ponúka skutočne nádherný svet, v ktorom sa budete chcieť stratiť. Niektoré scenérie naozaj stoja za to. Obzvlášť v momentoch, keď vám k tomu do ucha hrajú tóny nádherného soundtracku.

Milovníci fotografie môžu stráviť poriadne množstvo času vo fotomóde, ktorý je už štandardnou zložkou moderných videohier.

Navyše, vývojári ponúkajú aj stolovú hru. Tá je prekvapivo zábavná a chytľavá. A taktiež ponúka zberateľský aspekt. Totižto, k jej hraniu potrebujete mať drevené postavičky a tie si kupujete od rezbárov, ktorých môžete stretnúť pri potulkách svetom.

Nádherný svet, bleskovo rýchly loading

Ako môžete zo screenshotov vidieť, hra vyzerá na konzole Playstation 5 naozaj prekrásne. Navyše, ponúka 2 herný módy. Jeden je zameraný na kvalitu, ten ponúka 4K rozlíšenie pri 30 snímkach za sekundu. Priznám sa, ja som hral prevažnú väčšinu hry v tomto režime. Pre niekoho by bolo 30fps málo, mne to v tomto prípade vôbec nevadilo. Práve naopak, vychutnával som si krajšiu grafiku. Ak však uprednostňujete plynulejšie snímkovanie, hra ponúka režim zameraný na plynulých 60fps. Tu ale musíte rátať s nižším rozlíšením, a tým pádom nie tak ostrou grafikou.

Navyše, na Playstation 5 sa môžete tešiť na bleskurýchlu odozvu SSD disku. Rýchle cestovanie je tak naozaj rýchle. V podstate za pár sekúnd viete byť s Aloy na opačnom konci hernej mapy. O to viac preto prekvapujú problémy s doskakovaním objektov.

Párkrát sa mi stalo, že cutscéna sa spustila tak rýchlo, že nie všetky objekty v nej už boli načítané. Alebo pri zmene LODu hra občas divne preblikne, v momente, kedy načítava detailnejší model. Tak či onak, tieto problémy sú len občasné.

Tak isto s bugmi. Za 45+ hodín hrania som narazil na jeden jediný. Aj ten sa dal vyriešiť tým, že som si načítal posledný checkpoint. Občas sa však stane, že sa niekde zaseknete o prekážku a dostať sa odtiaľ vie byť pomerné náročné. Preto vám radím si ukladať hru najčastejšie, ako len viete.

Každopádne, vývojári už na opravách známych chýb poctivo pracujú a od vydania hry vydali už niekoľko hotfixových patchov.

Horizon Forbidden West

Obsah - 9/10

9/10

Horizon Forbidden West je viac než skvelé pokračovanie série. Hra je krajšia, väčšia a obsahovo bohatšia. Vývojári zo štúdia Guerrilla Games zobrali fungujúci základ a vylepšili ho v každom možnom smere. A výsledok stojí za to. Hráči sa môžu tešiť na zaujímavý príbeh a otvorený svet, ktorí im ponúka desiatky hodín skvelej zábavy.

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš

The Last of Us, Life is Strange či God of War, to je moje 😄 S Lukášom to na webe ťahám už od roku 2013. Navyše, od mája 2020 ma môžete počuť aj v našom CH Podcaste.