Call of Duty Modern Warfare Recenzia

Call of Duty: Modern Warfare - Recenzia

Návrat do slávnej série, kopec experimentov, kontroverzia, ale hlavne poctivá FPS strieľačka.

Osobne som veľmi rád, že sa Infinity Ward rozhodlo vrátiť sa ku koreňom svojej najslávnejšej série značky Call of Duty: Modern Warfare bola trilógiou, ktorú si všetci fanúšikovia zamilovali najmä preto, že s hlavnými postavami strávili viac, než len pár hodín v kampani jedinej hry. Nový Call of Duty: Modern Warfare reboot vracia niekoľko týchto postáv späť do súčasnosti a pravých fanúšikov prekvapí aj v samotnom závere. Kapitán Price bude totiž potrebovať pomoc a vy budete prekvapení, kto všetko sa vráti.

Príbehová kampaň hry počas piatich hodín namixuje dokonalý kokteil akcie a taktických pasáží. Modern Warfare si udržiava presne taký štandard, na aký sme pri Call of Duty zvyknutí a kampaň je dokonale odvedenou prácou. Misie, v ktorých si dostatočne zastrieľate striedajú tie taktické, kde budete skôr pozorovateľom. No aj tieto misie majú svoje čaro, vďaka dokonalým animáciám, scenárom a skriptom, doslova akoby ste sledovali prácu skutočnej taktickej jednotky.

Perfektným príkladom je misia Clean House v úvode hry. Jednotka kapitána Pricea sa v noci infiltruje do domu, kde sa majú nachádzať teroristické spojky. Animácie všetkých postáv sú absolútne precízne a dokonalé ako vo filme. Každé zabitie v tejto konkrétnej misii má svoju váhu, či už strelíte teroristu do hrudníka, končatiny, alebo do neho napálite niekoľko guliek cez stenu. Napokon, rozlíšite civilistu od hrozby? A čo matka malého dieťaťa? Zdvihne zo zeme zbraň a zaútočí? Čo jej manžel schovaný pod posteľou, strelíte mu guľku cez matrac? Áno, misia je striktne lineárna, ale hráčovi dodáva ilúziu, že je plnou súčasťou tohto taktického zásahu. Pre mňa to je jeden z najviac realistických, najviac uveriteľných levelov, aké som kedy odohral.

Ten level má niečo do seba aj vďaka tomu, že sa odohráva v noci. Nočné videnie v Modern Warfare je mimoriadne realistické, napokon, vývojári zapracovali do hry reálne nočné videnie založené na emisii fotónov do okuliarov. Nejde teda už len o nejaký zelený filter cez obrazovku, ale objekty a zdroje svetla skutočne reagujú s okuliarmi. Tie si tiež môžete kedykoľvek zložiť a uistiť sa, či je vonku fakt taká tma. Vývojári nezabudli ani na reflexné nášivky pre vašich kolegov z jednotky, ktoré odrážajú svetlo špeciálne pre nočné videnie.

Fotorealizmus nie len v cut-scénach

Nie všetky misie sú taktické a  rozhodne nechýbajú ani výbušné momenty plné akcie a scriptovaných momentov. Kapitán Price so svojou jednotkou bude čeliť hrozbe chemického útoku, za ktorým sa majú skrývať Rusi (to mimochodom pobúrilo Ruských hráčov). Síce je tu jeden hlavný záporák, no pozornosť sa upriamuje aj na niekoľkých ďalších a tak mám pocit, že vývojárom sa nepodarilo vyťažiť z príbehu maximum. Záporáci tak pôsobia plocho a prvoplánovo. Celkom zaujímavé postavy ale vidíme na strane spojencov, obe hrateľné postavy sú zaujímavé, so svojimi motívmi a veľmi sympatická je aj Farah. Uveriteľnosti postáv prispievajú aj absolútne špičkové prestrihové scény, ktoré v hernom priemysle nemajú konkurenciu. Renderované scény medzi misiami pôsobia maximálne uveriteľne a fotorealisticky!

Vývojári sa v kampani nebáli experimentovať, zahráte si aj za deti, v civilnom prostredí, v centre konfliktu vo fiktívnej krajine Urzikstan aj v Británii. Počet lokalít je značne okresaný oproti tomu, na čo sme boli zvyknutí, ale vôbec to príbehu neškodí, práve naopak. Konflikt sa vďaka tomu drží viac pri zemi a necháva si otvorené dvierka pre ďalšie diely v sérii Modern Warfare a tomu verte, že budú. Ja som bol s kampaňou maximálne spokojný. Príbeh hry skutočne „dospel“ a v slabších povahách vyvolá aj hrozivé emócie z vojenského konfliktu. Oni tie kampane proste vedia robiť.

Ja nechápem, ako niektorí recenzenti môžu kritizovať to, že v kampani hráte za dieťa, ktoré je nútené zabiť človeka. Za prvé, je to len hra a za druhé, ja oceňujem, že vývojári skúšajú z herného hľadiska aj takéto náročnejšie pasáže. Mne osobne skôr vadilo, že zabitie civilistov nemalo nejaký dopad na vývoj príbehu, proste dostanete Game Over. Pri veľkom počte civilistov pobehujúcich pred hľadáčikom je to veľmi jednoduché.

Herný zážitok my vyslovene skazili len technické problémy, tie môžem pripisovať len staršiemu procesoru. Hra mi často zamŕzala, padala, renderované scény v 4K rozlíšení mi sekali. To je daň za 125 giga súborov a s takým objemom dát môžu mať problém aj klasické HDD disky. Rozhodne odporúčam si hru nainštalovať rovno na nejaké SSD.

Hra je však znovu vyladená perfektne a keď mi to práve nepadá, beží ako po masle. Výborný gameplay dostal do vienka niekoľko nových fíčur. Dvere si je možné len trochu pootvoriť a nakuknúť dnu, na jednej zbrani môžete mať viacero kolimátorov a náboj ostreľovačky ovplyvňuje nie len gravitácia, ale aj vietor. Zbrane kopú oveľa viac, ako sme boli zvyknutí a optika po novom simuluje priblíženie akoby cez šošovku skla.

Kooperatívne misie sú slabým článkom Modern Warfare, multiplayer boduje

Po skončení príbehu si môžete vyskúšať aj režim Spec-Ops, ide o kooperatívne misie pre dvoch až štyroch hráčov. Z režimu som veľmi sklamaný, pretože aj keď som čakal že pôjde o predĺženú ruku kampane, ide skôr o prevarený režim zo všetkých starších dielov COD. Na jednej mape budú hráči čeliť vlnám nepriateľov, zbrane, vybavenie a killstreaky sú len tak voľne pohodené na mape. Mód mi príde bezcieľny a pre dvoch hráčov extrémne náročný.

V multiplayeri sa toho tiež moc nezmenilo, ten som vám predstavil už v dojmoch z hrania bety. Call of Duty: Modern Warfare prináša aj v online režime niekoľko experimentov pre rôzne skupiny hráčov. Okrem klasických playlistov TDM, Domination a Kill Confirmed prichádza nový mód Gunfight. Ten postaví proti sebe len štyroch hráčov v dvoch tímoch a všetci dostanú rovnaké zbrane. Jedno kolo tak trvá len pár sekúnd a každé dve kolá sa vymenia zbrane za iné. V tomto móde si zahráte za celú škálu zbraní Modern Warfare a overíte reflexy vo dvojiciach. Mód je jedným z najrýchlejších a najzábavnejších.

Herný režim Ground War je skôr pokusom sa dotiahnuť na Battlefield. Na veľkých mapách sa proti sebe postaví 64 až 100 hráčov a v podstate ide o taký veľký Team Deathmatch. Frenetickej akcii som sa v tomto prípade vyhýbal, nie som Shroud a nemám rád, keď ani neviem, kto ma zabil. Novinkou je aj Realism mód v štandardných playlistoch herných módov. Realism vypne všetky prvky na HUD, nedostanete ani oznámenie o tom, či ste niekoho zabili. Musíte sa ísť proste presvedčiť. Realism sa mi hral výborne a je to taký odľahčený Hardcore (v Hardcore majú všetci zmenšené životy na minimum).

Nočné taktické operácie sa dostali aj do multiplayeru, množstvo klasických máp má aj nočnú verziu. Rôzne svetlá na mape môžete vypnúť a využiť tak potenciál nočného videnia. Tieto nočné zápasy majú jedinečnú atmosféru. A napokon sa do multiplayeru dostali aj taktické prvky zo singleplayeru – jemné pootvorenie alebo vyzeranie dverí, hra so svetlom, IR lasery a tak podobne. Multiplayer je tak v konečnom dôsledku skutočne o niečo viac taktický, ako v starších dieloch Call of Duty, ale furt tak rýchly.

Operátori v multipleyeri zostali, ale už len kvôli vizuálu. Postavy teraz nemajú žiadne špeciálne schopnosti a všetko sa rieši cez kustomizáciu vybavenia, perky, zbrane, gadgety. Celkový level je rozdelený medzi progres postavy a progres zbraní – zatiaľ čo level postavy odomyká zbrane a vybavenie, doplnky na každú zbraň si musíte odomknúť osobitne. Stačí s tou zbraňou aktívne hrať. Zmeny v progrese oceňujem, pretože takto nebudete musieť čakať 20 levelov na odomknutie svojho obľúbeného kolimátora pre obľúbenú zbraň.

Moderná vojna, moderný engine nabitý technológiami

Call of Duty: Modern Warfare po grafickej stránke vyzerá absolútne fantasticky. S prehľadom ide o najkrajší diel Call of Duty, aký kedy vyšiel a to aj v singleplayeri aj multiplayeri. Doteraz som bol v tom, že Infinite Warfare. No prekopaný engine vyzerá úžasne, obsahuje všetky najmodernejšie grafické technológie, realistické odrazy, volumetrické svetlá a časticové efekty, aj real time tieňovanie. Nasvietenie najviac vynikne v Londýne ale aj počas nočných misií, animácie postáv sú fakt na nerozoznanie od reality. Bokeh efekt (rozmazanie pozadia pri zaostrení na objekt) už nie je falšovaný ako v minulosti, ale rozmazanie okrajov je realistické vzhľadom na pozíciu kamery.

Všetky materiály pôsobia verne, až fotorealisticky. Stačí si všimnúť modely a povrchy zbraní, oblečenie okolitých postáv, detaily, textúry...to je proste paráda. Škoda, že som si na svojej zostave nemohol dopriať aj efekty Nvidia RTX, vyzeralo by to ešte lepšie. K tomu všetkému, hra prechádza plynule z cut-scény priamo do gameplayu bez nejakého loadingu. O tom, že ide o parádny PC port svedčí aj obrovské množstvo nastavení v menu. Zvuk si viete naštelovať presne podľa svojej zvukovej zostavy a nezaostávajú ani hlboké grafické nastavenia, pri ktorých presne viete, na čo slúžia.

Modern Warfare stanovil latku pre first person strieľačky a ako fanúšik série som maximálne spokojný. Veľmi krátka, no výborná príbehová kampaň ponúkla skvelý mix taktických momentov aj frenetickej akcie. Detailné a precízne animácie doslova oživia každý moment a prestrihové scény sú ako vždy, najvyššej kvality. Sklamaním bol kooperatívny režim, no vyvážil ho multiplayer, v ktorom sa nájdu širšie skupiny hráčov, než kedykoľvek predtým.

Call of Duty: Modern Warfare vyšlo na PC, Xbox One a PlayStation 4 s podporou cross-play naprieč všetkými platformami.

Call of Duty: Modern Warfare

Multiplayer - 9/10