Days Gone recenzia

Days Gone - Recenzia

Ďalšia SONY exkluzivita na PlayStation 4 sa snaží oživiť žáner Zombies. Days Gone sa to podarilo.

Blíži sa koniec éry PlayStation 4. SONY má v zásobe ešte posledné oznámené tituly, na ktoré si budeme musieť ešte nejakú dobu počkať. To ale neznamená, že Days Gone je jednou z hier, ktorá len vyplní priestor na čakanie TLOU 2 alebo Death Stranding. Práve naopak, aj keď ide o úplne novú značku, SONY dokázalo vydať majstrovské dielo. Treba ale povedať, že na Days Gone pracovalo len zlomok ľudí, čo na God of War, Spider-Man alebo Uncharted! Ale často mi príde až neuveriteľné, čo dokázalo 130 ľudí v útrobách Bend Studio.

Bend Studio to je firma, ktorá predtým v podstate nevydala žiadny veľký AAA titul. Za sebou majú len porty hier na PSP alebo tituly na PS Vita. Toto je v podstate ich prvá veľká hra, ktorú zastrešuje SONY. Days Gone nie je len ďalšia zombie hra do počtu, aj keď istými prvkami môže pripomínať State of Decay, mierne šľahnutý nádychom Red Dead Redemption. Days Gone si ale v mojom srdci vybudoval jedinečné miesto, miesto pre originálnu značku od SONY, na ktorú nezabudnem. Hoci, málo skúseností s veľkým projektom je na hre skutočne vidieť.

Days Gone sleduje príbeh motorkára Deacona St. Johna, ktorý ihneď po vypuknutí zombie apokalypsy v štáte Oregon prišiel o svoju ženu. Následne sa s kamarátom Boozerom vydal na cestu štátom a prežívať sa im darilo celé dva roky. Hru teda začínate zhruba 700 dní po vypuknutí zombie apokalypsy a tak sa chopíte relatívne skúseného preživšieho, ktorý sa nič nemusí učiť. Za problém, respektíve nevyužitú príležitosť považujem tucty momentov, ktoré vývojári sekli v tom najlepšom, bez toho aby využili potenciál týchto momentov. Niekedy by stačili dva riadky dialógov naviac, niekedy len kamera zameraná na hlavnú postavu. Neskutočne veľa krát som videl nevyužitý potenciál dialógov a budovania vzťahov medzi postavami. Keby som to režíroval ja, tak by som v kľúčovom momente nechal pracovať hudbu s kamerou aj desať sekúnd bez slov, aby som emotívne momenty doslova zaryl hráčovi do podvedomia. V tíme Bend Studio by to chcelo zamestnať skúseného autora príbehu, dialógov a režiséra, ktorý by z tohto obrovského potenciálu vyťažil maximum.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Days Gone – Story Trailer | PS4

Days Gone – Story Trailer | PS4

Z prvých videí sa zdalo, že Deacon bude len tuctový hrdina bez charizmy. Opak je pravdou a Deacon vám postupne prirastie k srdcu. Možno to bude preto, že ho v oblasti skoro každý pozná a Deacon pozná každého. Je trochu arogantný, nenechá si rozkazovať ale na druhej strane, má aj ľudské stránky. Možno mi sadol aj preto, že hlavný hrdina má skutočne skvelé animácie a emócie počas prestrihových scén, ale aj preto, že počas celej 30-hodinovej kampane vám bude spríjemňovať hranie svojim komentárom. Túto praktiku od Naughty Dog sa už naučilo mnoho vývojárov a som rád, že aj v Days Gone vaša postava reaguje prakticky na akúkoľvek činnosť. Stačí, že sa len približujete ku kempu, Deacon už kričí na stráže, aby otvárali bránu. V podobnom duchu reagujú aj ostatné NPC postavy a tak som cítil skvelé vyváženie samoty a interakcie medzi postavami.

Ich telá sa nerozkladajú ani nerozpadávajú a smrdia len preto, že si močia a kadia do gatí.

Deacon je skúsený lovec odmien a zombíkov, ktoré sú v hre nazývaní „Freakers.“ Máte tak pocit, že nehráte za nejaké malé ucho, s ktorým je nutné polku hry stráviť v tutoriáloch. Vývojári majú vďaka tomu viac priestoru venovať sa príbehu tohto sveta, príbehu Deacona a príbehu Freakers. V zbytku recenzie už nebudem týchto netvorov nazývať zombíkmi, pretože zombíci nie sú. Nákaza zmutovala ľudí, ktorí teraz bažia po potrave, ich telá sa nerozkladajú ani nerozpadávajú a smrdia len preto, že si močia a kadia do gatí. Misie, v ktorých som vedeckým spôsobom skúmal správanie Freakers ma úprimne bavili najviac.

Kampaň vám postupne bude otvárať nové sekcie mapy, ktorá je prekvapivo veľká. Už keď sa mi zdalo, že je dostatočne veľká, otvorila sa mi sekcia nová a ja som znova nadobudol pocit objaviteľa. Oregon v Days Gone ponúka fantastické výhľady a výbornú atmosféru, kdekoľvek budete. A aj tu musím vývojárov pochváliť, že človek si tu môže vychutnať výhľad bez toho, aby na neho každých desať sekúnd niekto strieľal po vzore Far Cry. Aj keď sa svetom stále pohybujú Freakeri, nie je ťažké si nájsť chvíľku pre seba a vo svete sa proste len tak, stratiť.

Jazda na motorke je skvelá, hoci chce trochu tréningu. Motorka sa sprvoti zdá neohrabaná a ťažkopádna (protiklad ovládania Deacona) no po pár hodinách sa vám to dostane pod kožu. Motorkou sa dostanete prakticky kdekoľvek a vývojári zbytočne nekládli bariéry len preto, aby vám predlžili jazdu. Jazdenie vás ale bude stáť palivo a veru, tá motorka žerie aj trávu okolo cesty. Dopĺňanie paliva a oprava motorky tak budú vašou prioritou číslo jedna počas celej hry. Nie raz sa mi stalo, že som z motorky musel zliezť a vydať sa do najbližšieho mestečka, hľadať bandasku s benzínom. Je to jedna z vecí, ktoré mohli autori trochu zmierniť, na druhej strane chápem – chceli aby ste sa k motorke vracali čo najčastejšie a starali sa o ňu. Vytvorili si k nej citový vzťah.

Trochu nešťastie je vyriešený systém upgradovania motorky. Nie je ju možné upgradovať postupne, hneď ako máte na vybavenie dostatok kreditov. Motorku si upgradujete v kempoch a aby ste si odomkli upgrady, musíte v danom kempe dosiahnuť určitý level dôvery. V praxi to znamená, že 5 hodín budujete dôveru plnením misií v kempe, následne si kúpite všetky dostupné upgrady naraz. Potom môžete hrať ďalších 5 hodín, aby sa vám odomkli ďalšie upgrady. Platí to aj pre zbrane, ku ktorým si dôverou odomykáte prístup (je ich tu tona!). Aby toho nebolo málo, každý kemp má ešte svoju vlastnú menu a kredity si tak medzi kempami neprenesiete.

Upgrade postavy v Days Gone už funguje rozumnejším spôsobom. Nájdete tu tri rôzne stromy schopností, ktoré vám odomykajú aktívne, aj pasívne skilly. Môžete sa tak vybaviť spomalením času pri mierení, opravou poškodených ručných zbraní, lepšími zmyslami alebo stealth mechanikami. Život, staminu a spomalenie času si môžete navýšiť v špeciálnych zdravotných staniciach, roztrúsených po mape Oregonu.

Na mape Days Gone je až 40 húfov Freakerov, od 50 po 500 jedincov.

Na Stealth mechaniky je v Days Gone kladený celkom prekvapivý dôraz. Kempy banditov tak dokážete vyčistiť bez jediného výstrelu, rovnako vyčistiť Freakermi zamorenú dedinku. Najväčším nepriateľom sú ale hordy. Celé stovky Freakerov, pohybujúcich sa v jednej súvislej kope, migrujúcich za potravou. Počet nábojov do väčšiny zbraní absolútne nestačí na vyčistenie toľkých nepriateľov a tak je nutné improvizovať. Všimol som si, že počet Freakerov vo veľkých hordách nie je tak vysoký, ako počas E3 2016. Vývojári znížili počet postáv na obrazovke pravdepodobne kvôli optimalizácii výkonu. Rozhodne sa ale stále máte na čo tešiť, tým súbojom sa nevyhnete, na mape je až 40 húfov Freakerov, od 50 po 500 jedincov.

V napätých momentoch oceníte, že sa nemusíte hrabať v nezmyselnom inventári, všetko je dostupné pod jedným tlačidlom. Crafting prebieha za pochodu, v rýchlosti si viete na zbraň pripevniť aj tlmič. Ovládanie a používateľské prostredie sú tak niektoré zo silných stránok Days Gone. Vývojári sa ale nevyhli miernemu stereotypu v side-questoch. Čistenie kempov banditov je takmer na jedno kopyto a dokonca aj niektoré hlavné misie pôsobia len ako vata medzi dôležitými momentami. Je tu proste vidieť, že niektoré veci boli vytvorené len preto, aby trochu natiahli hrateľnosť, ale to predsa v úplne každej open-world akcii.

Celkovo mám zo sveta Days Gone výborný pocit. Skvele sa to ovláda, časti Oregonu sú bohaté a pestré, nikdy som si nepripadal úplne sám, ale zároveň som si našiel aj čas pre seba. Proste som len nasával atmosféru. Prispieva k tomu aj výborné audiovizuálne spracovanie. Fantastický soundtrack, to je už snáď ochranná známka SONY exkluzivít na PS4. Po grafickej stránke vývojári z Bend Studio priniesli niečo, čo som v hrách ešte nikdy nevidel. V Days Gone náhodne začne snežiť a celé okolie sa pomaly, vločka po vločke pokrýva snehom. V real-time. Niečo absolútne fantastické. To, že tu nájdeme premakaný fotomód je už snáď samozrejmosť a čerešničkou na torte je už len čeština, ktorá poteší domáci trh.

Po technickej stránke mala hra ale kopec problémov, ktoré mi vyslovene vadili. Napríklad ponorenie do deja neustále prerušovala čierna obrazovka, respektíve krátky loading. Po každom dialógu bolo prerušenie a len výnimočne sa po dialógu hra presunula plynule do gameplayu. Prvé načítavanie hry bolo niekedy skutočne zdĺhavé a pri dlhšej jazde na motorke som vyslovene cítil znížený framerate. Je dosť možné, že to opraví práve patch pri vydaní, takže rozhodne nemusíte panikáriť.

Skvelý titul, ktorý sa hrdo zapíše medzi najlepšie exkluzivity na PlayStation 4. Je úžasné, čo dokázal vytvoriť tak malý tím vývojárov, pre ktorých to je prvý veľký AAA titul - a hneď open world. Nevyužitý potenciál príbehu a slabšie budovanie vzťahov s postavami sú len drobné chyby, ktoré rozhodne neuškodia skvelej hrateľnosti, výbornej atmosfére alebo audiovizuálu. A súboje s hordami infikovaných sú fakt zážitkom, s rešpektom.

Days Gone vychádza v češtine 26.4.2019, objednajte si hru na XGames.

Days Gone

Príbeh - 7.5/10