Spider-Man 2 Recenzia PS5

Marvel's Spider-Man 2 - Recenzia

S veľkou silou prichádza veľká zodpovednosť, s lepším hardvérom zas lepšia hra

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková Veronika Ďureková

Zdá sa, že niektorých charakterov sa svet jednoducho nedokáže prejesť. Každých pár rokov zmluva na novú trilógiu, kreslené filmy, komiksy a samozrejme nekonečný zoznam merchandise predmetov - to všetko fanúšikovia pavúčieho hrdinu nenásytne zhltnú a ešte si aj vypýtajú dupľu. V kritickej chvíli, kedy z pohľadu náročného diváka Marvelu dochádza dych, nám Sony pripomína, že Spider-Manovi to na herných obrazovkách svedčí rovnako dobre (a možno aj o niečo viac) ako na filmovom plátne.

Zatiaľ čo sa filmoví kolegovia z príbehového hľadiska hrajú na pomerne malých pieskoviskách, Marvel's Spider-Man 2 sa nebojí zabrať Spider-Man univerzum v omnoho širšom zábere. K slovu sa dostane množstvo Spideyho nemesisov ale aj spojencov. Samozrejme nechýbajú ani easter eggy z filmov a komiksov. Čo sa príbehu týka, Spider-Man 2 je poriadny pavúči guľáš, ktorý rozkrochká blahom a nadšením každého hardcore fanúšika.

A to som zatiaľ nespomenula, že si tento raz hráči v betónovej džungli gazdujú hneď s dvoma hernými postavami. Tu treba vyzdvihnúť, že žiaden zo Spidermanov neťahá za kratší koniec. Pri podobných open world hrách mávam často pocit, že sa tvorcovia snažia všemožne natiahnuť herný čas. Miles Morales ale nie je len prvoplánový "obsah navyše". S Petrom Parkerom riešia svoje súkromné malichernosti, ale aj superhrdinovské povinnosti.

Epické momenty striedajú všedné aktivity kamarátskeho suseda Spider-Mana

Ak by ste sa rozhodli odfiltrovať všetky vedľajšie aktivity, získate vynikajúco vybalansovaný príbeh. Všedné, ľudské aktivity striedajú epické akčné misie, ktoré vám postavia všetky chlpy dupkom. Ďalej by som do tejto témy rýpala len veľmi nerada. Trailery a ukážky podľa mňa beztak poodkryli viac než bolo potreba.  Dokonca aj pri jednoduchej komiksovke si Sony dokázalo utvrdiť pozíciu kráľa story tellingu. Zároveň si však rovnako excelentne vedie aj na poli hrateľnosti.

Skákanie z pavučiny na pavučinu medzi mrakodrapmi neomrzí ani po stovke hodín. Fast Travel je zrejme tá najzbytočnejšia vec v celej hre. So všetkými možnými abilitami, a teraz aj plachtením, prefrčíte mestom nadzvukovou rýchlosťou. S pokojným svedomím a bez obáv, že by ste čo i len kútikom oka zahliadli oneskorené načítanie predmetov či textúr. Nový hardvér dovolil borcom z Insomniac Games doplachtiť so svojou vlajkovou loďou ešte bližšie k dokonalosti.

Technologický posun pocítite najmä pri vizuálnej stránke mesta

Ďaleko od domova chodí Spider-Man iba vo filmoch. Tu sa aj naďalej zdržiavame iba vo "veľkom jablku". A kam by sme vlastne aj chceli ísť, keď nám tvorcovia sprístupnili nové lokality detailne prepracovaného mesta. Mapa je teraz takmer dvakrát väčšia,v uliciach to žije ruchom, ktorý nejeden hrdina otvorených svetov iba tíško závidí. A to sa pritom väčšinu času aj tak zdržiavate v pokojnom prostredí mrakodrapových výšin. Aj tu si ale vaše oči nájdu množstvo detailov na obdiv. Snáď žiadnu hru nedokázal RayTracing pozdvihnúť tak výrazne, ako práve Spider-Mana.

Áno, odrážanie svetla a obrazu z lesklých plôch poznáme v zjednodušenej forme už z predošlého Parkerovho dobrodružstva. Poctivý RayTracing však pôsobí prirodzenejšie a dôstojnejšie. Takto prepracované kulisy si nezaslúžia nič iné, než dobrú intiutívnu hrateľnosť a zábavný bojový systém. Tento aspekt si na svoje konto pripísal azda najmenej zmien. Veď napokon, prečo rýpať do niečoho, čo dobre funguje. Kop sem, kop tam, odrazenie útoku a vyhýbanie sa úderom s pekným efektom spomalenia. Hlavne aby to vyzeralo pekne! Pohyb a intuitívnosť ovládania je prepracovaná do takej miery, že máte pocit akoby ste Spider-Mana neovládali, iba ho usmerňovali v jeho autonómnom pohybe.

Z takéhoto opisu by nejeden hráč očakával skôr prehnane a umelo naskriptované boje. V skutočnosti ale tento efekt vytvárajú skôr úžasne detailné a dokonale nadväzujúce animácie pohybu.  Nepriatelia sa našťastie ani za 5 rokov nepriučili žiadnym taktickým chochmesom a efektívnemu útočeniu v skupinách. ich jediná sila aj naďalej spočíva v množstve. Robotickí vtáci a psy, ktoré dokážu vypnúť vaše gadgety sú na nepriateľskom frotne zaiste veľkou pomocou. Na strednej obtiažnosti vám však ani tí nedokážu pokaziť deň. Marvel's Spider-Man 2 nie je ani zďaleka typ hry, ktorá by vás chcela náročnosťou potrápiť. Občas máte pocit akoby skupiny nepriateľov iba čakali na to ako si na nich vyskúšate nové skilly a gadgety.

Viac pavúkov, viac XP-čiek

Hra vás vedie za ručičku a vôbec sa za to nehanbí. Skill pointy, odomknuté gadgety či nové obleky sa vám po každom letmom prebehnutí mesta hromadia ako muchy v sieti. Okolo náročného grindu tento Spider-Man ani len neskákal. Veď ako by aj mohol, keď teraz musíte skill pointami kŕmiť rovno dvoch nenásytných pavúkov. Z gameplayovej stránky je rozdiel medzi Petrom a Milesom na prvý pohľad takmer nepostrehnuteľný. Dvaja hrdinovia však dokázali ešte viac rozšíriť beztak variabilnú škálu hrateľnosti. Peter Parker ostáva aj naďalej verný svojim hi-tech pavúčim nohám. Miles Morales sa zas s obľubou predvádza svojimi elektrizujúcimi schopnosťami. Zatiaľ čo predošlé dobrodružstvo kládlo dôraz skôr na postupné, trpezlivé odomykanie abilít, táto hra dopraje vašej netrpezlivosti zaslúžený oddych.

Bojových fičúr je už od úvodnej misie toľko, že so šikanovaním neprispôsobivých obyvateľov New Yorku nemusíte vôbec otáľať. Z vlastnej iniciatívy sa ale naučte efektívne kombinovať ability a gadgety. Ani nie tak kvôli uľahčeniu práce superhrdinu, ale skôr  kvôli vizuálnej satisfakcii. Pohľad na to ako si Spider-Man najprv priatiahne nepriateľov na jedno miesto a potom zaútočí elektrickým výbojom zhora naozaj stojí za to. A to som uviedla iba jeden z mnohých príkladov. A keď vás raz omrzia epické bojové animácie, oddych nájdete napríklad pri stealthe.

Nie všetko sa musí riešiť hrubou silou

Zakrádanie sa je teraz vylepšené možnosťou utkania vlastnej horizontálnej siete. A kedže nepriateľov nenapadne pozrieť sa smerom hore (aj keď roky bojujú proti pavúčiemu mužovi) ľahko ich odchytáte do siete jedného po druhom. Ešte nikdy som sa necítila viac ako pavúk než pri tejto fičúre. Aby som ale neukrivdila Spideyho intelektuálnej stránke, nemôžem zabudnúť ani na menej akčné a násilné stránky hrateľnosti. Logické minihry, analyzovanie prostredia a nejaká tá detektívna práca ostáva aj naďalej súčasťou Spider-Manovej práce. Na základe ikonky na mape presne videte čo od vedľajšej úlohy očakávať. Vašu dennú aktivitu pri konzole si teda viete do istej miery zmanažovať podľa toho či máte náladu na rýchlu akciu alebo skôr pomalšie rozmýšľanie.

Vo finále vlastne nedokážem Spider-Manovi vytknúť žiadnu zásadnú chybu. Vydavateľstvo Sony aj s týmto first-party PS5 sequelom spieva už pomerne obohratú pesničku. Hra je rovnako dobrá ako jej predchodca, bez zásadnej zmeny, avšak s množstvom drobnejších vylepšení. Pokiaľ sa vám páčila predošlá hra, Marvel's Spider-Man 2 vás zaručene nesklame

Marvel's Spider-Man 2

Hrateľnosť - 10/10

Príbeh - 10/10

Vizuál, grafika - 10/10

10/10

Nový Spider-Man ostáva verný svojej zábavnej, intuitívnej hrateľnosti a skvelému story-tellingu. Vďaka novému hardvéru a množstve detailných vylepšení však tento raz môžeme hovoriť o skutočnom next-gen hernom zážitku.

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková

Veronika Ďureková Hviezda

Platformy: PlayStation, Nintendo