Posledná epizóda

CH Podcast #GamesCom Špeciál - Prvý deň, Opening Night Live

23. August 2023

V dnešnej epizóde nahrávanej v bojových podmienkach hotelovej izby vám Lukáš a Marek porozprávajú o tom, ako vyzerá developerská konferencia či rozostavané výstavisko v Kolíne.

A taktiež preberú to najzaujímavejšie z Opening Night Live, ktoré bolo doslova prepchaté skvelými hrami.

Dead Space Recenzia 2023

Dead Space - Recenzia

Návrat na USG Ishimura v modernom spracovaní.

Profilový obrázok autora článku - Lukáš Kanik Lukáš Kanik

Ako fanúšik originálnej série Dead Space som sa na remake veľmi tešil. Najmä preto, že dneska tie remaky majú tak vysoké produkčné hodnoty, že to už nie je len o vyššom rozlíšení a moderných efektoch. Remaky síce stavajú na geometrii a scenári pôvodných hier, no sú tak prepracované, že aj fanúšikom originálov prídu ako úplne nová hra.

A presne to je prípad Dead Space od EA Motive. Vývojári si proste povedali, že chcú doručiť fanúšikom ten najlepší Dead Space zážitok vôbec a zároveň zachovať všetko to dobré z pôvodnej hry z roku 2008. Výsledkom je hra, ktorá zachováva hodnoty, ale využíva aj všetky dostupné moderné technológie. A po dohraní mi neostáva nič iné, len ju odporučiť ako fanúšikom, tak aj úplným nováčikom.

Titulný obrázok Youtube videa

Sci-fi príbeh Dead Space sa odohráva v 23. storočí vo vesmíre. Sleduje mechanika Isaaca Clarka, ktorý sa so svojim podporným tímom vydáva na ťažobnú loď USG Ishimura po tom, čo z nej bol vyslaný núdzový signál. Majú ísť opraviť systémy, ktoré na tejto 62-ročnej dosluhujúcej lodi zlyhávajú. Dôvodom však nie je technický stav lode, ale genetická nákaza, ktorá z obyvateľov Ishimury urobila ohavné monštrá. 

Hráči v Dead Space postupne odkrývajú nie len osud Ishimury a jej riadiaich pracovníkov, ale aj zdroj nákazy. No a zatiaľ čo hlavný hrdina, Isaac Clarke v pôvodnej hre mlčal, v remaku mu venovali množstvo úplne nových dialógov, vďaka ktorým sú interakcie s ostatnými členmi posádky ešte živšie. Práve preto Isaac získava v novom Dead Space viac priestoru a hráči sa viac dokážu stotožniť s jeho osobnosťou. 

Príbeh Dead Space je venovaný najmä technickým záležitostiam, ktoré bude musieť Isaac ako mechanik vyriešiť. Obnoviť podporné systémy lode, spojazdniť výťahy a tranzitný systém, strojovňu, nakopnúť generátory či kalibrovať obranný systém proti asteroidom. Celá hra je tak skutočne údržbárskou výpravou. Prekvapivých momentov je tu teda menej a príbeh sa vôbec nesnaží vás nejakým spôsobom dojať. Odhalenie podstaty série však prichádza až v samotnom závere. Rozhodne ale odporúčam si prečítať všetky zápisky, denníky a vypočuť si nahrávky posádky, pretože vám rozšíri obzor o fungovaní lode USG Ishimura ako aj o vypuknutí nákazy. 

Príbeh sa v novej verzii takmer vôbec nezmenil, vývojári však pridali aj alternatívny koniec. Na tento koniec potom priamo nadväzuje Dead Space 2, dostanete sa k nemu len cez NewGame+ režim. Naopak, vývojári rozšírili hrateľnosť o nové sekcie lode Ishimura a motivujú vás k tomu, aby ste ich išli preskúmať. Aj keď vám z niektorých pasáží poriadne stisne venček. 

Jump scarov je menej, ale venček vám stisne hutná atmosféra

Dead Space je horor ako sa patrí. Pôvodné štúdio Visceral Games a teraz aj EA Motive však na horor nezneužívajú len nejaké jump scary. Jasné, že tam nejaké sú, ale najsilnejšou stránkou je atmosféra. Atmosféra tak hutná, že vám pri hraní v noci v tme bude lepiť pri každej novej úlohe, vždy keď sa vydáte na neznáme miesto. Hra vás pošle do strojovní, do umelej záhrady, do haly na spracovanie asteroidov, do krídla nemocnice ale aj do otvoreného priestoru mimo lode v nulovej gravitácii. Na niektoré miesta sa počas kampane vrátite, ale backtracking v Dead Space rozhodne nie je otravný. 

Mega sa mi páčilo, že Dead Space je v podstate logicky, technologicky a fyzicky založená hra. Všetky systémy lode, priestory, stroje, fungovanie... všetko má nejaký logický základ. Úlohou Isaaca tak nie je len stlačiť nejaké tlačidlo, ale skutočne niečo opraviť. Vložiť batériu do terminálu, zapnúť prísun paliva, roztočiť turbíny, presmerovať gravitáciu, všetko v tejto hre dáva zmysel. Vďaka tomu považujem USG Ishimura za jedno z najfascinujúcejších herných prostredí všetkých čias. 

Atmosféra by sa dala krájať. Slabšie osvetlené priestory dopĺňajú desivé zvuky z ventilačných šachiet, alebo rôzne zvuky strojov, motorov alebo klimatizácie. Niekedy som mal pocit, že nado mnou niečo lezie, inokedy bolo až podozrivo ticho. Vývojári sa extrémne dobre pohrali so svetlom. Vo väčších priestoroch využili atmosférické svetelné lúče, v úzkych chodbách zase šetrili a radšej hráča ponorili do tmy. Počas celej kampane som mal pocit, že hra si dokáže zachovať desivé napätie v každom momente a to je to, čo z Dead Space robí sakra dobrý horor. 

Cut off their limbs!

Tajomný artefakt Marker premenil väčšinu posádky na Necromorphov, dobre známych netvorov, na ktorých platí jediné – odseknúť im končatiny. To je jedna z vecí, ktoré pôvodný Dead Space spravil na jednotku. Necromorphi totiž od hráča vyžadujú, aby pri súbojoch premýšľal, nie sú to len špongie na náboje. Remake sa nesnažil súbojový systém zmeniť, ale urobil ho atraktívnym. Z necromorphov teraz po každom zásahu odletí kus mäsa a deštrukcia končatín ešte viac vizuálne napovedá, koľko zásahov taký Necromorph znesie. 

Isaac Clarke má vo výbave overený Plasma Cutter, ale nechýba ani pulzná puška, gravitonový urýchľovač či obľúbený Disc Ripper alebo Plameňomet. Vlastne som si uvedomil, že v remaku som využíval rôzne zbrane od začiatku až do konca. Sú totiž tak skvele navrhnuté, že sa hodia na rôzne situácie a na rozdiel od iných hier, treba pri ich použití trochu rozmýšľať. V rýchlej ponuke je možné mať štyri zbrane ale v inventári ich môžete niesť všetky, takže kedykoľvek počas hry je možné si ich meniť. Nábojov som mal v tomto prípade dostatok a celkovo mi stredná obtiažnosť prišla oveľa ľahšia, ako v prípade originálu z roku 2008.

Extrémne populárnou a nevyhnutnou funkciou v Dead Space je modul kinézy. Priťahovanie predmetov a ich vrhanie ešte nikdy nebolo tak uspokojivé a vďaka nemu viete ušetriť poriadne veľa nábojov. Stačí Necromorphovi ostreliť jednu z končatín, potom si ju kinézou pritiahnuť a hodiť ju do neho, čím ukončíte jeho trápenie. Podobne pôsobí aj modul stázy, ktorá objekt dočasne spomalí a vám tak dáva čas na reakciu. Dead Space je proste tak extrémne nadčasová hra, že absolútne nechápem, ako takéto skvelé herné mechaniky dokázali vymyslieť pred 15-timi rokmi. 

Dead Space na vás väčšinou pošle len niekoľko necromorphov, alebo iných tvorov, s ktorými si hravo poradíte. Raz za čas sa však budete musieť postaviť nejakej väčšej vlne nepriateľov, či bossom. V zásade vás hra na tieto súboje dostatočne vybaví a aj save pointov je dostatok, takže rozhodne netreba mať strach z opakovania dlhých pasáží po smrti. 

Grafika a zvuky na top úrovni

Po grafickej stránke je Dead Space rozhodne jednou z najkrajších hier na trhu. Nehrá sa na fotorealizmus, ale interiéry a exteriéry lode USG Ishimura spracúva tak, ako ešte nikdy predtým. Výrazné nasvietenie, s ktorým sa fakt musel pohrať nejaký talentovaný dizajnér, dopĺňajú atmosférické zvuky. Po grafickej a zvukovej stránke niet Dead Space čo vytknúť a ide o jeden z najkrajších remakov poslednej doby. Navyše, aj na mojej starej GTX 1080 hra beží v celkom prijateľných snímkoch za sekundu, takže som si ju mohol užiť na ultra detaily. 

Dead Space je dnes už legenda a jedna z najvýraznejších značiek hernej histórie. Kto hru ešte nehral, má jedinečnú príležitosť prežiť tento desivý sci-fi príbeh v tom najkvalitnejšom prevedení vôbec a teda nevidím dôvod, prečo by ste sa mali hre vyhnúť. Dead Space je jeden z najlepších remakov posledných rokov. 

Autori remaku Dead Space sa poctivo držali predlohy a celé to zabalili do absolútne fantastickej grafiky. Drobné vylepšenia v hrateľnosti a príbehu potešia nie len veteránov série, ale aj úplných nováčikov, ktorým môžem Dead Space len odporučiť. 

Dead Space

 

Príbeh - 8/10

 

Grafika - 10/10

 

Zvuk - 9.5/10

9.2/10

Verdikt

Dead Space je ďalší vynikajúci remake, ktorý dokonale uspokojí hlad po kvalitnom horore. Vývojári z EA Motive dokazujú, že aj po rokoch sú majstri v tvorení napätých atmosferických zážitkov v kombinácii s nestarnúcou hrateľnosťou a špičkovým audiuovizuálnym spracovaním.  

Oficiálna stránka Kúpiť

Recenzovaná verzia: PC

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Profilový obrázok autora článku - Lukáš Kanik

Lukáš Kanik

Šéfredaktor webu Centrumher.eu, fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza

Zobraziť komentáre (1)

Komentáre

Na pridávanie komentárov musíš byť prihlásený

Súvisiace články