1428: Shadows over Silesia - Recenze

Pojďte se podívat, jak dopadla zajímavé nezávislé RPG od českého studia KUBI Games

Profilový obrázok autora článku - Jakub Jakub

Nepřátel se nelekejte a na množství nehleďte.“

„Boje se ublížiti svědomí svému, býti lhářem před Bohem a dáti pohoršení posluchačům a učedníkům svým, nemohu učení a spisů svých odpřísáhnouti ani odvolati!“

„Je totiž nezbytné, má-li vůbec nastat mír s bližním, aby byl napřed uzavřen mír člověka s Bohem a mír člověka se sebou samým.“

Tyto posvátné věty, ale i spousty dalších vyřkli jedni z našich největších českých historických hrdinů. Byli jimi velkolepý vojevůdce Jan Žižka z Trocnova a kněz a reformátor církve Jan Hus. Díky těmto dvěma hrdinům došlo v českých zemích k reformě víry samotné. Můžeme spekulovat, zda by byl Jan Hus spokojený s tím, co se dělo po jeho smrti a zda by byl spokojený s tím, jak Jan Žižka zformoval celý venkovský národ proti šlechtě, církvi a císaři Zikmundovi samotnému.

Nová počítačová hra od nezávislého českého studia KUBI Games nám sice nepřiblíží zmíněné postavy, ale ukáže nám, jak asi mohla vypadat doba konce husitských válek, vpád husitských vojsk do Slezska a s trochou fantasy nádechu nám i ukáže, jak to s trochou představivosti mohlo tehdy vypadat s magií, či zázraky. Musím už teď říct, že je mi velkou ctí sdílet město Brno s těmito vývojáři, s vedoucím projektu Petrem Kubíčkem, a dalšími, kteří se na hře podíleli. Jak se totiž dočtete v samotné recenzi, hra nemá k dokonalosti příliš daleko.

Strach, hnus a magie v době husitské

Hra samotná nám nabídne několik kapitol a ukáže příběh obou stran, jak tedy stranu útočníků v podobě husitských vojsk, tak i stranu obránců Slezska. Chopíme se například Hynka, velitele části husitského vojska a s ním budeme hned v první kapitole prozkoumávat okolí, plnit úkoly a plenit vesnice. Zní to sice jako open world, ale není, jedná se o jasně nascriptovanou hru, která vás jasně vede za úkoly a courání po místní fauně a floře nemá moc smysl. Samotný pohyb a souboje mě trošičku zklamaly, samozřejmě nevím, zda je v enginu Unity něco lepšího na výběr, ale hře by strašně moc slušel systém pohybu například z Diabla, tedy pohyb i souboj pomocí myši a klikání do prostoru.

Hra ovšem sází na pohyb pomocí WASD, otáčení kamery pomocí středníku na myši a souboje pomocí klikání myši. Bohužel, ovládání je velmi krkolomné a je to vlastně asi jediná výtka, kterou ke hře mám. Hra jako taková je velice těžká, zdraví příliš nemáte, jakmile jde do vás více jak jeden nepřítel je zle, a k tomu všemu připočtěte krkolomný systém souboje kdy kliknete do prostoru, vaše postava máchne, ale během máchnutí vás soupeř klidně oběhne a zasadí vám tvrdý úder. Velmi dlouho jsem si na tento systém zvykal a přišel jsem na to, že zkrátka musíte předvídat soupeřovi pohyby, v tomto je tedy hra velmi realistická, i když by dle mého názoru vůbec nemusela být.

Zároveň si musíte dát pozor na vaše zdraví, několikrát se mi stalo, že jsem byl v situaci, kdy mi stačila ke smrti jedna rána a z čista jasna se objevila trojice silných nepřátel. V takovém případě musíte zapojit hlavu a využít svého okolí, například nechat bojovat vaše spolubojovníky a sám běhat do kola, nebo, pokud jste sami, využít pastí ve sklepeních jako jsem to udělal já.

Co se ale příběhu týče, tomu se nedá nic vytknout, je napínavý ze všech pohledů, velmi dramatický a prvky fantasy magie se i přes moje překvapení do hry výborně hodí. To je ale vše co vám o magii v době husitské řeknu, budete si muset hru zahrát.

Klika, páka do….

Hra 1428: Shadows over Silesia nenabízí jen perfektní příběh, zajímavé postavy, český dabing, zajímavou grafiku a nezvyklý soubojový systém. Hra vám nabídne naprosto dokonale propracované hádanky a logické hříčky. Musím před lidmi z KUBI Games smeknout klobouček, protože kolikrát ani velké společnosti nedovedou ve svých hrách zavést zábavné a originální hádanky a hříčky. Petr Kubíček to ale se svým týmem dokázal, většina hádanek je originálních a zábavných a zároveň žádná není vyloženě těžká nebo složitá. Na většinu hádanek přijdete naprosto bez větších problém, ovšem jejich praktické řešení vám zabere nějaký čas ve stylu „co zkusit tohle? Ne, tak zkusím tohle? Taky ne. Áááá to je ono“.

Ani jednou jsem se nepřistihl, že bych na hádanky řekl křivé slovo, naopak, jsou perfektním ozvláštněním celé hry a do celku naprosto skvěle zapadají. Hra zkrátka naprosto dokonale působí jako celek, a tak vám vlastně některé neduhy ani nevadí a nebo je hodíte za hlavu.

Jedinou chybu jako takovou jsem zažil jen jednou, a to bylo chybné načtení savu, kdy se hra tvářila že stojím venku, a přitom jsem byl uvnitř budovy. V tomto případě jsem měl celou mapku místnosti černou. Bez problému jsem to vyřešil pomocí minimapy, vyběhl ven a zase dovnitř a bylo po problému, takhle dokonalá hra to je (trošku podezírám vývojáře, že to byla součást nějaké hříčky).

Grafika jako z originálního komiksu

Grafika vychází z možností vývojářského prostředí Unity, a tak není divu, že je poněkud odlehčenější, žádné grafické hody tedy nečekejte. Zároveň vás ale velmi okouzlí svou jednoduchostí, je to vlastně něco jako třeba Minecraft, graficky vás ze startu lehce odpuzuje, ale během hraní přijdete na to, že by jste jinou grafiku v žádném případě nechtěli. Grafický i zvukový podklad hry je tedy na velmi vysoké úrovni, a i když já sám nejsem velkým příznivcem českého dabingu ve hrách, musím říct, že ten zde není špatný.

Neuslyšíte pravděpodobně žádné známější hlasy oblíbených dabérů, o dabing se totiž postarala amatérská skupina Fénix Dabing, která se věnuje amatérskému dabingu her už několik let. Budu upřímný, amatérismus je slyšet, ale vůbec vám to nevadí, naopak, do celé hry to celé krásně zapadne, že si budete opravdu připadat jako v českých zemích za odbojné války husitského přesvědčení. Zároveň je potřeba si uvědomit, že to dabéři opravdu nedělali za nějakou velkou finanční odměnu, protože je pro ně důležitější ryze český herní zážitek než kus žvance.

Jak to teda dopadlo?

Hra 1428: Shadows over Silesia je naprosto perfektní nezávislé příběhové hardcore RPG, které zřejmě neudělá díru do světa tam venku, ale u nás v Čechách by si dle mého názoru vývojáři zasloužili zasypat zlatem a získat nějakou pěknou cenu.

Jako celek totiž hra působí tak neskutečně dobře, je návyková, magie a mysticismus do hry naprosto perfektně sedí, hardcore styl hře vyloženě prospívá a dabing společně s jednoduchou grafikou hře dodávají ten správný šmrnc. Nedělám to sice často a kdekdo by mohl namítnout, že to lehce zavání vlastenectvím, ale já prostě musím. Musím hře udělit plný počet, to prostě jinak nejde.

1428: Shadows over Silesia

Příběh - 10/10

10/10