Posledná epizóda

Najpopulárnejšie hry

Najčítanejšie

Stellar Blade Recenzia PS5

Stellar Blade - Recenzia

Kórejská Nier Automata s krajšími prsiami a lepšou hrateľnosťou

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková Veronika Ďureková

Keď sa nám pred mesiacmi začal Stellar Blade predstavovať v plnej kráse hrateľných ukážok, len málo hráčov dokázalo o hre rozmýšľať v inej než sexuálnej rovine. Je náročné sústrediť sa na hrateľný aspekt, keď sa vám pred očami lascívne nadtriasa sexy anroid. Povedzme si pravdu, mnohým hráčom takáto reklama na odkývnutie kúpy stačila. Hodnotenia recenzentov blížiace sa k plným desiatkam nadvihli obočie od prekvapenia snáď celej hernej komunite. Pre mňa osobne Stellar Blade bezkonkurenčne vyhráva v kategórii prekvapenie roka.  

Titulný obrázok Youtube videa

Aj keď... po príbehovej stránke sa veľa prekvapení nekonalo. Najmä ostrieľaní milovníci sci-fi žánru ľahko prekuknú zápletku v niekoľkých krokoch dopredu. Skôr než príbeh ma zaujalo skôr to, akým spôsobom uchopili kórejskí vývojari prevarenú tému android dystópie. Tajomstvá Stellar Bladeu napokon jednoznačne stáli za odhalenie. Najmä keď bola mojim spoločníkom tak sympatická postavička akou je EVE. Spolu s dvoma preživšími mesta Xion, Adamom a Lily, sa EVE v plnom nasadení púšťa do svojej protokolom riadenej misie - vyčistiť Zem od ohavných príšer (naytiba).

Menej je niekedy viac...

Popri takejto ambicióznej úlohe stíha EVE podávať pomocnú ruku aj mnohým ďalším obyvateľom Xionu. Nanešťastie však kvantá vedľajších úloh zbytočne odvádzajú pozornosť od dobre našľapnutej príbehovej linky. Side questy sú často bezobsažné, nudné a nútia vás vracať sa do už prehľadaných lokalít. V tomto aspekte je zjavné, že sa vývojári snažili umelo nafúknuť herný čas. Stellar Blade doplatil na rozšírený novodobý názor, že hra pod 30 hodín si titul AAA (a 70 eurovú cenovku) jednoducho nezaslúži. S čím ja samozrejme absolútne nesúhlasím. Menej je predsa len niekedy viac.

S takýmto mínusom ale svoj lynč Stellar Bladeu definitívne končím. V ostatných smeroch je pre mňa hra takmer dokonalou záležitosťou. A keď už prechádzam od kritiky ku chvále, zastavím sa na moment pri variabilnom svete a leveldizajne. Stellar Blade začínate ako typický koridor, ktorý sa však po čase rozrastie o pár otvorených lokalít. Aj tie si ale zachovávajú jedinečnú tvár. Napríklad taká Pustina predstavuje veľmi členitú a skalitú spleť krivoľakých uličiek. Veľká Púšť je naopak typický "plochý"open world, ktorý preskúmavate bez obmedzení vo všetkých smeroch. Vývojárom sa podarilo vytvoriť zaujímavý a zábavný svet bez prevarených repetitívnych aktivít. Namiesto toho vsadili skôr na originálne, nápadité lokality a zábavné enviromentálne puzzle.

Vývojárom sa podarilo vytvoriť svet, v ktorom si každý nájde svoje

Svet vás baví preskúmavať aj bez toho aby ste sa naháňali za achievmentami a waypointmi. Vaše nadšenie a zvedavosť udržiava pri živote najmä variabilita. Koridorové úseky striedajú otvorené lokality, postapokalytpické veľkomestá zas kontrastujú s vyprahlými pustinami. Alebo obľubujete radšej hororové žánre? Počkajte si na príbehové dungeony s ponurou atmosférou. Namiesto trojchodového menu nám vývojári ponúkli švédske stoly, kde si snáď každý príde na svoje. Jediné negatívum opäť súvisí s vedľajšími úlohami. Tie vás totiž spätne zavedú do koridorových lokalít, kde sa bez mapy orientuje iba veľmi ťažko.

Niektorým hráčom nemusí byť pochuti ani neustále sa respawnovanie nepriateľov. K uloženiu hry a doplneniu medikamentov vám postačí posedieť si v najbližšom aktivovanom kempe. Ak sa ale rozhodnete pre tento krok, musíte počítať s tým, že všetky krvopotne zabité naytiby sa, tak ako aj vy, opäť vrátia k plnej sile. Takéto lipnutie nepriateľov na žití vám prinesie zopár XP navyše. Skill tree som však mala maximálne vyperkovaný už pri 60% kompletnosti hry, takže si dovolím povedať, že tvorcovia levelovanie postavy príliš dobre neodhadli.

Zábavný súbojový systém vás neomrzí ani po desiatkach hodín

Nie žeby mi to výrazne skazilo zážitok. Aspoň sa môžete naplno vyblázniť na naytibách. Pri beztvárich monštrách umelú inteligenciu priveľmi neriešite. Hlavne aby poriadne krvácali! Kombat je technický, typický "jednoducho sa naučiť, ťažko sa zdokonaliť" hack and slash. Nepriateľov treba vedieť "čítať" a správne reagovať na ich útoky. Dokonalé vykrytie a uhnutie vám vedia výrazne uľahčiť robotu. Ak som ale takýmto opisom evokovala dark souls hry, uisťujem vás, že Stellar Blade je oproti tomu aj na ťažšej obtiažnosti prechádzka ružovou záhradou.

Osobne by som dokonca od nepriateľov privítala aj tvrdšiu ruku. EVE má pri súbojoch na vrch. Niet sa čo čudovať, keď má v zálohe 2 typy špeciálnych útokov (burst a beta), ktoré sa vedia "postarať" hneď aj o niekoľko naytíb v rádiuse pár metrov. A akoby takýto OP build nestačil, v menu nájdete dokopy až 6 slotov na funkčný equipment. Ten vám vie zaistiť napríklad jednoduchšie dokonalé vykrytie, uhnutie, ľahší stealth, pasívne dopĺňanie zdravia, väčší damage či štít a mnoho ďalších výhod.Vývojári podľa môjho názoru schopnosti hlavnej postavy zbytočne predimenzovali. Toľkoto pozornosti si bežní nepriatelia určite nezaslúžili. Bossovia sú už trochu iná pesnička. Aj tu však platí, že s trochou sústredenia, a so správnymi reakciami, vybavíte bossfighty bez zbytočného umierania (a equipmentu).

Stellar Blade sa ani len nesnaží skrývať zjavnú inšpiráciu inými hrami

Okrem itemov, ktoré vám dropnú z bossa vás hra odmení aj vizuálne pôsobivým finišerom. A tu sa musím na chvíľu zastaviť. Stellar Blade totiž kladie veľký dôraz na vizuál. Nehovorím teraz o vyzývavých outfitoch či grafike. Samotný pohyb, animácie pri boji a aj mimo neho pôsobia oku lahodiaco. Na hru sa jednoducho dobre pozerá. V kombinácii so zábavným a komplexným súbojovým systémom môžeme hovoriť o dokonalej hrateľnosti. A čo si budeme klamať, nejaký ten bodík navyše určite vykúzli aj EVEine telo a odvážny štýl obliekania. V tomto aspekte si zrejme vývojári zašli pre inšpiráciu za Yoko Tarom.

Zo série Nier si však vo výsledku vzali o trochu viac než by sa patrilo. Či už ide o postavy, príbeh, melee kombat, rybárčenie a najmä soundtrack. Takéto nevinné vykrádanie som však ochotná odpustiť. Stellar Bladeu sa totiž podarilo niekoľko aspektov vo svojej verzii andorid dystópie vylepšiť. Napríklad variabilitu nepriateľov a zjednodušený, viac prístupný príbeh. Kórejskí vývojári (Stellar Blade) predčili tých japonských (Nier) aj v grafike. Prostredia sú síce v porovnaní so súčasnými hrami jednoduchšie. PS5 hardvér by určite utiahol aj detailnejšie prepracovanie. Unreal engine  4 sa ale za seba ešte vôbec nemusí hanbiť. Nejednému hráčovi sa však určite v hlave vynorí otázka, ako by sa asi EVEine prsia nadtriasali vo fyzike unreal päťky... No nič, snáď nám Sony odklepne pokračovanie. 

Stellar Blade

 

Hrateľnosť - 9/10

 

Vizuál, soundtrack - 9/10

 

Príbeh - 9/10

9/10

Verdikt

Stellar Blade vás originálnym námetom a autenticitou neohúri, k hernému kreslu vás však dokáže prilepiť komplexnou, zábavnou hrateľnosťou, podmanivým svetom...a aj veľkým výstrihom. 

Oficiálna stránka Kúpiť

Recenzovaná verzia: PlayStation 5

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková

Veronika Ďureková Hviezda

Platformy: PlayStation, Nintendo
Fanúšička akčných FPS a RPG

Zobraziť komentáre (0)

Komentáre

Na pridávanie komentárov musíš byť prihlásený