Assassins Creed Mirage Recenzia

Assassin's Creed Mirage - Recenzia

Séria sa vracia ku koreňom. Konečne.

Ubisoft sa po rokoch konečne rozhodol vypočuť prosby fanúšikov série AC, najmä tých, ktorí ešte pamätajú prvé diely tejto známej značky. Dnes totiž existujú dve skupiny hráčov. Tí, ktorým vyhovuje obrovský otvorený svet hier AC Origins, Odyssey alebo Valhalla s miliónom otáznikov na mape, a potom sú tu tí, ktorí sú radšej za menší, koncentrovaný zážitok.

Presne druhú skupinu hráčov poteší Assassin's Creed Mirage, pretože presne ako vývojári z Ubisoftu sľubovali, ide o návrat ku koreňom série. Pri hraní Mirage som mal pocit, že som sa vrátil 10-15 rokov späť do minulosti, do čias, kedy hry Assassin's Creed boli o tréningu, o bratstve, disciplíne a o ovplyvňovaní historickej politiky.

Príbeh zameraný viac na Asasínov a ich prácu

Mirage sleduje príbeh pouličného zlodeja Basima, ktorý sa po nevydarenej lúpeži ocitne v opatere bratstva Hidden Ones, predkov rádu Asasínov. Hra vás zavedie na pevnosť Alamut (v tom čase vo výstavbe) a ukáže vám, ako výcvik Asasínov prebieha, ako žijú a trénujú. Všetko navyše presne zapadá do lore Assassin's Creed, započatej ešte v roku 2007. Dej hry sa odohráva okolo roku 861 a väčšinu hry strávite v historickom Bagdade. Inak staršieho Basima môžete poznať už z príbehu AC Valhalla, ktorý sa však začína o 12 rokov neskôr.

Keď sa z Basima stane Hidden One, teda Asasín, začne vaša skutočná práca. Na rozdiel od predchádzajúcich hier, zameraných na otázniky na mape, Assassin's Creed Mirage ponúka koncentrovaný príbeh plný vyšetrovania, skúmania, spájania súvislostí a odhaľovania korupcie na najvyšších miestach. Presne o tom boli prvé hry, o skutočnej, vytrvalej práci Asasínov v tieňoch historického mesta. A to je niečo, čo si u Mirage fakt cením. Aj preto som príbehu dal viac bodov, ako by si získala len samotná zápletka a charaktery postáv.

Príbehu vládne sieť vysoko postavených tajomných osôb, ktoré je nutné eliminovať pre udržanie poriadku v meste, ale aj pre vyriešenie záhady okolo Basima. Sieť je zostavená z mnohých vyšších a nižších osôb v hierarchii, ku ktorým zase vedú mnohé stopy. Aby ste sa k nim dostali, odhalili ich identitu a pozíciu v meste, je nutné splniť mnohé, často špionážne misie. Ich poradie si určujete sami, niekedy vás zavedú na bazár, inokedy do prístavu, do pevnosti, či úplne mimo mesta, do prírody.

Assassin's Creed Mirage je tak zdravou kombináciou hry s otvoreným svetom a nelineárneho priebehu, no zároveň príbeh je lineárny a nikdy príliš neodbočíte. Okrem hlavných misií hra ponúka aj vedľajšie zákazky pre Asasínov, či náhodné eventy v uliciach Bagdadu. V jednom som napríklad poúčal chlapca, ktorý vyliezol na 30-metrovú vežu a bál sa z nej zliezť. Som mu povedal, nech skočí do tej kopy sena, čo je dole.

Bagdad ako výlet do kníh dejepisu

Nostalgiu z prvej hry Assassin's Creed nakopol aj Bagdad. Vývojári z Ubisoftu v spolupráci s historikmi a archeológmi spracovali Bagdad deviateho storočia absolútne dokonale. Ulice sú plné ľudí, obchodníkov, všade visia koberce, drahé vázy, či objekty importované po hodvábnej ceste z ďalekého východu. Budovy a pohľady na ne počas východu a západu slnka sú doslova dych berúce.

Keby som mal po dohraní Mirage písať test na dejepise, mal by som jednotku. Aj teraz totiž vývojári do hry pridali 66 bodov vo forme kódexu. Prečítate si tak viac o kultúre, vtedajšom živote, o politike, historických udalostiach, o architektúre aj o tom, aký význam mali koberce. Všetky tieto zápisky sprevádzajú umelecké, alebo reálne fotky objektov z múzeí po celom svete.

Je to v prvom rade stealth hra

Basim má vo vienku hneď niekoľko nástrojov, ktoré si môžete ľubovoľne počas hry odomknúť a aj vylepšovať. Vývojári k tomu účelu ponúkajú slušnú nádielku bodov skúseností za misie ale aj materiálov. Ak ste mali v minulých dieloch pocit, že progres je pomalý, tu je to inak. Nie je tu žiadny XP progres bar.

Skrytá čepeľ hrá najdôležitejšiu rolu, Assassin's Creed Mirage je totiž na rozdiel od predchodcov stealth hra až do špiku kostí. Len so skrytou čepeľou môžete prejsť prakticky celú hru a meč nemusíte použiť ani raz. Mirage však ponúka ďalšie skvelé nástroje, napríklad petardy na prilákanie stráží, uspávaciu šípku, dymovú clonu alebo vrhacie dýky. Každý z nástrojov má ďalších deväť unikátnych efektov.

Basima sprevádza aj orol Enkidu, schopný odhaliť ciele a označiť nepriateľov. Nechýba ani šiesty zmysel, ktorým môžete vidieť nepriateľov cez steny a tiež možnosti úkrytu, či loot. Kritiku z trailerov zožala jedna nadprirodzená schopnosť Basima, vďaka ktorej si môžete na diaľku označiť niekoľko nepriateľov a následne ich „teleportom“ jeden po druhom v okamžiku eliminovať. Mne osobne niekoľko krát pomohla v riešení zdanlivo neriešiteľnej situácie, v tichosti.

Keď už sa vám náhodou stealth nepodarí udržať, nechýba možnosť klasických súbojov meča proti meču. V tomto prípade využijete možnosť párovať, uhýbať, či preskakovať nepriateľov. Nie vždy mi párovanie fungovalo, aj keď bolo dobre načasované. Ale v záasade ide o pomalšie, taktickejšie súboje, ako hack&slash sekanie z AC Valhalla.

Novinkou v hre sú tokeny, akési medailóny, ktorými môžete uplatiť rôzne skupiny občanov. Tokenom obchodníkov môžete znížiť ceny, či otvoriť špeciálne debny, tokenom umelcov môžete podplatiť spevákov a rečníkov, aby odlákali pozornosť a tokenom žoldnierov môžete rozpútať súboje so strážami pred bránou.

Tokeny, peniaze a ďalšie cennosti môžete získavať v misiách, ale aj krádežami. Basim je totiž stále zlodejom a okrádanie okoloidúcich je jednou z najpohodlnejších možností, ako si zarobiť. Niekedy je cieľ strážený, niekedy sa vám to nepodarí a je lepšie zobrať nohy na plecia. A ak je na vás vyhlásené pátranie, v meste sa objavujú plagáty, ktoré treba strhnúť, alebo niekoho podplatíte. Všetky tieto činnosti však prispievajú k uveriteľnosti mesta Bagdad.

Strom schopností vám umožňuje si vylepšiť schopnosti Basima, jeho pohyby a možnosti v stealthe. Zbrane a vybavenie ponúkajú možnosť vylepšenia v troch úrovniach. Tie najlepšie kúsky však získate v špeciálnych misiách a zákazkách, ako aj zozbieraním jedinečných predmetov ako sú knihy, či úlomky.

Graficky verne spracovaný kus histórie

Assassin's Creed Mirage rozhodne neposúva hranice grafického spracovania hier Assassin's Creed a Anvil engine vyzerá v podstate rovnako, rovnako dobre, ako už pár rokov. Aj v tomto prípade sa Ubisoftu podarilo vyčariť absolútne fantastické scenérie plné atmosférických efektov, kvalitné nasvietenie, široké výhľady a po novom aj veľké množstvo NPC postáv na uliciach.

Všetko vyzerá uveriteľne, od budov, cez stánky obchodníkov preplnené objektami až po palmy, či púšte. Vďaka foto módu môžete krásy Bagdadu a okolia zachytiť v najvyššej kvalite, však niekoľko fotiek som pridal aj do recenzie. Mirage vyzerá skutočne nádherne. A rovnako dobre aj znie, vďkaa priestorovému zvuku si užijete ruch mesta, ale aj ticho hlbokej noci.

Aj Mirage má svoje chyby

Hra rozhodne nie je dokonalá, aj keď sa to mohlo zo zvyšku recenzie zdať. Tak napríklad, Ubisoft vôbec neinvestoval ani euro navyše do technológie tvárí a animácií pri rozprávaní. Ide o nižší štandard, ktorý je už zabehnutý niekoľko rokov. Tiež by sa mohlo zdať, že niektoré misie sú si veľmi podobné, keďže ide v podstate vždy o infiltrovanie do veľkej budovy a improvizovanie dokým nenájdete cieľ.

Avšak tieto drobné negatíva vyvažuje množstvo quality-of-life detailov, ktoré vývojári zapracovali. Napríklad automatické cestovanie na koni/ťave, rýchly presun po mape, systém prideľovania bodov, žiadne polená pod nohy nie sú kladené ani pri vylepšovaní vybavenia a v hre máte relatívnu slobodu. Kódex vám zobrazí najnovšie zápisky, mapa nie je zahltená otáznikmi, extra dialógy prebiehajú aj počas gameplayu a prehľadný je aj inventár.

Ťažko hľadať nejaké výrazné negatíva. Ale pochopím, ak táto hra nebude sedieť všetkým, ktorí chcú radšej obrovský 80-hodinový titul po vzore Valhally. Mne osobne sa tento kratší, 20-30 hodinový koncentrovaný zážitok pozdáva viac a som skutočne rád, že sa Ubisoft spirituálne vrátil k prvému dielu. Hlavne ma teší návrat k stealthu a atmosfére historického zasadenia podľa kníh dejepisu.

Assassin’s Creed Mirage

9.2/10

Assassin’s Creed Mirage je konečne návrat ku koreňom série a prináša všetko, čo si fanúšikovia mohli kedy želať. Charizmatický hrdina, nádherné historické prostredie, zameranie na stealth a tiež prepojenie s podstatou série, od ktorej sa vývojári posledné roky tak odkláňali. Je to korunovaný nástupca prvej Assassin’s Creed hry a možno aj najlepší diel za dekádu.

Oficiálna stránka